Waar op letten keuze middelbare school

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
jolandagoddijn

Waar op letten keuze middelbare school

Bericht door jolandagoddijn » zo 26.10.2008 21:18

Beste allemaal,

Thomas (zeer slechthorend) zit inmiddels in groep 7 op een reguliere basisschool. Hier doet hij het uitstekend. Omdat de keuze voor een middelbare school al dicht bij komt, willen we dit jaar al naar de informatie avonden gaan van de middelbare scholen in onze woonplaats. Mijn vraag aan jullie is; welke tips hebben jullie voor ons, waar moeten we op letten, rekening mee houden enz. enz. Ik heb begrepen dat je moet vermelden dat het om een "rugzak-kind" gaat. En liefst dat je met een pakket met wensen moet komen en dus de vraag moet stellen of deze school ons dat ook kan bieden.
Maar wat zullen onze wensen dan zijn? Waar moet ik op letten ivm vreemde talen bijvoorbeeld. En hoe gaat het op de middelbare school eigenlijk met ambulant begeleiding. Is er op de middelbare school nog wel tijd voor extra begeleiding.

Hebben jullie hier al ervaring mee?

Vriendelijke groet, Jolanda :-D

Sonja

Bericht door Sonja » zo 26.10.2008 21:23

hallo welkom hier!!

Heb je Thomas al gevraagd wat hij zelf het leukste, het liefste wil gaan doen?? Wat is zijn sterkte kanten??Zowiezo op de nieuwe school duidelijk uitleggen dat thomas zeer slechthorend is, dat ze daar rekening mee moeten houden, om onbegrip weg te nemen, en dat hij een plezierige school tijd meemaakt..

José

Bericht door José » ma 27.10.2008 20:11

Hallo Jolanda,

Welkom hier op het forum :D

Het is zeker goed om je al vast voor te bereiden op de nieuwe scholen waar Thomas straks eventueel naar toe kan gaan.

Het is voor jou zelf en Thomas belangrijk om te weten of de scholen eventueel een mogelijkheid bied om kinderen met een rugzakje te kunnen helpen. En hoe zij dat hebben geregeld.

Over het algemeen hebben scholen een speciale "faciliteitenkaart" waarin een aantal regels staan opgesteld die voor jou kind van toepassing zijn.
Daarin kan bijv. staan: Meer tijd voor proefwerk waarin een mondelinge dictee gehouden wordt of bij vreemde talen waar ook mondelinge toetsen worden afgenomen. En of de school ook open staat voor hulpmiddelen waar Thomas gebruik kan en mag maken. Bijvoorbeeld een smartlink en dat de leerkracht ervoor open staat om de 'ontvanger' bij zich te dragen tijdens een gesproken les. Zodat Thomas alles kan volgen ect.

Wat betreft de ambulante begeleiding daar zou je dus eerst met de instantie contact op moeten nemen of Thomas daar nog gebruik van kan maken. En zo, ja dan zullen zij jou precies kunnen vertellen waar je allemaal op moet letten en welke vragen je moet stellen op school.

Voor info over rugzak en ambulante begeleiding kun je HIER vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes, José

jolandagoddijn

Bericht door jolandagoddijn » ma 27.10.2008 22:17

Hoi Sonja en José, :D

Bedankt voor jullie reactie.
Ik zal zeker ook bij de ambulant begeleider zelf vragen en de leerkrachten van de basisschool hebben wellicht ook tips voor ons.
Natuurlijk heeft Thomas zelf de keuze voor wat hij prettig vindt. Maar het is ook plezierig om andermans ervaringen te kennen. Dan hoeven we niet allemaal zelf het wiel weer uit te vinden.
Ik wil vooraf duidelijke afspraken kunnen maken en dat kan alleen als je kan bedenken waar eventuele knelpunten liggen.
Ik ga ervan uit dat leerkrachten bereid zijn solo apparatuur te dragen, maar dat zal natuurlijk een vraag/wens zijn van onze kant.
Van zo'n faciliteitenkaart had ik nog niet gehoord! Begrijp ik goed dat het hier om een afspraken systeem gaat die aan je kind gekoppeld is? Dus die voor de hele schoolperiode geldt (meerdere jaren?).
We hebben gelukkig nog even de tijd om een en ander goed te informeren en zo een overwogen keus te kunnen maken.

Groet, Jolanda :-)

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”