Moeder Anita/ dochter slechthorendheid en gedrag

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Moeder Anita/ dochter slechthorendheid en gedrag

Bericht door anita » do 03.04.2008 22:00

Hallo, mijn naam is Anita en mijn dochter van 8 jaar is slechthorend.
Ze heeft vroeger veel oorontstekingen gehad. Inmiddels heeft ze haar neusamandelen eruit gekregen en 2 keer buisjes gehad.
We lopen al een paar jaar bij de Audiologisch Centrum en hebben daar een positief gevoel bij.
Haar gehoorverlies is grillig, de ene keer is haar linkeroor minder en de andere keer haar rechteroor. Bij de laatste controle had ze links een verlies van 50 db en 35 db rechts.
Ze heeft op school hulp van de edulink en dit gaat heel goed.
Wat niet goed gaat is haar gedrag thuis. We lopen vaak tegen het gedrag van haar aan. Overdag moet ze zich erg inspannen om alles te horen en te begrijpen. Logisch dat dat thuis "eruit"komt, maar ik vind het erg moeilijk. Ik denk dat ik het ook nog niet goed geaccepteerd heb. Want hoort ze me echt niet, waarom heeft ze bepaald gedrag? Eigenlijk weet ik er te weinig vanaf.
Mijn vraag is, is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en waar kan ik hulp vinden in begeleiding van ons beiden?

Groeten Anita

José
Expert
Expert

Bericht door José » do 03.04.2008 22:17

Hallo Anita,

Welkom hier op het forum :D

Tjonge jonge, je dochter heeft al veel narigheid mee gemaakt rond om haar oren. :-( En wat voor jullie natuurlijk ook heel vervelend is.
Wat ook heel vervelend is dat het gehoor van je dochter fluctueert. Dat maakt het nog eens extra moeilijk voor haar. En wat natuurlijk ook nog eens voor haar onzeker maakt.

Ik ben zelf slechthorend. Maar ik kan mij wel iets bij voorstellen dat jullie dochter zich thuis anders gedraagt dan op school. Je geeft het zelf al aan, op school moet ze zich heel erg inspannen om 'mee' te komen en wil natuurlijk heel graag haar best doen en 'vriendjes' te zijn met iedereen.

Ja, dan komt thuis natuurlijk alles uit wat ze misschien op school niet zo leuk vond, en omdat ze thuis in haar 'eigen' omgeving is durft ze natuurlijk wat meer te uiten.

Via de AC kun je eens informeren of er voor jullie gezinsbegeleid geregeld kan worden. Zij weten vaak wel de juiste adressen waar je hulp kunt vragen. Gezinsbegeleiding heeft verschillende mogelijkheden van hulp voor school tot rugzak indicatie aanvraag.
klik hier voor>>informatie over ambulante begeleiding

Er zijn hier nog meer ouders met slechthorende kinderen die meer ervaringen hebben op het gebied van gezinsbegeleiding. Ik hoop dat zij jou kunnen helpen met vragen te beantwoorden die jullie zoeken.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » do 03.04.2008 22:43

Hallo José,
Bedankt voor je snelle reactie. Doet me goed om er met iemand over te praten.
Weet je wat het ook zo moeilijk maakt? Renée, zo heet mijn dochter, zegt zelf dat ze goed hoort. En ze kan het ook goed "verbergen", zodat andere mensen het niet eens goed opvalt dat ze slecht hoort.
Met het AC heb ik net contact gehad en ze zouden haar woensdag besproken hebben in het team. Zal binnenkort wel meer horen. Volgende week donderdag moeten we naar de KNO arts voor verdere behandeling. Waarschijnlijk worden het weer buisjes. Ze heeft n.l. weer vocht achter de oren. En ze wil geen buisjes meer......
We wachten maar weer af.
Groetjes Anita

Bente06
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hai Anita,

Bericht door Bente06 » vr 04.04.2008 08:51

Ik heb ook een dochter die omdat ze veel middenoorontstekingen een slecht gehoor heeft. Buisjes hebben vaak maar tijdelijk zin. Ook bij Bente hebben we dat geprobeerd maar hielp niet voldoende. Daarom hebben wij gekozen voor hoortoestellen. Bente heeft nl chronische middenoorontsteking zonder klachten. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een gehoorverlies van 35 en 33 db bij de fletchertest. Maar bij de spraaktest was het nog slechter tussen de 45 en 50 db verlies. Bente is inmiddels bijna 7 jaar en wilde niet meer de ellende van ieder half jaar geopereerd worden. Ze heeft dus zelf gekozen voor hoortoestellen. Ook zij kan goed verstoppen dat ze slechthorend is en kan mega goed liplezen. hierdoor zijn we er pas net achter dat ze slecht hoort. Gezinsbegeleiding kan vaak wel helpen voor jullie om adviezen te krijgen hoe je het beste kan omgaan als je kind dwars, verdrietig of boos is. Je krijgt dan tips en trucs hoe je dit het beste kan aanpakken. Hier kan je wat mee doen of het links laten liggen. Je bent nl niet verplicht om er iets mee te doen maar uit ervaring kan ik je vertellen dat er soms hele goede tips bij zitten die je kunnen helpen je kind het te relatieveren wat er met hem of haar aan de hand is. Ook hebben wij veel baat gehad aan boekjes die we via het ac hebben gekregen over gehoorverlies en boekjes die je kan voorlezen aan je kinderen. Bente leert hier door relativerend om te gaan met haar handicap. misschien ook wat voor jullie??

Heel veel succes volgende week en als je wat wilt weten dan kun je me ook mailen.

Groetjes Floor
Dream as if you'll live forever, live as you'll die today... Geniet van alles wat er om je heen gebeurd want het kan allemaal zo over zijn... Kijk naar alles alsof je kind bent er is niets mooier dan alles elke keer weer opnieuw te beleven...

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » vr 04.04.2008 09:56

Hallo Floor,

Bedankt dat je op mijn bericht geantwoord hebt.
Voor Renée schijnt een hoortoestel geen zin te hebben. Tenminste, dat werd gezegd voor ze de edulink heeft gekregen. Het spraakniveau is bij haar nog het best. En bij een hoortoestel schijnt ze teveel ruis binnen te krijgen?
Ze doet het goed op school met de edulink, maar ze wil hem niet in huis dragen. Ze accepteert het zelf gewoon nog niet.

Ik zou graag van je wat titels horen van de boekjes waar je het over hebt.
En misschien heb jij alvast wat tips voor me?

Hoe gaat het nu met je dochter?
Zit ze ook gewoon op een reguliere basisschool?

Groeten Anita

Bente06
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hai Anita,

Bericht door Bente06 » vr 04.04.2008 21:47

Wij hebben via het ac het boekje muis in je oren gekregen en wat info rmatie voor ouders van dove of slechthorende kinderen, alles wat je wilt weten staat in deze boekjes. Je kunt ze ook kopen bij Fenac op www.fenac.nl daar kun je trouwens heel veel vinden op het gebied van gehoor. Wel vind ik persoonlijk dat je een audioloog moet hebben die met je meedenkt over het hoe en wat en waar je alles aan kan vragen wat er in je hoofd speelt. Wij hadden al behoorlijk wat meegemaakt wat betreft onze Jongste Tijn die een fluctuerend gehoor heeft en een hele forse spraaktaalachterstand en nog wat andere handicaps, wij wisten dus een beetje hoe het in zijn werk zou gaan omdat we al een keer eerder dit traject door hadden gemaakt. Wat in zijn geheel niet soepel is verlopen. Dit alles kun je ook lezen bij mijn introductie bij voorstellen ouders. Ook heb ik contact gezocht met phonac om te vragen of ze misschien meer informatie voor ons hadden. En nog geen weel later kregen we twee boekjes binnen, Oliver krijgt solo en Oliver krijgt hoortoestellen. Tijn heeft inmiddels al twee jaar een solo die hij zowel thuis als op school gebruikt, inmiddels is hij nu zover dat hij de solo zelf pakt als hij hem denkt nodig te hebben en dit is erg vaak kan ik je zeggen. Probeer daarom je dochter niet te veel te puchen wat dragen van de toestellen of solo. Ze gaat vanzelf wel het verschil zien met en zonder en soms kost dat meer tijd dan wij ouders graag zouden willen. Ook zou ik als ik jou was proberen meer info te krijgen van het ac. deze weten nl veel van dit soort problemen maar als je ze als ouder niet aankaart kom je niet veel verder.

Bente gaat al 3 jaar naar het normale onderwijs maar omdat ze progressief gehoorverlies heeft weten we niet hoe het gaat lopen. Ze gaat best rap achteruit wat haar gehoor betrefd dus weten nog niet wat we volgend schooljaar gaan doen. Ligt ook er wel een beetje aan wat Bente kan en wil en waar we op dat moment wonen (we staan nl op het punt te verhuizen, als ons huis snel verkocht word).

Tijn zit nu 2 jaar op het speciaal onderwijs in Utrecht en is van 3 woordjes naar een hele woordenschat gegaan in die 2 jaar. Hij doet het verder prima en gaat nog steeds vooruit! Maar vanwege zijn andere handicaps verwachten wij niet dat hij van het so onderwijs af komt op korte termijn.

Tegenwoordig zijn er trouwens ook toestellen waarbij de ruis voor een groot deel weg kunnen worden gehaald door ruisonderdrukking. Bente krijgt bijv. vanaf 15 april de Phonac maxx 211 op proef. Dit is een toestel wat met Bente mee kan groeien mocht haar verlies groter worden, (beter wordt het niet meer). Ze hebben trouwens zoveel op dit gebied maar kan me voorstellen dat je door de bomen het bos af en toe niet meer ziet.
Dat had ik in ieder geval wel.

Wat jou meis betrefd, ik denk dat het wel goed komt met haar. Leg niet te veel druk op haar. Kids moeten al zoveel tegenwoordig en als je al de hele dag een solo in hebt gehad is het ook wel eens lekker om even rust te hebben. Das lastig als je als ouder het beste wil maar je meis geeft aan dat ze het niet wil. Bij Bente gaan we het in eerste instantie ook aan haar overlaten wat ze wil thuis. Het is belangrijk dat ze vertrouwen krijgen in zichzelf en als papa en mama dan achter je aan lopen van doe dit doe dat dan kan ik me voorstellen dat je niet meer wil. (wil niet zeggen dat je dat doet hoor!)

Met Bente gaat het nu heel goed, ze is de dagen af aan het tellen tot ze de toestellen krijgt maar denk dat het nog wel even schrikken wordt voor haar. Maar ze vraagt meerdere keren per dan mama nog zoveel dagen en dan krijg ik ze he?? Ze weet supergoed dat ze ze nodig heeft en dat is best belangrijk. Ook hebben we haar overal bij betrokken. Ze mocht zelf kiezen welke kleur oorstukje en wat ze belangrijk vond in een toestel en dit hebben we samen met de audioloog besproken. Maar denk wel dat als ze ze straks heeft en ze hele dagen in heeft voor school dat ze ze thuis wel even uit wil doen en dat laten we haar dan ook doen. Ze gaat zelf wel inzien wanneer ze belangrijk zijn en dan komt het hele dagen dragen ook vanzelf wel.

Heel veel succes, hoop dat je aan mijn hele verhaal wat hebt. Mocht je naar aanleiding hiervan nog meer vragen hebben mag je me ook een pb (prive bericht) sturen. Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Groetjes Floor
Dream as if you'll live forever, live as you'll die today... Geniet van alles wat er om je heen gebeurd want het kan allemaal zo over zijn... Kijk naar alles alsof je kind bent er is niets mooier dan alles elke keer weer opnieuw te beleven...

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » za 05.04.2008 15:02

Heb net alles gelezen bij je.
Jeetje, wat een verhaal. En wat goed dat Tijn zelf zijn solo pakt en het zo goed doet op school. Het is ook helemaal niet belangrijk op welke school ze zitten (vind ik), als ze zich maar lekker voelen op school en in de klas.
Mijn dochter voelt zich gelukkig goed op school.

Ik zal bij het AC erachter aan gaan of ze nog meer informatie voor me hebben. Want weet je, ik heb echt geen moeite met haar gehoor, maar wel met haar gedrag. Natuurlijk heb ik begrip voor haar en valt het helemaal niet mee. Ook snap ik dat ze moe is van een hele dag school en soms ook nog de buitenschoolse opvang. Dat mag allemaal, en ze mag ook nergens zin in hebben, boos zijn, enz. maar ik verwacht wel respect van haar. Ze heeft zo`n krachtig karakter dat dat aan de ene kant haar redding is en aan de andere kant ook botst met mensen. Ze wil het liefst alles op haar manier. Voor mij is het erg moeilijk om in te schatten of het nu aan haar gehoor ligt of aan haar karakter. Dat zal altijd wel moeilijk blijven in te schatten.
Maar ik ben heel trots op haar dat ze het zo goed doet!
Ze is een supermeid, laat ik dat niet vergeten te vertellen!
Ze heeft al heel wat moeten ondergaan.
Ze heeft ze in februari 6 kiezen moeten laten trekken en 3 moeten laten behandelen. Dit omdat ze door het ziek zijn en de antibiotica onstoken waren. En dat heeft ze zo dapper doorstaan. De kindertandarts was zo trots op haar en wij natuurlijk ook.

Bij Renée kan het gehoor ook niet beter worden. Wel slechter, maar dat is voor latere zorg. Bij de laatste test zagen we dat met beengeleiders haar gehoor stukken beter is. Is dat bij Bente ook zo?
Ben erg benieuw hoe het hoortoestel bevalt. Fijn dat ze er zoveel zin in heeft. Een goed teken.

Groeten Anita

Bente06
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hai

Bericht door Bente06 » za 05.04.2008 16:59

Wij hebben ook zo'n dochter die precies weet wat ze wil en dat is idd heel erg moeilijk inschatten of het nou door haar gehoor komt of gewoon door haar karakter. Als het karakter is zal je gewoon heel erg concequent moeten zijn. Dat zijn wij ook bij Bente en de rest van ons gezin en dat helpt echt. Het kan natuurlijk een combi zijn en soms is het dan ook wel eens fijn om met een thuisbegeleider te kunnen praten over hoe je dingen aan kan pakken. Ook het ac kan je hierin helpen. Wij hebben er erg veel baat bij gehad ook bij onze andere kids. Sterre onze oudste kreeg ook best wel wat voor haar kiezen door een broertje en een zusje die niet helemaal 100 zijn. Maar door bij alle drie dezelfde dingen te doen kan je laten zien dat ze niet anders dan andere kids zijn. Verder merk ik aan onze kids dat als ze bijv boven spelen en er dingen gebeuren die een van de drie niet leuk vind en er wordt dan anders dan normaal gereageerd dat ik ze dan alle drie dezelfde straf geef er meer rust komt. Is moeilijk want Tijn heeft ook een vorm van autisme en dat botst nog wel eens met straffen, maar proberen wel hem net zo te behandelen als de meiden.

Jeetje 6 kiezen trekken das niet niks, alle respect hoor voor jou meis.
Ik denk dat je vooral haar het gevoel van veiligheid moet geven das heel erg belangrijk en voor kids is het net als voor ons een soort rouwproces waar ze doorheen moeten. Dat merkte ik bij Tijn en nu ook bij Bente.. Dagen gaat het goed en is er niks aan de hand en dan ineens een dwarse bui, huilen, schreeuwen, stampen en noem maar op. Zolang wij op dat laatste maar niet reageren bereiken ze er niks mee dus "winnen" ze ook niks. Negatief gedrag hoe stom en vervelend ook negeren helpt echt!!!

Verder is het idd heel erg belangrijk dat je kind zich veilig voelt op school en dan maakt het niet uit wat voor school het is. En als een normale school kan en ze geven je de begeleiding die je wilt voor je kind dan zou ik geen nee zeggen. Bij ons lag dat wat anders bij Tijn omdat hij echt helemaal NIET kon praten en dus hebben we voor hem een so school gezocht. Wat super is hij heeft een heel klein klasje van 12 kids en doet het er super!

Bente haar gehoor word ook niet beter. Met de beengeleider is het idd beter dan bij de gewone tests. Dat houd in dat het in het zoals ze dat noemen buitenoor zit. Bij Bente komt het door de vele middenoorontstekingen dat haar beentjes binnenin haar oortje zijn aangetast, ze laten het geluid wel toe maar veel zachter en onduidelijker. Ook denken ze aan een bacterie die deze botjes langzaamaan kapot maakt en dat baart me wel zorgen. Het kan dus zijn dat door dit alles Bente helemaal DOOF word en dat willen we niet. Maar eerst gaan we het met de aho's proberen en de rest is voor latere zorg. Wel weten we nu sinds gisteren dat haar gehoor met gem 20 db verslechterd per half jaar, vandaar dat we hebben gekozen voor toestellen die met haar verlies mee kunnen groeien.

Jij en Rene natuurlijk en de rest van je gezinnetje een fijn weekend en als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groetjes Floor

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » zo 06.04.2008 14:40

hoi,

Jeetje Floor,
het lijkt wel hetzelfde wat Bente en Renée hebben. Alles wat je over haar schrijft herken ik.
Renée heeft geen last als ze weer eens een oorontsteking heeft. Ik herken het meestal, achteraf, aan haar gedrag. Ze is dan dwars en opstandig en dan opeens gaat bij mij het lichtje branden en denk ik "zal ze weer last hebben van haar oren?" . Ze is de pijn in haar oren waarschijnlijk al zo gewend, of ze heeft er echt geen last van. Ze heeft met al die oorontstekingen ook maar 1 keer een loopoor gehad. Het bleef altijd binnen in haar oren.

Wat ik ook herken is dat ze dagen heel lief en behulpzaam is en dat het dan ineens "knapt" bij d`r. De 16de wordt ze op school geobserveerd door een meneer die werkt op een doven en slechthorende school in Schagen. Daarna heb ik een gesprek met hem.

We zijn er dus goed mee bezig en het komt vast goed.
Heb ook veel aan jouw verhalen, bedankt daarvoor.

O ja, wat denk je, gisteren had ze haar solo aan met t.v. kijken.

Groetjes Anita

Bente06
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hai Anita,

Bericht door Bente06 » zo 06.04.2008 19:43

Wat fijn om te horen dat het allemaal zo herkenbaar voor je is. Bente heeft nooit pijn gehad en heeft nog nooit een loopoor gehad. Na twee keer buisjes plaatsen waren de gehoorproblemen bij Bente dan ook niet over en beef ze last hebben van verlies. Ze bleef in gesprekken meerdere malen vragen 'wat zeg je mama' of 'he' en op school bleef ze dat ook doen. Maar verder hebben we eigenlijk nooit wat aan haar gemerkt. Ja dat ze vaak erg moe thuis kwam en dat de tv steeds harder moest wilde ze het goed verstaan, maar dat was dan ook alles.

Wat betrefd de 16e, ik duim voor je mee en geef duidelijk aan wat jij vind dat er mis is en laat je niet zomaar met een kluitje het riet in sturen. Jij maakt je kind dagelijks mee en die persoon doet dat maar 1 dag of een paar uurtjes en daarin kan je niet beoordelen wat er aan de hand is met je kind. Ik heb gemerkt dat als ik op mijn strepen ging staan wat Bente en Tijn betrof er beter naar mij/ ons geluisterd werd. En als je wat kennis van zaken hebt werkt dat mee om mensen onder druk te zetten. Zeg wat je wil!!! Ook is het belangrijk heel duidelijk te maken dat ze niet alleen op school veel plezier heeft van de solo maar ook thuis en dat je nog steeds twijfelt over haar gehoor!! Ook al fluctueerd het nu er komt een tijd dat het stil komt te staan en dan ben je eigenlijk te laat en dat is niet de bedoeling denk ik.

Lieve Anita, laat Rene gaan in wanneer ze haar solo wil dragen en zet haar daarin niet onder druk. Je ziet nu maar dat als ze het echt niet hoort er wel naar gaat grijpen. Dat is denk ik voor jullie heel erg fijn om te merken. Ik ken haar natuurlijk niet maar weet wel uit ervaring bij mijn eigen ventje dat het echt wel komt als ze er behoefte aan hebben. Wel heb ik gezegd als ik merkte dat hij het slecht hoorde. Tijn als je het niet hoort doe je dan je solo in. Zo probeerden we het zo positief mogelijk te houden voor Tijn en ik denk dat dat voor Rene ook erg belangrijk is. Ze wil serieus genomen worden maar niet ANDERS zijn als andere kids en het is voor haar dan ook erg wennen... Als je bijv haar favo muziek opzet en tegen haar zegt, meis als je je solo in doet hoor je het beter en je maakt er dan wat leuks van zal je merken dat ze steeds vaker ernaar gaat grijpen. Probeer het maar is ik hoor het wel van je...

Ik zal voor je duimen de 16e, wij moeten de 15e naar het ac in amsterdam voor de aanpassing van Bente haar toestellen. Ze krijgt ze dan voor het eerst in en we maken er een groot feest van met K3 muziek en een ijsje eten nadien. Zo gaan we het dagelijks een beetje opvoeren met dragen en iedere keer doen we er iets leuks mee. Verder hebben we met haar afgesproken dat als ze ze hele dagen inhoud op school ze dan best wel even uit mogen als ze thuis is. Kan me voorstellen dat je in het begin helemaal gek wordt van alle geluiden die er op je af komen. En op een gegeven moment zal ze niet eens meer merken dat ze ze een hele dag heeft in gehad en dan gaat de vlag uit.

Fijne avond en tot snel maar weer. Als je vragen hebt dan hoor ik het wel weer. Maakt niet uit hoe raar ze ook mogen zijn ik ben er voor je. Vind het fijn om te merken dat ik je kan helpen en dat je wat hebt aan mijn verhalen.

Groetjes Floor

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » wo 23.04.2008 21:10

Vandaag is Renée geopereerd.
Weer buisjes en neusamandelen eruit. Deze waren dus weer aardig aangegroeid (waren al in 2004 ook eruit gehaald)
Valt niet mee voor de kleine meid vandaag. Ze is er aardig ziek van.
Toch zegt ze gelijk dat ze weer beter hoort! En daar deden we het toch voor!

Inmiddels hebben we via phonak wat informatie gekregen over slechthorendheid en de twee boekjes van Oliver. Super dat ze dit zomaar toesturen. Heb trouwens ook via hun filters voor haar solo apparatuur gekocht. Dit scheelt aardig wat geld.

En ik moet zeggen, nu we er zo mee bezig zijn, dat het gedrag van Renée de laatste tijd super is. Tuurlijk heeft ze af en toe nog haar buien, maar dat heeft toch elk kind?

Ze is ook geobserveerd door een maatschappelijk werker van een doven en slechthorende school. Deze meneer vond dat Renée al goed kon vertellen over haar solo en wat er eventueel veranderen moest.
Hij had ook nog wat tips en informatie voor ons.

Ik ben dan ook super trots op Renée en ook super blij met alle informatie die ik via jullie en via anderen krijg.
Ons leventje krijgt weer meer kleur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes van een trotse moeder!

José
Expert
Expert

Bericht door José » wo 23.04.2008 21:31

Hoi Anita,

Ah, wat sneu voor Renée dat zo ziek van is. :-( Maar ook weer heel positief dat ze al beter hoort en dat ook meteen merkt. :cool:

En wat fijn dat Renée zich wat lekkerder in haar velletje zit, en vandaar haar gedrag ook positiever is. :D

Ik hoor ook veel positieve reacties van Phonak. :)

En ook heel goed dat jullie zo veel goede informatie hebben gekregen. :cool:

Nou, verwen jullie meid maar lekker en hoor graag hoe het straks verder met haar gaat.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

José
Expert
Expert

Bericht door José » wo 28.05.2008 10:25

Hoi Anita,

Hoe is het met Renée?

Groetjes, José

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » zo 22.06.2008 17:23

Hoi José,

Tijdje geleden dat ik van me heb laten horen, sorry.
Maar het is wel een goed teken. Het gaat namelijk erg goed met Renée.
Ze is zo opgeknapt van de operatie aan haar amandelen en de buisjes in haar oren.
Ze hoort weer stukken beter, heeft een super rapport en gaat gewoon erg lekker deze periode.
Ondanks dat ze het niet leuk vond om geopereerd te worden en het niet wou, ben ik en ook zij toch erg blij dat we het wel gedaan hebben. Ook al zal het eventueeel voor een korte periode zijn, wat ik niet verwacht en hoop. De buisjes blijven bij haar meestal een tijdje zitten.

Hoop dat het zo goed blijft gaan met haar.
Bedankt voor je belangstelling.
Ben dankbaar dat ik dit forum heb gevonden.
Een aanrader voor iedereen!

Groetjes Anita

José
Expert
Expert

Bericht door José » za 16.08.2008 11:17

Hallo Anita,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag :D
Ik wens je een hele fijne verjaardag vandaag :cool:

Gaat alles nog goed met Renée?

Groetjes, José

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » di 26.08.2008 20:59

Hallo José.

Bedankt voor je felicitatie`s.
Met Renée gaat het best goed.
Haar gehoor is op dit moment rdelijk.
Al moet ze wel weer even wennen om haar solo in te doen op school.
Ze heeft een andere leraar gekregen en ook die moet wennen.
Haar gedrag is ook goed. Ze is rustiger, begrip voller naar iedereen.
Ja, wat een verschil met een half jaar geleden.

We hopen met zijn allen dat het zo goed blijft gaan, maar mocht het minder worden, dan weet ik dat ik er achteraan moet gaan. Want het heeft allemaal verband met elkaar.

Groeten Anita

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » zo 09.11.2008 15:22

Hoi Anita

Mijn dochter (6) is ook slechthorend maar dan vooral d'r linkeroor. Ook veel oorontstekingen en chronische looporen gehad enzo.
Wat is een edulink? :oops:

Mijn dochter was altijd makkelijk in haar gedrag, ze daagde weleens uit maar was goed te corrigeren... Totdat ze in groep 3 terecht kwam. Het is natuurlijk al flink wennen van kleuterklas naar groep 3, dat snap ik ook wel, en zij moet zich ook extra inspannen om alles te kunnen volgen in de klas en ook zij gooit dat er thuis uit. Ze is soms echt onuitstaanbaar. :oops: Brutaal, grote mond, uitdagend gedrag enzo... En dan van de juf te horen krijgen dat ze op school heel erg lief en rustig is en eigenlijk nooit gecorrigeerd hoeft te worden...
Ik vind het ook moeilijk ermee om te gaan want ze was altijd zo makkelijk en ik begrijp haar ook wel maar het is best weleens moeilijk...
Ilona, mama van Joey (9) en Joomay (6)

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » ma 10.11.2008 21:31

Hallo Ilona,

Een edulink is soloapparatuur. Ze gebruikt dit op school, maar je kan het overal gebruiken. We hebben dit via het Audiologisch centrum gekregen. In de praktijk betekent dit dat de meester een zender draagt en Renée ontvangers in haar oren heeft. Zo hoort ze dus de aanwijzingen van meester rechtstreeks. Ook kan de zender in het midden van een tafel gelegt worden en zo kan ze iedereen die rondom de tafel staat ook beter horen. Een gehoorapparaat heeft bij haar weinig zin omdat ze n.l. de ruis end. ook beter binnen krijgt. En bij de edulink is dit niet het geval.
Renée kan ook niet zonder buisjes....., maar gelukkig blijven ze bij haar zo`n 1 jaar zitten. Ook is bij haar de laatste keer nogmaals haar neusamandelen geknipt. Deze kunnen n.l. weer groeien.
Wat haar gedrag aangaat, ik heb veel tips gehad van een maatschappelijker werker van een doven en slechthorende school. Inderdaad moeten ze op school erg hun best doen om alles mee te krijgen en dat kost zoveel energie. En waar kun je je frustatie`s end. het beste kwijt? Ja, juist bij de mensen die je vertrouwt en lief hebt. Bij mij leverde dat ook frustatie`s op en dus ben je in een negatieve cirkel beland. Hoop voor je dat je ook hulp kunt vinden in de buurt. Met het accepteren van het gehoorprobleem ben je al op een goede weg.

Mocht je nog meer willen weten, laat het me weten.
Groetjes Anita

Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Ilona1980 » ma 10.11.2008 21:37

Dankjewel voor je uitleg! Dan bedoelde de juf van Joomay dus ook een edulink vorig jaar! Een soort microfoontje waar de juf door praat wat Joomay dan rechtstreeks in d'r oor krijgt.
Nou ben benieuwd of Joomay ervoor in aanmerking komt.

Joomay d'r buisjes blijven ook wel lang zitten maar ze werken gewoon niet goed. De eerste maand, hooguit misschien 2 maanden, hoort ze iets beter maar daarna verslechterd het alweer ondanks de buisjes die er dan nog inzitten. In Joomay d'r ene oor zit nu al een hele tijd een buisje, die van het andere oor is eruit gegaan.

En bij Joomay dacht de huisarts ook dat haar neusamandelen bijgeknipt moesten worden maar Joomay is heel nasaal en het WKZ was eerder al niet blij dat haar neusamandelen geknipt waren omdat dan juist de nasaliteit erger kan worden.
Ilona, mama van Joey (9) en Joomay (6)

anita
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door anita » di 10.03.2009 21:57

Daar ben ik weer eens.
Een teken dat het wat minder gaat met mijn meissie.
De buisjes zijn er uitgegroeid en ja hoor, de eerste oorontsteking is alweer achter de rug. Ze hoort gelijk een stuk minder en haar trommelvlies is weer dof.
We gaan donderdag maar weer eens naar de KNO arts.

Weet iemand hoe vaak ze buisjes kunnen plaatsen?
En zijn er nog mensen die ervaringen hebben met andere operatie`s?
Bij Renée is het probleem dat ze dus steeds vocht achter haar oren krijgt. Samen met haar slechthorendheid heeft ze dan veel verlies. Er moet toch nog wel wat anders zijn dan alleen maar buisjes?
Ze kan toch niet eeuwig buisjes krijgen :-( ?

Groeten Anita

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”