Help, ik weet het echt niet meer!

Ervaringen met kinderen met spraak-taalproblemen (als ouder, als opvoeder) op school, in de opleiding, met vriendjes.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Ilona1980
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Help, ik weet het echt niet meer!

Bericht door Ilona1980 » do 16.07.2009 14:38

Mijn dochter gaat nog steeds naar de Prof.Groenschool. Ik ben het er niet mee eens maar ja. Ben al jaren aan de gang om een andere school voor haar te zoeken maar het wil niet lukken. School schetst een totaal ander beeld van mijn kidn dan ikzelf.
In de kleuterklas ging het goed, de logopedische testen waren ook goed, er was sprake dat ze naar het regulier onderwijs zou teruggaan. Sociaal emotioneel zat ze goed, alles eigenlijk. Ze wilden haar alleen op die school houden in groep 3 om te kijken hoe haar leesontwikkeling zou verlopen.

Inmiddels heeft ze groep 3 achter de rug. Qua lezen loopt ze voor, ze leest nu Avi 2 maar kan ook 3 al aardig lezen.
Haar overige schoolwerk was ook voldoende behalve rekenen, daar is ze zwak in maar ja dat ben ikzelf ook en ookhaar broer heeft moeite met rekenen, dat zal ook altijd zo blijven denk ik, op welke school ze ook zit.

Met schrijven heeft ze ook wat moeite, haar fijne motoriek is goed, haar pengreep ook, toch schijnt ze het lastg te vinden tussen de lijntjes te schrijven. Daarvoor willen ze haar vanaf groep 4 naar fysio sturen.
Ik vind het onzin eerlijk gezegd. Ik heb een schriftje gekocht voor haar en laat haar thuis erin schrijven, allemaal keurig zoals het hoort hoor!!
Ik denk dat ze gewoon geen concentratie heeft, daarover straks meer.

Joomay heeft een rotjaar achter de rug. Een klasje van 14 kinderen, best klein, maar een aantal hele drukke kinderen in de klas. 2 juffen waar Joomay het niet mee kon vinden, vooral met de klassenassistente niet. Heb daar verschillende keren met ze over gesproken, Joomay ging met tegenzin naar school, Joomay voelde zich niet prettig in die drukke klas, ook nog een hele tijd gepest door 1 jochie (is nu over gelukkig nadat ik zijn moeder zelf maar gebeld had want school deed NIKS, het was allemaal over en weer, Joomay was ook geen lieverdje enz enz.).
Joomay heeft dit schooljaar extreme hoofdpijn aanvallen gehad. Die had ze in groep 2 ook al (arts denkt aan kindermigraine) maar toen kwamen ze bijna niet voor, nu wel. Zo erg dat ze op een matrasje in de klas moest gaan liggen met een asprientje, lijkbleek...
Op een gegeven moment kwam dat wekelijks voor, vaak wel meerdere keren per week, ALLEEN op school. Dat zei mij genoeg, sorry. Haar ogen waren getest, die waren goed, ze kon goed meekomen met de lesstof volgens de juf dus dat was het ook niet... Ze had het gewoon niet meer naar haar zin.

Het frusteert me enorm dat school en artsen mij niet serieus neemt, tenminste zo voelt dat voor mij. Ik loop al jaren bij artsen met haar, bij logopedie, enz enz en er komt nooit iets uit. Kno-arts zegt gehoor is niet optimaal. Nee, dat weet ik ook wel, dat is het al niet sinds ze baby is!! Dat KAN toch niet goed zijn? Dan moet zo'n kind toch enorm veel missen? Zich heel erg inspannen om alles te maar te kunnen volgen? Ik merk aan haar dat ze ook altijd aan het liplezen is en haar "betere oor" naar je toe draait als je wat zegt tegen haar.
Een gehoorapparaatje krijgt ze niet, daarvoor is haar gehoor te goed, hetzelfde met de edulink. Maar het is te slecht om normaal te kunnen functioneren, al jaren!!!
De logopediste van school heeft me pas geleden uit proberen te leggen waarom ze die edulink niet kreeg, het was ook al overlegd met de audioloog van school en die zei dat het niet toegekend zou worden bij Joomay om een bepaalde reden, sorry weet even niet meer wat, had volgens mij met die taaltetsen te maken?
Kno-arts wil weer nieuwe buisjes maar die heeft ze al zo vaak gehad zonder enig resultaat! D'r gehoor werd misschien iets beter maar had niet het gewenste resultaat en duurde maar kort, de buisjes zijn er bij haar al binnen een paar maanden uit.
Eerst moet ze eind augustus opnieuw neusamandelen knippen en dan kijkt de kno-arts of er een afwijking in haar neus is waardoor ze nasaal praat en altijd verkouden is. Ik denk niet dat hij iets vind eerlijk gezegd.

Joomay heeft een aparte mondstand... Op school hadden ze het over een flinke overbeet door het duimen maar Joomay duimt amper, ze is pas in groep 3 gaan duimen op school, omdat ze er zoveel aandacht aan schonken!!!
De kno-arts zegt dat de overbeet niet door duimen komt maar doordat haar onderkaak ver naar achteren staat. Die zal later naar voren gehaald moeten worden met beugels of een operatie... Tot die tijd is er niks aan te doen en zal ze blijven slissen.

Joomay heeft een hele zwakke concentratie... Sinds kort heeft ze daar Ritalin voor, in een probeerfase. ze had eerst een week Ritalin en een week placebo en bleek het op de Ritalin beter te doen... Vond ik... En familie en vrienden. Maar school niet. Werkelijk IEDEREEN zag goede resultaten en verschil met de placebo behalve school.
School is nu gevraagd een VERSLAG te schrijven over Joomay begin van het schooljaar en nu met de Ritralin. Moest van kinderarts... Juf heeft het niet gedaan! Ja een lijstje met kruisjes ingevuld maar het was de bedoeling om een compleet verslag te maken. Ze werken gewoon niet mee...
Uit testen blijkt dat Joomay d'r concentratie heel zwak is, ze is snel afgeleid, enz. De juf "vind het wel meevallen". Maar de test voor de nieuwe indicatie bijvoorbeeld, die oktober 2008 gedaan is op school door een pedogoog, geeft dat wel aan, net als de testen van het wkz waar ze getest is.
En vandaag ook weer, omdat het vakantie is wil ik haar niet dagelijks Ritalin geven, dan maar een drukkere dag, vandaag vergeten dus gister maar half pilletje. Niet beseffend dat ze een belangrijke logopedische test had vandaag. Nou ja verpest dus, ze was in 10 minuten klaar, deed maar wat, wees alles snel snel aan om er maar vanaf te zijn, liet de logopediste niet eens goed uitpraten. Terwijl de test van afgelopen donderdagmiddag WEL goedging, met Ritalin!
ADHD heeft ze niet maar ADD misschien wel, dat zal onderzocht moeten worden maar school lijkt daar niet achter te staan. Wat moet ik daarmee?

Ik maak me zo'n zorgen erover! Ik wil haar naar een school in onze woonplaats maar dat kan nog niet. Ze is sociaal/emotioneel te zwak volgens school terwijl ze ook beweren dat ze de kaas niet van d'r brood laat eten en altijd haantje de voorste is, tegenstrijdig toch?
De logopedische testen van begin van het schooljaar waren ver beneden peil, zomaar ineens, was geen verklaring voor...
Plus ze is er onzeker volgens juf (tja ik ook, is dat een reden haar daar te houden?) het ene kind is zekerder dan een ander hoor! En extreem onzeker is ze zeker niet! Ze heeft veel bevestiging nodig en ze zal ondersneeuwen op een reguliere school volgens de juf...

Wat is jullie advies? Ik weet het niet meer... Vandaag de logopedische test, second opinion, afgerond. Daar bleek idd uit dat ze nog logopedie nodig heeft maar kan dat niet buiten school om en toch naar een reguliere school? Ze zat bij de meeste dingen laag gemiddeld maar wel tegen het gemiddelde aan, scheelde maar weinig... 1 ding was onvoldoende (had te maken met de kromme zinnen die ze nog weleens maakt) en 1 ding was gemiddeld.
Erin meegenomen dat Joomay snel afgeleid was tijdens de testen en dus niet echt alles meekreeg denk ik dat de score hoger zou zijn geweest als ze een goede dosering Ritalin (ze krijgt nu een hele lage dosering nog plus vandaag eigenlijk niks) gehad zou hebben.

Haar iq is laaggemiddeld. Dat komt omdat het disharmonisch is helaas. De kinderarts zei dat als haar concentratie beter zou worden de score daar ook hoger zou worden en disharmonisch niet altijd disharmonisch hoeft te blijven.

Ik weet het echt niet meer. Ik heb besloten haar in groep 4 te laten plaatsen op de Prof.Groenschool, tegen HAAR zin in... WEER in die drukke klas, nu met een meester, omdat school dat het beste vind voor haar.

Ik KAN naar een reguliere school stappen maar het advies van de Prof.Groenschool is negatief en daar wijken ze nu nog niet van af...
Ik heb gezegd dat ik het aankijk tot de herfst, misschien kerstvakantie en als ze dan nog met tegenzin naar school gaat ik haar daar weg haal.
Ook heb ik gezegd dat ik komend schooljaar van ze verwacht dat ze zich optimaal voor mijn kind inzetten zodat ze in ieder geval vanaf groep 5 weg kan...
Ilona, mama van Joey (9) en Joomay (6)

José
Expert
Expert

Bericht door José » ma 24.08.2009 09:32

Hoi Ilona,

Ik vind het jammer voor jou dat er nog niemand heeft gereageerd op je verhaal. :-(

Want ik kan mij heel goed voorstellen dat je graag ervaringen van andere ouders wilt hebben en steun zoekt.

Maar weet je al wat meer?
En krijg je voldoende steun van de ambulante begeleiding?

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Arjen
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Arjen » di 26.01.2010 16:31

Hoi Ilona,

zijn de problemen inmiddels al opgelost? Anders stuur ik jouw verhaal even door naar mijn moeder. Deze heeft hetzelfde meegemaakt met mij als jij met jouw dochter.

Ook ik heb eerst op het speciaal onderwijs gezeten. Ik ben in groep 4 overgestapt naar het reguliere onderwijs (met succes). Daar heeft mijn moeder ook erg voor moeten vechten. Dus wellicht heeft ze nog tips.

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen: Kinderen met spraak-/taalmoeilijkheden”