Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?

Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?
“Is het dragen van een bril heel normaal, het zichtbaar dragen van een hoortoestel is toch echt anders”, hoor je soms.
Maar is dat wel zo? Wat is uw mening? Hoe kijk u tegen aan? Wat ziet u als voor-en nadelen? Geef uw mening!

Bron: Hoorwijzer/NVVS

Moderator: Forummoderator

Kim
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?

Bericht door Kim » do 15.11.2012 21:00

Ik heb sinds mijn 9de jaar hoortoestellen. Dat is een moeilijke leeftijd en ik heb mij er heel lang voor geschaamd. Nu (ik ben inmiddels 33) weet ik gelukkig beter, maar oh wat was die drempel toen groot. Nu weet ik niet beter en sla mezelf voor mijn hoofd dat ik niet eerder gewoon open erover ben geweest.
Mijn ervaringen van de laatste jaren zijn alleen maar positief. Mensen willen er vaak meer over horen en willen weten of ze iets bij kunnen dragen om het voor mij makkelijker te maken.
Natuurlijk moet je het nog wel eens herhalen, maar hoe opener je er over bent des te eerder dat andere mensen het als normaal gaan beschouwen en er rekening mee houden. Die hoortoestellen die horen nu eenmaal bij mij. Ik moet het ermee doen en andere mensen die hebben mij maar te nemen met mijn handicap erbij.
Gelukkig lopen veel mensen tegenwoordig met de gekste hoofdtelefoons en andere gadgets rond, die hoortoestellen vallen niet eens meer op :lol:

En zoals José al zei: gewoon af en toe een grapje erom maken.
Een aantal jaren terug liep een collega van mij met de nieuwste headset op, dus ik heb hem even gevraagd of hij soms jaloers was op mijn hoortoestellen.... Die opmerking viel in goede aarde, want regelmatig wordt ik nog aan die opmerking herinnerd.
Groetjes van Kim

marjoleinepeusens
Beginner
Beginner

Bericht door marjoleinepeusens » ma 12.01.2015 21:36

Er heerst volgens mij nog altijd een taboe op het dragen van hoortoestellen. In de maatschappij ben je volledig "doof" wanneer je een hoortoestel draagt. Maar in de praktijk zie ik gelukkig ook steeds meer mensen die over hun hoorprobleem praten. Vaak wordt een toestel ook gedragen om het hoofd te bieden tegen tinnitus.
Binnen ons hoorcentrum zie ik veel mensen met een verminderd gehoor die zich op sociaal gebied (onbewust) terugtrekken omdat ze "te trots" zijn om een hoortoestel te dragen. Dat is toch vreemd? En wanneer ze dan opsommen wat ze de afgelopen maanden of zelfs jaren allemaal hebben moeten laten schieten vanwege het verminderde gehoor, is het dragen van een hulpmiddel helemaal niet meer zo erg.

Een paar maanden geleden sprak een vrouw die als antwoord op de vraag "draag jij een hoortoestel?!" gaf:
"ja, want ik wil heel graag horen wat jij wilt vertellen". En dát is volgens mij het juiste antwoord!

Marjoleine Peusens
Bc. of Audiology

José
Expert
Expert

Bericht door José » za 17.01.2015 14:46

Marjoleine schreef:
Een paar maanden geleden sprak een vrouw die als antwoord op de vraag "draag jij een hoortoestel?!" gaf:
"ja, want ik wil heel graag horen wat jij wilt vertellen". En dát is volgens mij het juiste antwoord!
Helemaal mee eens :gg2:
Dat is de juiste instelling!

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Plaats reactie

Terug naar “Discussier mee en geef u mening!”