Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?

Taboe op dragen hoortoestellen? Wat is uw mening?
“Is het dragen van een bril heel normaal, het zichtbaar dragen van een hoortoestel is toch echt anders”, hoor je soms.
Maar is dat wel zo? Wat is uw mening? Hoe kijk u tegen aan? Wat ziet u als voor-en nadelen? Geef uw mening!

Bron: Hoorwijzer/NVVS

Moderator: Forummoderator

José

Bericht van christine Albers

Bericht door José » do 02.07.2009 09:40

Met toestemming van Christine Albers plaats ik dit bericht.
mvg. José

Geachte mevrouw Verheul

Ik denk dat dit per individu verschillend is en te maken heeft met de wijze van acceptatie van de handicap.

Het vergelijken van hulpmiddelen is naar mijn mening een vergelijk die weinig nut heeft. Voorbeeld: als ik iemand zie die slecht ter been is het ik het makkelijke advies”neem toch een rollator, zo handig, zo praktisch etc.. Plaats ik mijzelf in dat zelfde situatie dan kan het nog wel even duren voordat ik er aan toe ben gebruik te maken van een hulpmiddel.

Daarnaast is een bril in staat de hele handicap weg te nemen en een hoortoestel vaak niet. Het blijft in mijn geval een hulpmiddel waarbij alles wat ik nu wel ontvang heel mooi meegenomen is en ook voldoende om goed te functioneren zowel privé als in het arbeidsproces.

Voor mezelf sprekend, (in de 25 jaar dat ik twee toestellen draag) heeft het mij alleen maar iets gebracht. Ik draag twee achter het oor toestellen verlengd met een FM zender voor mijn ringleiding.

Het voordeel voor mij is dat wanneer een hoortoestel zichtbaar is men daar gelijk rekening mee houdt. Een korte uitleg van mijn kant volstaat vaak en er is onmiddellijk begrip voor het navragen van dingen. Mensen kijken je vaak gerichter aan en de spraak wordt duidelijker.

Het nadeel van, denk ik, elke handicap is dat het beperkingen geeft, hiermee ben je vaak een uitzondering. Heel enkel kan dat wel eens vervelend zijn dat de aandacht eerst richting je handicap gaat en daarna pas naar je als persoon. Toch weegt dat voor mij absoluut niet op tegen alle voordelen.

Zelf zou ik dan ook graag niet de aandacht willen hebben op het vergelijk maar meer op de wijze waar op mensen met hun handicap kunnen omgaan, wat kan een toestel jou brengen als het zichtbaar gaat dragen? . Zelfacceptatie zal denk ik deze discussie overbodig maken.

Door de huidige technische ontwikkelingen zijn het dragen van oortjes wel steeds meer zichtbaar in het maatschappelijke beeld. Mobiele telefonie, beveiliging, concerten, MP3 spelers. Zelf moet ik inmiddels soms twee keer kijken of ik te maken heb met iemand met een hoorprobleem of niet. Persoonlijk vind ik dat een leuke ontwikkeling en hopelijk is dat ook een bijdrage aan het verlagen van de taboesfeer.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn,
Met vriendelijke groet,

Christine Albers

pvl

Bericht door pvl » do 02.07.2009 10:01

Wanneer ik iemand wijs op het feit dat ik slechthorend ben en hoortoestellen in combinatie met solo apparatuur gebruik, is men vaak geinteresseerd in de mogelijkheden van de apparatuur.
Vaak met de opmerking wat goed dat dit er is als hulpmiddel en eigenlijk valt het niet eens erg op.
Vind zelf nog steeds resultaat gaat voor het cosmetische.

Peter.

Ploughie

Bericht door Ploughie » vr 03.07.2009 17:54

In feite is de vraag verkeerd gesteld. Ik denk eerder dat het een soort schaamte is! Schaamte dat niet perfect bent, dat je beperkt bent.
Durf jij te laten merken dat je slechthorend bent? Of schaam je je ervoor?

En dan denk ik dat veel mensen zich ervoor zullen schamen.

Taboe is van een heel andere betekenis, denk ik.

Rosy

Bericht door Rosy » vr 03.07.2009 19:55

Mijn 2 kinderen dragen allebei hoortoestellen: mijn dochter (5 jr) paarse toestellen met zilveren audioschoenen ("lijkt het net alsof ik oorbellen heb") en mijn zoon (7 jr) rode toestellen en ook zilveren audioschoenen.

Ze hebben zelf de kleur gekozen en vinden het erg stoer.

Ik ben er blij mee omdat de toestellen goed zichtbaar zijn en daarmee een stukje communicatie op gang wordt gebracht ..... kinderen vragen wat ze hebben. T.n.t. vinden zij hun SH vanzelfsprekend en hebben ze er geen moeite mee.

LindaK

al eerder aangegeven .......

Bericht door LindaK » zo 05.07.2009 10:24

dat hoe jonger je bent hoe meer last je er van hebt, in mijn geval is door een werkgever waar ik solliciteerde mij keihard verteld dat ik niet in aanmerking kom voor een baan omdat hij bang was dat ik de klanten niet goed kon horen of te woord kunnen staan.

Dit heeft zo'n indruk op mij gemaakt dat ik geen enkele werkgever meer hebt verteld dat ik gehoorapparaten heb, ik moet me wel in allerlei bochten wringen ( haar voor mijn oren, niet in de wind gaan staan buiten) ik werk nu een jaar bij een nieuwe werkgever heb inmiddels een vast contract maar nog weet niemand dat ik gehoorapparaten heb...Het is voor mij een kwelling !

grt Linda

Geert

Re: al eerder aangegeven .......

Bericht door Geert » zo 05.07.2009 11:14

LindaK schreef:dat hoe jonger je bent hoe meer last je er van hebt, in mijn geval is door een werkgever waar ik solliciteerde mij keihard verteld dat ik niet in aanmerking kom voor een baan omdat hij bang was dat ik de klanten niet goed kon horen of te woord kunnen staan.

Die werkgever die dit zegt moesten ze maar eens goed aanpakken .
Praat er eens over met mensen van een vakbond of de gehandicaptenraad.

Dit heeft zo'n indruk op mij gemaakt dat ik geen enkele werkgever meer hebt verteld dat ik gehoorapparaten heb, ik moet me wel in allerlei bochten wringen ( haar voor mijn oren, niet in de wind gaan staan buiten) ik werk nu een jaar bij een nieuwe werkgever heb inmiddels een vast contract maar nog weet niemand dat ik gehoorapparaten heb...Het is voor mij een kwelling !
Zo kan je toch niet lekker werken :( denk ik.
Waarom zou deze wergever het erg vinden je hebt toch en contract gekregen toch een teken dat je voldoet ondanks je handicapt.

Gr Geert.

Ben van Dick

Taboe op dragen hoortoestellen

Bericht door Ben van Dick » di 07.07.2009 11:15

Waar gaat dit over, ik ben 57, draag sinds 17 jaar hoortoestellen, ook begonnen met 1 in het oor, daarna 1 Aho en sinds 12 jaar 2 AHO's mijn gehoor ging de eerste jaren snel achteruit de laatste 10 jaar minder snel. Het zichtbaar zijn van mijn hoorstellen heb ik nooit als een probleem ervaren. Wat ik wel een probleem vind is de fluittoon omdat dat ik nog steeds niet de goede oorstukjes heb kunnen vinden. ik draag zichtbare 2 AHO toestellen, Phonak Versata SP met daaraan gekoppeld een ontvanger voor de Smart Link, deze ben ik nu aan het uit testen en ik ben tot op heden positief over het resultaat, ik hoor nu weer geluiden die ik met de vorige toestellen niet hoorde. Waar ik me wel druk over kan maken is het € 0,- verhaal van de audiciens, maar als je gehoortoestellen moet hebben voor ernstig tot zeer ernstig gehoorverlies (dat is de categorie waar ik mee te maken heb) wordt het een heel ander verhaal, €4.185,28 gaan deze toestellen kosten die ik nou aan het uittesten ben. Nu zijn er nog wel andere instanties waar je nog een tegemoetkoming kunt krijgen maar dat betekend nog dat je er zelf nog een fiks bedrag zelf bij moet doen. Het lijkt mij beter om ons sterk te maken om alles gewoon via de zorgverzekeraar vergoed te krijg en als er mensen zijn die zich daar druk over maken zou ik zeggen kijk eens om je om je heen, dan zie je hele andere dingen en dan denk ik moet iemand zich druk maken om dat ze je gehoortoestellen zien zitten.

Groeten bvd.

José Gelre

Bericht door José Gelre » wo 08.07.2009 23:43

Ik ben 57 jaar oud en sinds ongeveer mijn 35 e jaar slechthorend. In het begin vond ik het heel belangrijk dat niemand het zag.
Later zag ik in dat het nadelig voor mezelf was als niemand dat zag.
Slecht horen is een onzichtbare handicap. Hoe kan ik verwachten dat iemand rekening met mij houdt( wat vaak wel nodig is) als ze niet zien wat mijn handicap is. Sinds een 10-tal jaren draag ik heel zichtbaar mijn hoorapparaten. Ik laat mijn haar lekker kort knippen, mijn oren "bloot".Mijn hoorapparaten zichtbaar. Het bevalt me prima. Ik zeg meestal vrij snel tegen mensen dat ik slechthorend ben als ik iets niet goed versta of kan volgen. Er ontstaat dan vaak een leuk gesprek over slechthorendheid. Over de ervaringen van mensen, de soorten hulpmiddelen etc. Daardoor ontdek ik dat er veel mensen slechthorend blijken te zijn.
Goed, mijn punt is duidelijk:
Wil je dat er rekening met je wordt gehouden , maak dan je handicap zichtbaar!

TC
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door TC » do 09.07.2009 10:07

21 jaar geleden kreeg ik mijn eerste hoorapparaat. Eerst één, daarna twee en uiteindelijk weer één. Inmiddels heb ik een cochleair implantaat. Gelukkig heb ik nooit de behoefte gehad om ze te verstoppen. Bij slechthorendheid mis je veel van wat er gezegd wordt en door dat gebrek aan informatie lukt het vaak niet om het gezegde te te onthouden en/of begrijpen. Dat effect lijkt veel om domheid. Als je gesprekspartner(s) weten dat je slechthorend bent weten ze dat het géén domheid is. Als je je handicap verbergt....

Arjen

Mijn ervaring op het audiologisch centrum

Bericht door Arjen » ma 27.07.2009 16:34

Ik zie dagelijks volwassen mensen die voor het eerst aan een hoortoestel beginnen. Natuurlijk zien deze mensen over het algemeen ertegenop om voor het eerstmet een hoortoestel te beginnen. Vaak komt dit voor omdat vroeger toen hun vader of moeder of oom of tante of noem maar op ook een hoortoestel droeg en dat waren zulke grote dingen. Tegenwoordig zijn er veel mooiere kleine hoortoestellen op de markt en wanneer deze mensen dan bij mij komen met dit kleine apparaatje zeggen ze in bijna alle gevallen dat het ze toch wel erg meevalt! En dat de voordelen niet opwegen tegen de cosmetische nadelen.

Dus ik denk dat de taboe op hoortoestellen echt steeds minder wordt. Gelukkig maar, want sommige mensen kunnen echt niet meer zonder...

aadkaptein

NO Shame

Bericht door aadkaptein » za 15.08.2009 11:14

Ondergetekende is op die presentatie geweest van Maartje de Kam. (Zie het blad HOREN pagina 10.)

Heb met verbazing gekeken naar de mogelijkheden van het versieren van gehoorapparaten. Het was inderdaad heel mooi.

Als ik naar mijn praktijk ervaring kijk, merk ik vaak dat mensen, die nog geen gehoorpparaat hebben, zich schamen om zo'n ding te gaan dragen. Niet veel mensen laat graag zien dat ze een beperking hebben, omdat ze dan niet meer voor vol worden aangezien door de buitenwacht. Met zo'n versiering valt het niet op dat je die dingen nodig hebt en het staat nog leuk ook.

Groeten van Aad Kaptein

Tom de Beer

Bericht door Tom de Beer » wo 13.10.2010 21:04

Ik wil, ondanks dat het lang geleden is dat de laatste post is geplaatst, toch even mijn mening over mijn hoortoestellen wil geven...

Ik draag al gehoorapparaten sinds mijn 4e ofzo. Eerder misschien. Maar ik heb er eigenlijk weinig last van. Wat wel vaak irritant is, is dat als ik soloapparatuur op school draag, dat de gehoortoestellen een stuk zwaarder worden achter, waardoor ze zeer los gaan hangen... Maar verder vind ik ze nog altijd normaal zitten. Ik heb paarse gehoortoestellen van Widex. Ja, ik ben een jongen, maar ik koos paars, omdat ik ze wilde laten opvallen. Ik heb ze nu zo'n bijna 5 jaar ofzo. Ze zitten verder erg fijn...

Uiteraard hoop ik in de toekomst kleinere toestellen te kunnen dragen, want de huidige zie je gewoon. Zelfs als mijn haren er voor zitten...

@Hierboven: Mwa, ik schaam míj er niet echt voor, maar het kan soms wel een beetje beschamend zijn als ze de gehoortoestellen komen testen op werking, dat ze dan gaan piepen, tijdens de les...

Verder ben ik het volkomen mee eens dat gehoortoestellen sierlijk kunnen zijn.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » zo 12.12.2010 05:23

Eerst even deze quote aanhalen

LindaK schreef:dat hoe jonger je bent hoe meer last je er van hebt, in mijn geval is door een werkgever waar ik solliciteerde mij keihard verteld dat ik niet in aanmerking kom voor een baan omdat hij bang was dat ik de klanten niet goed kon horen of te woord kunnen staan.
Ik had in mijn laatste baan wat dat betreft een top werkgever en hij was helemaal niet van mening dat ik niet kon functioneren in zijn bedrijf omdat ik slechthorend ben :cool: maar ik had wel een draak van een collega die op de eerste werkdag tegen een andere collega zei dat mijn werkgever een idioot was want hij nam gehandicapten in dienst. Ik had het wel gehoord en heb deze uitspraak maanden later tegen mijn werkgever verteld en die sprong bijna tegen het plafond van woede :cool:

Ik ben inmiddels de schaamte voorbij en heb in het begin dat ik met twee AHO toestellen moest gaan rondlopen heb ik best wel problemen gehad met het feit dat het nu echt zichtbaar werd dat ik slechthorend ben en dat terwijl ik er mee geboren ben, maar het mijn leven daarvoor aardig had weten te camoufleren (met de nodige spraakverwarringen erbij :P ).

Nu zoveel jaren verder kan het me werkelijk niets meer schelen of men nu mijn bril, hoorapparaten en insulinepomp kan zien. Ik heb ze alle drie gewoon nodig om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren.

POUW

Bericht door POUW » zo 19.12.2010 20:49

Ik heb er geen problemen mee om gehoortoestellen te dragen.
Draag sinds een jaar een stel AHO's en heb bewust voor antreciet kleurige gekozen.

Op mijn werk in een drukkerij heb ik de aho's nooit in omdat ze de herrie versterken en daarna dempen.
Ben trouwens niet de enige op mijn werk die gehoortoestellen draagt en mijn collega's keken ook niet raar op toen ik ze voor het eerst droeg.
Via het grafisch bedrijfs fonds heb ik trouwens 80% van de aanschaf waarde vergoed gekregen.

annemiek

Bericht door annemiek » za 23.07.2011 15:43

Ik vind het niet erg als mensen mijn hoorapparaat zien.
Ben zelfs blij en zorg dat ie zichtbaar is! Want dan houden mensen er rekening mee.
Ik vind het trouwens wel fijn dat het geen lelijk apparaat is.. :D
Draag mijn haar gewoon kort en zelfs dan valt het niet op..
Een voordeel, maar tegelijk ook een nadeel!

Annemiek

PienB

Bericht door PienB » wo 31.08.2011 12:26

Ik zou het leuk vinden als er moderne, coole apparaten op de markt komen die eruit zien alsof je een artiest op het podium bent. Je kunt ze zo mooi maken dat ze bijna een sieraad zijn.
En high tech. Bijvoorbeeld verschillende microfoontjes rondom in de oorschelp (waar het geluid tenslotte bij gewone oren ook wordt opgevangen!), en luidspreker in hetzelfde apparaat.
Als ik fabrikant was, wist ik het wel: zoveel mogelijk jonge hippe mensen interviewen, meegaan met de tijd, kijken wat mogelijk is, samenwerken met ipod fabrikanten e.d.
Slechthorenden willen, net als ieder ander, gewoon erbij horen, willen cool kunnen zijn, modern, desnoods ergens mee kunnen pochen.

Frits

Bericht door Frits » ma 21.11.2011 21:04

PienB schreef:Ik zou het leuk vinden als er moderne, coole apparaten op de markt komen die eruit zien alsof je een artiest op het podium bent. Je kunt ze zo mooi maken dat ze bijna een sieraad zijn.
En high tech. Bijvoorbeeld verschillende microfoontjes rondom in de oorschelp (waar het geluid tenslotte bij gewone oren ook wordt opgevangen!), en luidspreker in hetzelfde apparaat.
Als ik fabrikant was, wist ik het wel: zoveel mogelijk jonge hippe mensen interviewen, meegaan met de tijd, kijken wat mogelijk is, samenwerken met ipod fabrikanten e.d.
Slechthorenden willen, net als ieder ander, gewoon erbij horen, willen cool kunnen zijn, modern, desnoods ergens mee kunnen pochen.
Het heeft weinig zin om je druk te maken hoe anderen
tegen jouw gehoorapparaten aankijken. Of men ze mooi
vind of niet, je hebt ze gewoon nodig.
Het verschil in acceptatie met een bril is inderaad dat
brillen modieuzer zijn. Je kunt ieder jaar een ander montuur
kopen. Naar de laatste mode.
Voor mij hoeft het niet, maar het kan.
Dus trek je er niets van aan. Als het hulpmiddel je helpt
om te doen wat je wil doen, gebruik het dan gewoon.

aroc

Bericht door aroc » vr 05.10.2012 11:17

Een dicussie die inderdaad vaker is gevoerd dus ook binnen de NVVS.
Zelf heb ik al sinds 1987 2 hoortoestellen en sinds 1997 nog maar 1.
Ik heb er nooit een probleem van gemaakt en zoals Frits al heeft gezegd: Je hebt ze nodig dus waarom verstoppen.
Ik maak als sinds ca. 15 jaar gebruik van gekleurde oorstukjes zoals doorschijnend (vroeger) daarna groen en nu zwart. Ik ervaar het alleen maar als positief.
Je hoeft je ook niet te schamen als je een bril draagt en waarom je schamen als je slechthorend bent.
Ik krijg mogelijk een CI en ook dat zal ik in kleur doen!

Groetjes,
Cora

hendrik

Bericht door hendrik » vr 05.10.2012 14:11

Ik heb nog niet zo lang hoortoestellen, een maand of 2.
Mensen reageren verschillend, maar vooral vaak dat ze het niet begrijpen of niet wisten. Enig uitleg is dan prima en verder geen punt meer.
Het zijn natuurlijk ook erg mooie kleine hoortoestellen die ik nu heb(nog op proef, de Oticon Intiga10. En bovendien in een kleur grijs die bij mijn haar kleurt.
Voor de categorie zeikers, of mensen die menen dat een grapje maken ten koste van een ander om zichzelf in het zonnetje te zetten nodig is, heb ik een volgend antwoord:
Ik heb voor de hobby een old-timer, een DAF66 coupe uit 1976.
Ik zeg dan dat ik deze DAF kreeg bij mijn hoortoestellen, of andersom.
Ik weet dat het geen zinnige opmerking is, maar dat is de opmerking van de ander toch ook niet!
Zoiets als: "sinds ik dus die DAF rij wilde ik me aanpassen en passende kleding bij deze auto en die tijd, en daar horen dan natuurlijk ook hoortoestellen bij".
En klaar is het zeuren.

Verder krijg ik alleen maar positieve reacties en dat begripvolle opmerkingen over nu weer meer kunnen horen.

Hendrik

José

Bericht door José » vr 05.10.2012 22:33

Cora schreef:Je hoeft je ook niet te schamen als je een bril draagt en waarom je schamen als je slechthorend bent.
Ik krijg mogelijk een CI en ook dat zal ik in kleur doen!
Je hebt helemaal gelijk en voor een CI heb je de meest standaard kleuren: zwart, zilver/grijs,Bruin of Beige.
Maar sommige merken hebben wel speciale kleur kapjes of hoesjes om je CI op te leuken. :gg2:
Hendrik schreef:Ik weet dat het geen zinnige opmerking is, maar dat is de opmerking van de ander toch ook niet!
Zoiets als: "sinds ik dus die DAF rij wilde ik me aanpassen en passende kleding bij deze auto en die tijd, en daar horen dan natuurlijk ook hoortoestellen bij".
En klaar is het zeuren.
Haha, :D dat vind ik een goeie, het is helemaal niet onzinnig.
Je geeft de ander gewoon geen kans om een stomme opmerking te maken. Jij dist iemand hier goed mee.! En dat zullen ze niet vaak mee maken. Top! :cool:

Vroeger toen ik jonger was en nu later met mijn CI werd ik ook wel eens aangesproken over mijn hoortoestel en/of CI.
Vooral kinderen die zijn zo open. Die kijken er na en vragen gewoon wat het is. Dan zei ik.O dat is mijn hoortoestel daar kan ik mee horen. Een kind zei dan. O, mooi dan kan je nu weer horen. En huppelt weg.
Soms maakte ik een grapje door te zeggen dat het de nieuwste Headset was of een nieuwe MP3. :P
Maar volwassenen die naar mijn CI kijken nu, pff die vragen niet maar blijven kijken en wijzen. Of zoals laatst een kassiere aan mij vroeg of dat niet pijn aan mijn hoofd deed dat "knopje" = een zendspoel.
Uitleggen heeft vaak niet zo veel zin, want ze snappen na duidelijk in Jip en Janneke taal nog steeds niet hoe het werkt :peur: .

Plaats reactie

Terug naar “Discussier mee en geef u mening!”