Onderzoek: Stamcellen moeten doven weer laten horen

>>> LEES HIER HET LAATSTE NIEUWS >>>
Hier kun je informatie vinden van diverse onderzoeken die gedaan zijn en/of nog gaande zijn.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
José

Onderzoek: Stamcellen moeten doven weer laten horen

Bericht door José » zo 29.03.2009 15:37

Stamcellen moeten doven weer laten horen

zondag 29 maart 2009

Britse wetenschappers werken momenteel aan een techniek waarbij uit menselijke stamcellen zeer complexe haarcellen kunnen worden gemaakt, samen met de neuronen die ook nodig zijn om te kunnen horen. Volgens the Sunday Telegraph opent dit de mogelijkheid dat de belangrijkste vorm van doofheid langs deze weg kan worden bestreden.

Ongeveer 90 procent van de mensen die niet kunnen horen, kampen met sensorineuraal gehoorverlies dat tot nu toe alleen kan worden behandeld via implantaten die wel helpen maar geen volledig gehoor brengen. Nu hebben vorsers aan de universiteit van Sheffield een methode gevonden om de bij deze patiënten dysfunctionele haarcellen en neuronen te vervangen door het gebruik van stamcellen.

Dat haarcellen een cruciale rol spelen bij ons gehoor komt doordat ze geluid omzetten in elektrische impulsen die naar de hersenen worden gestuurd.
Dat gebeurt doordat minuscule "haartjes" op de cel bewegen wanneer er een geluidsgolf langskomt.

Onderzoeksleider dr. Marcelo Rivolta zegt "de haarcellen en de neuronen die ons in staat stellen om te horen, worden alleen geproduceerd tijdens de embryonale levensfase. Als ze later beschadigd raken, kunnen ze dus tot dusver niet worden hersteld". Dat zou wel kunnen door stamcellen te gebruiken die afkomstig zijn van geaborteerde foetussen. Die worden door dr. Rivolta en zijn medewerkers in laboratoria gekweekt en omgezet in haarcellen.

Momenteel worden proeven in Sheffield uitgevoerd op dieren en dr. Rivlota waarschuwt dat het nog wel tien jaar kan duren voordat een transplantatie van die gemodificeerde cellen gemeengoed is. Maar in de tussentijd, zo zegt hij, "levert ons onderzoek toch al nuttige gegevens op over de ontwikkeling van het menselijke gehoororgaan en het effect van nieuwe medicamenten".

Bron: De Standaard

José

Oplossing voor doofheid komt steeds dichterbij

Bericht door José » ma 09.08.2010 22:22

Oplossing voor doofheid komt steeds dichterbij

14 mei 2010
Wetenschappers hebben stamcellen gekweekt die wellicht in staat zijn om doofheid te genezen. De cellen zijn zo geprogrammeerd dat ze zich ontwikkelen tot haarcellen. Haarcellen geven trillingen door aan de hersenen die ze vervolgens omzetten in geluid. En dat kan deze kunstmatige stamcel ook!
Door het oor aan harde geluiden bloot te stellen of na een ongeluk kunnen de haarcellen beschadigd raken of verloren gaan. Daarmee gaat niet alleen het gehoor achteruit, maar krijgen patiënten ook moeite met hun evenwicht en zijn ze vaak duizelig.

Muis
Om die problemen op te lossen, moet de wetenschap er eerst in slagen om haarcellen te kweken of te laten regenereren. En dat is nu ten dele gelukt. Wetenschappers hebben stamcellen van muizen zo ver gekregen dat deze zich tot nieuwe haarcellen ontwikkelen.

Doorbraak
“Het lijkt wel of ze (de gekweekte stamcellen, red.) min of meer zo uit het oor zijn gehaald,” vertelt onderzoeker Stefan Heller. Zijn onderzoeksteam heeft tien jaar aan deze techniek gewerkt. De wetenschappers bestudeerden hoe het gehoor van een baby zich in de baarmoeder ontwikkelt en deden dat vervolgens na in een petrischaaltje. Met deze resultaten mag er van een doorbraak worden gesproken.

Test
De gekweekte haarcellen lijken ook qua structuur sprekend op de ‘echte’ variant. Uit de eerste tests blijkt dat de kunstmatige haarcellen net als de originele op trillingen reageren en die signalen kunnen omzetten zodat het brein er verder mee aan de slag kan.

Herstellen

Experts hopen dat de cellen – die door het vermenigvuldigen van stamcellen heel gemakkelijk in grote hoeveelheden kunnen worden gekweekt – het onderzoek naar doofheid naar een hoger plan tillen. In een later stadium hopen wetenschappers haarcellen zo ver te krijgen dat ze zichzelf kunnen herstellen.

Er moet nog veel onderzoek worden gedaan alvorens de kunstmatige haarcel doeltreffend en op grote schaal kan worden toegepast. Maar deze studie maakt de weg vrij voor gericht onderzoek naar een oplossing voor doofheid.

Bronmateriaal: "Research paves the way for cure for deafness" - Telegraph.co.uk
Bron tekst: Scientias.nl

Kees

Bericht door Kees » za 14.08.2010 19:12

Ja, is helemaal waar.

Maar er zal denk ik nog wel meer dan één generatie overheen gaan voor dit werkelijkheid wordt.

Stel dat ik een vader van 30 jaar ben en ik zou dit soort stamcellen geplaatst krijgen.
Dan ga ik een gezin stichten, er komen dus kinderen.
Hoe reageren die stamcellen op mijn nieuwe generatie die ik dan gesticht heb??

Hoe zit het met de erfelijkheidsfactoren enz.
Heeft het invloed op de DNA van mijn kinderen?

Er komen bij mij dan zoveel vragen, maar daar heeft nog niemand antwoord op, helaas.

bartluijten

Bericht door bartluijten » za 07.01.2012 10:58

Dat er een generatie overheen gaat voordat een behandeling bruikbaar wordt is nu net de drive achter de site www.mijnklachtenassistent.nl . Door kennis gestructureerd te gaan delen, kunnen we sneller op de hoogte zijn van nieuwe behandelingen en zeker als deze goed blijkt te werken. In tegenstelling tot de meeste sites is een nieuwe behandeling in 5 minuten toegevoegd waarna iedereen er zijn mening over kan geven. Bijvoorbeeld als bij een televisievergelijkingsite.
Een forum is een prachtig medium maar als je wilt dat een arts gebruik gaat maken van je kennis, dat is dit het verkeerde gereedschap. Een arts heeft geen tijd om dagenlang rond te zoeken op websites. Dit zeg ik vanuit bijna 8 jaar ervaring bij het CI-team van het radboudziekenhuis.
Dus ik zou zeggen, help mee met het versterken van deze website door ook hier jouw kennis te delen.
Voorbeeld: www.mijnklachtenassistent.nl/problemen rondom gehoor

Plaats reactie

Terug naar “Informatie over onderzoeken rondom Slechthorendheid en Spraaktaalmoeilijkheden e.d.”