Pagina 1 van 1

NmG bij slechthorendheid

Geplaatst: wo 29.04.2009 13:15
door ch8ntal
Wij hebben een indicatie voor gezinsbegeleiding en daaronder valt ook het eventueel volgen van een gebarencursus.
Nu hebben we het er gisteren over gehad met onze begeleidster.
Zij gaat informeren bij de rest van het team (logopedie psychologe, KNO-arts) of het een meerwaarde heeft voor Iv@r en voor ons.
Iv@r heeft geen spraak-taal achterstand en functioneert op leeftijdsniveau.
Iv@r heeft geen logopedie en wordt alleen maar gevolgd door de logopedie in de ontwikkeling.
Iv@r hoort met toestellen redelijk goed en is erg talig ingesteld.
Ik heb zo het idee dat men het niet noodzakelijk vind voor ons.

Ik heb het “gevoel” dat we er wel iets aan hebben.
We zijn met de begeleiding van Iv@r steeds bezig met het visualiseren van alles.
Picto’s daar doet hij niets tot weinig mee maar het gebarenwoordenboek voor kinderen vind hij geweldig.
Tegenwoordig leert men “horende” baby’s zelfs gebaren aan waarom Iv@r dan juist niet?

Ik ben eigenlijk op zoek naar ideeën die juist pleiten voor het volgen van een cursus.
Waarom zouden we juist wel een cursus moeten volgen en wat voor een meerwaarde geeft het ons.
Of is het echt niet nodig?
Heeft iemand een mening hierover, waarom juist wel of waarom niet?

Geplaatst: wo 29.04.2009 16:53
door José
Hallo Ch8ntal,

Ik ben zelf 1 zijdig zwaarslechthorend en 1 zijdig doof geboren.
Ik kon tot mijn 37e het prima redden met 1 hoortoestel, en heb nooit gebarentaal geleerd. Maar ik kende wel wat gebaren omdat toen bij sommige van mijn school vrienden het wel gebruikte.

En daarnaast kan ik heel goed liplezen oftwel spraakafzien.
Tot dat ik op mijn 37e plotsdoof werd! en ik met liplezen niet voldoende alles kon volgen.
Nadat ik plotsdoof werd, kwam ik in een andere traject terecht namelijk voor een CI = Cochlear Implantaat en welke ik nu inmiddels bijna 5 jaar heb. En weer kan horen.

In de tussentijd ben ik zeer actief geworden binnen verschillende slechthorende organisaties en kom ik in aanraking met mensen die gebarentaal gebruiken. En dat is voor mij de doel geweest om Nederlands Met ondersteunde Gebarentaal te gaan leren. Zodat ik ook met deze groep mensen kan communiceren.

Daarnaast vind ik het zelf een heel prettig idee om een andere communicatie middel te hebben voor geval dat ik 'weer' doof zou kunnen worden en het is voor mij ook een stukje gemak. Vooral als ik mijn toestel niet in heb - douchen, zwemmen, in bed als je wakker wordt ect - dan ben ik weer doof. En dan is NMG heel handig als het met liplezen niet voldoende is.

Dus ja, het is en kan zeker nuttig en zinnig zijn voor ouders en kind om NMG te kennen. Maar dan zou ik wel het gesprokentaal als 1e taal gebruiken en de NMG als extra erbij.

Dat is hoe ik er over denk. Er zijn mensen die er anders over denken. Maar het belangrijkste is wat voor jullie kan betekenen.

Groetjes, José

Geplaatst: do 21.05.2009 23:12
door Hennie
Hoi Ch8ntal,
Ik denk zelf dat het geen kwaad kan om ondersteunende gebaren te leren omdat je dan altijd iets hebt om op terug te vallen.In de praktijk kan het toch in bepaalde situatie's handig zijn om ondersteunende gebaren te kennen en te gebruiken.
Groetjes Hennie