Voorstellen...Kevertje

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
kevertje
Beginner
Beginner

Voorstellen...Kevertje

Bericht door kevertje » vr 22.02.2008 19:40

Onze dochter is 6 maanden nu en bij de eerste tests bleek dat ze slecht horend is. Volgens het Audiologisch instituut heeft ze een gehoorverlies van 40db.
We zijn inmiddels al een aantal keer teruggeweest en na de eerste test had ze nog een gehoorverlies van 45-55db maar de laatste keer bleek dit (slechts) 40db te zijn.

De audicien meldde ons overigens dat ie bijna nooit een gehoorstukje maakt voor iemand met zo'n matig gehoorverlies.

Het gehoorapparaatje wat ze nu heeft vinden wij zelf erg blikkerig klinken en omdat onze dochter nog zo klein is sluit het haar oortje best wel veel af. Daardoor is alles wat ze hoort onderhand kunstmatig en dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling.

Het is lastig om te kijken wat het beste is voor onze meid. ze is ook nog zo klein en vind het gehoorapparaatje maar niets.

Zijn er meer mensen hier met een baby met een dergelijk gehoorverlies ?
Als ouder heb je natuurlijk al snel het idee dat ze goed hoort maar eigenlijk iedereen in onze omgeving merkt niets bijzonders aan onze kleine meid.

José
Expert
Expert

Bericht door José » vr 22.02.2008 22:21

Hallo Kevertje,

Als eerste welkom op het forum :D

Ik ben zelf slechthorend, maar heb geen ervaring met kleine baby's/kinderen die slechthorend zijn.

Maar Ik kan mij heel goed voorstellen dat je als ouder je een beetje onzeker voelt. Want wilt het beste voor je dochter, maar tegelijk ben je ook voorzichtig met wat er met haar gedaan wordt.

Heel begrijpelijk dat je zorgen maakt over hoe zij de nieuwe geluiden ervaart. Zij kan immers het niet aan jullie duidelijk maken wat ze hoort en/of ze het wel of niet prettig vind.

Er zijn hier een aantal ouders met kleine kinderen die nu ervaring hebben. Stel daar deze vraag ook aan hun.

Klik hier voor >>Ouder van VIC

Klik hier voor>>Ouder van FINN

Ik wens je heel veel succes :cool: en hou ons op de hoogte hoe het verder met je dochtertje gaat. :D

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » zo 24.02.2008 15:31

Hallo Kevertje,

Welkom!
Het is natuurlijk niet fijn als je kind slecht hoort. En ook accepteren dat het zo is, is lastig. Want wat is wijs?! De omgeving zal met dit gehoorverlies niet veel merken. Met beetje harder praten zal ze toch veel horen.
Zijn jullie zelf ook slechthorend?

Bedoelt de audicien dat hij voor zo'n verlies normaal een plugje gebruikt? Mij lijkt dat ze voor kinderen altijd oorstukjes maken; omdat die steviger in het oor zitten.

Wat ik mij afvroeg: hoe weten jullie dat het gehoorverlies 40db bedraagt? Is dat naar aanleiding van test in het audiologisch centrum? Of hebben jullie een Bera-onderzoek laten doen?
Bij onze zoon hebben we nl ook lang getwijfeld (audiologisch centrum ook trouwens) en toen uit Bera bleek dat verlies zeker 60 db was; verdween de twijfel en konden we verder.

Je schrijft dat het huidige toestel blikkerig klinkt. Welk merk toestel is dat? Misschien beetje stomme vraag, maar hoe weten jullie dat het zo blikkerig klinkt? Mijn kinderen dragen nu beide hoorapparaatjes (en ik zelf ook); maar ik durf niet te zeggen hoe zij het geluid ervaren. Zou graag hun gehoor 'horen'.

Mijn kinderen kregen hoorapparaatjes toen ze al ouder waren (2,5 en 3,5 jaar); dus ik heb geen ervaring met een baby met toestellen. Het lijkt me in ieder geval lastiger met zo'n kleine mup die niet weet wat er aan de hand is en er ook nog geen meerwaarde van kan inzien!

Ik wens je dan ook sterkte met het maken van keuzes :-).
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

kevertje
Beginner
Beginner

Bericht door kevertje » wo 27.02.2008 22:18

Bedankt voor de reacties.

De eerste tests gebeuren natuurlijk als je baby net geboren is. De allereerste test thuis ging fout. Dat was omdat de oortjes te klein waren. De tweede test thuis ging ook fout.
Bij de derde test was de dame die langs kwam erg vervelend. Ze vertelde dat de test niet goed genoeg was en dat mijn vrouw niet te erg moest denken maar dat het van alles kon zijn etc... Ze zat mijn vrouw onderhand tot huilen te praten.

In ieder geval kregen we toen een test bij het Audiologisch centrum.
Deze BERA test kwam uit dat een oortje 45 db verlies had en het andere oortje 55 db.
Dat was een harde klap maar gaf dus wel duidelijkheid.
Bij de tweede BERA test was het verliest slechts 40 db bij beiden oren.

Na de tweede test zijn we pas naar de audicien gegaan en die sprak zijn verbazing uit omdat ie nooit eerder had gehad dat een baby met een dergelijk gehoor verlies gehoor-toestelletjes kreeg.
Het merk van de toestellen is overigens Siemens Chello S.
We hebben ze nog op proef.
maar zoals verwacht vind onze klein meid het niet echt leuk. Ze trekt ze er direct al uit.

Als wij de toestellen bij ons gehoor houden vinden we alles erg blikkerig klinken. Uiteraard is het lastig om te beoordelen hoe ze het hoort maar feit is wel dat haar oortjes bijna helemaal dicht zitten door de oor-stukjes.

Nu zijn we onlangs terug geweest bij het Audiologisch centrum en kreeg ze een test met geluidjes links/rechts van dr. Inclusief schermen waarop een poppetje werd getoond als ze inderdaad haar hoofdje draaide.

Deze test werd eerst zonder gehoorapparaatjes gedaan. Ze bleek al bij 30db te horen !
Met gehoorapparaatjes hoorden ze de lage tonen pas bij 35 db !
De hoge tonen waren nu te horen bij 55 db volgens de audioloog.

Dus wat nu.... Overigens hebben wij zelfs geen gehoor-problemen.

José
Expert
Expert

Bericht door José » do 28.02.2008 00:38

Hoi,

Pff, jullie hebben nogal wat mee gemaakt. :-( Met jullie kleine meid.

En ook nog eens vervelende ervaring met de (3e onderzoek) dame, die het niet zo op een tacktische manier jullie en met name je vrouw praat en overstuur heeft gemaakt. Ik weet zelf als moeder en ik denk dat een vader dat net zo goed heeft. Voelt gewoon dingen aan of er iets goed of niet goed zit. Dat is een ingebouwde antenne.

jij schrijft:maar zoals verwacht vind onze klein meid het niet echt leuk. Ze trekt ze er direct al uit.

Dat is opzich heel begrijpelijk, want ze is net een half jaartje. En dit is de enige manier dat ze het duidelijk kan maken dat ze niet prettig vind.
Ze moet natuurlijk nog aan wennen en vind het maar raar dat ze iets in haar oortjes heeft.

Over het algemeen wennen de kindjes toch wel snel aan, vooral als ze merken dat ze er mee kunnen horen. Want ze komt natuurlijk wel achter dat als het hoortoestelletje niet in heeft geen geluid binnenkomt en andersom als ze wel in heeft wel.

Jij schrijft:Als wij de toestellen bij ons gehoor houden vinden we alles erg blikkerig klinken. Uiteraard is het lastig om te beoordelen hoe ze het hoort maar feit is wel dat haar oortjes bijna helemaal dicht zitten door de oor-stukjes.

Een goedhorende zal nooit dat gene geluid horen en ervaren dan de persoon die slechthorend is. Zelf heb ik sinds mijn 4e jaar een hoortoestel en ik heb het nooit als blikkerig ervaren.

Dat haar gehoorgang door de oorstukjes 'volledig' afsluiten heeft verschillende redenen. Het voorkomen dat het hoortoestelletje eruit valt, het voorkomen van fluiten - want als er lucht bijkomt gaat het toestel 'zingen'- en misschien heeft de audioloog voor een bepaalde type oorstukje gekozen voor je dochter. Vraag het na bij de audioloog.

Ik hoop dat er nog andere ouders met kleine kinderen op jou verhaal reageert, zodat zij hun ervaringen met jullie kunnen delen.

Groetjes,José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » za 01.03.2008 12:28

Hoi Kevertje,

Inderdaad een warrig gedoe allemaal... telkens andere uitslagen.
Nu zijn we onlangs terug geweest bij het Audiologisch centrum en kreeg ze een test met geluidjes links/rechts van dr. Inclusief schermen waarop een poppetje werd getoond als ze inderdaad haar hoofdje draaide.
Deze test hebben wij ook gedaan met onze kinderen toen ze klein waren. Ofschoon ik de mensen van het audiologisch centrum zeer bekwaam acht; is deze manier van testen toch niet 100% waterdicht. Zij proberen aan de hand van o.a. oogbewegingen reacties te meten. Dat is vreselijk moeilijk.
Deze test werd eerst zonder gehoorapparaatjes gedaan. Ze bleek al bij 30db te horen !
Met gehoorapparaatjes hoorden ze de lage tonen pas bij 35 db !
De hoge tonen waren nu te horen bij 55 db volgens de audioloog.
Wij hebben toevallig gisteren een hoortest gedaan met onze dochter die sinds januari hoorapparaatjes draagt. Zij heeft rond 45 db verlies in lage en midden tonen en 100db in hoge tonen.
Bij haar 1e hoortest stonden de toestellen in sterktenieau 1. Daarna toestellen naar niveau 2 laten zetten omdat het resultaat niet goed genoeg was. Gister dus weer getest....de uitslag was slechter, terwijl de sterkte hoger was! Toen hebben ze de sterkte toch verhoogt naar niveau 4 en handmatig de hoge tonen nog meer versterkt. Weer getest en toen bleek het resultaat beter!

Door de versterking in alle frequenties hoorde zij dus meer en was ze de hoge tonen 'helemaal kwijt' in de geluidsmassa.
Dit kan misschien ook een oorzaak zijn voor het beter horen van tonen zonder hoortoestellen bij jullie dochter :).

Erg vervelend dat jullie dochter de toestelletjes niet fijn vindt. Ze is ook erg klein. En het levert haar waarschijnlijk alleen maar 'herrie' op. Arme mup :-(.
Audicien krijgen natuurlijk niet vaak baby's (toevallig vertelde onze audicien dat hij laatst ook kindje van 6 mnd hoortoestellen hadden aangemeten..... feit dat hij dat vertelde geeft aan hoevaak dat voorkomt!).

Houd moed..... het is een moeilijke weg.
Groeten,

Rosy

kevertje
Beginner
Beginner

Bericht door kevertje » za 01.03.2008 16:14

Als ik alle reacties om me heen kijk voelt het ook wel een beetje alsof onze kleine meid een van de eerste is op deze leeftijd.
En ondanks alle bekwaamheid en alles voel je je dan toch een beetje test-konijn. Misschien niet aardig om te zeggen maar als je niemand kent/hoort met een kleine van 6 maanden die hoor-toestelletjes moet bij zo'n gering gehoorverlies...

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » zo 02.03.2008 17:42

Hoi Kevertje,

Ik kan me voorstellen dat je dat zo ervaart en wellicht is het ook nog eens zo! Er zullen inderdaad niet veel kinderen zijn die zo jong hoortoestellen krijgen. Bij jullie dochter loopt het nogal stroef omdat zij de toestelletjes vervelend vindt en het afstellen van de toestellen ook lastig lijkt. (Toch hoeft het 'proefkonijn spelen' niet altijd negatief te zijn. :? )

Hebben jullie deze zorgen al besproken met AC?
Misschien hebben jullie ook gezinsbegeleiding? Dan zou ik dat toch ter sprake brengen..... wat zouden de gevolgen zijn als jullie het uit zouden stellen? Zolang als jullie niet overtuigd zijn van de meerwaarde van hoortoestellen wordt het ook moeilijk om gemotiveerd te blijven; lijkt me.
Wij hebben destijds via gezinsbegeleiding uitleg gehad; waarbij men op CD liet luisteren wat bepaald gehoor verlies inhoudt en hoe dat voor het kind klinkt. Ook hebben we hoortoestellen kunnen luisteren via slangetje. Zou dat misschien fijn zijn?

Ik hoop dat jullie e.e.a. kunnen bespreken met AC! :-)
Groeten,

Rosy

José
Expert
Expert

Bericht door José » wo 28.05.2008 10:31

Hoi Kevertje,

Hoe gaat het nu met jullie dochtertje?
Heeft ze nu wel of geen hoortoestelletjes?

Groetjes, José

loescl
Beginner
Beginner

baby met hoortoestellen

Bericht door loescl » wo 04.06.2008 16:03

Hallo Kevertje,

Onze dochter was net 1 toen ze haar eerste hoortoestellen kreeg.
Bij haar duurde het ook lang voor dat zij goed getest was.
Zij heeft drie keer een test gehad waarbij ze moest slapen en dan werden er plakkers op haar hoofd geplakt en geluidjes naar de hersenen geseind om haar gehoor te testen.
Ze moest elke keer een half uur slapen omdat ze anders niet konden testen.
Helaas was zij als baby erg onrustig en werd elke keer na een kwartier al wakker.
Gevolg was dat we dus vaak terug zijn geweest om de test zo volledig mogelijk te krijgen.
Uiteindelijk kwam er uit dat zij een verlies heeft van 60 Db en dus hoortoestellen moest hebben. Gelukkig voor ons niet vreemd omdat mijn man ook slechthorend is.
Bij de audiciën was zij ook de eerste die zo klein hooraparaatjes kreeg.
Wij hebben echter een goede begeleiding vanuit het AC en de winkel gehad.
Het eerste advies was om de hoortoestellen per dag maar even in te doen en dit langzaam op te bouwen.
Dit ging bij onze dochter erg goed en na een maand had zij ze de hele dag in.
Wij hebben uit voorzorg toen een touwtje van een zonnebril/leesbril aan haar hoortoestellen vastgemaakt en deze zat weer vast aan een kettingje om haar nek, (zo één waar een naamplaatje aan hangt) omdat we veel te bang waren dat zij ze een keer uit zou doen terwijl wij het niet merkten en dat we ze dan kwijt waren.
Dit ging erg goed en tot haar vierde (ze is nu bijna 9) heeft ze het kettingje om gehad.
Zij had gewone hoorapparaten en ook de oorstukjes zijn de gewone die iedereen die slechthorend is heeft.
Wel moet je bij een klein kind goed in de gaten houden of de oorstukjes nog passen. Minstens eens in het jaar nieuwe is wel nodig.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.

Groeten Loes

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”