Wie heeft dezelfde ervaring?

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Anke2
Beginner
Beginner

Wie heeft dezelfde ervaring?

Bericht door Anke2 » za 20.03.2010 22:56

Hallo,

Mijn naam is Anke, mijn dochter is bijna 2. Bij haar geboorte werd geconstateerd dat ze een matig tot slecht gehoorverlies heeft aan beide kanten. Toen ze 4 maanden was kreeg ze haar eerste hoortoestellen, inmiddels zijn deze vervangen door andere omdat ze niet hard genoeg gezet konden worden. De testen in het AC gaan vaak moeizaam. Ze laat nauwelijks merken of ze iets hoort. Ook thuis moeten we vaak 5/6 keer haar naam roepen, voordat ze reageert (met hoortoestellen). Ze is vaak in d'r eigen wereldje. Voor ons is het dus niet duidelijk of ze echt iets aan de hoortoestellen heeft.
Binnenkort krijgt ze voor de derde keer buisjes.
Dus al met al zijn we al bijna 2 jaar verder en is er nog niet echt een goeie oplossing.
Wie heeft er ook zo'n ervaring of kan ons tips geven.

Groetjes Anke

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » vr 26.03.2010 21:24

Hoi Anke,

Je dochter heeft al jong toestelletjes gekregen! Dat lijkt me best lastig.
Laat ze ze wel goed in?

Je schrijft dat ze voor de 3e keer buisjes krijgt.... merkte je dat ze last had van haar oren? Hebben wel of geen buisjes invloed op haar gehoor?

Zelf heb ik 2 SH kinderen die met 2,5 en met 3,5 hoortoestellen kregen. Mijn ervaring is dat het zelfs op die leeftijd nog erg moeilijk is om hoortesten met ze te doen. Ze moeten het hebben van kleine reacties van de ogen of het gezicht.

Mijn kinderen moet ik ook vaak 5x iets vragen, voordat ze reageren. Maar dat kan ook karakter zijn (of ze zien mijn mond niet en verstaan me niet).

Hebben jullie ook gezinsbegeleiding vanuit het AC?
Daar hebben wij met onze kinderen veel aan gehad. Ze werden auditief bewust gemaakt. Want het kan zijn dat ze meer horen, maar dat ze niet weten wat ze daarmee moeten doen. Zo hoorden onze kinderen met hoortoestellen bijvoorbeeld wel de telefoon, maar reageerden ze daar totaal niet op. Totdat ze snapten dat er den iemand aan de telefoon was waarmee ze kunnen praten (nu rennen ze op hun hardst om de telefoon op te nemen :-D ).

Al met al blijft het moeilijk op zo'n jonge leeftijd.
In ieder geval veel succes met de buisjes!!
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”