Ook even voorstellen...Ilona moeder van 2 kids

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Ook even voorstellen...Ilona moeder van 2 kids

Bericht door Ilona1980 » zo 07.10.2007 14:54

Ik ben Ilona, 27 jaar en een alleenstaande moeder van 2 kids. Mijn zoon heet Joey en is bijna 9 en mijn dochtertje wordt in januari 6 jaar en heet Joomay. Zij heeft een spraak/taalstoornis... Waar dat door komt is niet bekent helaas. Ze heeft vanaf dat ze baby was veel gehooronderzoeken gehad en die waren allemaal beneden gemiddeld maar wel net te goed voor een gehoorapparaatje. Ze had steeds aan beide oren gemiddeld 40 decibel geleidingsverlies. Even werd er gedacht dat daar haar slechte spraak van kwam maar artsen spreken elkaar daarop tegen.

Inmiddels is ze ruim 5 en zijn de laatste 2 gehoortesten nu goed. Dat houdt in dat ze al minstens 1 jaar normaal hoort... Maar haar spraak blijft nog steeds achter.

Ze is toen ze 4 jaar werd gestart op een reguliere basisschool in IJsselstein, waar we toen woonden. Al snel begonnen daar de problemen, de juf zei haar niet te verstaan, de kindjes verstonden haar niet. Er moest een rugzakje aangevraagd worden. Allerlei onderzoeken gehad en toen zei die school ineens dat ze daar geen hulp konden bieden aan kinderen als Joomay... En dus moest ze naar een cluster 2 school.
Omdat wij net een huis toegewezen hadden gekregen in Zeewolde heb ik besloten haar naar de dichtstbijzijnde school van Zeewolde te doen, de Prof.Groenschool in Amersfoort dus.

Dat is nu een jaar geleden. Ze heeft het er prima naar d'r zin. Gelukkig heeft ze geen moeite met veranderingen en is ze wat dat betreft "best makkelijk".
Wat ze wel verschrikkelijk vind is het busje. Vooral vanaf IJsselstein naar Amersfoort. Was een vreemde chauffeur waarnaar een onderzoek gestart is inmiddels maar daarover wijk ik hier liever niet uit.
Maar daardoor is de zin om naar school te gaan wel verminderd merk ik. En ook daardoor "geef" ik haar met een veel minder gerust gevoel mee met het busje terwijl deze chauffeur echt heel aardig is en ik hem wel volkomen vertrouw met mijn dochter. In dit busje zit ook 1 klasgenootje en 1 oud klasgenootje en verder ook allemaal oudere kinderen van dezelfde school.

Maar ja, ze zit nu in groep 2 van de Prof.Groenschool... Een aantal dezelfde kinderen als vorig jaar maar ze is wel uit elkaar gehaald met haar allerbeste vriendje en vriendinnetje. Onbegrijpelijk vind ik dat, maar ja...
De laatste tijd klaagt ze over hoofdpijn en knippert ze constant met d'r ogen als ze uit school komt. Nog wel zijn er de enthousiaste verhalen... Toch twijfel ik...

Het allerliefste plaats ik haar morgen nog terug naar een school hier in de buurt maar haar school staat daar niet achter. Toch zie ik ook geen verbetering meer in haar spraak ondanks de intensieve logopedie op school. Ze wil graag afspreken met vriendinnetjes, niet meer zolang in dat busje zitten, als ze ziek is gewoon makkelijk opgehaald kunnen worden i.p.v. doodziek op een matras in de klas liggen wachten totdat mama er eindelijk is. Ik heb geen rijbewijs en moet dus met openbaar vervoer een doodziek kind van school halen wat me al 3x gebeurd is...

Nou ja, dit was ons verhaal... Als er nog vragen zijn hoor ik het wel...
Ilona, mama van Joey (9) en Joomay (6)

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 07.10.2007 15:00

Oh ja, ze heeft ook een dna onderzoek gehad om te kijken of ze het vcf-syndroom heeft omdat artsen in het wkz haar daar "het uiterlijk" van vonden hebben. "Een meisje met een apart gelaat, brede neusbrug..."

Dat had ze dus gelukkig niet...

Haar specifieke kenmerken zijn: hypernasaal praten en verder merk ik eigenlijk niks aparts aan d'r, het is vooral die extreme nasale spraak maar dan maar met een aantal klanken zoals de s en nog een aantal.

En ze heeft een zwakke mondmotoriek. Haar tong kan ze niet goed gebruiken, ze kan hem bijvoorbeeld niet heffen.

José
Expert
Expert

Bericht door José » zo 07.10.2007 15:01

Hallo Ilona,

Ik stuur je net een pm'tje.

Maar nogmaals, Welkom op het forum :D

Ik las dat je graag informatie wil hebben voor eventueel je dochter ook op de reguliere school bij je zoon wilt hebben. Maar dat haar vorige school geen positief advies heeft gegeven.

Je schrijft ook dat er nog niet van gekomen is om een aanvraag te doen voor een 'rugzakje'.

Op deze forum hebben we een uitgebereiden informatie rubriek. Over rugzakje, ambulante begeleiding - die je kunnen helpen om eventueel je dochter op een reguliere school te kunnen plaatsen- en nog meer informatie.

Klik hier>>> Voor informatie

Ik heb met veel belangstelling je verhaal gelezen over je dochter.
Ik hoop dat je hier met andere lotgenoten ervaringen kunt uitwisselen. En dat je hulp krijgt om je dochter toch op de reguliere school bij je zoon te krijgen.

Hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat.?

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 07.10.2007 15:21

Hallo Jose,

Dankjewel voor je snelle antwoord!

De aanvraag voor het rugzakje is gedaan op haar oude school in IJsselstein, dat was nog gewoon het reguliere onderwijs. Maar toen ze al die onderzoeken kreeg, wat nodig was voor die aanvraag, ging school al snel over op "Het is toch beter om haar naar cluster 2 school te doen i.p.v. het rugzakje want wij kunnen haar hier niet de goede begeleiding geven..."
Op die school zat ook een meisje met down syndroom in de kleuterklas... Ik weet dat je deze 2 dingen niet kan en mag vergelijken maar het deed me toen wel heel veel pijn dat zij wel haar kansen kreeg en Joomay, die "aalleen maar" wat slechter praat dan andere kindjes maar verder niks mankeert geen kansen kreeg en binnen 1 schooljaar, zeg maar gerust, binnen een half jaar!! al naar een cluster 2 school werd gestuurd...

Ze is toen dus naar de Prof.Groenschool gegaan in Amersfoort, sinds eind oktober vorig jaar. En voor de zomervakantie heb ik daar gevraagd hoe zij erover denken dat Joomay naar een reguliere school teruggaat. Ze begonnen meteen te steigeren en vonden het geen goed idee. Ook heeft de school van mijn zoon daarover contact met haar juf gezocht maar helaas, heel misschien volgend jaar...

Mijn idee om haar dan 1 of 2 ochtendjes per week naar de school hier in Zeewolde te doen zodat ze ook contacten krijgt met kindjes uit onze nieuwe wijk vonden ze maar raar en verwarrend en daar hadden ze nog nooit van gehoord. Maar nu lees ik hier op het forum dat er meerdere kindjes zijn die dat dus wel doen, op de woensdagochtend naar een reguliere school... Ik ga het toch nog eens aankaarten! :cool:

José
Expert
Expert

Bericht door José » zo 07.10.2007 15:33

Hallo Ilona,
Ilona schreef:Maar nu lees ik hier op het forum dat er meerdere kindjes zijn die dat dus wel doen, op de woensdagochtend naar een reguliere school... Ik ga het toch nog eens aankaarten!
Dat klopt,- al kan ik er zelf persoonlijk niet over praten - maar ik vind het ook raar. Het lijkt mij juist goed en vooral motiverend om Joomay daar 1 dag of meer daar naar toe te laten gaan. En over het algemeen is het 'mij' althans bekend. Dat kinderen juist heel flexibel en gemotiveerd zijn en zich snel kunnen aanpassen. Het lijkt mij juist voor een kind moeilijker naar mate het langer duurt en ouder wordt om dan pas uit te proberen op een reguliere school.

Ik zou het zeker nog eens aankaarten. Misschien zijn er nog andere wegen te bewandelen via de school van je zoon.

Ik wens je heel veel succes.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 07.10.2007 15:52

Ja daarom! We wonen pas sinds begin mei in deze nieuwbouwwijk en alle kindjes gaan daar naar dezelfde school al zijn er wel 4 scholen in 1 gebouw, maar ja buiten spelen enzo doen ze allemaal samen. In de kleuterklas van de openbare school, waar mijn zoon in groep 4 zit, zitten maar 8 kindjes ofzo. Wel hebben ze daar nu groep 3 bijgetrokken. Allemaal in 1 lokaal. Maar in die klas zitten dus allemaal kindjes die hier in de buurt rondlopen en die haar nu als "anders" beschouwen, door haar spraak en omdat ze haar nooit zien op school. Ik zou graag willen dat de kinderen uit onze wijk mijn dochter leren kenne, liefst via school, zodat ze weten dat ze niet "raar" is en dat het een lief meisje is die alleen maar anders praat. Ik hoop dat ze daardoor ook meer vriendinnetjes krijgt in de wijk. Ze pesten haar niet, zeker niet, maar het is toch zo dat ze niet alleen ergens op af stapt, op een kindje die ze leuk vind, ik moet altijd mee en dan het liefst nog erbij blijven zitten. Als ze al op school die kindjes leert kennen zal het veel makkelijker zijn voor haar vind ik.
Ik ga morgen meteen school bellen. :D
En Stichting MEE komt morgen, ik ga met hem ook ff overleggen!

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 22.02.2008 22:28

Hoi Ilona,

Hoe is het gegaan met MEE en ben je al wat wijzer geworden m.b.t. reguliere school?

En hoe gaat het verder met Joomay?

Groetjes, José

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 04.04.2008 10:20

Hallo Ilona,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag :D
Ik wens je een hele fijne dag vandaag. :cool:

En hoe gaat het met Joomay?

Groetjes, José

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 09.11.2008 15:17

Hoi Jose

Sorry dat ik al een hele tijd niet meer ben langsgeweest maar ik wist mijn wachtwoord niet meer. Dankjewel nog voor je felicitatie. :D

Met Joomay gaat het goed. Ze zit nu in groep 3 en kan goed meekomen volgens de juf. Ze heeft alleen wel moeite met haar concentratie als ze met de hele klas een werkje doen. Dan is het denk ik toch te druk voor haar, teveel bijgeluiden enzo, en omdat haar gehoor niet goed is vangt ze dan een hoop niet op en verslapt haar concentratie. Wel logisch denk ik. Als ze in groepjes werken is haar concentratie wel voldoende.

Ze zit nog steeds op de Prof.Groenschool, misschien het laatste jaartje? Ze is toevallig 2 weken terug opnieuw getest voor de nieuwe indicatie omdat haar indicatie voor deze school na dit schooljaar verlopen is. Dus ben wel erg benieuwd. Krijg woensdag de uitslag als het goed is... Best zenuwachtig hihi.
Oh ja, ze moet ook weer nieuwe buisjes omdat ze zo slecht hoort, de 25e is ze aan de beurt.

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 09.11.2008 16:32

MEE omt hier nog steeds over de vloer voor tips en advies.
Mijn zoon Joey is ook overgestapt naar speciaal onderwijs maar dan gewoon binnen Zeewolde, geen cluster 2 school dus.
Ik hoop nog steeds dat Joomay binnenkort ook kan overstappen naar zijn school of naar een reguliere school in Zeewolde.

Vlak voor de zomervakantie was het bijna zover dat Joomay 1 a 2 dagedelen per week naar een gewone school had gemogen. De school die ik had uitgekozen heeft contact met haar school opgenomen en er is uitgebreid met mij over gesproken. Maar het ging uiteindelijk toch niet door omdat Joomay na de vakantie naar groep 3 zou gaan en dat al een "moeilijk" jaar is voor kinderen met spraak/taal problemen en dan veranderingen van scholen niet zo handig is.
En daar kwam nog eens bij dat de 2 scholen een hele andere reken en leesmethode hebben.
Dus helaas...

Maar nu vraag ik me alsnog af, stel dat ze vanaf groep 4 naar een reguliere school zou gaan, is het dan erg dat ze in groep 3 een hele andere methode heeft gehad en dus dan alsnog moet overstappen op een methode die ze niet gewend is??

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”