Didi, 20 jaar

Ben je tussen de 10 en 25 jaar. Stel je dan hiervoor als jongere wie je bent en wat je doet.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Didi

Didi, 20 jaar

Bericht door Didi » zo 05.10.2014 17:29

Hoi allemaal,

ik ben Didi, 20 jaar, en ik weet sinds een paar maanden dat ik de ziekte van Menière heb. Mijn gehoorverlies is nu zo erg dat ik geen telefoongesprekken meer kan voeren en omdat het allemaal zo snel gaat, moet ik heel erg wennen aan het gebruik van mijn andere zintuigen. Ook raak ik snel moe omdat ik veel moet liplezen; hier krijg ik hulp bij van een logopedist. Ook ben ik bezig met verschillende voedingsprogramma's testen om te zien of iets de aanvallen vermindert.

De reden dat ik me hier heb aangemeld is een vrij specifieke. Ik studeer namelijk voor docerend theatermaker oftewel: ik ga toneelstukken regisseren. In plaats van gehandicapt voel ik me gemotiveerd om deze opleiding af te ronden, want mijn slechthorendheid levert me mooier beeld en heftiger gevoel op. Het is echter een hele klus om de mensen om mij heen (zowel publiek als collega's) ervan te overtuigen dat mijn gehoor geen struikelblok hoeft te zijn. Nu heb ik pas geleden de Nederlandse Gebarentaal ontdekt en ik werd verliefd op de taal. Geld of tijd om een cursus te volgen heb ik niet, en zoiets wordt via de huisarts nog niet aangeraden omdat ik niet volledig doof ben, maar het is voor mij veel fijner om met vrienden in privésfeer te communiceren in gebarentaal met de gebaren die ik mezelf aangeleerd heb, omdat het minder vermoeiend is dan liplezen. Ik wil verschrikkelijk graag de taal kunnen beheersen maar niet alleen om te communiceren: ik wil toneelstukken maken met gebarentaal die toegankelijk zijn voor zowel doven als horenden. Daar ken ik nu de taal dus nog te slecht voor, dus ik ben hier op dit forum op zoek naar mensen die me kunnen helpen met het vertalen en eventueel theatraal maken.

Waarschijnlijk moet ik daar ergens anders een berichtje voor aanmaken, maar dan heb ik het hier alvast globaal verteld. :-D Ik hoop hier veel wijzer te worden en misschien wel lotgenoten te vinden!

Frits

Re: Didi, 20 jaar

Bericht door Frits » zo 05.10.2014 18:17

Wat een herkenbaar verhaal Didi. En wat goed dat je ondanks je
slechthorendheid doorzet om te bereiken wat wil.

Ik heb de ziekte van Ménière, tinnitus, hyperacusis en ben ook
nog slechthorend.

Een misverstand: Je hoeft niet helemaal doof te zijn om NmG te gaan
doen. Dat ben ik gelukkig ook niet. Maar ik volg wel de cursus NmG.
Je moet het wel met minimaal twee personen doen. Je moet tenslotte
kunnen oefenen. Maar dat probleem is misschien wel op te lossen.

Zoals helaas zo vaak: De huisarts weet er weer niets van. Je kunt je
laten door verwijzen naar http://www.ggmd.nl
Zij kunnen je helpen met oplossen van problemen die slechthorenden
in het dagelijkse leven ondervinden.

Ik doe de cursus al enige tijd en vind het erg leuk. Maar het kost tijd.
En die zul je toch op enige manier moeten vinden.
Het wordt vergoed. Dat kan dus nooit een probleem zijn.

Ik wens je heel veel succes. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 06.10.2014 16:52

Zoals Frits het al aangeeft hoef je niet helemaal doof te zijn om een cursus NmG te gaan volgen.

Bij Pento kun je begeleiding krijgen hoe je met alles om kunt gaan. Ook hier zal je een verwijzing moeten krijgen van of de huisarts of de KNO arts.

Frits

Bericht door Frits » ma 06.10.2014 17:01

De link werkt niet.

Ik weet niet waar Didi woont maar Pento werkt alleen in Oost-
en Midden-Nederland. GGMD heeft een meer landelijke spreiding
evenals Kentalis.

Nogmaals de adressen http://www.ggmd.nl en http://www.kentalis.nl

Misschien dat een audiologisch centrum nog iets voor je kan
betekenen. Zie http://www.fenac.nl voor de adressen.

Sterkte en heel veel succes.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 06.10.2014 20:27

Ik heb inmiddels de link aangepast Frits.

En Pento kun je ook in de lijst van de audiologische centra bij Fenac terugvinden.

Bedankt voor de link Frits :cool:

Plaats reactie

Terug naar “Stel je voor als jongere.”