Problemen op regulier onderwijs (lang)

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
ch8ntal
Beginner
Beginner

Problemen op regulier onderwijs (lang)

Bericht door ch8ntal » zo 05.04.2009 21:41

Even een korte samenvatting van ons verhaal: (voor het uitgebreide verhaal zie voorstellen ouder)
Iv@r is op dit moment net 4 jaar.

Wij zijn afgelopen zomer geconfronteerd met het feit dat Iv@r gehoorsverlies heeft (L85 dB en R33 dB) verder blijkt hij vrijwel op alle gebieden op leeftijdsniveau te functioneren. Ook op spraak-taalgebied. Er zijn wat problemen met zijn auditief geheugen en de communicatieve zelfredzaamheid maar dit komt waarschijnlijk door de late diagnose.

Er is dus ook na veel onderzoeken besloten dat Iv@r naar het regulier onderwijs kan en we zijn druk met de aanvraag van het rugzakje (hij komt 2 dB tekort om sowieso in aanmerking te komen dus er moet veel onderzoek en verslaglegging gedaan worden, nu 2 maal voor aanvulling terug gehad)

Maar we hebben nu toch serieuse problemen met school. We hebben de komst van Iv@r goed voorbereid. Wij zijn met onze gezinsbegeleidster naar school geweest om van alles uit te leggen en ze voor te bereiden.
Maar we hebben toch al problemen.

Na een aantal weken waarin we steeds "commentaar" kregen wilden de juffen een gesprek. De inhoud van dit gesprek liet wel blijken dat ze er niets van begrijpen en de plank volledig misslaan. Hieronder een verslagje gemaakt door mij:
We hebben naar aanleiding van Iv@r's gedrag op school een gesprek met de juffen!

Zij begonnen met ons te vertellen dat het prettig was dat wij op korte termijn met hen over Iv@r konden praten. Ze hadden het gesprek voorbereid en hadden puntsgewijs een aantal dingen op papier gezet.

Iv@r gilt veel, als hij moet opruimen bijvoorbeeld. Hij gilt lang en hard, andere kinderen hebben daar last van. Iv@r is dan moeilijk beïnvloedbaar. Moeilijk van het gillen af te brengen.

Iv@r knijpt, blaast en bijt soms andere kinderen. Hij is heel lijfelijk naar andere kinderen en als die aangeven dat ze het niet prettig vinden dan snapt Iv@r dat niet of pikt het niet op.

Zelfredzaamheid; Iv@r trekt zijn jas niet zelf aan, doet zijn voet niet in zijn schoen en knoopt zijn bloes niet vast/probeert het niet. Als je dit wel van hem verwacht dan moeten ze een strijd met hem aangaan. Hun voorstel was om deze dingen thuis te oefenen.

Volgens hen is Iv@r erg moe, vooral de middagen. Hij gaapt veel en hangt. Men heeft in de klas geen gelegenheid om een rustig plekje te creëren waar Iv@r zich even kan terug trekken. Terwijl ze denken dat Iv@r daar wel behoefte aan heeft. De klas is erg luidruchtig en ze vermoeden dat Iv@r veel last heeft van de herrie in de klas. Ook bij het overblijven eet Iv@r pas als de overige kinderen uit de klas zijn. Na de lunch moeten ze naar de aula en daar zijn dan 150 tot 200 kinderen. Iv@r doet daar ook niks anders dan gewoon op en neer lopen.

Grootte van de klas, nu 26 kinderen en straks 28 kinderen. Zij moeten allemaal aandacht krijgen. Iv@r merkt dat hij met bepaalde acties en negatieve gedragingen hij toch alle aandacht krijgt. Dit geldt voor zowel de juf als voor de kinderen. Andere kinderen helpen hem met opruimen, zijn jas aantrekken etc.. terwijl dit niet de bedoeling is. Één op één gaat het prima!

Ze hebben met de directeur gesproken over een voorstel aan ons: Iv@r gaat niet meer hele dagen naar school. Tot de zomervakantie: maandagmiddag, dinsdagmiddag, woensdagochtend, donderdagmiddag en de vrijdagochtend. Wij hebben aangegeven het mee te nemen en te bespreken met de begeleiding van Viataal. Het verzoek aan ons ouders te oefenen met de zelfredzaamheid en het werken aan opdrachtjes.

Ze willen graag op 7 april een afspraak met onze gezinsbegeleidster en dan meteen na schooltijd want om 4 uur moeten zij een vergadering in.

Ze vragen zich af hoe het staat met de aanvraag van het rugzakje.

Wij (G en ik) hebben van te voren afgesproken hoe we het gesprek in zouden gaan. Omdat we op dit moment in oorlogstoestand verkeren door de afgelopen dagen (gebeurtenissen op school) hebben we afgesproken hun verhaal aan te horen en geen uitspraken te doen of afspraken te maken.
Er was dus verder ook niemand bij. We wilden eerst van hun aanhoren wat er volgens hen allemaal mis is.Zij begonnen te vragen hoe het op dit moment thuis met Iv@r ging. Toen begonnen zij met hun lijstje. Gelukkig hebben ze ook nog wat positieve dingen gezegd.

Iv@r ligt goed in de groep. De contacten met de kinderen gaan over het algemeen goed. Hij is zorgzaam naar andere kinderen.

Iv@r geniet van het spelen in de diverse hoeken. Hij laat dan ook op taal gebied zeer goede zinnen horen. Hij gaat helemaal op in het spel.

Het is een heerlijk manneke.

Zit de oplossing in het minder vaak naar school gaan? Ik weet het niet, er komt toch een moment dat Iv@r toch alle dagen in een rumoerige klas komt. Deze situatie blijft acht jaar bestaan. Ik heb het idee dat ze Iv@r te bewerkelijk vinden. (we hebben nog 25 andere kinderen die ook aandacht moeten krijgen) Het thuis werken aan zelfredzaamheid lijkt me overbodig omdat Iv@r thuis gewoon zijn jas kan aantrekken en zijn schoenen aan doet. Daarnaast vind ik een bloes dichtknopen wel veel gevraagd voor een kind van 4. Het gaat erom dat hij het wel moet proberen volgens hen en dat weigert hij. Daarnaast is het oefenen van zelfstandig werken thuis natuurlijk niet verglijkbaar met de situatie in de klas. Eén op één werken (wat thuis gebeurt) gaat goed.

Ze vertellen dat ze op het bord pictos hebben die de dagindeling laten zien. Dat nemen ze s ochtends door en men kan op ieder moment kijken wat er op het bord staat. Ze willen eventueel gaan kijken of een beloningsysteem werkt door bijvoorbeeld stickers te plakken. Ze vertellen ook dat Iv@r blijft hangen in de dingen die niet goed gaan. Als ze bijvoorbeeld opsommen wat allemaal goed is gegaan komt Iv@r met de dingen die mis zijn gegaan. Ze merken niet dat Iv@r bij een van hen twee anders reageert of zich anders gedraagt. Het gaat ook niet op een bepaald moment mis. Meestal als Iv@r iets moet wat hij niet leuk vind of niet goed kan.

Ze gaan er mee akkoord dat er eventueel een observatie komt van de logopediste in de klas. Alhoewel zij denken dat Iv@r zich prima communicatief kan redden.
Alles of niets dat gaat het komende dinsdag (denk ik) worden.

We hebben dinsdag een gesprek met de juffen van Iv@r en met de behandelcoördinator (M.) en de logopediste (MO.) van Viataal.
De beide dames van Viataal staan recht achter ons.

Vandaag hadden we een gesprek met onze gezinsbegeleidster (P.) over de problemen en de voorstellen van school.
De drie dames die ons begeleiden (gezinsbegeleidster, behandelcoördinator en logopediste) zijn van mening dat de voorgedragen oplossing niet goed voor Iv@r is.
Daarnaast mist men vanuit school elke onderbouwing en daarnaast zou men met een plan van aanpak moeten komen. Maar dat is er dus niet.
etc etc etc............

Aanstaande dinsdag gaan we dus met zijn alle om tafel zitten. Ik zal mijn onvrede over de gang van zaken uiten en we willen vrij snel overgaan tot het vinden van oplossingen die voor Iv@r constructief zijn.
In Viataal heb ik alle vertrouwen, nu school nog.........

Weet je wat me zo verdrietig maakt?

Iv@r hoort nergens bij.........
Wij zijn zo blij dat hij nog rest-gehoor heeft maar dat maakt alles aan de andere kant zo gecompliseerd.
De aanvraag van het rugzakje, nee Iv@r hoort 2 db te goed.........
Cluster 2, daar is Iv@r volgens Viataal niet op zijn plaats. Daar is hij te goed voor op het gebied van spraak taal etc.
Speciaal onderwijs, ook dat is niet de plaats waar Iv@r zich goed zou kunnen ontwikkelen volgens Viataal
Regulier onderwijs, is volgens ons (ouders en behandelaars) de plek waar Iv@r het beste tot zijn recht komt maar daar zijn we geheel afhankelijk van de wil en begeleiding van de school.........doen die moeilijk dan hebben we een probleem........

zie daar...

Poeh ik ben het kwijt!

José
Expert
Expert

Bericht door José » ma 06.04.2009 08:21

Hallo Chantal,

Ik ben blij dat jij hier je verhaal 'kwijt' kunt en ik hoop dat er andere op het forum zijn die jou hierbij kunnen steunen :) .

Ik heb zelf hiermee geen ervaring, maar een goede vriendin van mij heeft deze fase ook met haar kind. Dus ik herken wel veel dingen uit je verhaal.
Mijn eerste indruk is dan ook dat Ivar niet op de juiste plek zit.
En daar moet snel iets aan gedaan worden. Dit is voor alle partijen het beste.

Ik wens jullie heel veel sterkte en dat er gauw een oplossing komt voor Ivar dat hij straks weer lekker in zijn velletje komt te zitten.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » ma 06.04.2009 20:51

Hoi Chantal,

Wat rot dat het zo stroef verloopt op school!
De gezinsbegeleidster heeft toch uitleg gegeven? Dan mag je verwachten dat school een beeld heeft van de problematiek. Zij roepen zij dat er veel problemen zijn, maar komen zij ook al met oplossingen?
De genoemde oplossing om minder uren te draaien, zou enkel een oplossing zijn voor zijn vermoeidheid. Het sociale aspect wordt daarbij echter uit het oog verloren.... hij wordt dan bestempeld als 'speciaal' omdat hij er niet altijd is. Dat lijkt me niet wenselijk.

Als ik naar mijn zoon kijk (6 jr), die kan ook heel star reageren als hij iets moeilijk vindt of niet leuk. Dan kost het behoorlijk wat overredingskracht van de leerkracht om het toch gedaan te krijgen. Dat heeft te maken van het feit dat hij bang is dat hij het niet goed doet of niet kan. Hij is behoorlijk onzeker op sommige gebieden. Dat zou bij Iv@r ook het geval kunnen zijn. Buiten dat hij SH is, blijft het ook een kind van 4 met de perikelen van een 4-jarige! Alle kinderen moeten hun draai vinden op school.

Mijn beide kinderen zijn SH en zitten beide op reguliere onderwijs met een rugzakje. Dat gaat goed. Maar dat komt ook doordat school/leerkrachten zich ervoor inzetten. Mijn dochter (4 jr) praat vaak hard, schreeuwt makkelijk en duwt/trekt/slaat wel eens kinderen. Lijfelijk dus! Dat komt door SH..... zij begrijpt dingen verkeerd of hoort niet dat iemand reageert en wordt boos.
Allebei mijn kinderen gebruiken solo-apparatuur in de klas. Daardoor kunnen zij de leerkrachten beter verstaan en uitleg beter volgen. Bijvoorbeeld tijdens voorlees-moment hoeven zij zich niet zo erg in te spannen en wordt het voorlezen een stukje ontspanning. Misschien is dat een optie voor Iv@r?

Al met al hoop ik op een betere voortzetting op school. En ik duim voor een indicatie, zodat jullie een rugzakje krijgen.
Hou vol! :cool:
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”