Beengeleider

Welke hoorhulpmiddelen zijn er: Gehoorapparaten, beengeleiders, hoorbril ect.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
flo
Beginner
Beginner

Beengeleider

Bericht door flo » vr 17.08.2007 22:06

Hallo,

Mijn dochter heeft sinds een paar weken een bot- of beengeleider.
Met een diadeem blijft het op z'n plaats.
Nu is ze 20 maanden en trekt het steeds van het hoofd.
Iemand tips of ervaring hoe we haar kunnen laten wennen aan het apparaat?

Alvast bedankt!

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 17.08.2007 22:56

Hallo Flo,

Hoe heet je dochter?

Wat fijn dat je dochter een bot-en/ofbeengeleider in de vorm van een diadeem heeft.

Ik wist niet dat deze nog gebruikt werden. Vroeger op de lagere school heb ik wel eens kinderen mee gezien.
Dus ik was het eigenlijk vergeten dat het nog bestond.
Afbeelding.

Tegenwoordig hebben ze daar ook een ander toestel voor BAHA.

Maar om op je vraag terug te komen.
Flo schreef: Iemand tips of ervaring hoe we haar kunnen laten wennen aan het apparaat?
Ik heb zelf geen ervaring mee. Maar ik heb wel ergens gelezen dat ze een haarband gebruiken om de diadeem op de plaatst te houden.
Misschien is dat wat of mogelijk heb je dat al geprobeerd.

Ik hoop dat er nog meer tips voor je binnen komen.

En houd ons op de hoogte hoe het met je dochter gaat.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Astrid Koopmans
Beginner
Beginner

Bericht door Astrid Koopmans » za 18.08.2007 10:14

Hallo Flo,

Mijn zoon Bart heeft 2 BAHA's (= ook een beengeleider). Toen hij 5 was, heeft hij een klein jaar een BAHA Softband gehad. Dit is te vergelijken met zo'n diadeem die jouw dochter heeft. De Softband is een elastisch bandje waarmee het hoortoestel op de huid en het bot wordt gedrukt.
Bart heeft erg moeten wennen aan een hoortoestel en wilde de Softband met de BAHA het liefst steeds afdoen. Hij werd erg moe van alle geluiden die hij ineens hoorde en werd daar onrustig van.
Onze situatie en jouw situatie zijn natuurlijk niet helemaal te vergelijken vanwege de verschillende leeftijden, maar ik wil je toch vertellen hoe wij Bart hebben laten wennen aan de BAHA.
We hebben al vrij snel afspraken met hem gemaakt door aan te geven hoelang hij de band op moest houden. In eerste instantie was dat voor 10 minuten per keer, naderhand werd dat uitgebreid naar 20 en 30 minuten en zo steeds langer. Bart hield de klok in het begin goed in de gaten en als de tijd was bereikt dat de band af mocht, gaf hij dat direct aan!
Ook hadden we afspraken wanneer de band op moest. zoals tijdens TV kijken en tijdens het voorlezen.
Deze afspraken brachten structuur voor hem en hij wist waar hij aan toe was. Ik weet niet meer precies hoe lang deze gewenningsperiode heeft geduurd, maar wel dat de periodes dat hij de Softband op had steeds langer werden en dat hij de tijd zelf wel eens vergat dat de band eigenlijk al af mocht.
Ik hoop dat je aan mijn verhaal iets hebt, want het is natuurlijk moeilijker om met een kind van 20 maanden iets af te spreken dan een kind van 5 jaar.

Succes en sterkte!
Groet, Astrid Koopmans

Johanneke
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Neem de tijd voor het wennen!

Bericht door Johanneke » za 18.08.2007 20:47

Dag Flo,

Al hebben wij geen ervaring met de beengeleider, we hebben wel ervaring met een zeer onwillig mannetje van net twee jaar die aan de hoortoestellen moest.
De belangrijkste les was: kleine stapjes en veel geduld... en daarbij komt ook GEEN PANIEK. Wij waren op een gegeven moment bang dat iedere minuut dat hij zijn toestellen NIET in had hij later slechter zou gaan praten... dat is natuurlijk onzin, maar als je zo graag wilt dat het goed gaat en het loopt anders dan je hoopt/dacht... dan ga je rare dingen denken.
Dus inderdaad stapje voor stapje laten wennen, belonen als ze 'm goed op heeft gehad en niet te veel aandacht als ze 'm in het begin aftrekt...
Ze moet ook niet een definitieve afkeer van het ding krijgen natuurlijk.
Uiteindelijk is bij ons thuis opa de redder in nood geweest: daar neemt Milo alles van aan, dus ook dat hij z'n toestellen in moest... grrr :-)
Vreemder nog, was dat wat ons thuis niet lukte, op de creche zonder problemen verliep: daar had hij ze na twee dagen de hele dag in!! Terwijl als hij thuis net één toestel in had, hij die er weer meteen weer uit trok ... en dat na een hele tijd achter hem aan rennen om die kabouter te pakken te krijgen... aaarrghh als ik daar nog aan denk!!! :? Inmiddels doet hij ze zonder problemen in en doet hij ze zelf goed als ze achter z'n oor vandaan floepen... zo zie je maar!

Sterkte er mee... groeten, Johanneke

flo
Beginner
Beginner

Bericht door flo » ma 20.08.2007 21:12

Hallo,

Allereerst erg bedankt voor de fijne reacties!

Ik hou de naam van mijn dochter nog even voor mezelf.
Voel me nog niet helemaal vrij, vandaar..
Mocht dit veranderen dan vertel ik wat meer.

Het is even wennen dat ze een apparaat heeft (ook voor ons).
De eerste tests wezen uit dat ze het niet nodig zou hebben, maar nu dan toch. Je moet er als het ware naar toe groeien.
Het is in elk geval zeker, dat ze er beter mee hoort.
Er wordt nu geinformeerd of onze verzekeraar een baha met softband vergoed.

Astrid, goed te lezen hoe jullie Bart hebben laten wennen.
En Johanneke, ook van jouw zoon handig te lezen hoe jullie het aanpakten op een positieve manier. Kon hij 'm zelf uitdoen dan?
Aha, opa en oma inschakelen, dat is ook een goeie! :-)

We zijn overigens ook bezig met babygebaren. Dan kan ze zich wat meer gaan uitdrukken misschien. Het praten ligt nu vrijwel stil.

Goed, ik ga de tips in praktijk brengen en hou jullie op de hoogte.

flo
Beginner
Beginner

Bericht door flo » vr 28.09.2007 11:49

Hier even een update over onze dochter die een beengeleider heeft.
Bij oma gaat het heel goed! Dat was een goede tip.
Ik ben thuis ook druk bezig ermee.
Probeer ook dan te gaan lezen, dan krijgt ze weer een boel woordjes mee.
Het gaat al stukken beter dan in het begin, al trekt ze 'm wel voortdurend af.
Maar ze weet wat het is nu, doet 'm ook af en toe op (niet helemaal goed maar dat geeft niet).
Wij gaan trouwens naar infoavonden van het audiologisch centrum. Ik vind het erg nuttig.
Volgende keer komt er een logopedist, daar hebben we veel vragen voor.

Sandra ik kreeg een berichtje van je, hoe oud is jouw zoon?

Plaats reactie

Terug naar “Hoorhulpmiddelen voor kinderen”