Wie heeft een slechthorend kind op een reguliere school

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Jolanda08

Wie heeft een slechthorend kind op een reguliere school

Bericht door Jolanda08 » do 10.04.2008 11:56

Hallo,

Ik heb gemerkt dat dit forum veel gelezen wordt maar er niet zoveel gereageerd wordt. Wil het toch graag nog een keer proberen.
Wij verhuizen dit jaar van Zwitserland naar Nederland voor onze 8-jarige dochter. Ze heeft een hoorverlies van 60-80 db. Het grootste verlies is in de hoge tonen.

Wie heeft een kind op een "normale" school? Ik zou heel graag ervaringen en tips van ouders willen ontvangen.
Met elke reaktie ben ik erg blij!

groetjes
Jolanda

Rosy

Bericht door Rosy » vr 11.04.2008 20:58

Hallo Jolanda!

Ik heb je verhaal inderdaad gelezen! Jullie staan voor een belangrijke ommezwaai in het leven van jullie dochter! Zij gaat in Zwitserland naar de reguliere school en heeft daar zelfs les gehad in 3 talen geloof ik! Haar gehoor is verslechterd of altijd al slecht geweest? Heeft zij hoorapparaten en hulpmiddelen? Hoe ervaart/accepteert ze haar slechthorendheid?

Onze zoon is 5 en heeft dit jaar de overstap gemaakt van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs. Hij heeft komvormig verlies van +/- 75db in de middentonen aan beide oren. Op basis van dat verlies in combinatie met uitslagen van diverse testen heeft hij de indicatiestelling van REC gekregen en is hij met 3,5 jaar begonnen op speciaal onderwijs. Dat ging ontzettend goed (klein klasje van 9 kindjes en juffrouw + klasse assistent). Hij heeft daar hele goede basis gekregen. Begin dit schooljaar zijn we begonnen met de overstap. Dat hebben we opgebouwd van 1 naar 4 dagen (groep 1-2 heeft vrijdags vrij). Vanaf de kerstvakantie gaat hij nu volledig naar 'gewone' school. Vanuit het audiologisch centrum heeft men voorlichting gegeven aan de onderbouw leerkrachten en zij hebben onlangs ook solo-apparatuur uitgelegd op school. Omdat de indicatie geldig is aug. 2009; krijgt onze zoon/school ook ondersteuning van een ambulante begeleidster. Dat gaat t.n.t. prima.
Onze zoon heeft dus sinds kort solo-apparatuur op school; maar daar wordt nog niet veel mee gedaan (aandachtspuntje bij onze volgende evaluatie volgende week).
De overstap was best emotioneel ook al wilde hij heel graag naar de 'gewone' basisschool..... hij verliet een vertrouwde plek met vriendjes, een superjuf en veel persoonlijke aandacht. Zelf vond ik het ook moeilijk (hij is kwetsbaar). Hij was wel eens verdrietig omdat hij nog geen vriendjes had en er moeilijk tussen kwam in het begin.

Het gaat nu prima! Hij heeft vriendjes, ligt goed in de groep en is erg happy! Onlangs had hij 1e testen en die daar scoorde hij bijzonder goed.
In de klas wordt z'n gehoorverlies volledig geaccepteerd; maar de kindjes zijn ook nog klein en staan open voor alles! Dat is voor een 8-jarige jongedame misschien anders. Je merkt wel dat hij soms dingen niet goed mee krijgt. Als de juf de verkeerde kant op praat of wanneer hij niet vooraan zit. Maar het ook lastig voor haar om er altijd bij stil te staan (zelfs wij vergeten het wel eens als we druk bezig zijn!). Daarbij zitten er nu 26 kindjes in zijn klas.
Maar de juf en interne begeleider van de school zijn erg enthousiast en doen erg hun best. Zij zien onze zoon ook als een verrijking. School heeft als speerpunten om kinderen weerbaar te maken en tolerantie bij te brengen. Dat is voor onze zoon natuurlijk geweldig..... hij zal met zijn handicap assertiever moeten zijn.

Dat enthousiasme om met onze zoon aan de slag te gaan, heeft de keuze voor deze school bepaald. De school bij ons om de hoek was behoorlijk terughoudend en zag het nogal negatief: kleine school, weinig extra ruimte voor begeleiding, geen ervaring met slechthorendheid, we weten niet zeker of er plek is in die klas...... daar wilde we hem dus niet naar toe sturen. Het moet goed voelen.

Onze dochter wordt in mei 4 en die heeft in laag/middentonen een verlies van 55db en in hoge tonen verlies van 100 db. Dus ook in de hoge tonen net als jullie dochter! Zij zit nu midden in allerlei testen om een indicatiestelling te krijgen. Krijgt ze die, dan zullen we voor haar ook een keuze moeten maken. En eerlijk gezegd vind ik het weer erg moeilijk, want het toch weer een ander verhaal.

Je zou eigenlijk bij paar scholen een gesprek met de interne begeleider moeten aanvragen. Ik kan mij voorstellen dat het voor jullie nogal moeilijk is om dit op afstand te doen!

Als tip kan ik alleen maar zeggen dat je duidelijk moet zijn in wat je wilt. Je zult zelf de vinger aan de pols moeten houden en zoveel mogelijk contact houden met juf.

Heel veel succes met deze moeilijke keuze :cool: !

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » zo 13.04.2008 22:12

Hoi Rosy,

Dank je voor je antwoord. Deed me goed te lezen dat het goed gaat met je zoon op een reguliere school. Dat geeft hoop. Je beide kinderen zijn slechthorend. Is dat erfelijk? Zo ja, dan hebben jullie het vroeg ontdekt neem ik aan? Horen jij en je man goed?
In mijn antwoord aan Bente (bericht : kind op reguliere school omgeving Naarden (Huizen of verder) heb ik geschreven over Iris en waarom het zolaat ondekt is. Doordat het laat ondekt is heeft Iris nog steeds een taalachterstand. Haar Nederlands is het beste maar omdat in Zwitserland (het duitstalige gedeelte) nu eenmaal de gesproken taal niet de onderwijs taal is wordt het hier steeds moeilijker voor haar. Gesproken taal is eigenlijk een soort dialekt Duits en op school is dat (net als in Nederland ABN nederlands) hier ABN Duits.
Hoewel Iris haar slechte gehoor wel heeft geaccepteerd vindt ze het erg moeilijk om niet alles te kunnen horen en verstaan. Grotere kinderen praten veel en snel en meisjes van die leeftijd giechelen er ook nog veel bij. Daar mist ze veel van en dat blijft moeilijk. De begeleiding hier op school is wel erg goed. 5 uur in de week heeft ze een audiopedagoge die haar helpt en ze is door alle kinderen geaccepteerd. Toch willen we naar Nederland terug omdat we geloven dat het steeds moeilijker voor haar zal worden. En door familie en vrienden zal haar sociale omveld ook weer groter worden met vooral allemaal dezelfde taal! Een school zoeken vanaf een afstand is echter moeilijk plus dat we nooit met kinderen in Nederland hebben gewoond. Morgen moet ik weer met iemand van ACE in Utrecht bellen. Hopelijk krijgen we dan wat namen en kunnen we afspraken gaan maken en een huis zoeken. Want zolang we niet weten waar een goede school is weten we ook niet waar we een huis moeten gaan zoeken. Lastig dus, maar ik hoop dat we snel meer weten.

groetjes,

Jolanda

Rosy

Bericht door Rosy » ma 14.04.2008 20:16

Hoi Jolanda,

Geweldig dat jullie voor Iris willen verhuizen. Want dat heeft ook gevolgen voor haar broer en natuurlijk voor jullie zelf; jullie hebben inmiddels een bestaan opgebouwd Zwitserland. Fijn ook dat jullie eerst een school kiezen en daar dan in de buurt gaan zoeken naar een woning. Ik hoop dat jullie snel contact kunnen leggen met scholen. Het audiologisch centrum helpt je echt verder!

Als ik lees dat Iris nu 5 uur per week begeleiding krijgt, dan zal het hier tegenvallen ben ik bang! Ambulante begeleiding is veel minder; aangezien ook alle administratieve handelingen bij budget horen.

Als zij zich op het speciaal onderwijs in zwitserland verveelde, zal dat hier waarschijnlijk ook zo zijn. Maar neemt niet weg dat jullie toch een indicatiestelling kunnen aanvragen voor ambulante begeleiding. Alle extra's is meegenomen. Daarbij kan logopedie (en diverse hulpmiddelen) ook uit dat potje gefinancierd worden indien nodig.

Je beide kinderen zijn slechthorend. Is dat erfelijk? Zo ja, dan hebben jullie het vroeg ontdekt neem ik aan? Horen jij en je man goed?
Mijn man hoort prima (op een muzikantendip na :wink: ). Zelf ben ik laat slechthorend geworden; tijdens de zwangerschap van mijn oudste zoon heb ik hoorapparaatjes gekregen. Dus het is inderdaad erfelijk... alleen wisten we van niks. Bij Rafael hebben we van geboorte af aan getwijfeld en hij kreeg met 2,5 jaar toestellen. Bij Feline dachten we dat zij goedhorend was tot dec. 2007; toen bleek zij slechthorend. Zij heeft sinds januari toestellen.

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » ma 14.04.2008 22:18

Hoi Rosy,
Mijn man hoort prima (op een muzikantendip na ). Zelf ben ik laat slechthorend geworden; tijdens de zwangerschap van mijn oudste zoon heb ik hoorapparaatjes gekregen. Dus het is inderdaad erfelijk... alleen wisten we van niks. Bij Rafael hebben we van geboorte af aan getwijfeld en hij kreeg met 2,5 jaar toestellen. Bij Feline dachten we dat zij goedhorend was tot dec. 2007; toen bleek zij slechthorend. Zij heeft sinds januari toestellen.
Dat zal voor jullie ook een enorme schok zijn geweest. En jullie dochter toen ook nog slechthorend. Zeker als je gelooft dat ze wel goed hoort. Het val me ook op dat (ook in Zwitserland) het toch regelmatig voor komt dat slechthorendheid later ontdekt wordt. Iris hoorde vliegtuigen en danste op muziek. Niemand, artsen, wij en de logopediste had een vermoeden. We wisten alleen dat er iets niet klopte. Toen duidelijk was dat het haar oortjes niet goed waren dachten we dat we de enigen waren waarbij het zo laat ontdekt werd. Maar dat is jammergenoeg niet zo.

De begeleiding in Nederland is zeker een stuk minder. :-) Zwitserland heeft waarschijnlijk meer geld. Hoortoestellen worden hier trouwens ook bijna helemaal vergoed. Maar ondanks alle hulp blijven de talen voor haar moeilijk. We zijn trouwens nog wel onzeker of Iris het redden zal in het begin. Ze heeft toch nog een achterstand in woordenschat en zonder hulp in de klas zal het veel moeilijker worden. Maar met 1 taal in de klas en het veel grotere sociale omveld (nichtjes, tantes, vrienden, opa en oma en dat allemaal in dezelfde taal lukt het haar hopelijk. Maar hoewel we redelijk overtuigd zijn van het goede van deze stap vinden we het wel eng. En ja, ook voor onze zoon zal het wennen zijn. Hij heeft hier veel vrijheid en is een echt buitenkind maar is gelukkig wel makkelijk in het leggen van kontakten.
Donderdag versturen we de aanvraag voor ambulante hulp.

groetjes,

Jolanda

Juke

Bericht door Juke » wo 28.05.2008 23:48

Hoi Jolanda,

zijn jullie al verder met de Ambulante Begeleiding? Mijn zoon van 12 (CI-gebruiker) zit sinds twee jaar ook op een reguliere school, hij krijgt ambulante begeleiding en heeft solo-apparatuur.
Hij heeft het wel zwaar hoor.

Als je inmiddels ambulante begeleiding hebt zou je eens kunnen informeren of je in contact gebracht kan worden met andere SH kinderen in de buurt, via de AB. (amb. begeleiding)

Signis AB heeft laatst een ouder-kind middag georganiseerd in Amsterdam, de kinderen gingen samen wat doen en ouders gingen naar Oorakel om naar technische snufjes te kijken, maar gelukkig werd er ook tijd gemaakt om met elkaar kennis te maken en gewoon ervaringen te delen, daar was grote behoefte aan.

Ik vond het een heel goed initiatief, ik geloof dat er elders in het land soms ook zulke bijeenkomsten georganiseerd worden, maar je zou het eigenlijk moeten eisen. Stel je voor er zijn nog steeds kinderen met hoortoestellen die nog nooit een ander slechthorend kind hebben ontmoet.

"Zo hoort het" is ook een leuke club die zich inzet voor zulk soort dingen, kijk eens op www.zohoorthet.nl

groetjes en sterkte
Juke

jammer dat er niet altijd zo goed gelezen en geantwoord wordt op dit forum, ik moet zeggen dat ik ook heel lang niet meegedaan heb hier....

het is soms zo akelig druk!

Rosy

Bericht door Rosy » vr 30.05.2008 20:47

Hoi Jolanda!

Inmiddels al een reactie gekregen op de aanvraag voor ambulante begeleiding?

Ik ben erg benieuwd naar jullie voortgang!

Wij hebben deze week besloten dat onze dochter ook naar het reguliere onderwijs gaat. De aanvraag voor indicatiestelling is verstuurd en wij denken wel een indicatie te krijgen. Dan krijgt zij ook ambulante begeleiding en we zullen met haar logopedie moeten gaan volgen. Wij vonden het vreselijk moeilijk omdat zij de hoge tonen erg slecht hoort (110db verlies). Er waren voor beide opties evenveel voors en tegens...... maar wij hebben de keus nu op emotionele grond genomen: haar persoonlijkheid vereist wat tegengas en zij vindt autorijden (busje) niet leuk.

Mijn zoon van 12 (CI-gebruiker) zit sinds twee jaar ook op een reguliere school, hij krijgt ambulante begeleiding en heeft solo-apparatuur.
Hij heeft het wel zwaar hoor.
Hoi Juke,

Ik geloof het graag dat je zoon het zwaar heeft! Hij heeft een overstap gemaakt van speciaal naar regulier onderwijs toen hij 10 jaar was !? Voor onze zoon van 5 was het al lastig. Zit je zoon nu op het middelbaar onderwijs?

Zal zo dadelijk eens naar site gaan kijken!

Fijne avond allemaal.

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » zo 01.06.2008 23:38

Hallo Rosy en Juke,

Onze aanvraag is inmiddels weg. Van het OAC in Utrecht hebben we begrepen dat uitslag pas eind juni komt. Inmiddels hebben we een hopelijk geschikte school in Amersfoort gevonden die Iris wil opnemen zonder dat de uitslag er is en we hebben een bod gedaan op een huis in de buurt. De speciale school zit ook in de buurt dus als het toch niet zou gaan hebben we een uitwijkmogelijkheid zonder weer te moeten verhuizen. Als alles goed gaat verhuizen we rond 25 augustus en kunnen Iris en Bruno in het nieuwe schooljaar in Ned. naar school. We zijn erg benieuwd hoe het zal gaan met Iris zonder de hulp die ze hier gewend is. Iris gaat hier in juni met 7 andere meisjes met CI of Gehoorapp. 2 dagen op ponykamp. Voor Iris de eerste keer dat ze echt 2 dagen weggaat. Er worden hier welk vaak allerlei uitjes georganiseerd maar omdat de kinderen ver van elkaar vandaan wonen blijft het kontakt beperkt. Ik heb de site "zohoort het " inmiddels ook gevonden en ben er erg benieuwd naar. Ik ben in ieder geval van plan om als we in Nederland wonen mee te gaan helpen en evt. dingen zelf te organiseren. Maar voorlopig hebben we het druk met alles rond de verhuizing.
Juke, ik kan me voorstellen dat het voor je zoon erg moeilijk moet zijn, wordt hij geaccepteerd door zijn klasgenoten? En kan hij de lessen goed volgen?

groetjes,

Jolanda

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » zo 01.06.2008 23:44

Hoi Rosy,

Duurt het bij jullie ook zo lang voordat de indicatie bekend is. En gaat je dochter dan naar een school in de buurt waar jullie wonen? Ik ben ook benieuwd of bij jouw dochter het oorapparaat het verlies in het hoge bereik volledig kan korrigeren?

groetjes,

Jolanda

Rosy

Bericht door Rosy » ma 02.06.2008 23:22

Hoi Jolanda!

Ik had mij vergist.... de aanvraag gaat vandaag de deur uit!
Men verwacht dan in aug. / sept. de uitslag. Dus dat duurt inderdaad ook zo lang. Maar school kan in het nieuwe school jaar alvast pre-begeleiding aanvragen om de tussenliggende periode te overbruggen.

De school die wij hebben gekozen ligt heel dicht bij.....paar minuutjes fietsen. Dus dat is heerlijk.

Wat een geruststelling dat jullie een school hebben gevonden die ook nog eens in de buurt van de speciale school ligt. Nu maar duimen dat het bod op het huis wordt geaccepteerd!!!! Dan kunnen jullie in ieder geval alle aandacht gaan besteden aan verhuisperikelen en schoolkeuzes.

Leuk zo'n ponykamp met kinderen die hetzelfde 'mankeert' . Eigenlijk een beetje op de valreep. Of vinden er nog meer uitjes plaats voor eind augustus? Het blijft inderdaad lastig om contacten te onderhouden over grote afstand. Dat is hier natuurlijk hetzelfde.

Wat de hoge tonen betreft van Feline: sinds 3 weken heeft ze weer andere toestellen gekregen van Phonak (met meer banden) en we hebben het idee dat ze meer hoort. Maar 13e heeft ze weer hoortest en dan weten we meer.

Iris veel plezier gewenst op het kamp (ze kan al rijden?) Spannend voor jullie dat ze 2 dagen weg gaat..... maar dat zal vast goed gaan!

Laat maar weten of het huis doorgaat!

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » wo 04.06.2008 22:25

Hoi Rosy,

Yes, we hebben het huis. Nu de indicatie nog afwachten. Volgende week vrijdag hebben we een afspraak op de reguliere school. Het zou nog kunnen zijn dat het advies van de indicatiecomm. de Prof. Groen school wordt. We zijn erg benieuwd hoe alles lopen gaat.
Iris kan trouwens nog niet echt ponyrijden, ze kan wel goed zitten. het kamp wordt georganiseerd door de oudervereniging en geleid door erg lieve mensen. Het is vooral de bedoeling dat de meiden veel plezier hebben.
Iris heeft trouwens ook een oorapp. (wordt in ned. hoortoestel genoemd, toch?) van Phonak. De Savia, is een erg goed apparaat.

groetjes,

Jolanda

Rosy

Bericht door Rosy » do 05.06.2008 19:48

Gefeliciteerd :gg2:
Die buit is al binnen!

Heel verstandig om zowiezo al een gesprek aan te gaan op de reguliere school. Want ook al is het advies speciaal onderwijs....jullie zullen toch de keuze moeten maken! In zo'n gesprek krijg je toch al een bepaald gevoel bij een school. Succes!

De Savia is inderdaad een goed toestel (die krijg ik volgende week ook als het goed is). Feline heeft de Phonak Extra en mijn zoon de Phonak Maxx.

Dat is een bijzonder initiatief van de oudervereniging. Het is een behoorlijk 'uitstapje'.

Veel plezier met verf uitkiezen e.d.!

Sonja

Bericht door Sonja » wo 06.08.2008 15:34

wat goed zeg, dat jullie voor de kids verhuizen willen..

Heb vanaf 3 jarige leeftijd op speciaal onderwijs gezeten.
Heb er een ontzettende leuke tijd gehad, maar de lesstof was erg weinig en laag..ik kon er niks mee, moest psychologisch meer uitdaging krijgen en aangezien ik ´goed´ leren kon, ging ik van 9 jarige leeftijd naar een gewone school..met solo apparatuur wat allemaal goed ging.

Tot ik naar de brugklas (regulier) ging, en ze het hoorden van mn sh zijn, raadde ze mij en mn ouders aan om maar ivbo-vbo te gaan doen. (we praten nu echt over 15 jaar geleden) Dus eerst ivbo- toen 2e klas vbo, toen 2e klas mavo, 3e mavo, en 4e mavo. Geslaagd voor de mavo.
Maar toen!!!zeiden ze dat ik beter op niv 2 kon gaan beginnen, omdat ik toch 'geen' toekomst zou hebben met mijn sh zijn.
Dus eerst niv 2 gedaan, toen niv 3, net niveau 4 afgerond (allen mbo niveau) en nu ben ik helemaal gefocused om hbo-v te gaan doen,
omdat mn coach van de ROC zei, dat ik echt door moest gaan leren!

Mensen hebben het af en toe echt nodig om te horen van anderen, dat je het best wel kan...ik heb doorzettingsvermogen gekregen van mn slechthorend heid..

Wat ik je dus mee wil geven, als je denkt dat je kind slim is, vecht voor haar en zijn rechten!!!want ik heb er jarenlang over moeten doen, om te bewijzen dat ik ''niet' dom ben, maar een gehoorprobleem heb, niks meer en niks minder.

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » wo 06.08.2008 22:54

Hoi Sonja,

Dank je voor je bericht. We hebben inmiddels besloten om Iris naar het reguliere onderwijs te laten gaan. Het huis hebben we gekocht dicht bij deze school. Als het niet lukt kunnen we altijd nog speciaal onderwijs overwegen. Maar eigenlijk hebben we er wel vertrouwen in. Al is Iris haar woordenschat nog niet zo groot, ze heeft erg veel zin om naar de nieuwe school te gaan met "alleen" maar Nederlands. Als ik jou bericht zo lees ben ik alleen maar blij met ons besluit. Ik vind het heel goed dat je altijd in jezelfd bent blijven geloven. En ik hoop dat Iris later ook zoveel doorzettingsvermogen zal hebben.

groetjes,

Jolanda

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » wo 06.08.2008 23:02

Hoi Rosy,

Ik heb een tijdje niet op de site gekeken. Door drukte, er is zoveel te regelen met verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland. En doordat mijn jongste broer plotseling heel erg ziek is geworden.

21 augustus vertrekken we naar Nederland. Ik ben zo blij dat ik hem dan geregeld kan bezoeken.

17 augustus ergens gaat onze computer in een doos. Het zal dan wel weer even duren voor hij weer uitgepakt zal worden. De verhuizers zijn ons nl. vergeten te vertellen dat we ons 4 weken van te voren in de nieuwe woonplaats moesten melden omdat we uit een niet EU-land komen. Als de vrachtwagen met ons spullen Nederland binnenkomt zal hij waarschijnlijk 1 tot 2 weken niet open mogen van de douane in Nederland.

Bevalt je Savia? Bij Iris werkt hij heel goed. Maar jij bent natuurlijk veel beter in staat weer te geven hoe je alles ervaart.

groetjes,

Jolanda

José

Bericht door José » wo 06.08.2008 23:30

Hallo Jolanda,

Even off topic. Heel spannend dat jullie binnenkort gaan verhuizen. :)
Ik wens jullie dan ook een hele voorspoedige verloop met de verhuizing.
En dat jullie allemaal hier in NL weer kunnen wennen aan jullie nieuwe omgeving. :D

Heel veel sterkte met je broer en fijn dat je nu straks vaker bij hem op bezoek kan gaan. :cool:

Ik ben straks ook heel benieuwd hoe het met jou kinderen op de nieuwe school zal gaan. Maar dat horen we later allemaal wel.

Groetjes, José

Jolanda08

Bericht door Jolanda08 » wo 06.08.2008 23:46

Hallo José,

Dank je! Ik zal zeker laten weten hoe onze kinderen het vinden in Nederland.

groetjes,

Jolanda

Sonja

Bericht door Sonja » do 07.08.2008 05:02

Dag Jolanda,

Graag gedaan. En, bijna alle slechthorenden krijgen vanaf hun geboorte dat wel mee, doorzettingsvermogen...en, mochten ze wat tegenslagen meemaken op school, blijf achter je kind staan en vecht ervoor..
Want soms willen ze zich nog weleens verschuilen achter de slechthorendheid, terwijl de karakter toch echt doorslaggevend is..

Wens je kind ontzettend veel plezier, maar ook dat ze zich "thuis' voelt, en niet buitengesloten voelt..maar denk ook dat ze zal leren om voor zichzelf op te komen..

brendathera

Bericht door brendathera » wo 10.09.2008 12:52

Hallo Jolanda,

Hoop dat jullie kunnen wennen in NL. Wel een hele overstap.
Willem , 12 jaar heeft verlies van 80-100 DB in de hoge tonen. Altijd gewoon onderwijsgevolgd met ambulante begeleiding vanuit Auris Driebergen. Het gaat heel goed met hem.

Ik las dat jullie in Amersfoort wonen. Onze zoon Willem is net gestart op de middelbare school in Amersfoort.
Het Corderius College is erg goed en geeft goede begeleiding. er zitten meer Rugzak kinderen op, met slechthorendheid, autisme, motorische beperkingen enz. De school heeft een goed beleid en komt na wat ze toezeggen! Dat is op andere scholen wel eens anders.

Het is nog niet zover voor je dochter, maar houd deze school in je achterhoofd, als je over een aantal jaren een keuze moet maken.

heleen

Bericht door heleen » wo 15.10.2008 20:45

Rudy zit ook op reguliere onderwijs. Hij heeft op basisschool gezeten, Rudy heeft veel ondersteuning gehad van Interne Begeleiding, Remedial Teacher en de leerkrachten, tevens hadden we in groep 1, 2, 3, 4, 7 en 8 Ambulante begeleidster. Op het voortgezet onderwijs hebben we alleen in de brugklas een slechte start gehad, maar gelukkig werd het gauw opgelost. Alleen met het overgaan van de brugklas naar de tweede klas kwam hij een puntje te kort om door te stromen naar HAVO, en kwam in VMBO terecht, al heel gauw had de mentrix van, hé hij zit niet op de juiste plaats, want Rudy haalde alleen maar negens en tienen. Ze heeft toen geregeld dat hij alsnog naar de HAVO mocht en met de kerst ging hij over naar HAVO 2. Inmiddels zit hij in HAVO 4, en hij heeft Ambulante Begeleiding, die nauw in het kontakt staat met mentor, zorgcoördinator, twee leerkrachten en mij. Ze hebben een arrangement en het loopt. Rudy heeft 2 keer 3 kwartier extra tijd in de week die hij kan opvullen met de vakken waar hij extra ondersteuning nodig heeft.
Ik moet wel bij zeggen dat hij diabetes heeft, en dat geeft ook weleens uitval van les, en dat wordt dan gelijk meegepikt zeg maar.
We hebben pas verlenging van rugzakje tot 2012 gekregen.

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”