auditieve hallucinaties

Hier kunnen oproepjes geplaatst worden.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
miki66

auditieve hallucinaties

Bericht door miki66 » di 14.01.2014 21:17

Goedendag, ik heb een vraag voor de leden namens mijn vader van 76. Hij is bekend met tinnitus en ménière en heeft daar geen last meer van de laatste jaren. Hij is wel bijna volledig doof: één oor door operatiefout in zijn jeugd, één oor door ouderdom. Hij ervaart echter de laatste jaren veel last van auditieve hallucinaties: muziek, zangkoren, kinderliedjes aan beide kanten en ook nog eens verschillend van elkaar. Het zijn dus geen psychiatrische klachten; hij hoort geen stemmen o.i.d. alleen muziek dat soms zo overheersend is dat hij zich moeilijk kan concentreren of de slaap kan vatten. Gelukkig heeft hij verder een goede gezondheid. Ik kreeg van de vereniging het advies te vragen of er onder de leden mensen zijn die ook bekend zijn met deze storende klacht en of er iets aan te doen valt. Tegengeluid middels een koptelefoon werkt niet omdat hij echt doof is aan één kant. Acupunctuur helpt hem voor wat betreft tinnitus heel goed maar helaas niet voor de hallucinaties. Ik las iets over het anti-epilepticum depakine maar kreeg het advies hier echt goed over te overleggen met zijn KNO arts daar de bijwerkingen fors kunnen zijn. Ik hoop dat één van jullie goede tips heeft om het probleem wat kleiner te maken. Mijn vader heeft niet de illusie dat het volledig kan verdwijnen. Hij zegt zelf: "Ik heb het altijd, maar ik heb er niet altijd last van". Ik ga binnenkort ook praten met zijn KNO arts in de VU. Ik hoop wat van jullie te horen qua ervaringen en oplossingen. Alvast bedankt voor de moeite, Annemieke

hendrik

Re: auditieve hallucinaties

Bericht door hendrik » wo 15.01.2014 15:02

achtergrond info, maar dat zul je voor je vader al wel kennen.
Voor mij was het nieuw
http://www.wetenschap24.nl/programmas/l ... droom.html

Wordt ook wel omschreven als: release hallucinaties

Een lastig probleem Annemieke.
En dan met name ook omdat het vaak op 1 hoop met "stemmen horen"
wordt geschoven.
En dus weggezet als psychiatrisch.
Terwijl het eigenlijk om compenseren van het niet meer horen
zou gaan.
Een vorm van fantoompijn/gedrag lijkt het dan wel.

Er is een tijd geleden een onderzoek geweest door het UMC ?
naar dit syndroom.
Kon het niet meer zo snel terug vinden.
Misschien dat je KNO arts hier meer over weet.
Oorzaak schijnt nog onbekend te zijn, maar er is wel meer info.
Al richt die zich vaak op het zien.

Sterkte met het traject met je vader.
Hendrik

miki66

Re: auditieve hallucinaties

Bericht door miki66 » wo 15.01.2014 16:00

Bedankt voor uw reactie, ik ga zo meteen eens rustig ervoor zitten. Binnenkort heb ik een afspraak met de KNO arts van de Vu en ik zal hem vragen naar dat onderzoek. Als ik zelf meer te weten kom dan zal ik het melden op dit forum. Groet, Annemieke

Plaats reactie

Terug naar “Oproepjes”