doof/slechthorend en verkeer

Hier vind je oproepjes, enquêtes en projecten/workshops

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
nike
Beginner
Beginner

doof/slechthorend en verkeer

Bericht door nike » ma 14.04.2014 09:40

Beste mensen, ik werk bij een organisatie die verkeerslessen geeft aan allerlei doelgroepen. We zijn aan het kijken of we verkeerslessen kunnen geven aan mensen die doof of slechthorend zijn. Hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen van jullie. Waar loop je tegen aan als je aan het verkeer deelneemt, waarop kunnen we trainen?
En aan ouders/verzorgers: waar lopen kinderen in het verkeer tegenaan? Wat zouden we bij lessen aan hen moeten behandelen/doen?
Ik hoor graag jullie ervaringen!

aroc
Blijvertje
Blijvertje

Re: doof/slechthorend en verkeer

Bericht door aroc » ma 14.04.2014 13:09

Dat worden dan 2 soorten van cursussen.
Een voor doven en een voor slechthorenden want volgens mij zijn dit toch wel 2 verschillende doelgroepen in het verkeer.
Dan de grote variatie bij de slechthorenden!
Hebben deze mensen misschien Tinnitus en/of Méniere, Hyperacusis enz.

Zelf was ik doof aan 1 kant ( niet meer i.v.m. CI).
Je kan dan absoluut niet bepalen waar geluid vandaan komt. Dan de fietsers die je helemaal niet kan horen en ga zo maar door.

Ik denk zelf dat dit bijna niet haalbaar is, tenzij er gebruik gemaakt kan worden van ervaringsdeskundigen.
Natuurlijk is het wel mogelijk maar ik denk niet in groepsverband.
Blijft individueel over.

Verder natuurlijk de vraag voor wie zijn deze lessen bedoeld? Kinderen, ouderen ??
Ik denk dat ook niet moet worden vergeten dat iemand die doof of slechthorend is zich min of meer aanpast aan de handicap. Iemand die doof is zal zich meer visueel ontwikkelen en dat geldt dan ook natuurlijk in het verkeer.

Cora

nike
Beginner
Beginner

Bericht door nike » ma 14.04.2014 13:19

Hallo Cora,

Bedankt voor je reactie. We denken aan verschillende doelgroepen: kinderen, fietsers (volwassenen) en autorijders.
Expertise is er genoeg, dus dat komt wel goed.
Het gaat mij vooral om adviezen over mogelijke inhoud en aandachtspunten.

aroc
Blijvertje
Blijvertje

Bericht door aroc » ma 14.04.2014 14:55

Voorheen, met 1 doof oor, liep ik altijd in het winkelcentrum aan de kanten.
Het is officieel wandelgebied maar helaas wordt er gefietst en op de brommer gereden.
Door aan de kanten te lopen kan je makkelijker richting bepalen waar geluid vandaan komt.

In de auto ken ik eigenlijk maar 1 probleem en dat is als er ambulance, politie of brandweer aankomt waar die dan vandaan komt. Dus je kijkt automatisch direct in alle spiegels maar erg vervelend als ze opeens de sirene vlak voor een kruising aanzetten. Ik heb hierdoor al eens een bijna aanrijding gehad.
Ik weet niet of het wettelijk verplicht is om de sirene constant aan te zetten.

Cora

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 14.04.2014 21:26

In de auto moet ik opletten of ik wel de hulpverleners zie aankomen, want ik hoor ze echt pas op het laatste moment. Gelukkig zijn er spiegels in en naast de auto.

Als ik loop of fiets schrik doorgaans als er ineens iemand voorbij komt rijden. Ik fiets daarom zeer zeker niet graag op fietspaden en lopen doe ik doorgaans op de stoep. Niet dat dat enige garantie geeft dat er niet ineens een fietser voorbij komt rijden.

Ik zou niet weten hoe ik dat middels een cursus zou moeten aanleren.

Overigens ik ben slechthorend aan beide oren. De een wel wat meer als de ander

Plaats reactie

Terug naar “Oproepjes,enquêtes en projecten/workshops”