Wat is Visi-C & Cued Speech ?

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
José
Expert
Expert

Bericht door José » di 21.08.2007 13:59

Visi-C

Visi-C staat voor: Visuele Spraakinformatie-Cornett. Het is de Nederlandse versie van Cued Speech, een systeem dat in 1967 in de VS ontwikkeld is door Dr. O. Cornett. Cued Speech wordt behalve in de V.S., onder meer in Australië, Groot Brittanië, Frankrijk, Zwitserland en België gebruikt.

Visi-C is in 1982 in Nederland geïntroduceerd door dhr. en mevr. Brüggemann, ouders van een dove zoon. Bij een bezoek aan een doveninstituut in Parijs in 1981 zagen zij het systeem in gebruik. Geïnteresseerd geraakt, bezochten zij vervolgens het 'Cued Speech Centre' in Londen en organiseerden zij in september 1982 een informatie-bijeenkomst in Amsterdam. Dhr. Cornett zelf lichtte zijn systeem toe voor vertegenwoordigers van de Nederlandse dovengemeenschap en het dovenonderwijs.

Volgend op deze dag zijn twee werkgroepen opgericht in Amsterdam en in Utrecht om het systeem nader te bestuderen en de mogelijkheden ervan voor Nederland te onderzoeken. Een door Cornett zelf ontwikkelde Nederlandse versie van het Cued Speech systeem werd door de Utrechtse werkgroep op enkele kleine punten herzien. In juni 1983 werd vervolgens de Stichting Visuele Spraakinformatie Cornett (Visi-C) opgericht met als doel meer bekendheid te geven aan Cued Speech in Nederland en het gebruik ervan te stimuleren. Sindsdien worden er door deze Stichting jaarlijks cursussen gegeven om ouders en leerkrachten het systeem te leren.

Lees hier meer over>>Visi-C & Cued Speech
** Niet alle informatie zijn juist zoals: adressen/instellingen, het gaat hierom een informatie bron van 2006 Indien ik een nieuwe recente informatie vind. Zal ik deze hier ook alsnog plaatsen.

Groetjes, José

Bron: Internet.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

José
Expert
Expert

Bericht door José » di 21.08.2007 14:01

Cued Speech

Cued Speech is een techniek die u als aanvulling op de gesproken spraak kunt gebruiken.

Eerst leert u waar in de mond bepaalde klanken worden gevormd. Ter ondersteuning van de spraak worden deze klanken tot bepaalde tekens samengevoegd. Cued Speech is echter geen gebarentaal.

Voor deze techniek is speciale training nodig, maar als het hele gezin eraan meedoet, is het een goede hulp bij de spraak-taalontwikkeling van uw kind.

Bron: Oticon
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”