kind op reguliere school omgeving Naarden (Huizen? of verder

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Jolanda08

kind op reguliere school omgeving Naarden (Huizen? of verder

Bericht door Jolanda08 » ma 07.04.2008 14:59

Hallo,

Wij verhuizen in het najaar weer naar Nederland na 9 jaar. We willen onze woonplaats af laten hangen van waar een goede school voor onze dochter is.

Ze is 8 jaar, heeft een verlies van 60-80 db. Zou dan waarschijnlijk in groep 5 komen.

Wie heeft ook een kind op de reguliere school tussen Naarden en Amersfoort? Of wie kan ons tips geven bij het uitkiezen van een geschikte school?

Bedankt en groeten
Jolanda

Bente06

Hai Jolanda,

Bericht door Bente06 » ma 07.04.2008 15:49

Ik wil eerst even wat aan je kwijt. Super dat jullie weer terug komen naar nederland. Wij hebben 1 kind op het speciaal onderwijs zitten en hebben hier hele goede ervaringen mee. Onze andere twee kids van 9 en 7 zitten op een reguliere school in Almere. Onze dochter van 7 is sinds kort ook bekend met gehoorproblemen en heeft een progressieve vorm van gehoorverlies. Ze heeft op dit moment een gehoorverlies van gem 45 db maar dit word nog erger in de toekomst verwachten we. Onze zoon van 5 zit op de Bertha Mullerschool in Utrecht dit is een dovenschool waar ook slechthorende kinderen en kinderen met spraaktaal problemen zitten. Toevallig weet ik dat er zo'n zelfde instituut zit in Amersfoort deze heet de prof. Groenschool en is voor dezelfde doelgroep. Ik snap dat je je dochter het liefst op een "normale" school wilt hebben maar ga ook eens een gesprek aan met een dovenschool. Dit is vaak erg verhelderend en kan je helpen met maken van een keus. Voor onze zoon was de keus heel makkelijk hij is slechthorend en heeft een spraaktaalachterstand van 2 jaar ongeveer. Bij onze dochter ligt het weer anders als zij straks aangeeft of de school dat het beter is om naar het dovenonderwijs te gaan dan doen we dit. Puur omdat het voor kinderen met een handicap al zo moeilijk is om om te gaan met de situatie. En het is ook fijn als ouder zijnde ervaringen uit te wisselen met ouders die in dezelfde situatie zitten.

Heel veel succes in het maken van de keuze. Als je vragen hebt over dit of iets anders hoor ik het wel.

Groetjes Floor

Jolanda08

school

Bericht door Jolanda08 » ma 07.04.2008 22:56

Hoi Floor,

Dank je voor je antwoord. Onze dochter zit hier ook op een "normale" school. Het is bij haar laat ontdekt dat zij slecht hoort. Bij haar geboorte heeft ze meconium in haar longetjes gekregen en ademde niet. In het AMC in Adam heeft ze toen veel antibiotica gekregen en hoogstwaarschijnlijk is daar haar hoorverlies door gekomen. (geloven de artsen hier tenminste ).Voordat ze het ziekenhuis uitging zijn haar oortjes getest althans geprobeerd. Het app. stond er nog maar net en funktioneerde niet goed. In de eerste jaren van het leven heeft ze veel epilepsie aanvallen gehad. Toen ze 2 jaar werd en nog niet praatte is weer geprobeerd haar oren te testen maar weer lukte het niet. Haar niet praten werd geweten aan haar aanvallen en omdat ze symptonen van neurofibramatose (cafe au lait vlekken op haar benen). Ze is uitvoerig getest op verder weer alles behalve haar oren. Pas op 4 1/2 -jarige leeftijd is het hoorverlies ontdekt bij het zoveelste onderzoek. Hoge tonen hoort ze nauwelijks, lage tonen redelijk. Nu is ze uitgegroeid tot een prachtige meid met 2 prachtige hoortoestellen (paars met echte glitterstenen in de oorstuken) en de hele dag vrolijk en al 3 jaar geen enkele aanval meer. Kleuterschool heeft ze het 1e jaar doorgebracht op een speciale school. 2e jaar ging niet meer. Ze verveelde zich, het was te makkelijk voor haar. Besloten de "normale" kleuterschool te proberen hetgeen erg goed ging en daarna door naar de 1e klas (jullie groep 3). Nu zit ze dus in de 2e klas en het gaat goed. Ze wordt niet gepest, heeft enorm veel begeleiding (ander systeem dan in Ned.), heeft goede cijfers voor rekenen maar de 3 talen zijn te moeilijk voor haar. Haar ned. is het beste (spreken we thuis) en dan nog zwitsersduits en "abn"duits. Ze krijgt geen cijfers voor duits, haar audiopedagoge (is een lerares en audioloog) zegt dat het wel beter zal worden maar wij hebben het gevoel dat 1 taal het leven voor haar zoveel makkelijk zou maken. Ik heb lang gesproken met iemand van het ACE in Utrecht en die gelooft dat de school in Amersfoort niet geschikt voor haar is. Dat ze er te goed voor is.
Ik probeer nu zoveel mogelijk te weten te komen hoe ouders de scholen voor hun slechthorende kinderen ervaren. Maar dat is nog moeilijk er is bijna geen informatie te vinden van ouders (of zoek ik verkeerd???).
Wat een lang verhaal, sorry. :oops: Iris heeft trouwens ook een gezonde broer van 10.
Ik heb trouwens alles gelezen over jou en je kinderen en ik vind je erg moedig! In de jaren heb ik geleerd dat je altijd als je het gevoel hebt dat iemand niet goed met je kind omgaat je alles op alles moet zetten om dat niet nog keer te laten gebeuren. (die vrouw van die oorstukjes). Als ouder voel je dat feilloos aan.
groetjes,
Jolanda

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”