Didi, 20 jaar

Ben je tussen de 10 en 25 jaar. Stel je dan hiervoor als jongere wie je bent en wat je doet.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Didi

Didi, 20 jaar

Bericht door Didi » zo 05.10.2014 17:29

Hoi allemaal,

ik ben Didi, 20 jaar, en ik weet sinds een paar maanden dat ik de ziekte van Menière heb. Mijn gehoorverlies is nu zo erg dat ik geen telefoongesprekken meer kan voeren en omdat het allemaal zo snel gaat, moet ik heel erg wennen aan het gebruik van mijn andere zintuigen. Ook raak ik snel moe omdat ik veel moet liplezen; hier krijg ik hulp bij van een logopedist. Ook ben ik bezig met verschillende voedingsprogramma's testen om te zien of iets de aanvallen vermindert.

De reden dat ik me hier heb aangemeld is een vrij specifieke. Ik studeer namelijk voor docerend theatermaker oftewel: ik ga toneelstukken regisseren. In plaats van gehandicapt voel ik me gemotiveerd om deze opleiding af te ronden, want mijn slechthorendheid levert me mooier beeld en heftiger gevoel op. Het is echter een hele klus om de mensen om mij heen (zowel publiek als collega's) ervan te overtuigen dat mijn gehoor geen struikelblok hoeft te zijn. Nu heb ik pas geleden de Nederlandse Gebarentaal ontdekt en ik werd verliefd op de taal. Geld of tijd om een cursus te volgen heb ik niet, en zoiets wordt via de huisarts nog niet aangeraden omdat ik niet volledig doof ben, maar het is voor mij veel fijner om met vrienden in privésfeer te communiceren in gebarentaal met de gebaren die ik mezelf aangeleerd heb, omdat het minder vermoeiend is dan liplezen. Ik wil verschrikkelijk graag de taal kunnen beheersen maar niet alleen om te communiceren: ik wil toneelstukken maken met gebarentaal die toegankelijk zijn voor zowel doven als horenden. Daar ken ik nu de taal dus nog te slecht voor, dus ik ben hier op dit forum op zoek naar mensen die me kunnen helpen met het vertalen en eventueel theatraal maken.