Hallo allemaal,
Mijn zoontje gaat nu sinds een paar weken naar een ESM school en ik denk dat we echt de juiste keus hebben gemaakt!
Voordeel is wel dat de school niet zo heel ver weg is. Hij gaat wel met de bus maar is van 8.20 tot 15.40 van huis.
Bij het aanmelden op de gewone basisschool vorig jaar (hij was toen 3,5 jaar en had net een paar maanden logopedie) moesten we een vragenlijst invullen. Naar aanleiding daarvan werden we direkt gebeld voor een gesprek.
Zij vonden dat Jelmer toch wel een erntsige achterstand had. Kort door de bocht kwam het erop neer dat ze hem alleen wilde hebben met een rugzak. en ik moest dat maar aanvragen. Hier heeft u een foldertje.
Helaas vond mijn logopediste dat ik nog helemaal niets kon doen (al had zij het vanaf consult 2 al over verbale ontwikkelings dyspraxie).
Pas toen hij in december een nieuwe logopediste kreeg met verstand van cluster 2 aanvragen ging het balletje rollen.
Eind mei werd hij 4 maar toen zaten we nog midden in de aanvraag en hebben het naar school gaan dan ook gewoon uitgesteld tot na de grote vakantie (hij bleef wel 3x per week naar de peuterspeelzaal gaan).
Toen ik eenmaal de ernst van zijn probleem inzag en de hele cluster 2 aanvraag, rugzak ESM School etc. een beetje begreep wilde ik al vrij snel dat hij naar een ESM school zou gaan.
Op de peuterspeelzaal kwam er echt bijna geen woord over zijn lippen en ik denk dat mijn zoon het type is wat de clown uit gaat hangen als hij overvraagd wordt.
Het voordeel van een ESM school leek mij ook dat hij de hele dag mensen om zich heen heeft die weten waar ze mee bezig zijn, en doordat hij er langere tijd is zij ook echt een goed beeld krijgen van wat hij kan. (bij de logopedist 1x per week kwam er lang niet uit wat wij thuis allemaal hoorden).
We merken nu na 3,5 week al duidelijk verschil in zijn praten! Het lijkt wel of hij 'durft' te praten. Hij praat harder en daardoor al duidelijker. Hij verteld nu ook echt dingen en je ziet hem zoeken naar nieuwe woorden.
De bus vond Jelmer vooraf alleen maar intressant maar helaas gaf het aan het begin nog even grote problemen. Hij vond het heel eng. Gelukkig is dat nu voorbij.
Kortom, wij zijn erg blij met onze keuze voor de ESM School.
Groeten Petra