ervarings verhalen gezocht

Ervaringen met kinderen met spraak-taalproblemen (als ouder, als opvoeder) op school, in de opleiding, met vriendjes.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
petra
Beginner
Beginner

ervarings verhalen gezocht

Bericht door petra » di 17.07.2007 21:54

Onze zoon van net 4 met verbale ontwikkelings dyspraxie gaat vanaf september naar het Speciaal onderwijs.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen.
Hoe gaat het met 'het busje?', hoe gaat de logopedie op school, hoe gaat de comunicatie met school? en met andere ouders etc.
Ik vind het heel raar om niet elke dag bij school te kunnen staan zoals ik nu bij mijn oudste gewend ben.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen,
Groetjes Petra

moniek

Bericht door moniek » do 19.07.2007 20:13

Hallo Petra

Vorig schooljaar ging onze zoon (5 j) gr 2 voor het eerst naar een esm school, nu weer terug op de reguliere basisschool. Dat vond ik het erg spannend omdat ik dacht dat ik minder contact met school zou hebben.
De eerste schooldag werd aan de ouders van de nieuwe kinderen gevraagd om die ochtend met eigen auto mee te rijden met de taxi. Op school zie je dan ook de andere kinderen in de klas en andere ouders. Dat vond ik erg prettig. Verder zag ik ouders alleen met ouderavonden of activiteiten op school.
De kinderen kregen elke dag een kleine multomap mee naar huis waarin ’t dagverslag (A4tje)zit; wat ze die dag gedaan hebben op school en evt. bijzonderheden. In de map zat ook een schriftje waar ouders evt. vragen/opmerkingen in konden zetten of de docent. Dit werkte prima.
Zo zat er in de multomap ook een afd. voor de logopediste waarin zij vertelde waar ze mee bezig was. Hij kreeg 2 keer per week individueel logopedie maar ze hadden ook klassikaal logopedie. Thuis mocht er niet meer geoefend worden heerlijk!!
Onze zoon vond het reizen met de taxibus wel gezellig met nog 2 kinderen uit zijn groep en kinderen uit de hogere groepen. Om te voorkomen dat hij de terug weg langer dan 1 ½ uur onderweg was ( we woonden 25 min van school) stapte hij over in een andere taxibus met kinderen van een andere school leeftijd variërend tot 16 jaar dit beviel niet goed.
Wat ik niet verwachte miste ik het weg brengen niet echt het contact met school was goed.

Groeten Moniek

Johanneke
Nieuwkomer
Nieuwkomer

De eerste week zit er op!

Bericht door Johanneke » zo 19.08.2007 12:22

Hallo Petra,

Wij hebben net de eerste week speciaal onderwijs voor onze jongste zoon Milo (slechthorend) achter de rug: en wat heeft hij het naar zijn zin!!
Hij is in de gelukkige omstandigheid dat mijn man hem zelf 's morgens naar school kan brengen. Dus één van ons is 's morgens even in de klas. Hij gaat ' s middags uit school met de taxibus naar huis.

Vooraf hadden we een introductie op school, met een angstaanjagend filmpje van het 'bussenmoment'... maar in de praktijk valt dat erg mee hebben we met eigen ogen gezien.
's morgens komen de bussen aan en parkeren netjes op een vooraf bepaalde plaats (iedere bus zijn eigen plek). De kinderen zitten lekker te keuvelen met de chauffeur en met elkaar. Bij de deur van de school staan de leerkrachten klaar om kinderen die dat nodig hebben (de kleintjes en de nieuwelingen) op te vangen en naar hun klas te begeleiden.

Naar huis wacht Milo bij zijn juf totdat de chauffeur hem op komt halen. Deze chauffeur is zich een paar dagen voor het begin van het schooljaar bij ons thuis voor komen stellen en is erg aardig. Milo is tevreden en blij en wilde eigenlijk al de eerste dag mee terug met 'Frits', maar ja, wij hebben hem toen zelf op gehaald.

Milo wordt netjes tot aan de deur afgeleverd en alle kinderen die nog in de bus zaten zwaaieden enthousiast. Dus dat busvervoer viel erg mee.

Wat betreft de communicatie met de school: ik vind de juffen een stuk persoonlijker dan op het regulier onderwijs: daar heb ik altijd meer het gevoel van 'afleveren op de drempel en wegwezen' gehad. Milo krijgt elke dag een 'heen-en'weer'-schriftje mee naar huis en aan het eind van de week een grote map met de weekverslagen (inclusief logopedie). Het ziet er heel goed uit.

Wij zijn erg erg tevreden en zien vooral dat Milo het fantastisch vindt... terwijl hij op de creche en de peuterspeelzaal lang heeft moeten wennen bij nieuwe groepen...

Succes, en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Groeten, Johanneke

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen: Kinderen met spraak-/taalmoeilijkheden”