Het is al zo'n stap om je (kleine) kind 'mee te geven' aan een vreemde. Als het dan ook nog eens allerlei organisatorische moeilijkheden met zich meebrengt en de gemeente is star in haar beleid, dan wordt het de ouders niet makkelijker gemaakt. Hiermee dreigt ook de drempel om je kind naar het speciaal onderwijs te laten gaan, hoger te worden dan -in mijn ogen- noodzakelijk.
Lees hieronder de mailwisseling met onze ZEER verschillende ervaringen.
Petra schreef op 20-08-2007 -n.a.v. haar vraag om ervaringen op het foss-forum voor kinderen met spraak-/taalproblemen:
Johanneke schreef op 21-08-2007:Ik werk namelijk een paar dagen per week en heb voor 1 of 2 dagen in de week een gastouder (van 7 tot 17 uur) die mijn kinderen bij haar thuis opvangt. Zij woont bij ons in de wijk en ik weet ruim van te voren wanneer de kinderen bij haar zijn. Ik ging er vanuit dat, met het nodige regelwerk (en eventueel extra kosten), Jelmer daar zonder problemen opgehaald en gebracht zou kunnen worden.
Toen ik vrijdag de gemeente hierover belde om te informeren hoe dit te regelen sloeg ik echt stijl achter over. Dat doen ze niet!
Het is maar goed dat ik zeker ben over mijn beslissing voor SO want ik zit behoorlijk in de put over dit probleem.
Ik lees allerlei problemen over het leerlingenvervoer maar deze ben ik nog niet tegen gekomen. Ben ik dan de enige moeder van een SO kind die werkt?
Heb jij daar ook last van? hoe is dat bij jullie geregeld?
Petra schreef op 21-08-2007Dag Petra,
Tja, dat vervoer kan al je goede bedoelingen overhoop halen!
Het is allemaal zeer afhankelijk van de gemeente waar je woont. Iedere gemeente regelt namelijk zelf het leerlingenvervoer voor de kinderen uit de eigen gemeente.
Het verbaasd me wel dat ze dit niet willen. Milo wordt twee keer in de week van school naar de BSO gebracht in plaats van naar huis. Ik heb dat netjes aangegeven op het aanvraagformulier en het uiteindelijk praktisch kortgesloten met de vervoerder.
Maar, het zijn bij ons vaste dagen in de week, ik weet niet hoe dat bij jou is? Anders zou ik ook eens bellen met de vervoerder. Zij maken de uiteindelijke route, en zeker als de oppas bij jou in de wijk zit, lijkt het me niet lastig om af en toe anders te rijden. Het is voor de vervoerder wel van belang dat ze precies weten welk kind wanneer waar naartoe moet worden gebracht. En ze zijn dan wel gebaat bij zo veel mogelijk regelmaat, anders wordt het voor hun een administratieve rompslomp, omdat zij exacte rijschema's (moeten) maken.
Kun je het zo regelen dat je jouw kabouter op vaste dagen naar de oppas laat gaan? Of in iedere geval gedurende een vaste periode?
Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten wat de gemeente betreft en vragen hoe dat gaat met kinderen die na school naar de BSO moeten?
Vraag duidelijk om begrip en flexibiliteit, en als ze zeuren aan de telefoon Huppekee een officiele brief er achteraan... wat een onzin zeg!
Als je behoefte hebt aan officiele ondersteuning zou je eens kunnen kijken of de MEE bij jullie in de buurt beschikt over sociaal juridisch dienstverleners, die kunnen dan een eventueel bezwaar voor je opstellen en je helpen bij de gemeente voet tussen de deur te krijgen.
Ik ben benieuwd wat het gesprek van Petra oplevert bij de gemeente. Ik ben zelf bij mijn werkgever MEE ook bezig met dit onderwerp en zal jullie via het forum informeren over de ontwikkelingen.Hoi Johanneke,
Jelmer gaat elke maandag en eens per 2 weken op donderdag naar de oppas. een enkele keer is het anders maar dat weet ik altijd ruim (weken/maanden) van te voren.
Het busbedrijf had ik als eerste aan de telefoon, zij waren er niet blij mee maar wilden er wel naar kijken. Zij vroegen echter of het van de gemeente mocht omdat dat volgens hun wel eens een probleem kon zijn.
En inderdaad.
Het mag dus niet van de gemeente!
Ook niet naar een BSO!
Ik vind het zo uit de tijd!
Aanstaande maandag heb ik een gesprek met de wethouder die het leerlingen vervoer in haar pakket heeft. Ik hoop dat dat nog wat kan gaan veranderen.
Ik weet nu in ieder geval dat het in andere gemeenten wel gebeurt en dat het dus geen landelijke regel is.
Dag! Johanneke