Voorbereiding kind op eerste schooldag en leerlingenvervoer

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
mcdalmeijer
Beginner
Beginner

Voorbereiding kind op eerste schooldag en leerlingenvervoer

Bericht door mcdalmeijer » ma 27.08.2007 22:51

Volgende week dinsdag 4 september is het dan zover: onze zoon Christiaan van 3 jaar gaat voor het eerst naar school. Hij is slechthorend en gaat dan ook naar de Polanoschool; een school voor speciaal onderwijs voor kinderen die doof of slechthorend zijn. Het feit dat het zijn eerste schooldag is, is voor ons al spannend. Maar daarnaast wordt hij 's ochtends door een busje van leerlingenvervoer gehaald en 's middags weer thuisgebracht. Waar wij het meest tegenop zien is het moment waarop Christiaan de straat uit zal rijden met allemaal vreemden zonder dat hij eigenlijk weet waar hij naar toe gaat en wat hem staat te wachten. Graag zouden wij advies willen over hoe we hem nu het beste kunnen uitleggen wat er gaat gebeuren. Weet iemand of hier brochures of videomateriaal voor is uitgebracht?

Met vriendelijke groet, Michel en Marjolijn Dalmeijer

José
Expert
Expert

Bericht door José » ma 27.08.2007 23:07

Hallo Michel en Marjolijn ouders van Christiaan,

Welkom hier op het forum :D

Wat spannend voor jullie allemaal.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat jullie met vragen zitten.

Omdat ik zelf slechthorende ben (draag een hoortoestel en een CI) en geen ervaring heb met leerlingenvervoer voor kinderen.
Maar ik ken wel iemand die hier ook op het forum zit en daar wel ervaring mee heeft dat is Johanneke, en ik zal haar even een seintje geven om hierop te reageren.

Verder hoop ik dat jullie nog meer informatie zullen vinden voor Christiaan. :)

En voor volgende week Wens ik jullie alle drie heel veel succes en sterkte :cool:

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Johanneke
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Spannend zo'n eerste schooldag!

Bericht door Johanneke » di 28.08.2007 11:31

Dag Michel en Marjolijn,

Wat een spannende tijd de komende dagen/weken! Ik heb inderdaad wel ervaring met een slechthorend mannetje van net 4 (Milo) die half augustus is gestart op het speciaal onderwijs.

Ik kan je (uit ervaring, ook vooraf getipt vanuit de school) echt aanraden in ieder geval de eerste dag(en), Christiaan zelf naar school te brengen en op te halen. Wij waren door wat vrije uren op te nemen, in de gelegenheid om Milo de eerste twee dagen te brengen en te halen, donderdag en vrijdag kwam hij vervolgens met de bus naar huis. Hij was ook zo moe van alle eerste indrukken!!

Ik kan niet in jullie agenda kijken natuurlijk, weet niet hoe haalbaar het is wat betreft werk en afstand, maar probeer hier tijd voor te maken. Het geeft jezelf zo veel meer rust en het maakt het ook echt wat bijzonders voor Christiaan (knap hoor, al naar school!!).

Zo kun je bovendien zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat op school (met het vervoer, de aankomst en in de klas) en kun je dat zelf aan Christiaan laten zien en uitleggen. Bovendien laat je hem zo, onbewust, weten dat jullie het goed vinden wat er gaat gebeuren. Loop samen even naar de betreffende chauffeur van 'zijn 'bus. (hebben jullie al kennis gemaakt?) En vertel aan de chauffeur dat jullie, als ouders, het spannend vinden; hij is ook nog maar klein!

Lukt het echt niet om hem zelf te brengen/halen, dan raad ik jullie aan een paar dagen eerder de -waarschijnlijke- route te rijden naar school en hem te laten zien waar de bus hem naartoe zal brengen. Leg hem onderweg uit dat er meer kinderen in de bus zitten die naar ZIJN school gaan en dat de juf op hem wacht. Wijs samen alle taxibussen aan die je onderweg tegenkomt (jeetje, wat een boel!) en bereid hem zo voor op wat komen gaat. En natuurlijk zal het heel taai zijn om hem de straat uit te zien rijden... leg de zakdoeken maar klaar!

Het wennen in de bus zal allemaal best snel gaan. Er zitten ongetwijfeld al doorgewinterde busgangers in de taxi en die nemen (zie ik) de kleintjes ook vaak op sleeptouw. Hoe groter de taxi hoe stoerder natuurlijk (voor het kind, voor het kind... als ouder zie je hem met lede ogen gaan!!! :-) ).

Wij hebben op de voorlichting van de school een eigengemaakte video gezien van het vervoer en dat leek erger dan de vertrekhal bij schiphol!!Maar... bij ons op school (de Taalbrug/ De Horst in Eindhoven) gaat het allemaal goed en gestructureerd. De kinderen wachten bij de busjuf, die iedere dag een eigen groepje heeft. De kinderen worden dan opgehaald bij de juf door de chauffeur. De juf gaat pas weg als al haar kinderen zijn opgepikt.
Bij het aankomen in de ochtend zie je de oudere kinderen de kleintjes meenemen of de chauffeur levert de kinderen in bij de juf die in de hal staat te wachten, waarbij er weer extra attentie is voor de kleintjes.

De kinderen zijn ook heel flexibel en passen zich -verbazend- snel aan. Dat zal ook vast voor Christiaan gelden.

Ik hoop dat ik hiermee wat heb geholpen. Geniet van de eerste schoolervaringen van Christiaan, sterkte met het loslaten (want, oef! dat is me wat!!)

Groeten, Johanneke

mcdalmeijer
Beginner
Beginner

Bericht door mcdalmeijer » do 13.09.2007 21:42

Beste José en Johanneke (en andere leden),

Bedankt voor de tips die jullie ons hebben gegeven. Ze hebben ons zeker geholpen die eerste moeilijke dagen.
We hebben Christiaan voorbereid door foto's te laten zien van zijn juf en zijn school. Ook lieten we de folder van het taxibusje zien en vertelden daarbij wat er allemaal ging gebeuren. De peuterspeelzaal waar hij naartoe ging, zit in hetzelfde gebouw als de school, dus dat was al bekend bij hem. We lieten daar ook foto's van zien en legden uit dat hij nu niet meer daar naar toe ging.
De eerste dag ging Christiaan alleen 's ochtends naar school. Wij hebben hem toen zelf gebracht. Hij vond het allemaal erg leuk en ging zonder problemen meteen spelen met het speelgoed en later ook met de andere kindjes. Na een uurtje hebben we afscheid genomen. Dit ging zonder tranen!!! Toen het weer tijd was, hebben we hem weer opgehaald en toen was hij weer erg blij ons te zien. We hebben de nachtjes afgeteld en die donderdag daarna was het dan zo ver. 's Ochtends hebben we met elkaar zijn tasje ingepakt. Hij deed heel stoer alles mee en zat ruim op tijd klaar met zijn schoentjes aan en zijn knuffel in zijn armen. Alles ging prima, tot het moment dat de taxi de straat in kwam rijden: Hij klampte zich vast aan zijn moeder met de bedoeling niet meer los te laten. Hij moest erg huilen, maar zwaaide toch gedag. En daar ging hij dan....... papa en mama met gemengde gevoelens achterlatend.
Gelukkig belde later in de ochtend de taxichauffeuse: het was prima gegaan. Ze waren de straat nog niet uit of het huilen was over en later heeft hij zelfs zitten schaterlachen! Dat doet je dan wel goed!
De juf belde ook nog om te zeggen dat het prima ging: hij deed zelf meteen zijn jas uit en begon te spelen.
We zijn nu alweer een week later en Christiaan heeft het erg leuk op school. Hij heeft zelfs al een middagdutje durven doen! Hij vindt het nog wel moeilijk om afscheid te nemen 's ochtends, maar zodra hij in het busje zit en het afscheid is genomen, is dit over en zwaait hij gedag met een handkus erbij.
's Middags is hij erg blij als hij weer thuiskomt. Hij is dan inderdaad wel moe, maar als het goed weer is en er kinderen buiten spelen, wil hij ook nog buitenspelen! Ongelooflijk, maar 's avonds ligt hij dan wel op tijd en moe in zijn bedje.
We zijn erg trots op ons moedige mannetje en hopen dat hij goed zijn draai kan vinden en met plezier naar school mag blijven gaan.

Groeten Michel en Marjolijn

José
Expert
Expert

Bericht door José » do 13.09.2007 21:56

Hallo Michel en Marjolijn,

Wat fijn dat het allemaal zo goed is verlopen met Christiaan :D

Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat jullie als ouders met leden ogen hebben uitgezwaaid naar jullie dappere Christiaan.

Wat geweldig trouwens dat de taxichauffeuse én de schooljuf jullie nog persoonlijk hebben opgebeld om te zeggen dat alles goed ging met Christiaan. :cool: Dat is dan een pak van jullie hart, om dan te horen hoe goed jullie ventje het doet.

Ik heb bewondering voor jullie hoe jullie ermee omgaan:gg2: en Christiaan zo goed hebben voorbereid. Volgens mij heeft dat ook veel geholpen.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van Christiaan's taxi -en school avonturen :) .

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Johanneke
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Goed zo!

Bericht door Johanneke » vr 14.09.2007 11:11

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat! Ik zie Milo ook zo blij zijn op zijn school. Goed dat de chauffeur belde om te zeggen hoe het gegaan was: dat zal een rust geven!

Geniet van jullie kabouter en hoe blij hij is (en geniet ook van het feit dat je 'm nu lekker op tijd in bed kunt hebben...haha)

Hartelijke groet, Johanneke

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”