Mark, 21 jaar

Ben je tussen de 10 en 25 jaar. Stel je dan hiervoor als jongere wie je bent en wat je doet.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
mark
Beginner
Beginner

Mark, 21 jaar

Bericht door mark » ma 17.09.2012 11:50

Hallo allemaal,

ik ben Mark, 21 jaar en wil hier graag mijn verhaal delen met jullie om zo hopelijk wat handvaten te krijgen die me helpen om me wat zekerder te voelen in situaties waar ik last heb van mijn gehoorverlies. Bij de KNO arts is ~rond mijn 15-16de levensjaar mijn gehoorafwijking geconstateerd. Ik heb een familiaire gehoorafwijking waarbij ik de hoogste tonen goed hoor, 8K, 4K, en vanaf daar hoe lager de frequentie wordt hoe slechter ik hoor tot een gehoorverlies van 60 decibel in de middentonen, de 2 laagste tonen die ze altijd meten hoor ik geloof ik 45 decibel niet. Dit wordt een perceptief gehoorverlies verlies genoemd: (http://www.medel.com/nl/show/index/id/6 ... oorverlies) op die website noemen ze het ook wel partiële doofheid alleen is dit als je de hoge tonen niet hoort, ik hoor de lage dus niet, maar zal evengoed wel partiële doofheid heten.

Op school werd het eigenlijk nooit echt opgemerkt, ik ging ook vaak vooraan zitten, omdat ik achteraan in de klas de leraar slecht kon verstaan. Tot ongeveer mijn 16de levensjaar heb ik er ook niet heel veel last van gehad. Toen ging ik voor het eerst uit en stond de muziek in uitgaansgelegenheden vaak veel te hard, waardoor ik de muziek en andere mensen totaal niet kon verstaan en vaak mijn oren "dicht slaan". Het duurt dan meestal ongeveer 2 dagen voordat ik mijn oude gehoorniveau weer terug heb en als ik erg lang in zo'n uitgaansgelegenheid ben geweest, hoor ik de volgende dag vaak ook echt heel weinig.

Ik weet natuurlijk wel dat het geluid te hard staat in uitgaansgelegenheden voor iedereen en dat het voor mensen met "goede" oren ook niet goed is. Ik dacht in het begin dat iedereen er zoveel last van had, maar kwam er al snel achter dat anderen zich nog wel verstaanbaar konden maken met elkaar en na het verlaten van de uitgaansgelegenheid wel gewoon nog met elkaar konden praten, terwijl ik vaak nog heel veel slechter hoorde.

Dit heeft er voor gezorgd dat ik uitgaan totaal niet leuk vind en dat ik ook wel veel vrienden ben verloren, die wel graag vaak uitgaan, wat ik erg jammer vind. Vaak is het ook zo als er een feestje ergens is, dat er daarna word uitgegaan en dan ga ik eigenlijk nooit mee, omdat het voor mij toch altijd op een ramp uitloopt waar ik niemand hoor en totaal geïsoleerd ben eigenlijk.

Rond de tijd dat ik begon met uitgaan, begon ik ook met het werken in een bouwmarkt als bijbaan, waar vaak op lange afstand met elkaar gecommuniceerd werd. Ik moest vaak de hele dag wel wat zeg je, he, wat etc zeggen, wat me erg onzeker maakte. Dit was het 2de in mijn leven, waar ik er erg met mijn slechthorendheid geconfronteerd werd.

Vanaf mijn 16de tot 19de werd ik steeds onzekerder over mezelf en kreeg steeds meer problemen en wist eigenlijk totaal niet waar het door kwam. Ik heb toen rond mijn 18de-19de een halfjaar-jaar bij de psycholoog gezeten en die constateerde dat ik faalangst, sociale fobie en agro fobie (pleinvrees) had, maar kon me eigenlijk niet helpen. Ik kon heel lang niet plaatsen waar dit vandaan kwam tot ongeveer een half jaar geleden en ik denk dus dat dat door mijn slechte gehoor komt.

Op mijn 20ste heb ik gehoorapparaten genomen (in-ear), ze kostten iets van 1.7k per oor, maar ik heb er eigenlijk alleen wat aan bij het tv kijken als er verder geen bijgeluiden zijn. Ik heb er eigenlijk alleen wat aan in rustige omgevingen. Als ik met iemand naar de stad ga, dan hoor ik alle vrachtwagens, auto's, andere mensen etc veel te hard ook, waardoor een gesprek niet goed werkt en ik ze beter versta zonder gehoorapparaten. Ik heb alle opties al geprobeerd samen met de audicien, waar je meer of minder omgevingsgeluiden kan dempen enzo.

Ik versta mensen op praat afstand gewoon prima over het algemeen als ze maar gewoon duidelijk praten, maar op een afstandje is het vaak niet te doen behalve als ze gewoon goed duidelijk naar me toe praten, wat vaak voor lastige situaties zorgt. Als ik een paar keer heb gevraagd of ze zichzelf willen herhalen zeg ik meestal wel dat ik slechthorend ben, want sommige mensen hoor ik wel gewoon. Zo is het bijvoorbeeld met vrouwen zo, dat ik die bijvoorbeeld een stuk beter hoor over het algemeen dan mannen omdat die hoger praten en sommige mannen heel erg met een bromstem praten wat erg laag is. Maar op een gegeven moment heb ik ook geen zin meer om te vragen of ze zich willen herhalen omdat het dan wel chanant word en zeg ik maar gewoon iets van ja ofzo.

Het is mij gewoon erg moeilijk te accepteren dat ik dit gehoorverlies heb en het is net alsof het niet bij me hoort en het elk moment over kan zijn. Ik wil gewoon ontzettend graag uit en mensen goed kunnen verstaan.

Ik hoop dat jullie mij wat handvaten kunnen geven zodat ik er wat beter mee om leer gaan, zodat het wat draaglijker word soms. Ik ben ook van plan om wat situaties waar ik het er erg moeilijk mee heb te gaan schetsen, zodat jullie misschien wat tips kunnen geven hoe ik in die situatie dingen anders had kunnen doen.

Ps: Mijn gehoor is tot mijn laatste meting (~20 jaar) wel stabiel gebleven, wat in ieder geval fijn is.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Mark

José
Expert
Expert

Re: Mark, 21 jaar

Bericht door José » di 16.10.2012 22:46

Hallo Mark,

Als eerste als nog hartelijk welkom hier op het forum.
Door alle vakanties en drukte en in afwachting of er op jou bericht een jongere zou reageren...

Wat jammer genoeg niet het geval is.
Je hebt al wat behoorlijk dingen mee gemaakt.

Hoe gaat het nu met je?

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

N.ikky
Beginner
Beginner

Bericht door N.ikky » zo 02.12.2012 02:16

Beste mark,

Ik heb je verhaal gelezen.
Jammer dat je het uitgaan niet leuk vind maar ik snap het ook wel.
Op je 16e gaan al je vrienden opstap en dan wil je natuurlijk ook graag mee.
Alleen voor jou is het gewoon niet te doen, ik kan me niet verplaatsen in jouw want ik heb wel gewoon altijd kunnen stappen.
Nu ik juist niet meer zoveel opstap ga is het er pas uitgekomen dat ik slechter hoor.
In een kroeg staat de muziek ook wel eens te hard maar op feestjes eigenlijk altijd wel en dan krijg je al snel een beschadiging.
Maar hier is het gelukkig niet door gekomen, bij mij is het erfelijk bepaald.
Je let nu wel meer op de kleine dingen je oren zijn kostbaar ik ben er nu meer bewust van.

Hoe gaat het nu op je werk? Houden ze er rekening mee?
Wat jij schrijft over dat je geen zin hebt om steeds te vragen wat zeg je en maar Ja antwoord dat herken ik wel dat doe ik ook. Maar eigenlijk sta je dan nog meer voorschut omdat je misschien juist wel het verkeerde antwoord geeft.
Je kan proberen om herhaal vragen te stellen..
Dat doe ik op mijn werk ook als ik het maar voor de helft heb verstaan.
Ik hoor vrouwen ook beter als mannen die hebben een lage stem.
Het is ook gewoon moeilijk te accepteren.
Ik hoor graag een reactie.

Groetjes Nikky

Madeleen
Beginner
Beginner

Bericht door Madeleen » za 22.06.2013 13:26

Beste Mark,

Mijn reactie op jouw bericht is laat, maar ik hoop dat je het vooralsnog zult lezen.
Heb je ooit geprobeerd met gehoorbeschermers/oordopjes uit te gaan?
Persoonlijk vind ik ze ietwat jeuken, maar het helpt mij om de harde bas die vaak tijdens het uitgaan aanwezig is te dempen. Hierdoor versta ik gesprekken tijdens het uitgaan beter en heb ik na het uitgaan geen last van mijn gehoor.
Voorheen leek het alsof er een kussen tegen mijn oren gedrukt werd na het uitgaan en dit duurde bij mij ook vaak langer dan slechts één dag.

Ik snap je onzekerheid die gepaard gaat met het moeten blijven vragen om herhaling heel goed, want dat heb ik zelf ook, zelfs met mijn hoorapparaat.
Aangezien jouw gehoorverlies misschien niet progressief is, is het wellicht niet nodig, maar je kan altijd kijken of je bij een logopedist kan leren liplezen.
Graag wil ik je een paar tips van mijn logopediste doorgeven:
Jij kan mensen waarschijnlijk beter verstaan als ze:
- geen kauwgum aan het kauwen zijn
- je aankijken als ze tegen je praten
- van tevoren je naam noemen
- van tevoren het onderwerp van het gesprek aangeven
- zinnen die jij niet verstaat anders formuleren in plaats van hardnekkig hetzelfde zeggen.

Ondanks dat meerdere zaken door je gehoorverlies moeilijker worden, zoals telefoneren, groepsgesprekken volgen, vergaderingen bijwonen, zou ik je toch niet uit het veld laten slaan.
Zelf heb ik jammer genoeg nog moeite met het accepteren van mijn gehoorprobleem, maar er zijn gelukkig heel veel mensen die er rekening mee proberen te houden (alhoewel ik hen wel vaak op de do's en don'ts moet wijzen).

Veel succes!

Madeleen Graafland

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » do 22.01.2015 13:52

Beste Mark,
Een late reactie ! Maar ik herken je probleem ! Ik heb ook een erfelijke gehoorafwijking en ook lage en midden tonen verlies ! Ik heb een geavanceerd hoortoestel, maar het is moeilijk in te stellen. De hoge tonen worden ook versterkt waardoor alles piept en galmt. Ik heb nu een second opinion gedaan bij Kentalis. Ze adviseerden me gesloten oorstukjes i.p.v. open. Tegen de zin van de audicien laat ik die nu maken. Er zou dan minder geluid weglekken. En de lage tonen worden meer versterkt.
Hoe is het inmiddels met jou ? Gaat het verstaan beter ? En zo ja wat heb je eraan veranderd ?
Ben benieuwd. Ik ben wel veel ouder dan jij, maar heb geen ouderdoms doofheid. Hoewel leeftijd natuurlijk mee gaat spelen !
Groetjes Judith
Ik heb een niet vaak voorkomend gehoorverlies in de lage tonen. Unitron Moxi 20 Met alle accesoires.
Mijn gehoor is redelijk, maar spraak is moeilijk met een hoorapparaat op te lossen.

Jeanine
Beginner
Beginner

Bericht door Jeanine » ma 17.08.2015 15:29

Hallo Mark,

Ik ben nieuw op dit forum en lees dat ik hetzelfde hoorverlies heb als jij hebt met daarbij ook diezelfde problemen.
Ik heb ook een verlies in de lage en middentonen tot 50 deb. de hoge tonen bijna geen verlies.
Wat voor hoortoestel draag jij en hoe gaat het nu.

Vriendelijke groeten,
Jannie

Plaats reactie

Terug naar “Stel je voor als jongere.”