Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?

“Is het dragen van een bril heel normaal, het zichtbaar dragen van een hoortoestel is toch echt anders”, hoor je soms.
Maar is dat wel zo? Wat is uw mening? Hoe kijk u tegen aan? Wat ziet u als voor-en nadelen? Geef uw mening!

Bron: Hoorwijzer/NVVS

Moderator: Forummoderator

José

Bericht door José » do 25.06.2009 09:44

“Is het dragen van een bril heel normaal, het zichtbaar dragen van een hoortoestel is toch echt anders”, hoor je soms.
Maar is dat wel zo?

Uit ervaringen geplaatst op Hoorwijzer.nl blijkt dat, ondanks dat het toestel deels of geheel zichtbaar is,
66% van degene die een reactie invulde toch heel tevreden is over het uiterlijk van het gehoorapparaat.
Nu komen die ervaringen met name vanuit de NVVS-achterban.
Het kan zijn dat mensen die zich aansluiten bij een vereniging als de NVVS hun gehoorverlies al meer geaccepteerd hebben en
het dus geen probleem vinden om te laten zien dat ze een gehoorverlies hebben.

Maar wat is uw mening? Hoe kijkt u aan tegen het zichtbaar dragen van een hoortoestel! En wat ziet u als voor- en nadelen?

Geef uw mening!

Bron: Hoorwijzer/NVVS

Taco

Bericht door Taco » do 25.06.2009 10:17

Ik draag sinds mijn 10e één en vanaf mijn 16e twee hoorapparaten. Aanvankelijk het beruchte kastje met snoer naar knopje in een oor, later de bekende 'banaantjes' die overigens destijds een stuk groter waren dan nu gangbaar is. Ik weet niet beter dan dan dat het normaal is om apparaten te dragen als je slechthorend bent. Doe je dat niet, dan houd je jezelf voor de gek en ben je voor anderen pas echt een bron van ergernis.

pvl

Bericht door pvl » do 25.06.2009 11:16

Draag sinds 24 jaar hoortoestellen, begonnen met 1 in het oor.
Daarna 1 Aho en sinds 13 jaar 2 AHO's.
Het zichtbaar zijn van mijn hoorstellen heb ik nooit als een probleem ervaren.
Draag nu 2 duidelijk zichtbare AHO toestellen, Phonak Eleva met daaraan gekoppeld een ontvanger voor de Smart Link .
Als men ziet dat men hoorstellen draagt kan men er rekening meehouden.
We hebben toch niets te verbergen.

Peter.

hansie

moe, moe moe wordt ik er van.

Bericht door hansie » do 25.06.2009 12:01

Ja moe wordt ik er van.
Jaren geleden ben ik lid geweest van de NVVS.
Toen al de eeuwige discussie over dit onderwerp.
Ik ben toen lid af geworden omdat de club gewoon een oude ..... club was.
Geen moderne insteek naar de huidige maatschapij, een verjonging van het beleid.
Actie,s om meer leden te krijgen waren helemaal niet aan de orde.
Ja ik weet het ik ben slechthorend, ook vanaf mijn geboorte, maar maak er geen probleem van doe er wat mee.

Nu nog steeds is de NVVS een onbekende club in Nederland.
Terwijl ze heel oud is, en veel goed werk gedaan heeft.
En het zal zo blijven ook, en ook daarbij de eeuwige discussie over het wel of niet laten zien van een gehoor apparaat.

Ik zal wel tegen een aantal mensen trappen, maar zo denkt ik er nu eenmaal over

g.steijn

Hoorapp.

Bericht door g.steijn » do 25.06.2009 12:12

inderdaad het wordt minder, dat ze je aankijken omdat je die gekke dingen aan je oren hebt, en vroeger was dit ff wel heel wat anders, en je ziet steeds meer mensen ermee lopen, maar erg heb ik dit nooit gevonden en ik draag ze al vanaf m'n 6e jaar, wel met een app. later met twee, nu ben ik 62 jaar. Trouwens daar heb je je zelf toch mee om ze niet te dragen, doordat je denkt dat je voor schut loop, zielig vind ik dit. Nu hebben ze me gevraagd om ook zo een CI implantaat te doen, maar daar heb ik toch m'n twijfels over, en waarom, men heeft het erover dat de banaantjes, die ik nu ook draag, niet deugen, en dat is ook zo, en waarom, omdat men geluiden krijgt te horen die je helemaal niet wilt horen, qua richting omdat de microfoontjes naar achteren wijzen en dat nemen ze op. Ik zag een aantal weken geleden een fragment op de televisie over 'n hoorbril, en dat vond ik nou interessant want daar zitten de microfoons op de hoeken van de bril, dus vlak bij je ogen, gericht horen, dit lijkt me wel wat. En het eigenaardige is dat je hier bijzonder weinig over ziet en leest, nu is mijn vraag hoe komt dit nu, dat je dus over zoiets simpels, geen aandacht wordt geschonken, naar mijn mening zijn de banaantjes toch wel achterhaald, dacht ik zo, m.vr. gr. George.

Rosy

Bericht door Rosy » do 25.06.2009 12:30

In theorie zeg ik: hoortoestellen moeten zichtbaar zijn. Dan ziet men dat er iets aan de hand is. Daar hoef je je niet voor te schamen.

Maar in de praktijk, vind ik hoortoestellen niet mooi. Met een bril kun je kiezen voor een bepaalde stijl en soms voegt een brilmontuur iets toe aan een gezicht. Overigens draag ik zelf lenzen i.p.v. een bril. Zo kan een gezicht opfleuren met een vrolijk montuur. Dat kan ik van hoortoestellen niet zeggen.

Zelf draag ik sinds 7 jaar AHO -toestellen (met audioschoenen) in de kleur van mijn haar. Dat is het meest neutrale. Toestellen in alle kleuren, zodat ik bij alle outfits een bijpassend paar heb, is erg kostbaar! Ja, ik ben tevreden over het uiterlijk van mijn toestel, maar ik vind het geen mooie dingen.

Maar om dan te zeggen dat het een taboe is?! Zo zie ik het niet..... ik heb namelijk wel een fietsbordje op mijn fiets ;-).

A_A

Bericht door A_A » do 25.06.2009 13:03

Taboe op hoortoestellen.

Ik heb dat toch wel zo ervaren. Ik draag een bril sinds ik 16 ben.
Ik ben nu 36.
Maar mijn BAHA hoortoestel heb ik pas sinds maart 2008. Ik had sinds mijn 16/18 hem eigenlijk al best kunnen gebruiken. Maar ik wilde er nooit aan eigenlijk. Dus heb ik al die tijd achteraf gezien wel veel gemist. Nu draag ik de baha en in het begin met langer daar, maar nu gewoon weer kort en vragen bijna dagelijks mensen wat ik toch voor een kastje bij mijn rechter oor op het hoofd heb. Ik vind het nu echt niet erg meer omdat ik er gewoon erg veel profijt van heb.

Voordeel weer veel meer horen, nadeel uit moeten leggen wat een baha is.

Hennie

Taboe op dragen hoortoestellen?

Bericht door Hennie » do 25.06.2009 14:20

Hallo,
Ik ben moeder van Joey,een jongen van 7 jaar.Hij draagt al van zijn 3de jaar een bril en dat vindt hij heel gewoon,wij hadden er meer moeite mee.
Nu draagt hij sinds een paar maanden gehoorapp.en nu had hij er zelf moeite mee omdat hij zich schaamde,voornamelijk was hij bang om uitgelachen te worden.Nu blijkt dat dat dus wel meevalt door goede voorlichting erover op school en nu hij er zelf baat bij heeft,heeft hij het geaccepteerd.Wel wilde hij eerst gekleurde toestellen maar toen ik uitlegde dat dit wel zichtbaar was,heeft hij toch voor een neutrale kleur gekozen.Hij wil dus toch dat het zo min mogelijk opvalt.Voor ons is het nu wel duidelijk naar anderen toe dat hij een gehoorprobleem heeft want door zijn duidelijke praten is dat moeilijk uitteleggen naar anderen toe.Merk wel dat hij het er steeds minder over heeft.
Groetjes Hennie

opa cor

Bericht door opa cor » do 25.06.2009 15:12

Ik ben brildragend vanaf mijn veertigste en heb een hoortoestel vanaf 1998. Ik heb daar geen probleem mee. Ik hoor met hoortoestel nog wel geluid maar dat is niet verstaanbaar meer. De audicien kan dat niet meer zodanig ingeregeld krijgen dat spraak nog verstaanbaar is.
Ik heb meniere, tinnitus en hyperacusis.
vr.gr opa cor

Ploughie

Bericht door Ploughie » do 25.06.2009 18:07

Ik ben net als Hansie lid geweest van de NVVS, en ja ze hadden inderdaad die discussie die bij tijd en wijle opkwam. Ook ben ik net als Hansie lid af.
Het was meer een club van gezapigheid.

Ik draag al heel lang hoorapparaten. En in het begin had ik er inderdaad wat moeite mee. Vooral de medelijdende reacties van sommige mensen stonden me tegen.
En ja, dan ga je het verbergen. Dus in zoverre is er sprake van een taboe.
Maar dat is maar een periode. Als je het eenmaal geaccepteerd hebt ga je er beter mee om.
Nu denk ik: Ik ben slechthorend en ik draag hoorapparaten. So what??

Bert Hendriks

Bericht door Bert Hendriks » do 25.06.2009 19:11

Na jaren een gewoon hoortoestel te hebben gedragen, heb ik nu een CI. Die is nog meer zichtbaar dan een standaard hoorapparaat. Echter, vroeger heb ik wel tegen mijn echtgenote gezegd"Ik moest ze maar ORANJE schilderen, dan kunnen ze tenminste zien dat ik slechthorend ben.
Waarom schaamt men zich (nagenoeg) niet voor een bril en doen velen dat wel voor een hoorapparaat.Waarom is een bril zeer modegevoelig. Dan weer een heel licht montuur, dan weer donker met brede monturen of grote - of juist hele kleine glazen.
Nog een verschuil tussen bril en hoorapparaat: Met een bril, uitzonderingen daar gelaten, zie je nagenoeg alles weer prima.
Met een hoorapparaat hoor je minder slecht. Je blijft wel slechthorend.
Dus SLECHTHORENDEN: SCHAAM JE VOORAL NIET EN LAAT ZIEN DAT JE SLECHTHOREND BENT.
Degene die dan nog onduidelijk spreektg of niet bereid is iets te herhalen, DIE MOET ZICH SCHAMEN.

Vr Groet Bert Hendriks

Geert

Hoortoestel

Bericht door Geert » do 25.06.2009 19:19

Hallo schrijvers en lezers,

Het was meer een club van gezapigheid.
Nu nog steeds is de NVVS een onbekende club in Nederland.
Dit schrijven enkelen mensen??Het stoort me.
Hier kan ik mij niet in vinden.
Men moest eens weten wat de NVVS allemaal doet voor ons slechthorenden.

Heeft dan wel niets te maken met het onderwerp bril, hoortoestel.

Je ziet door een bril :cool:
En je hoort door een hoortoestel :cool:
Niks mis mee toch :cool:

Groet Geert.

Susan van der Wel

Re: Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?

Bericht door Susan van der Wel » do 25.06.2009 20:06

Iedereen mag mijn hoortoestel zien. Sinds ik een smartlink gebruik is het nog zichtbaarder geworden dat ik niet goed hoor. Dat vind ik heel handig. Zo blijft voor iedereen zichtbaar dat ik een beperking heb, waardoor men er gemakkelijker rekening mee houdt. Het zijn meer andere mensen die dan zeggen, oh, je ziet het helemaal niet dat je een hoortoestel draagt. Of de kapper die liever je haar niet al te kort meer knipt. Ik moet het nu eenmaal doen met een doof en een halfhorend oor. Niemand kan weten hoe dat is, en dat hoeft ook niet. Maar het is handig om er een gesprek over te kunnen voeren. Met mijn apparaatjes werkt dat goed. Iedereen is altijd geinteresseerd wat ik om mijn nek heb hangen.

Susan van der Wel
Laatst gewijzigd door Susan van der Wel op di 30.06.2009 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

opa cor

Bericht door opa cor » do 25.06.2009 21:38

Ik deel de mening niet dat de NVVS een cluib van gezapigheid zou zijn.
Integendeel ze doen op het gebied van slechthorendheid, meniere , tinnitus en hypoeracusis heel veel. En wat denk je omtrent ondertiteling. Ook de vele voorlichts=brochures zijn prima . Echt een vereniging waarvan het de moeite loont om er lid van te zijn.
Dat zouden er meer moeten doen. Dan konden ze nog meer bereiken.!!!!
Het blad Horen is echt de moeite waard.
Sorry maar "een club van gezapigheid "is echt te kort door de bocht.

vr.gr opa cor

Ploughie

Bericht door Ploughie » vr 26.06.2009 17:28

In mijn geval, ik was lid van de SHJO en de NVVS, zag ik toch wel verschil.
Waar de SHJO meer actief bezig was in mijn woonplaats, waren de mensen van de NVVS minder actief bezig.
Waar de SHJO iedere week iets te doen bood, had de NVVS een maal per maand een activiteit.
Waar de SHJO iedere maand in de krant stond, stond de NVVS met veel geluk een maal per jaar in de krant.
Maar ja, het kan van afdeling tot afdeling verschillen.
Dus je kan inderdaad niet in zijn algemeen zeggen: club van gezapigheid!

Toch.......veel van de mensen die ik ken vanuit de SHJO zijn naar dovenverenigingen gegaan. Omdat deze meer actief zijn dan bijv. de NVVS.
Zelf ben ik ook lid van een dovenvereniging waar ik mijn ei kwijt op het gebied van acties!
Ondanks dat ik niet doof ben, maar slechthorend!

Maar goed, dit is allemaal off topic, waarvoor mijn excuus..

johan5

hoortoestellen, wegstoppen of niet

Bericht door johan5 » zo 28.06.2009 14:51

de vakmensen die veel met hoortoestellen " werken " , als die een paar hele dagen een paar in de oren doen en ze er de hele dag in laten zitten, 1x per jaar om praktische dingen te weten te komen hoe een hoortoestel werkt. de meeste audiciens en audiologen weten dat niet, kunnen er niet over meepraten. wat op de monitor te zien is, dat is voor vakmensen daar kan ik niet over meepraten en zo gaat het langs elkaar heen. het doel om hoortoestellen steeds kleiner te maken is omdat de mensen er bij de audicien om vragen, vooral mensen die niet willen accepteren dat ze slechthorend zijn, dat moet het achter of in de oorschelp weggestopt worden. de audicien wil graag wat verkopen en haalt de mensen naar binnen voor een hoortest en krijgen daarna te horen wat ze willen. iemand die echt slechthorend is die wil een hoortoestel waar je goed mee kunt horen. deze steeds kleiner wordende hoortoestellen zijn niet goed in te stellen, hebben een slecht geluid, krijgen problemen omdat het doel voorbij schiet en komen vaker in de kast te liggen. het geluid wordt zo veel mogelijk in elkaar gedrukt, dus slechter.

met vriendelijke groet, johan5

Airam

Bericht door Airam » wo 01.07.2009 12:15

Draag zelf pas sinds bijna een jaar hoortoestellen, ze zijn nu in de kleur van m'n haar, maar het had me ook niks uitgemaakt als ze bij wijze van spreke pimpelpaars met witte stippen zouden zijn. Heb het idee dat ik er zelfs soms meer mee zit, zo van..goh, iemand van 22 met hoortoestellen. Heb tot nu toe nog geen negatieve reacties gehad, sommigen merken het niet eens (maar sommige mensen merkten het zelfs al niet voordat ik hoortoestellen in had, en dat terwijl ik toch een aardig slecht gehoor heb). Ik heb de toestellen nodig, hoe vervelend ik dat soms ook vind, en hoef ze echt niet per se weg te stoppen uit angst dat men het opmerkt. Het hoort bij mij, net als dat andere mensen weer andere "gezondheidsproblemen hebben".
Als je ze niet draagt heb je jezelf er alleen maar mee te pakken.

Echter, zelf ben ik in opleiding tot arts, en ben daardoor wel eens bang dat mensen (zowel patiënten als artsen), zullen denken dat ik het door mijn gehoor minder goed zou doen. Of die angst gegrond is weet ik niet, maar het is toch wel iets waar ik onbewust rekening mee houd.

Wat ik me wel afvraag is hoe het bij kinderen is. In mijn ervaring kan je ontzettend gepest worden met zulk soort dingen (zoals bij mij het geval was met m'n solo-apparaat). Dat vind ik zo ontzettend jammer.

hansie

Bericht door hansie » wo 01.07.2009 12:25

Bekendheid bij de horende, daar gaat om. :cool:
Daar zitten de mensen die elkaar kunnen waarschuwen voor eventuele gehoor schade bij muziek ed.
Maar daar zit ook het geld wat de NVVS zo erg nodig heeft.
Waarom krijg het kanker fonds zoveel geld. :D
Omdat ze het van de daken brullen.
Let wel, het overdragen van kennis om kanker te bestrijden gaat wel via het gehoor.
Ook het opvoeden van kindren gaat via spraak en gehoor.
Dus commerieel gezien, kan je zo veel meer met de NVVS, maar men doet het niet. :oops:

cjknl

Waar kun je je druk over maken...

Bericht door cjknl » wo 01.07.2009 16:14

Het zichtbaar zijn van het gebruik van een hoortoestel is, voor mij althans, geen enkel probleem.
Zeker met de huidige kleine apparaatjes.

Bij een CI zal dat anders kunnen zijn, alhoewel ik nog nooit de dragers hiervan heb horen 'mopperen'.
Integendeel, alhoewel velen het met hun haar dit, deels, camoufleren.

Het is juist zo n.m.m., dat als je dat hoortoestelletje eens niet draagt en je je hand achter je oor houdt,
er allerlei vragen en opmerkingen komen enz...

Laat dat 'ding' maar zien! Hetzelfde als met je bril, toch? [Lenzen wil ik niet.]

Opm.
Ook ik mag genieten van tin/men/hyp. Nu ruim 20 jaar inmiddels.
En wat me 'opvalt-irriteert' is, dat men daarvoor nou juist geen 'begrip' kan opbrengen, immers er is niets te zien. :-D

pommetje6

Bericht door pommetje6 » wo 01.07.2009 21:45

Airam schreef: Wat ik me wel afvraag is hoe het bij kinderen is. In mijn ervaring kan je ontzettend gepest worden met zulk soort dingen (zoals bij mij het geval was met m'n solo-apparaat). Dat vind ik zo ontzettend jammer.
Mijn dochter van 6 jaar draagt sinds ze 1 jaar is (toen kwamen we erachter dat ze ernstig slechthorend is) 2 hoortoestellen, sinds een paar jaar rode. Ze is sinds ze 3 jaar is naar het speciaal onderwijs gegaan, maar vanaf dat ze 4 jaar is draaide ze de vrije woensdagen en andere vrije dagen mee op de basisschool waar haar zus ook heen gaat. De kinderen daar weten niet beter, en pesten haar (nu nog) niet hiermee, de juffen gaan er ook altijd gewoon mee om. Mijn dochter gaat nu volgend schooljaar volledig naar het gewone onderwijs, ben erg benieuwd hoe dat gaat, zeker omdat ze naar groep 3 gaat. Maar aan de klas zal het niet liggen (het 'leuke' is dat er ook een slechtziende jongen in de klas zit, we als ouders grappen altijd dat ze samen 1 zijn, de een hoort alles goed en de ander ziet alles goed, maar zo leren de andere kinderen ook dat niet iedereen goed kan horen en zien, alleen maar goed lijkt me).

Plaats reactie

Terug naar “Discussier mee en geef u mening!”