Keuze van aanschaf van gehoorapparaten

Hier kun je tips en nuttige informatie plaatsen zoals vergoedingen van hoortoestellen, hulpmiddelen, wat te doen bij calamiteiten e.o.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
joepie1234
Beginner
Beginner

Keuze van aanschaf van gehoorapparaten

Bericht door joepie1234 » ma 09.12.2013 19:54

http://www.hoorzaken.nl/vergoeding_hoorapparaat.htm
Functiegerichte aanspraak en protocol
Vanaf 1 januari bestaat er voor hoorhulpmiddelen, waar onder ook hoortoestellen vallen, een functiegericht aanspraak. Het hoorhulpmiddel dat u verstrekt krijgt moet adequaat zijn. Als uw
problemen en zorgvraag complex is, krijgt u een complex hoortoestel; is uw gehoorproblematiek eenvoudig en uw zorgvraag gering dan krijgt u een simpelere oplossing.
Op dit moment wordt er geexperimenteerd met een protocol waarmee u in een categorie wordt ingedeeld. Er bestaan vijf patientcategorieen. Vervolgens vindt er een koppeling plaats tussen de
categorie waarin u bent ingedeeld en een hoortoestelcatagorie (lopend van eenvoudig (catagorie 1) tot en met complex (catagorie 5). Andere hoorhulpmiddelen (hoofdtelefoons e.d.) komen
vooralsnog niet voor in het protocol.

Met het protocol zoals het er nu ligt (mei 2013) worden vooral de problemen in kaart gebracht. Dit gebeurt door middel van een vragenlijst die wordt afgenomen bij de audicien. Met deze
vragenlijst, die zeer bepalend is, wordt momenteel onvoldoende gekeken naar uw individuele zorgvraag.
Dit laatste is vreemd omdat u in veel situaties problemen kunt ervaren, maar daar geen oplossing voor wenst omdat de situatie zich weinig voordoet of doordat u deze niet belangrijk vindt. Ook kan
het probleem niet heel groot zijn, maar kan verstaan in een bepaalde situatie voor u zeer essentieel zijn. Juist uw individuele zorgvraag zou centraal moeten staan.
Daarnaast kan van tevoren moeilijk de akoestische omgeving (galm, lawaai) in kaart worden gebracht van uw individuele luistersituaties en is het juist de praktijk die moet uitwijzen of een
hoorhulpmiddel voor u voldoet en of u niet een hoortoestel uit een hogere (of lagere) categorie voor u adequaat is.

Het protocol zoals het er nu ligt bestaat uit zeer veel aannames en moet in de praktijk zich nog gaan bewijzen. Mocht u niet tevreden zijn over de oplossing en vinden dat deze niet adequaat aan
uw zorgvraag tegemoet komt, maak dit dan kenbaar bij uw audicien en zorgverzekeraar.

Hoortoestellendatabase beperkt
Een ander probleem met het protocol is dat de hoortoestellen die u verstrekt krijgt uit een database komen waarin niet de meest recente technieken voorkomen. Doordat naast de invoering van het
protocol ook een flinke bezuiniging heeft plaatsgevonden, hebben ziektekostenverzekeraars scherp onderhandeld met audiciensbedrijven. Deze moeten in 2013 hoortoestellen tegen een veel lagere
prijs leveren dan in het verleden (vaak een halvering). Door deze lagere prijzen zijn veel nieuwere en gavanceerdere hoortoestellen niet terug te vinden in de database, omdat de inkoopprijs zo
hoog ligt dat de audicienbedrijven onvoldoende marge zouden overhouden voor de aanpassing van het toestel en de nazorg.

Ook zijn er vraagtekens te zetten bij de classificatie van de hoortoestellen in de verschillende groepen in de database. De samenstellers van de database hebben hoortoestellen namelijk ingedeeld
op grond van afzonderlijke eigenschappen. Onderlinge verschillen van deze eigenschappen worden niet meegewogen in de beoordeling terwijl deze wel essentieel kunnen zijn voor u als
slechthorende. Daarnaast werken bij nieuwe geavanceerde technieken de hoortoesteleigenschappen op een slimme manier samen. Vaak geldt dat hoe beter deze eigenschappen op elkaar zijn
afgestemd hoe beter het mogelijke eindresultaat. Ook hiermee wordt op dit moment geen rekening gehouden. De argumentatie is dat er geen wetenschappelijk bewijs voor bestaat.
Vreemd genoeg is door experts in de rapporten van het College voor Zorgverzekeringen aangegeven dat zowel de individuele hoortoesteleigenschappen als de samenwerking van belang zijn voor
het uiteindelijke eindresultaat
.

http://www.hoortoestellen.nu/nieuws.html
Sinds begin dit jaar is het zogenaamde hoorprotocol van start gegaan. De keuze voor de consument en audicien is beperkt en tegelijkertijd is er een rookgordijn gecreëerd om (online) product-
oriëntatie praktisch onmogelijk te maken.
Met hoortoestellen.nu hebben we altijd zoveel mogelijk informatie online beschikbaar willen maken, deze lijn zetten we ook door nu dit hoorprotocol van
kracht is.

Goede database van gehoortoestellen:
http://www.hoortoestellen.nu/hoortoestellen.html

Van http://www.hoorwijzer.nl/ snap ik zelf al niet meer, zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer vind.

Zorgverzekering hebben samen miljarden winsten geboekt, ten kosten van handicapten en zieken, Schande!

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Keuze van aanschaf van gehoorapparaten

Bericht door Forummoderator » di 10.12.2013 14:37

Ik heb juist dit jaar nieuwe hoortoestellen nodig gehad en ik werd echt niet blij van hoe het nu geregeld is. Zeker in mijn geval zijn er door verschillende mensen blunders gemaakt en het heeft heel stress en ellende opgeleverd.

Uiteindelijk heb in samenspraak met de audicien de toestellen die ik wilde, maar als het aan de verzekering lag had ik deze dus niet gehad.

Op zich is het een goed systeem, maar de verzekeringen zijn wel heel erg strikt in het naleven van de regels, waardoor mensen besloten hebben om zelf de toestellen aan te schaffen, maar niet iedereen heeft daarvoor de financien.

Ik vind dat hier ook een rol voor de audiciens moet worden neergelegd, want e.e.a. mag voor mij transparanter wat betreft de prijsstelling en waarom zij een bepaald toestel adviseren.

Frits
Gevorderd
Gevorderd

Re: Keuze van aanschaf van gehoorapparaten

Bericht door Frits » di 10.12.2013 18:47

Tja, hier botsen de belangen. De patiënt wil het beste, de audicien wil
zoveel mogelijk verdienen en de zorgverzekeraar wil zo min mogelijk
betalen.

Zie daar maar eens uit te komen. Ik zie het somber in.
Hartelijke groeten,

Frits

Plaats reactie

Terug naar “Handige Tips en nuttige Informatie voor vergoedingen e.d.”