hallo ik ben Leeuwhans

Schrijf hier iets over jezelf

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Leeuwhans

hallo ik ben Leeuwhans

Bericht door Leeuwhans » do 22.01.2009 13:50

Ik ben Leeuwhans,
Ik heet Hans en ben Leeuw van sterrenbeeld (en in China ben ik konijn).
Ik ben een man van 57 jaar jong. Vanaf ongeveer mijn 8e worden mijn oren regelmatig uitgespoten en soms ga ik naar de KNO arts voor een stofzuigerbehandeling. Enkele jaren geleden adviseerde een vriendin mij om mijn gehoor te laten onderzoeken. De KNO arts in Leiderdorp feliciteerde mij omdat ik nog niet doof genoeg was voor een gehoorapparaat. Helaas bleven de gehoorproblemen bestaan. In Amersfoort woonachtig ben ik doorverwezen naar het Audiologisch Centrum. Mijn linkeroor is zo slecht dat een gehoorapparaat daar uitgeprobeerd is. Mijn rechteroor is te goed voor een vergoeding van de zorgverzekering. Ik heb mijzelf uiteindelijk bij Hans Anders een Interton apparaat aangeschaft. Ik hoor nu wel beter, maar het houdt niet over. De verstaanbaarheid is vaak nog tamelijk slecht. Toen ik op het internet aan het zoeken was naar oorstukjes om te bezien of ik die ook elders kan aanschaffen zonder dat er een afspraak nodig is om ze te halen, stuitte ik op deze website. Het lijkt me interessant om hier tussen jullie te verblijven en ervaringen te delen en tips te geven en te ontvangen.
Ik werk in Gouda en doe de administratie van een pensioenfonds. Ik reis op en neer met de trein. Ik heb geen kinderen en woon samen met een hele lieve vrouw. Wij gaan 17 juni aanstaande trouwen.
Zo dat lijkt mij wel voldoende.
Oja mijn hobbies: accordeon spelen (leren dus want ik ben pas een paar jaar bezig), zingen in een kerkkoor, hardlopen individueel (voorbereiding marathon), fietsen (bijvoorbeeld fietsvakanties), muziek luisteren. Andere bezigheden zijn: de wekelijkse was doen, eten koken, administratie van het huishouden bijhouden, vuilniszak wegbrengen, kerkblaadjes bezorgen en als vrijwilliger administratieve ondersteuner in een verzorgingstehuis.

Hartelijke groeten,
Leeuwhans

José

Bericht door José » do 22.01.2009 14:41

Hallo Hans,

Hartelijk Welkom hier op het forum :)

Wat vervelend dat je gehoor langzaam achteruit is gegaan. :-(
Maar wat ik nog vervelender vind voor je is dat dit type hoortoestel Interton niet voldoet.
Dan is mijn advies ook om niet langer te blijven rommelen, maar goed uit te zoeken welke instellingen beter kunnen of een ander type toestel proberen. Want het is niet de bedoeling dat je nog net zo slecht hoort als zonder je hoortoestel en met toestel. Dat moet dus beter.

Geef ook duidelijk aan bij Hans Anders waar je problemen mee hebt. Geef voorbeelden aan wanneer je moeite hebt en waar je last van hebt. Bijvoorbeeld hoe is het met telefoneren? Met televisie, radio ect.? Hoe is je gesprek 1 op 1? Heb je last van bepaalde geluiden: Zachte of harde?

Daarnaast zou je ook op de website Klik hier >>HOORWIJZER een Hoormatch kunnen doen of de Interton wel geschikt is voor je met jou gehoorverlies. Als je je registreerd dan kun je deze test doen. Het enige wat je nodig hebt is je Audiogram en het type toestel. En dan krijg je een richtlijn of dit toestel geschikt is of misschien zelfs ook andere types die OOK geschikt zouden kunnen zijn.
( als je er niet uitkomt mail mij gerust, dan kan ik je helpen met uitleggen hoe het werkt. )

Verder is het wel zo met de mini BTE toestellen dat de instelmogelijkheden in de lage prijsklasse minder mogelijkheden hebben om in te stellen dan een iets groter en duurdere toestel. Let wel, dit hoeft niet altijd zo te zijn. Maar kan. En dat kan je dus uitproberen door middel van testen in de proef periode.

Verder wens ik jou een hele fijne voorbereiding voor jullie trouwdag. :cool:
En dan moet je toch wel het JA-woord goed kunnen verstaan. :)

Groetjes, José

Leeuwhans

Bericht door Leeuwhans » vr 23.01.2009 13:58

Hallo José,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Misschien ben ik wat te negatief geweest over mijn situatie op dit moment. Ik hoor wel meer dan eerst, alleen niet zoals ik zou wensen.
Ik heb echter gemerkt dat ik nog niet klaar ben met "modderen" Zo is mij gebleken, op het Audiologisch Centrum, dat het oorstukje niet ver genoeg in mijn oor zat. Het moet veel verder dan er aanvankelijk ingedaan bij Hans Anders. Nadat dat gedaan was hoorde ik ineens veel meer. De testen die gedaan zijn wijzen ook uit dat ik meer hoor dan voorheen. Ik denk ook dat het een kwestie is van uitproberen in het begin. Welke instelling moet ik inschakelen, hoe hard of zacht moet ik het knopje draaien. Ik ben ook vaak met mijn gedachten ergens anders en dan hoor ik ook niet gelijk wat iemand tegen mij zegt. In ieder geval is het zo dat ik in vergaderingen wel al veel duidelijker de sprekers hoor.
Dus al met al, dan wel niet optimaal tevreden, maar toch wel een beetje. En ik heb geen zin om nog tig andere toestellen te gaan proberen en steeds maar afspraken te maken. Er moet ook nog gewerkt worden en ik ben nog niet met pensioen of rentenier. Als ik de jackpot heb gewonnen is er voldoende tijd beschikbaar om uit te proberen welke toestel op welke wijze gedragen en gebruikt het beste voor mijn situatie is. Ik vrees dat het net als met mijn bril is en met mijn kunstgebit. Het zijn prachtige hulpmiddelen, maar uiteindelijk gaat er toch niets boven je eigen ogen, tanden en oren. Een bril zakt ook altijd weer af, beslaat in de winter en zit vol druppels in de regen. Dus verbaast het mij niets dat het met dit gehoorapparaat in zekere zin ook behelpen is. Ik ga er gewoon het beste van maken.

Met telefoneren vraag je. De audicien heeft mij geadviseerd om bij het telefoneren het toestel even uit mijn oor te verwijderen. (ik ben linkshandig en het is mijn linker oor) Bij het audiologisch centrum is het apparaat al beter afgeregeld. En omdat ik niets vergoed krijg van de zorgverzekering en het vanaf 2009 niet meer aftrekbaar is van de belasting heb ik het apparaat al in december gekocht. De proefperiode is dus wat mij betreft afgelopen. Dat ik vooral veel bijgeluiden beter hoor en welke dan wel heb ik al reeds aangegeven en daarop is de afstelling ook veranderd.

Bedankt voor de adviezen. Ik zal overdenken wat ik er mee ga doen.
Hartelijke groeten,
Leeuwhans

PS.... ik dacht dat ik konijn was. Nu zie ik dat ik kat ben. Moet ik nog eens goed raadplegen.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor "volwassenen"”