Even voorstellen Pommetje

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
pommetje6

Even voorstellen Pommetje

Bericht door pommetje6 » di 18.09.2007 00:13

Hallo allemaal,

ik ben Esther, mama van 4 kinderen waarvan de tweede, dochter Jetske van 4,5 jaar, ernstig slechthorend is. We zijn hier achter gekomen toen ze ongeveer 1 jaar was en sindsdien draagt ze 2 hoortoestellen (al vanaf het begin zonder problemen). Van 1,5 tot 3 jaar ging ze een ochtend per week naar de speciale peuterspeelzaal Wapper in Zwolle, en sinds ze 3 is zit ze op de Lytse Skelp in Drachten, nu dus 1,5 jaar. Al die tijd heeft ze in dezelfde klas met dezelfde juffen gezeten, alleen wel met andere kinderen, en pas dit schooljaar lijkt ze er echt op haar plekje te zitten. Komt denk ik ook doordat ze nu de oudste in de klas is en alles weet, er zit nog 1 jongetje bij haar van vorig jaar en verder zijn het allemaal nieuwe kinderen (in totaal zijn er 11 kinderen).
Ook gaat ze sinds vorige week op woensdagochtend naar de gewone basisschool van haar zus, en de eerste keer vond ze het helemaal geweldig. We hadden dit ook al geprobeerd toen ze net 4 geworden was maar toen kon ze het niet aan en zijn we na 3 weken weer gestopt (ze wilde toen gewoon om 17 uur naar bed zonder dat ze gegeten had), nu lijkt ze veel sterker te zijn en kan ze het hopelijk wel aan.
Als het aan mij ligt en ze gaat goed vooruit wil ik in de toekomst wel kijken of ze volledig naar het reguliere onderwijs kan, op dit moment is dat nog geen optie omdat ze de specifieke hulp en de logopedie die ze op school krijgt nog hard nodig heeft.

Johanneke

Welom op het forum!

Bericht door Johanneke » di 18.09.2007 06:57

Dag Esther,

Welkom op het Forum. Ik hoop dat je hier vindt wat je zoekt. Wat zal het spannend zijn voor je dochter die ene dag op een andere school!
Ik kijk uit naar je verdere ervaringen met een eventuele overstap naar het reguliere onderwijs.

Hartelijke groet, Johanneke

José

Bericht door José » di 18.09.2007 08:03

Hallo Esther,

Welkom hier op het forum :D

Goh, wat fijn dat je dochter Jetske het naar haar zin heeft op school. :cool: En lekker zo´n kleine groep :D

En wat goed dat jullie haar op een gewone bassisschool ook uitproberen :cool: Ik ben benieuwd naar de ervaringen :)

Groetjes, José

Ilona1980

Bericht door Ilona1980 » zo 07.10.2007 14:36

Hallo!

Wat leuk dat je dochter 1 ochtend per week naar de reguliere school mag!!
Ik wil dat dus ook heel graag voor mijn dochter regelen maar haar school staat daar niet achter... Dat zou te verwarrend worden... :? Mijn dochter zit nu precies 1 jaar op een school voor kinderen met spraak/taal stoornissen... Ze kan wel gewoon praten en als je een beetje je best doet om haar te verstaan lukt dat ook echt wel.
Mijn zoon zit hier in de wijk op een reguliere basisschool en omdat het een nieuwbouwwijk is zijn de klasjes nog erg klein. Alle kindjes uit de wijk gaan erheen en ik zou het voor mijn dochter zo leuk vinden als ze eindelijk ook eens vriendinnetjes van school heeft die ook bij haar thuis kunnen spelen... De kindjes die nu in haar klas zitten wonen allemaal ver weg op 1 jongetje na...

pommetje6

Bericht door pommetje6 » zo 07.10.2007 15:19

Hoi Ilona,

raar dat de school van je dochter er niet achter staat omdat het te verwarrend zou worden. Mijn dochter is 4 jaar en is nu 3x naar de reguliere school geweest, ze weet heel goed dat ze op de roze dag (=woensdag) naar die school gaat en de andere dagen naar de andere, en voorlopig wil ze het ook niet anders. Ze gaat daar puur heen voor de sociale contacten, en zo is ze dus afgelopen woensdag bij een jongetje gaan spelen. Vond ik wel wat eng hoor, ze kent dat jongetje nauwelijks maar het ging hartstikke goed.

Groetjes,
Esther

Rosy

Bericht door Rosy » di 11.12.2007 22:37

Hallo,

Wat goed dat je dochter al is gaan spelen!!!

Ik vroeg mij af hoe jullie kinderen 'vriendjes' maken. Mijn zoon van 5 is slechthorend en met 3,5 jaar begonnen op het speciaal onderwijs. Het gaat hartstikke goed daar en op dit moment maken hij dan ook de overstap naar het reguliere onderwijs. Hij is begin dit schooljaar begonnen met 1 dag per week en zit nu op 3 dagen. Na de kerst gaat hij volledig.

Wij merken dat hij wat geforceerd ' vriendjes' wil maken en dat hij daar wel eens verdrietig over is. Hij heeft vriendjes op de andere school, maar lijkt er moeilijk tussen te komen nu.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Groetjes,

Rosy

pommetje6

Bericht door pommetje6 » wo 12.12.2007 00:08

Hoi Rosy,

wat goed dat je zoon de stap gaat maken naar het reguliere onderwijs, hoe slecht hoort hij? Ik hoop dat Jetske die stap ook kan maken in de toekomst, maar zover is ze nu nog niet, ze heeft de extra begeleiding hard nodig.

Tja, met het maken van vriendjes heb ik me eigenlijk maar weinig bemoeid, Jetske ligt blijkbaar aardig goed in de klas op het reguliere onderwijs, ik heb al van meerdere ouders gehoord dat hun kind zo enthousiast is als Jetske weer komt op woensdag, en ook dat ze wel met Jetske willen spelen. Dus Jetske hoeft er zelf niet zo veel voor te doen, al speelt ze meestal met haar vriendinnetje Eline die ze al kende voor ze naar de reguliere school ging (haar moeder is een vriendin van me sinds onze oudste dochters vriendinnetjes werden). Morgen wil ze weer met dat jongetje spelen met wie ze al eens gespeeld heeft. Het is alleen wel jammer dat ze eigenlijk alleen op woensdag kan spelen, met Eline speelt ze heel soms ook op een andere dag maar dat is dan maar kort (omdat Jetske pas om 16.15 uur thuis is en we meestal al om 17.30 uur eten), en ik durf het nog niet aan om met andere kinderen die afspraakjes te maken op de andere dagen, ook omdat ze dan dus pas om 16.15 uur bij ons kunnen komen.

Succes met je zoon, hoop dat hij er toch snel tussen kan komen, misschien kan de juf daarbij wat helpen door hem een aantal keer werkjes te laten doen met dezelfde jongetjes?

Rosy

Bericht door Rosy » wo 12.12.2007 23:08

Hallo Esther,

Op woensdag naar de reguliere school; blijft dat voor Jetske het hele jaar hetzelfde? Hoeveel verlies heeft zij trouwens?

Mijn zoon heeft een verlies van 80 db aan beide oren. Hij heeft enorm veel gehad aan de speciale school! Ik ben daar razend enthousiast over. Nu tijdens de overstap voelt het echt aan als het verlaten van een veilige plek.

Na de kerst gaat hij volledig en krijgt hij ook ambulante zorg mbv het rugzakje. Begin januari zal zij observaties verrichten in de klas. Dan kan een buitenstaander zien hoe hij binnen de groep functioneert. Misschien maak ik mij ook wel te druk en moet ik het wat meer tijd geven. Ten slotte zijn zijn klasgenootjes al 1,5 jaar samen in de klas.

Wij hadden natuurlijk hetzelfde met afspreken...het was niet mogelijk doordat hij 16:15 pas thuis is. Op de reguliere school gooit het feit dat ik werk roet in het eten. Nu breng ik hem maar 1x per week zelf en kan hij ook maar 1x per week afspreken. Na de kerst wordt dat in ieder geval 2x per week.

Ik zal ook nog eens met de juf praten!

Groetjes,

Rosy

pommetje6

Bericht door pommetje6 » wo 02.04.2008 19:50

Hallo Rosie,

sorry, het is al weer een hele tijd geleden dat ik op het forum geweest ben, dus niet eerder een reactie.
Jetske heeft een gehoorverlies van ca. 60-80 db aan beide kanten, morgen heeft ze op school weer een hoortest dus dan weet ik het wat precieser (maar het schommelt wat tussen die waardes afhankelijk van de toonhoogte).

Hoe gaat het nu met je zoontje op de reguliere school? En kan je me wat tips geven waar ik moet wezen als ik ook die overstap wil maken?

Vanochtend was Jetske weer op de reguliere school en hadden we een uitstapje naar de boerderij. Daar had ik even een gesprekje met de juf, wilde graag weten of Jetske volgend schooljaar mee gaat naar groep 2 bij hen, en dat doet ze. Maar toen vroeg de juf of Jetske misschien ook volledig op de reguliere school kon komen, ze doet het heel goed daar, ligt goed in de groep en kletst ook lekker mee. Ik heb zelf ook al een tijdje het gevoel dat ze op de reguliere school beter in haar vel zit dan op het speciaal onderwijs. Dus nu wil ik e.e.a gaan uitzoeken over de mogelijkheden, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik weet dat de juf en de logopediste van de Skelp haar liever daar houden, dus daar wil ik nog niet gaan vragen, ik wil liever eerst informatie inwinnen en er dan pas op school over praten. Maar waar kan ik informatie krijgen? Wat houdt bijvoorbeeld de ambulante begeleiding in? Hoe vind ik een logopedist(e) in de buurt die ook ervaring heeft met slechthorende kinderen? Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, en dat maakt het dan ook weer wat moeilijker, dus ik hoop dat je me wat tips kan geven!

Rosy

Bericht door Rosy » wo 02.04.2008 22:36

Hoi Esther,

Fijn om te horen dat het zo goed gaat op de 'gewone' school!!

Met onze zoon gaat het ook goed..... sinds januari gaat hij volledig en hij heeft zijn draai gevonden. Hij heeft inmiddels wat vriendjes en vriendinnetjes in zijn klas. De vriendjes zijn allemaal jaartje jonger, dus die zullen niet mee gaan naar groep 3. Maar de vriendinnetjes wel! :D Ook heeft hij inmiddels solo-apparatuur om mee te oefenen.

Toen wij de overstap wilden maken, hebben we dit kenbaar gemaakt op de MGR Hanssenschool. Wij wilden natuurlijk weten hoe zij de kansen zagen voor onze zoon. Zij gaven aan dat ze geen problemen verwachtten bij het overstappen. Daarnaast hebben we gesprekken gevoerd op de reguliere school met de interne begeleider van de school om te kijken hoe zij ertegenover stonden. Dat zit bij jullie wel goed lees ik! Aangezien ze zelf aangeven dat het zo goed gaat!!
Wij hebben (samen met alle partijen) een plan gemaakt en termijn waarin overstap moest plaatsvinden.


Hebben jullie voor Jetske een indicatiestelling van REC, waarmee zij recht heeft op een 'rugzakje' ofwel Persoons Gebonden Budget? Dan wordt budget nu besteed aan de Skelp neem ik aan?! Tot wanneer loopt indicatiestelling? Bij onze zoon is dat bijvoorbeeld tot aug. 2009.

Als je nog recht hebt op 'rugzakje' en je stapt over naar regulier onderwijs, dan zal het geld beschikbaar worden voor ambulante begeleiding. Deze ambulante begeleiding wordt in ons geval vanuit MGR Hanssenschool verzorgt. In jullie geval dan waarschijnlijk door de Skelp.

Onze ambulante begeleidster heeft een handelingsplan opgesteld en de interne begeleider van de reguliere school heeft dat ook gedaan voor de school. Deze plannen zijn met ons doorgenomen en getekend. Het plan van ambulante zorg, laat ook alle bedragen zien die beschikbaar zijn.
Onze begeleidster heeft aangegeven dat als onze zoon logopedie nodig mocht hebben, dat dat ook bekostigd kan worden uit het 'rugzakje' (houden we wel minder over voor begeleidster).

Dit zou voor jullie wellicht ook zo werken. Zo'n ambulante begeleider werkt vanuit een specialisme en heeft ook een netwerk. Wellicht weet zo iemand dan ook een goede logopedist in de buurt. Soms heeft school zelf contacten met logopedisten.

Al met al is het een samenwerking tussen verschillende partijen. Ik hoop dat je iets hebt aan dit relaas!
Wat betreft de juf en logopediste die haar graag willen houden....... natuurlijk willen ze dat..... Jetske is toch geweldig! Ook zij bouwen iets met haar op!

Wat ik bedoel is dat dat ook kan meespelen in bepaalde uitspraken. Probeer erachter komen of zij denken dat Jetske het aankan!
:cool:

Succes met het starten !!!

pommetje6

Bericht door pommetje6 » do 03.04.2008 14:36

Hoi Rosy,

bedankt voor je snelle reactie, doet me goed om te horen hoe anderen het aangepakt hebben. Bij jullie kwam de keuze voor de overstap dus ook bij jullie zelf vandaan? En hoe zijn jullie tot die keuze gekomen?

Vanochtend was ik op de Skelp voor de gehoortest (ging goed, zelfde beeld als vorig jaar). De logopediste die de gehoortest deed werkt op het audiologisch centrum, en zij zou het ook noteren in Jetske's dossier en ik moet ook maar even contact opnemen met hun maatschappelijk werkster. Ik heb inmiddels gebeld met het AC, en als het goed is belt de maatschappelijk werkster me maandag terug om een afspraak te maken, ze moet eerst even het dossier lezen en dat is er natuurlijk nu niet (AC is in Leeuwarden en de Skelp in Drachten). Dus dat moet ik maar even afwachten.

Toen ik Jetske weer terugbracht op haar schooltje (ze zit op de Lytse Skelp, een dependance waar 3 kleuterklasjes zitten) kwam ik haar logopediste tegen, dus heb tegen haar gezegd dat we met dit idee zaten. En zij reageerde precies zoals ik het verwachtte, er eigenlijk fel op tegen! Dit omdat ze op school een goede samenwerking hebben tussen leerkracht en logopedie waardoor e.e.a. in elkaar overvloeit, en Jetske momenteel erg druk bezig is met de fonetische letters en de spraakontwikkeling. En nog wat dingen zei ze, maar die weet ik nu zo niet meer. Wel wil ze een afspraak maken om hier rustig over te praten (ze stond nu als pleinwacht op het plein), samen met Jetske's juf en de intern begeleidster, dus dat wacht ik ook maar af. Ik heb dus niet het idee dat de school er achter staat als we Jetske naar regulier onderwijs laten gaan.

Hebben jullie toen met alle partijen gelijktijdig om de tafel gezeten om dat plan te maken?

Jetske's indicatie loopt ook tot augustus 2009, dus hierna nog 1 schooljaar. De indicatie heeft ze destijds gekregen omdat de audioloog haar gehoorverlies op 80 db stelde (en dan ben je dus doof), terwijl we eigenlijk wel wisten dat ze beter hoorde. Maar op grond van de psychologische en logopedische testen zou ze de indicatie niet gekregen hebben, daarvoor scoorde ze veel te hoog. Nu weet ik wel dat een herindicatie anders bekeken wordt, maar ik ben toch een beetje bang dat ze bij de herindicatie weer te 'goed' scoort en daardoor helemaal geen hulp meer zal krijgen.

De solo apparatuur hebben we trouwens al in huis sinds ze net 4 was, toen hebben we ook geprobeerd om haar te laten mee draaien op woensdag op de reguliere school, maar toen was het allemaal nog te veel voor haar en was ze daar nog niet aan toe. Maar de solo apparatuur hadden we dus al in huis, en daar doet ze het heel goed mee. Ik gebruik hem ook vaak als we op de fiets zijn, kan ze toch ietsjes voor me fietsen en hoef ik niet te schreeuwen, dit gaat ook prima.

Ik vind het erg moeilijk om voor Jetske de juiste keuze te maken, ik denk dat geen van beide keuzes de beste is, beiden hebben iets. Op de Skelp hebben ze natuurlijk alle expertise in huis om Jetske te helpen, maar op de reguliere school heeft ze weer als voordelen dat ze ook sociaal goed mee kan komen. Denk dat je het als ouders nooit goed doet, en dat je altijd zal blijven twijfelen wat nou de juiste keuze is.

Rosy

Bericht door Rosy » do 03.04.2008 21:16

Hoi Esther,

En hoe zijn jullie tot die keuze gekomen?
Daar speelden een aantal dingen in mee. Zo werd de dependance uit onze woonplaats weggehaald omdat er te weinig kindjes waren....Rafael moest toen met de bus naar school (van 7:40 tot 16:20). Rafaels taalontwikkeling is van begin af aan goed geweest. Dus op een gegeven moment had hij geen kindjes meer om zich heen waar hij zich aan op kon trekken. En natuurlijk het sociale aspect! Net zoals jij beschrijft voor Jetske, had Rafael geen kans om buiten school met kindjes af te spreken. Toen hij 1x op bezoek was geweest bij deze school, wilde hij direct blijven. Hij zag meteen het voordeel van meer vrije tijd en kindjes in de buurt.
Hebben jullie toen met alle partijen gelijktijdig om de tafel gezeten om dat plan te maken?
De 1e afspraak was met directrice en ambulante begeleidster van MGR hanssenschool en de juf plus interne begeleider van reguliere school en natuurlijk wij als ouders. Toen is besproken wat we van elkaar verwachten en hoe we het gingen aanpakken. Bij ons is er geen maatschappelijk werker aan te pas gekomen.
De 2e afspraak was zonder directrice en toen had iedereen alles op schrift gezet, en dat hebben wij ondertekend. In het actieplan staat duidelijk wie wat doet en wanneer. Daarbij zijn wij als ouders ook duidelijk betrokken.

Wij hebben bij Rafael eigenlijk hetzelfde.... men heeft al gezegd dat hij bij herindicatie buiten de boot valt. Net als Jetske is hij te 'goed'. Daardoor ontstaat een soort tijdsdruk. Je moet alles voor die tijd geregeld hebben zodat hij daarna zonder hulp verder kan. Dat is niet fijn omdat je niet alles kunt voorspellen.
Ik zeg ik wel eens: Jullie zien dat het goed gaat; maar hoe komt dat? Dat is niet vanzelfsprekend. Als de aandacht verslapt, kan het zijn dat het niet meer zo goed gaat.
Dat is misschien wel iets om mee te nemen in een gesprek: nu heeft ze nog zeker 1 jaar recht op rugzakje. Stel Jetske dat jaar uitzit op het speciaal onderwijs en je krijgt daarna geen geld meer. Valt ze dan in een gat omdat er helemaal geen begeleiding meer is? Of wordt er dan evengoed voor gezorgd dat alles zo optimaal mogelijk is voor haar op de reguliere school.

Het is inderdaad erg moeilijk om die keuzes te moeten maken. Wij hebben het al eens doorlopen met Rafael maar nu met Feline is het weer zo moeilijk. Het is toch een ander kind! Je wilt dat ze happy zijn en dat ze meekomen in de groep. Als het niet goed loopt, voel je je schuldig.
Maar dat is eigenlijk met kinderen die niks mankeert ook; denk ik. Jij zult dat voor je andere kinderen toch ook willen! :-D


Wat denk je zelf? Kan Jetske het aan op regulier school? Wat wil Jetske? Geeft ze aan of ze het ergens fijner vindt?
Laat in ieder geval duidelijk weten wat jullie vinden. En het zou natuurlijk fijn zijn als de Skelp zou aangeven, waar zij opstakels zien en waarom. En met jullie bespreken wat oplossingen kunnen zijn voor die opstakels.

Wat een geweldig idee om solo-apparatuur te gebruiken op de fiets!! Zou ik niet opgekomen zijn. (Rafael heeft 1x bijna een aanrijding gehad omdat hij niet hoorde dat ik rechtdoor zei en hij rechts afsloeg.) Bedankt voor de tip :cool: !

pommetje6

Bericht door pommetje6 » do 03.04.2008 22:24

Hoi Rosy,

die tip van het op de fiets gebruiken van de solo apparatuur heb ik gehoord op de FOSS dag afgelopen november, zelf zou ik er ook niet zo snel opgekomen zijn.

Ik zal snel proberen weer te reageren op je overige dingen, ben nu moe en ga naar bed (lag net op de bank al bijna te slapen).

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast