ervaring?: wel of geen gehoorapparaat bij matig gehoorverlie

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Rosa

ervaring?: wel of geen gehoorapparaat bij matig gehoorverlie

Bericht door Rosa » za 10.10.2009 13:51

hallo,

Mijn zoontje van 5 maanden heeft een licht tot matig gehoorverlies (links 40 db, rechts 30). Inmiddels heeft hij 3 keer een BERA onderzoek gehad, daarbij hebben we contact gehad met 2 verschillende audiologen (ivm vakantie van de eerste audioloog). De eerste audioloog heeft ons aangeraden om te wachten met een gehoorapparaat, om zo eerst te kijken hoe onze zoon zelf omgaat met het gehoorverlies en hij wellicht geen gehoorapparaat nodig zal hebben.

De tweede audioloog echter raadde ons aan om zo snel mogelijk te beginnen met een gehoorapparaat, om zo te voorkomen dat hij een taalachterstand zal oplopen.

Hun reactie op het uiteenlopende advies is dat dit komt omdat zijn gehoorverlies net op de grens is, en dat ze daarom de keus voor wel of geen gehoorapparaat bij ons als ouders neerleggen. Dit is een hele moeilijke keus, omdat wij zelf geen enkele ervaring hebben met slechthorendheid.

Mijn vraag is dan ook: zijn er ouders van kinderen met een vergelijkbaar gehoorverlies? Welke keuze hebben jullie gemaakt?
Of zijn er volwassenen met een vergelijkbaar gehoorverlies en hebben jullie wel of geen gehoorapparaat?

Alvast bedankt voor reacties!

groeten rosa

debby

Re: ervaring?: wel of geen gehoorapparaat bij matig gehoorve

Bericht door debby » ma 19.10.2009 12:42

Hoi Rosa,
Mijn jongste zoon van ruim 2 heeft een gehoorverlies van 40 decibel en hij draagt wel gehoorapparaatjes vanaf dat hij een maand was ongeveer.
Mijn mening is dat je beter vroeg kan beginnen zodat zijn spraak goed ontwikkelt dan dat hij later als nog heel veel moet inhalen.
Ze horen met welk gehoorverlies dan ook niet voldoende om alles mee te krijgen dus waarom zul je ze niet helpen met gehoorapparaatjes.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Debby

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”