Leanne, 22 jaar

Ben je tussen de 10 en 25 jaar. Stel je dan hiervoor als jongere wie je bent en wat je doet.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Leannen

Leanne, 22 jaar

Bericht door Leannen » do 21.11.2013 22:54

Ik ben nieuw op het forum en zal me ook even voorstellen. Jammer dat er verder weinig jongeren zijn die zich hier melden. Ik zelf heb een heel ander verhaal dan de andere verhalen van jongeren die ik hier gelezen heb. Ik ben slechthorend (waarschijnlijk) vanaf mijn geboorte en ze kwamen erachter toen ik in groep 4 zat. Dus ik heb al gehoorapparaten zolang als ik me kan herinneren. Mijn rechter oor (85dB) is slechter dan mijn linker (65dB).
Ik heb altijd op het reguliere onderwijs gezeten en ben nu bezig aan een research master aan de Radboud Universiteit. Mijn bachelor pedagogische wetenschappen heb ik anderhalf jaar geleden afgerond. Ik wil dan ook graag gaan werken met dove/sh kinderen.

Ik had volgens mij moeder wel wat problemen met het nieuwe geluid toen ik de gehoorapparaten kreeg, maar het is natuurlijk logisch dat je eraan moet wennen. Verder heb ik om de 5 jaar nieuwe waardoor ik even moet wennen. Maar ik heb het eigenlijk altijd wel geaccepteerd. Ik denk dat het scheelt dat ik eigenlijk mijn hele level al gehoorapparaten draag. Daardoor hoort het bij me. Ik heb progressief verlies: ik ben begonnen met 35/45dB verlies. In mijn groeispurt ging mijn gehoor plots achteruit, waar nooit een oorzaak voor is gevonden. Ook voor mijn slechthorendheid is nooit een oorzaak gevonden. Dit heb ik een tijdje wel moeilijk gevonden, omdat ik bang was dat ik volledig doof zou worden. Gelukkig is mijn gehoor nu al enige tijd stabiel gebleven.

Ik ben eigenlijk begonnen het positieve uit mijn gehoorverlies te halen. Het maakt me wie ik ben en het heeft me sterker gemaakt. Ik heb toch meer moeite met het volgen van lessen (snel moe) en verschillende docenten hebben mij verteld dat ik dingen niet kan. Voornamelijk door mijn ouders ben ik altijd door gegaan en vastberaden geweest die docenten te bewijzen dat ik die dingen wél kan. Binnen mijn opleiding heb ik de richting zintuiglijke handicaps gekozen, waardoor ik gebarentaal (NGT1) kreeg aangeboden binnen deze richting. Later heb ik een indicatie aangevraagd bij Kentalis waardoor ik NGT2 gratis kon verkrijgen samen met vriendinnen. Ik vind NGT een heel mooie taal en ik zou het graag beter willen leren. Niet per se voor mezelf, maar meer voor mijn toekomstige baan. Mijn hart ligt bij het werk met sh/dove kinderen, waar het ineens een voordeel is zelf sh te zijn. Dan ben je ervaringsdeskundige.
Colleges heb ik kunnen volgen met soloapparatuur (eerst Inspiro, nu ZoomLink). Ik deze manier volg ik ook belangrijke gesprekken. In mijn sociale dagelijkse leven gebruik ik m eigenlijk nooit. Omdat ik goed heb leren praten, omdat mijn gehoor vroeger beter was, merken onbekenden niet aan mij dat ik sh ben. Dit pakt zowel negatief als positief uit. Mensen zien me niet snel als beperkt en behandelen me zoals ze elk ander behandelen. Maar vaak onderschatten ze het gehoorverlies wel, omdat ik 'zo normaal praat en toch op de universiteit zit'.

Al met al sta ik best positief tegenover mijn verlies en stiekem ben ik er best trots op. Ik heb toch een soort gevoel van samenhorigheid wanneer ik onder sh/dove mensen ben. Het maakt je toch anders dan anderen, en dat is juist iets positiefs.

José

Re: Leanne, 22 jaar

Bericht door José » wo 27.11.2013 11:33

Hallo Leanne,

Welkom hier :)

Wat goed van jou om je verhaal hier te schrijven.
Jou verhaal geeft een positieve kijk voor andere jongeren die moeite hebben hun slechthorendheid.

Ik vind het ook heel leuk om te lezen dat jij van je "handicap" een werk maakt.
En dat is inderdaad in jou voordeel als ervaringsdeskundige.

Ik hoop voor jou dat je gehoor stabiel blijft en dat je nog lang met hoortoestellen door kunt.

Groetjes, José

ruth92

Re: Leanne, 22 jaar

Bericht door ruth92 » vr 20.12.2013 05:02

Hoi Leanne,
Wat fijn om een verhaal te lezen wat zo herkenbaar is voor mij.. :)
Zelf ben ik ook vanaf mijn geboorte slechthorend. (rechterkant is helemaal wegegevallen)
Ze kwamen hier ook pas op latere leeftijd achter.. Wat goed dat je al zover bent gekomen! Je leest eigenlijk zo weinig ervaringen van jongeren.. Succes in alles wat je nog gaat doen!!
Groetjes Ruth

Plaats reactie

Terug naar “Stel je voor als jongere.”