Tips voor audiciens

Hier kan je tips plaatsen/vinden. En publicaties vinden die te maken hebben over SH en ESM. Diverse links

Moderator: Forummoderator

PienB

Tips voor audiciens

Bericht door PienB » zo 28.03.2010 01:07

Misschien kunnen wij, als slechthorenden wat tips verzamelen voor audiciens, en hier dingen aankaarten waar ze misschien nooit aan gedacht hadden. Ook helpen we elkaar ermee om beter voorbereid bij een audicien aan te komen.

Tip 1. : bedenk als je een aanpassing maakt aan de instelling van een apparaat dat de hele (klank)wereld voor een persoon dan verandert! Noteer voor de zekerheid de oude instelling, zodat je daar eventueel weer naar terug kan.

PienB

Bericht door PienB » zo 28.03.2010 22:35

Nog een tip:

Bij de nieuwe modellen zonder oorstukje zijn de dopjes die over de luidsprekertjes in het oor gaan van groot belang. Het is prettig als er een grote voorraad verschillende dopjes aanwezig is, zodat je kunt proberen wat het prettigste zit. Met dat gevoel in je oor moet je het namelijk dag in dag uit doen.

José

Bericht door José » zo 28.03.2010 22:56

Hoi Pien,

Goed idee dat je op deze manier mee wilt denken :cool:
jij schreef:Tip 1. : bedenk als je een aanpassing maakt aan de instelling van een apparaat dat de hele (klank)wereld voor een persoon dan verandert! Noteer voor de zekerheid de oude instelling, zodat je daar eventueel weer naar terug kan.
Dit wordt ook gedaan!. Het kan in 1 van je programma's gezet worden zodat je altijd terug kan naar je voorgaande instelling en/of het is altijd terug te plaatsen in je toestel. Want alle wijzigingen worden opgeslagen.
En als je zelf bijhoud wanneer er een wijziging heeft plaats gevonden en je weet van wanneer jij de instelling wil terug hebben. Kunnen ze het altijd terug vinden.

De audicien heeft in zijn systeem een map met alle instellingen en toestellen die de cliënt heeft opgeslagen.
jij schreef:Bij de nieuwe modellen zonder oorstukje zijn de dopjes die over de luidsprekertjes in het oor gaan van groot belang. Het is prettig als er een grote voorraad verschillende dopjes aanwezig is, zodat je kunt proberen wat het prettigste zit. Met dat gevoel in je oor moet je het namelijk dag in dag uit doen.
In principe heeft een audicien voldoende "parapluutjes" in "huis" maar kan niet van alle soorten veel in huis hebben.
Want ze hebben natuurlijk heel veel klanten.
En het is ook weer per persoon verschillend welke geschikt is.
Indien het mogelijk is zou je als cliënt 1 á 2 andere types kunnen mee vragen om uit te proberen. Want het is inderdaad heel moeilijk om meteen al te kunnen aangeven welke prettig zit en ermee kan horen.

Maar er zullen vast nog genoeg andere tips en suggesties zijn voor audiciens. Dus plaats de tips en suggesties.... :)

Groetjes, José

Trudie

Bericht door Trudie » ma 29.03.2010 18:52

Lieve PienB,

Ik weet niet hoe je op het belachelijke idee komt om audiciens tips te gaan geven.
Ik zit niet op jouw ideeen te wachten in ieder geval!!
En dat komt door de manier waarop je hier communiceert, hoe je alles in twijfel trekt en hoe je alle audiciens over 1 kam scheert.

Ik zou de tips aan je eigen audicien geven, want die heeft behoorlijk verziekt bij jou als je het mij vraagt.

Groeten,
Trudie
Laatst gewijzigd door Trudie op wo 31.03.2010 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PienB

Bericht door PienB » wo 31.03.2010 00:52

:cool: We komen er wel...

Nog een tip: trek je vooral veel van je klanten aan, en luister goed wat de wensen zijn. De moderne trant onder clienten is dat ze net zo lang blijven zoeken totdat ze de beste oplossing hebben gevonden, en ze het beste worden geholpen. Ze zijn daarbij niet meer eeuwig trouw aan de naam van de zaak of de audicien. Er zijn tegenwoordig meerdere bronnen van informatie. De audicien is niet meer heilig. Een moderne audicien (keten) past zich aan aan de mondiger geworden client die 'gaat shoppen'.

tip: organiseer ook eens groepsconsulten, dat scheelt tijd en is nog gezellig ook. Onderwerpen die aan de orde zouden kunnen komen o.a.: onderhoud, afstelling, spraakafzien, informatie gehoorverlies, verschillende dopjes proberen, nieuwste ontwikkelingen en gagets etc. etc.
Gat in de markt?!

Kees

Bericht door Kees » wo 31.03.2010 16:04

Misschien is de hoorwijzer van de NVVS een goede plaats om dit soort opmerkingen te plaatsen.

www.hoorwijzer.nl

PienB

Bericht door PienB » wo 31.03.2010 16:36

Als ik bij Hoorwijzer een bericht achterlaat kan niemand anders het lezen. Hier kunnen we elkaar inspireren en op ideeën brengen, en kunnen ook de audiciens meelezen en meepraten. Hebben we allemaal wat aan lijkt me?

nog een tip: veel mensen hebben ooit een apparaat aangeschaft maar dragen dit niet (meer) omdat het niet lekker zit, en/of niet goed werkt.
Hoe zou je die mensen kunnen bereiken en opnieuw goed helpen? Beter horen heeft een mobiele bus ingezet om de drempel te verlagen, goed idee! Maar misschien zijn er meer ideeën? Wat kan de audicien doen om meer tevreden klanten te krijgen...

Kees

Bericht door Kees » wo 31.03.2010 18:38

Als er veel Audiciëns meelezen misschien wel.

Maar als moderator van het T&H forum zie ik helaas weinig
goede ervaringen met artsen en audiciëns.

Als ik soms lees hoe mensen met Tinnitus behandeld worden bij artsen en audiciëns vrees ik het ergste.

Maar er zijn natuurlijk ook artsen en audiciëns die het gelukkig wel goed doen.

PienB

Bericht door PienB » vr 02.04.2010 11:25

Trudie schreef:Lieve PienB, Ik weet niet hoe je op het belachelijke idee komt om audiciens tips te gaan geven. Ik zit niet op jouw ideeen te wachten in ieder geval!! En dat komt door de manier waarop je hier communiceert, hoe je alles in twijfel trekt en hoe je alle audiciens over 1 kam scheert. Ik zou de tips aan je eigen audicien geven, want die heeft behoorlijk verziekt bij jou als je het mij vraagt. Groeten, Trudie
Ik ben pas dingen in twijfel gaan trekken toen bleek dat audiciens vaak met halve waarheden komen. Of zelfs gewoon liegen omdat dat commercieel voor hun beter is. Ook krijgen ze vaak geen tijd van hun baas (zoals uit andere berichten blijkt) om goede service te bieden.
Sindsdien ben ik zelf aan het meedenken en info aan het verzamelen.
En zo belachelijk is mijn idee dus niet, als je ook het bericht van Kees leest.
Willen we dat de 'hulpverlening' verbetert, dan zullen we inderdaad samen moeten werken en niet de ogen sluiten voor elkaars belangen.
Ik denk persoonlijk dat er wel win-win situaties te bedenken zijn.

PienB

Bericht door PienB » vr 02.04.2010 11:29

Tip:
Zorg dat er in elke stad een specialist is in het afstellen van apparaten. Iemand die het echt leuk vindt en het goed kan en het als uitdaging ziet om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen voor de klant. Eventueel laat je de klant dan wat extra betalen voor de extra tijd.
Nu wordt de afstelling vaak afgeraffeld, en/of wordt er heel nonchalant mee omgesprongen.

Kees

Bericht door Kees » vr 02.04.2010 15:44

Als alle Audiciëns zorgen dat ze de StAR gecertificeerd worden is er in ieder geval een organisatie waar je met je klachten naar toe kan.

Dat kan bij de keten-audiciëns natuurlijk ook wel, maar zal er toch minder
snel aan de klacht gewerkt of voldoende aandacht aan besteed gaan worden.

Bij het StAR register zal dit toch beter en sneller gaan als het goed werkt.

http://www.audicienregister.nl/

Hier kun je ook direct zien of jouw Audiciën in dit register staat.

http://intranet.wispa.nl/Applications/W ... gisterstar
Laatst gewijzigd door Kees op za 03.04.2010 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

PienB

Bericht door PienB » vr 02.04.2010 22:00

Alle ketens zitten ook bij StAr hoor, tot in het bestuur...
Ik zet mijn hoop liever op de NVVS, hoewel die je met klachten ook gewoon terug verwijzen naar de audicien.

Afijn, nog maar een tip voor audiciens:
Gebruik voordat je een hoorapparaat meegeeft de geluidsapparatuur in de winkel (of staat die daar alleen voor de sier?!) om de afstelling te verfijnen. Het is toch een kleine moeite om een bandje te maken met spraakgeluiden, fluistergeluiden, verkeers- en keukengeluiden etc. Dan kun je ter plekke al veel met de afstelling doen voordat je iemand met het apparaat naar huis stuurt. Hoe kun je als client anders aangeven hoe je de geluiden het liefst afgesteld wilt hebben.

Kees

Bericht door Kees » za 03.04.2010 09:45

Dan moet je bij de StAR organistatie zelf een klacht indienen over je audicien.

Helpt dat ook niet, dan is er iets goed mis met de gehele audiciensorganisatie.
De goede natuurlijk niet meegerekend.

PienB

Bericht door PienB » za 03.04.2010 11:37

(dat er iets goed mis is in de audicien branche waren we inmiddels al achter, zie http://forum.nvvs.nl/forum_oud/algemeen ... c&start=20. Overigens is StAr een organisatie van audiciens!

Ik kom liever met tips dan met klachten. Want anders komen we nooit waar we wezen moeten, toch? Vandaar dit topic...

Nog maar een tip dan:
Een slechthorende met hoorapparaten loopt dagelijks met de oorstukjes in zijn oren. Het is heel belangrijk dat er een comfortabel, niet irriterend, goed passende oplossing gevonden wordt. Denk daar svp niet te makkelijk over.

PienB

Bericht door PienB » ma 15.11.2010 15:33

tip voor audiciens:

Verdiep je eens in spraakafzien. Niet alleen kun je dan de client beter helpen en wellicht ook tips geven, er gebeurt nog iets belangrijkers: je leert je in te leven in de client!

PienB

Bericht door PienB » zo 16.01.2011 13:19

Er wordt nu veel reclame op tv gemaakt door Schoonenberg en Beter Horen, maar voor de slechthorende verbetert er niet veel.
Tip:
Wil je echt klanten werven, adverteer dan eens met extra klantgerichte service, bijvoorbeeld: gratis afstel-dagen, bruikbare informatie-dagen...
En mist er inspiratie, vraag het de slechthorende zelf waar behoefte aan is!

Kees

Bericht door Kees » ma 17.01.2011 19:25

Maar wat denk je dan te bekijken met het hier te melden?

Ik denk dat hier heel weinig Audiciëns op komen om rond te neuzen.
Dan kun je misschien beter de klacht proberen te deponeren bij de hoorwijzer.

PienB

Bericht door PienB » za 12.02.2011 21:08

Ja Kees, maar je kunt ook meehelpen wat goede tips hier op een rijtje te zetten. Dan wordt dit blog straks zo populair dat elke hoorwijzer-medewerker en elke audicien hier regelmatig komt neuzen of er nog leuke/goede tips van clienten zijn. :-)
Pas als we onze wensen toegankelijk maken voor iedereen gaat er misschien iets veranderen in de branche. En zoals we hier communiceren kan het nergens anders!
Ondertussen stapelen de klachten van cliënten zich wel op en op.
Dus laten we hier een positief item van maken, met goede info en tips, dan zijn we allemaal het beste uit, toch?

Kees

Bericht door Kees » za 19.02.2011 16:43

Ja, je hebt ongetwijfeld gelijk.

Maar als ik het tijdspad zie tussen de berichten zal er weinig animo voor zijn denk ik dan zelf.

PienB

Bericht door PienB » wo 25.05.2011 11:18

Animo kun je ook creëren, door zelf wat positieve input te geven. Mensen worden dan op ideeën gebracht, en je inspireert het hele land! :-D

Als we het aan niet-ervaringsdeskundigen overlaten, dan krijg je al snel commerciële praatjes, waar we niet mee gebaat zijn.

Dus, nog maar een tip voor audiciens:
:cool: Organiseer eens zelf-afsteldagen voor mensen met hoortoestellen die wat verdergaande (technische) interesse hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Tips, Publicaties en interessante Links”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten