dyspraxie

Ervaringen met kinderen met spraak-taalproblemen (als ouder, als opvoeder) op school, in de opleiding, met vriendjes.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Monica
Beginner
Beginner

dyspraxie

Bericht door Monica » di 11.09.2007 23:52

Op het moment zit onze zoon 7 jaar in groep 4, met dit jaar nog een rugzak voor cluster 2. Groep 2 heeft hij op een esm school gedaan en groep 3 kon hij terug naar de reguliere school.
Hij heeft nu met name problemen met schrijven, als hulpmiddel heeft hij een smart zodat hij ook kan typen.
De ergotherapeute die onderzocht heeft wat de oorzaak kan zijn van deze problemen met schrijven denkt dat de oorzaak dyspraxie is.
Maar zij vind het bij hem nogal complex verhaal omdat hij een spraak-taal kind is, dyspraxie heeft en hoogbegaafd is. Dus zij adviseert om hem aan te melden bij een dcd-team.
Maar hij heeft vanaf zijn tweede al logopedie gehad en vanaf zijn derde tot zesde fysiotherapie en wil dus geen therapie meer...
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met een dcd-team en zijn er ook ouders die ervaring hebben met een kind die hb is en spraak-taal problemen en/of motorische problemen heeft??
Dan hoor ik het graag

Groeten Monica

martine
Beginner
Beginner

Bericht door martine » ma 15.10.2007 21:49

Beste Monique,

Ik zag je oproep staan. Wat herkenbaar. Ik heb een zoon van 6 jaar met ongeveer hetzelfde profiel.
Hij heeft logopedie sinds hij 2,5 jaar oud was omdat hij onverstaanbaar was en nog steeds niet goed praat. Maar hij weigert sinds de zomer om nog te gaan. Hij zit nu in groep drie heeft moeite met zijn fijne motoriek. Hij is in Nijmegen bij het audiologisch centrum doorgelicht daar kwam uit dat hij hoogbegaafd is maar dat er geen reden is waarom hij niet zou kunnen praten. Op taal/spraak school is hij afgewezen vanwege zijn hoge intelgentie. Momenteel weet ik niet meer wat ik moet doen of waar ik aan kan kloppen, we zitten een beetje vast. Heb jij nog ideen of sugesties. Hoe is jou zoon hier onder? Hoe gaat het op school?

Nog een paar vragen wat is een esm school? en wat is een dcd team?

groeten martine

Monica
Beginner
Beginner

Bericht door Monica » di 16.10.2007 12:12

Hallo Martine,
Leuk dat je reageert. Een esm school is een cluster 2 school voor kinderen die slecht horend/doof zijn en voor kinderen die spraak/taal problemen hebben.
Een dcd (devenlopmental coördination disorder) team behandeld kinderen met dyspraktie het is een multidisciplinair team; kinderrevalidatie arts, ortopedagoog, fysiotherapeut, logopedie.
Onder tussen zijn we weer iets verder we zijn bij iemand geweest die logopediste is, veel van sensorisch integratie weet en met hoogbegaafde kinderen werkt. Haar viel vrij snel op dat de tastwaarneming van onze zoon niet goed was. Met name het mondgebied ze legde het zo uit dat hij aan de ene kant overgevoelig is (tanden poetsen , scherp gekruid eten , prik drinken vond/vind hij erg) maar aan de andere kant voelt hij ook niet goed wat hij doet met zijn tong. Dus is het erg moeilijk om goede klanken te maken met praten bv. de ng klank en de r is nu nog moeilijk voor hem als hij op school kring moet op schrijven schrijft hij krin. Hij ziet niet dat hij de g vergeten is. Dit was voor deze logopediste heel verklaarbaar want hij voelt de g niet als hij kring zegt.
Ook de rest van zijn lichaam is de tast waarneming niet goed, hij moet kijken naar zijn handen als hij er iets mee doet, kan slecht stil zitten. Volgens haar is dit logisch want als hij stil zit voel hij zijn lichaam niet wel als hij beweegt. Meestal zit hij half op een stoel hoe vaak we met eten niet zeggen ‘’je hebt 2 billen goed gaan zitten”. Voor ons vallen veel puzzelstukjes op de plek,en hebben hier een goed gevoel bij en willen dat hij een therapie krijgt dat zijn tastwaarneming beter wordt. Maar ja zij woont onder Rotterdam dat is voor ons wel erg ver. Gelukkig hebben we bij ons in de buurt de volgende praktijk gevonden die deskundig met deze therapie; http://www.kinderfysio-logopedie.nl zij hebben ook een duidelijk stukje over sensorische integratie er op staan. Volgende week gaan we er met onze zoon heen ik ben heel benieuwd. Misschien heb je hier iets, aan zelf hebben we het gevoel dat dit de oplosssing kan zijn voor onze zoon.

Het volgende stukje is samenvatting van een lezing; Janneke Baas: "Hoogbegaafdheid vanuit de sensorische integratie bekeken" Kun je vinden op; http://www.hiq.nl/index2.htm dan service en verslagen lezingen aan klikken.

Je vroeg hoe het op school ging, hij is beperkt met voetballen en renspelletjes wij vinden dat hij ontzettend voor uit is gegaan vergeleken met een paar jaar geleden maar met leeftijd genoten komt hij toch niet helemaal mee. Voor zich zelf lost hij het vaak op door te zeggen dat hij scheidsrechter is met renspelletjes, met voetballen doet hij niet mee.
Thuis vind hij het leuk om te timmeren met een jongetje van school wilde hij een vloot maken. Toen hij zag dat het jongetje sneller en beter kon timmeren als hij hoorde ik hem zeggen "weet je wat ik leg alles op de goede plek dan timmer jij". Nu kan hij het zo oplossen maar in groep 2 en ook nog wel in groep 3 werd hij vaak boos, gefrusteerd,schreeuwen, huilen en ging uiteindelijk alleen spelen. Soms probeerde hij het niet eens meer om met anderen te gaan spelen.
Op school krijgt hij veel extra hulp voor zijn fijne motoriek, maar ook uitdaging wat betreft leerstof.
Bij de ergotherapeut ( daar gingen we in de zomervakantie heen omdat het schrijven niet goed ging) kwamen we er achter dat zijn ogen niet goed samen werkten. Hij was al eens bij een oogarts geweest en daar kwam toen uit dat hij goed zag. Via via hoorde ik van functionele optometrie en kwamen we via de landelijke site hier over bij Schutte Optometrie terecht.
www.schutteoptometrie.nl
Hier kwam er inderdaad uit dat hij goed zag maar dat zijn de samenwerking van zijn ogen niet goed was hier heeft hij nu een bril voor met prisma glazen die heeft hij op met werken op school, computeren en t.v kijken. Het lijkt er op dat het helpt ook het schrijven gaat vooruit en als zijn motoriek ook nog beter wordt........

Ik ben benieuwd of je aan onze ervaringen iets hebt.

Groetjes Moniek

martine
Beginner
Beginner

Bericht door martine » do 25.10.2007 20:26

beste monica,

Sorry ik zag dat ik je naam de vorige keer verkeerd had.
Heel erg bedankt voor de antwoorden.
Ik zal eens kijken of zo'n combinatie voor onze zoon werkt. Ben erg benieuwd hoe het voor jou zoon werkt.
Hij zit wel sinds de zomer vakantie op een andere school waar hij zich veel beter voelt en al wat stabieler wordt in zijn reacties. Hij heeft minder driftbuien en is beter aan spreekbaar. Maar het blijft vaak wel lastig te bepalen waar hij zit, want hij loopt toch wel tegen behoorlijk wat aan door zijn motoriek en zijn spraak. Wat goed om te horen hoe je zoon het zelf regelt.

groeten
martine

Umair
Beginner
Beginner

Re: dyspraxie

Bericht door Umair » ma 24.11.2014 06:56

Onze zoon van net 4 met verbale ontwikkelings dyspraxie gaat vanaf september naar het Speciaal onderwijs.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen.
Hoe gaat het met 'het busje?', hoe gaat de logopedie op school, hoe gaat de comunicatie met school? en met andere ouders etc.
Ik vind het heel raar om niet elke dag bij school te kunnen staan zoals ik nu bij mijn oudste gewend ben.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen,
Groetjes Petra :P :-P :twisted: 8)
Pass your Testking 1z0-521 and Test King exams in first try by using our northwestern passguide and www.usna.edu and best quality Jacksonville University

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen: Kinderen met spraak-/taalmoeilijkheden”