Wat is SH (Slecht Horen)?

Algemene informatie o.a. over: Wat is ambulante begeleiding, rugzak, hoe je kind kan helpen, waar kun je terecht voor indicatiestelling

Moderator: Forummoderator

José

Wat is SH (Slecht Horen)?

Bericht door José » ma 10.09.2007 16:50

Wat is SH (Slecht Horen)?

In de eerste plaats natuurlijk minder horen dan een ander, maar meestal ook ánders horen, vervormd en verminkt horen.
Het betekent minder contact hebben met de wereld van het geluid. Een slechthorende baby zal soms het verschil nauwelijks horen tussen de stem van de vader of van de moeder, zal misschien de geluiden die uitmonden in het krijgen van een bordje pap, of het klaarmaken van het bad niet kunnen herkennen, en zo telkens verrast worden door wie of wat er nu weer aankomt of opduikt.

Als het blaffen van een hond of het toeteren van een auto hetzelfde klinkt, krijgen geluiden maar heel moeizaam en beperkt betekenis. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor het contact via het spreken, waarbij zinsmelodie, ritme en emotionele kleur van het gesprokene soms onherkenbaar verminkt worden. Ook de klanken vloeien wellicht samen tot een klankbrei, waarin paard, taart, staart en kaart allemaal hetzelfde klinken.

Voor de taal- en spraakontwikkeling heeft dat erg grote consequenties. Kan een kind de S of de T en de uitgang '-en' aan het eind van een woord niet goed horen en het ook niet van de mond aflezen (het lipbeeld), dan valt bijvoorbeeld het verschil tussen enkel- en meervoud (meisje-meisjes), het verschil in werkwoordsvorm (fiets-fietst-fietsen) weg en daarmee weer een heleboel verschillen in betekenis.
Is het een wonder dat slechthorende kinderen vaak een grote achterstand in hun taal- en spraakontwikkeling vertonen?
Het is duidelijk dat deze kinderen extra hulp nodig hebben bij het verkrijgen van hun taal- en spraakvaardigheid.

Uit het bovenstaande blijkt echter ook dat daarmee niet alles gezegd en gedaan is. Hun hele contact met de mensen en de wereld om hen heen wordt bemoeilijkt, de kans op verkeerd begrijpen en verkeerd begrepen worden is levensgroot aanwezig. Het oppikken van het juiste ‘signaal’ is vaak erg lastig en vergt veel concentratie. Kinderen hebben vaak de grootste moeite om de juiste stem te isoleren, bijvoorbeeld tijdens een schoolfeest. Ze begrijpen een grapje net verkeerd, net te laat en staan vaak buitenspel. Gevoelens van onzekerheid, onmacht en frustratie, zowel van een slechthorend kind als van zijn ouders, zullen eerder kunnen ontstaan dan tussen een goedhorend kind en zijn omgeving.

Bron: Cor Emousschool

Plaats reactie

Terug naar “Algemene informatie voor ouders/verzorgers van een Slechthorende en/of ESM kind”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast