wie heeft tips om mijn zoontje aan het praten te krijgen

Ervaringen met kinderen met spraak-taalproblemen (als ouder, als opvoeder) op school, in de opleiding, met vriendjes.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Cynthia1972
Beginner
Beginner

wie heeft tips om mijn zoontje aan het praten te krijgen

Bericht door Cynthia1972 » wo 13.08.2008 22:13

Hallo allemaal,

Ik hoop hier een hoop tips te vinden om mijn zoontje meer aan het praten te krijgen.

Toen hij 1,5 jaar was liep hij voor qua spraak. Daarna ben ik zwanger geworden en hebben we hem daar helemaal bij betrokken. Helaas is die zwangerschap misgegaan. Mijn dochtertje bleek met de 20 weken echo (ik was toen 21,5 week) zwanger ventriculomegalie te hebben in zeer ernstige mate. Of ze zou de bevalling niet eens halen of ze zou vlak na de bevalling overlijden of ze zou overleven, maar nooit kunnen lopen, praten, zien of horen, met epilepsie en spasmen. Het was de moeilijkste beslissing van mijn leven en verstand en gevoel stonden (staan nog steeds wel) mijlenver uit elkaar. Echter met de wetenschap dat het zo mis met haar was, konden we niet anders dan ervoor kiezen om de zwangerschap af te breken. Ik heb geprobeerd Rick zoveel mogelijk te beschermen, maar hij heeft er dus toch een trauma van opgelopen. Hij zat midden in zijn spraak taal ontwikkeling. Mijn dochtertje is geboren met 24 weken zwangerschap en heeft nog 3 kwartier geleefd. 4 Dagen later werd Rick 2 jaar. Vanaf dat moment heeft hij besloten alle energie in mij te steken en niet meer in zijn praten.
We zijn geweest bij het audiologisch centrum van het VU. Daar hebben ze gebarentaal en logopedie aangereaden aangezien RIck wel gebaren gebruikte. Dus gedaan en daar ben ik ontzettend blij mee. Hij raakte in ieder geval minder gefrustreerd en kon zich meer uiten.
Logopedie doe ik nu ook al 1 jaar. Maar met weinig resultaat eerlijk gezegd.
Bij de kinderpsychologe geweest en zij zei dat hij de slecht nieuws echo bij haar naspeelde. Dus dokterssetje moeten kopen en hem zich daarmee volledig laten uitleven. Hij onderzocht dan steeds mijn buik en nu moest ik het steeds goed af laten lopen. Dat heeft geholpen en dat doet hij nu ook niet meer. Zij zei ook dat hij klein wilde blijven. Voor mij omdat ik babies ook zo leuk vindt en van kijk wat het leven mama en papa heeft aangedaan. Dus vooral prijzen dat het leuk is om groter te worden. Woorden die hij zegt opschrijven op een schoolbord in de kamer. Dat vindt hij ook geweldig en dat werkt ook goed.
Derek Ogilvie is bij ons langs geweest in april. Dat heeft pas echt goed geholpen. Ik had dezelfde middag eigenlijk meteen een ander kind. Hij zei ook dat hij graag klein wilde blijven en wist zoveel details die hij eigenlijk niet kan weten. Heel bijzonder. We moesten zijn kamer veranderen, een karaokemachine kopen en ik moest anders omgaan met mijn verdriet. Meer uitleggen aan Rick zo van ik kan de hele wereld nu aan na dit verlies. Ook heeft hij hem wat telepathisch bijgebracht.
Hij komt in september nogmaals langs. Dit komt trouwens niet op tv.

Inmiddels zit Rick nu ook op de Peuterspeelzaal plus met de pyramidemethode, maar deze methode begint nu pas na de schoolvakantie dus ik heb nog geen idee hoe het aan gaat slaan. Wel begon de logopediste al over dat ik moet gaan nadenken over een speciale school. Zelf was ik er wel verbaasd over. Hij heeft een normaal iq en verdere ontwikkeling gaat prima. Behalve dat praten. Maar hij gaat nog steeds vooruit al is het langzaam.

Dus tips heel graag!!! En als je vragen hebt, stel ze gerust.

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » do 14.08.2008 00:31

Hallo Cynthia,

Kon ik je maar helpen, had ik maar tips, waar je wat aan hebt..
ik weet niet zo goed wat ik kan zeggen, om je te kunnen helpen, was het maar zo.......

Een lang verhaal, je hebt veel meegemaakt lees ik..
Ik hoop serieus dat het straks na de zomer, in september dus, op school allemaal beter gaat..

misschien erg logisch, maar is het wat om hem op sport te doen?
Komt hij in contact met kinderen, en daar 'praten' ze toch veel met elkaar..of toch met logopedie door blijven gaan??(ook al heb je weinig resultaat, iedere resultaat is in ieder geval iets!!)

hebben jullie buren die kinderen hebben, of in de buurt zelf? Daar meer mee betrekken? om langs te komen of te spelen? Alleen al voor de spraak ontwikkeling idd..

heleen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door heleen » za 11.10.2008 21:01

het enige tip wat ik je kan geven..is dat je een kind niet kan verplichten met praten, ofwel veel vragende zinnen stellen zodat hij zelf kan beantwoorden, een kind doet liever zelf uit zijn schulp kruipen dan verplicht.
Mijn zoon praat ook niet graag en is nu 16 jaar, als hij per dag 20 woorden zegt is het veel..hij wilt ook niet veel praten.

Veel sterkte!

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen: Kinderen met spraak-/taalmoeilijkheden”