slechte ervaringen audioloog

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
MAMAILSE
Beginner
Beginner

slechte ervaringen audioloog

Bericht door MAMAILSE » di 09.06.2009 21:42

In augustus 2008 werd bij ons zoontje (6) geconstateerd dat hij zeer slechthorend is. Dus kwamen we al gauw bij een audioloog terecht. Conclusie: slechthorend kind, gehoorapparten en daar staan we dan.
Zeer weinig verdere informatie. Erg vervelend we zijn dringend opzoek naar informatie over op die leeftijd slechthorend zijn (gelukkig, kan ons zoontje nu mee op de reguliere basisschool) maar we krijgen zo weinig informatie en moeten overal zelf achteraan.
Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Of ervaringen hebben met goede/duidelijke audiologen (die ook nog kindvriendelijk zijn) die van ons is niet bepaald vriendelijk en luisterd ook niet echt naar onze vragen en lult er altijd om heen.
Wij willen graag duidellijkheid gewoon over alles waar het vandaan komt/ hoe er mee omgaan/ gewoon informatie folders etc. nu hebben we zelf allerlei folders aangevraagd via een gezinsbegeleider van auris maar ik vind het belachelijk dat die audioloog ons niks geen informatie heeft verstrekt!!! Gelukkig heb ik dit forum gevonden en ons nu lid gemaakt. Word er misschien nog iets duidelijk.

liefs ilse :-D

José
Expert
Expert

Bericht door José » di 09.06.2009 23:24

Hallo Ilse,

Welkom hier op het forum. :)

Wat vervelend allemaal dat het zo gelopen is. :-(

Je schrijft dat je graag veel informatie wilt hebben en dan ben je hier op de juiste adres.

En voor diverse folders/brochures kun je deze ook bestellen ( sommige gratis en sommige met een kleine bijdrage) bij de NVVS.

Ik hoop dat er hier ouders zijn die jou situatie herkennen en jullie kunnen helpen met tips enz.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » do 11.06.2009 09:28

Hallo Ilse.

Wat rot dat je zo'n negatieve ervaring hebt opgedaan met de audioloog! Je schrikt al genoeg als blijkt dat je kind niet goed hoort!

Mijn persoonlijke ervaring is dat de audioloog degene is die het overzicht houdt en alle resultaten doorgeeft die uit de diverse testen komen. Hij is eindverantwoordelijk en verwijst ons dan verder naar andere personen. De kinderen hebben niks te maken met de audioloog; de gesprekken lopen via de ouders.

Bij ons was het de gezinsbegeleider vanuit het Audiologisch Centrum, die vanalles regelde. Bijvoorbeeld solo-apparatuur voor op school, diverse folders, uitnodigingen voor bijeenkomsten via AC, onderzoeken waarmee we een aanvraag konden indienen voor een rugzakje, uitleg op school, planning hoortesten AC, etc.

Die positieve ervaring hebben jullie ook opgedaan met jullie begeleiding van Auris (is dit ook een audiologisch centrum?), las ik. Daar zou ik me dan gewoon op concentreren en daar alle vragen neerleggen.

Maar dat neemt niet weg, dat je zelf achter een hoop aan moet. En je zult altijd een vinger aan de pols moeten houden. Bijv. als je het idee hebt dat het gehoor verslechterd of als je zoon minder vrolijk uit school komt.
Al met al heeft het een behoorlijke impact op het leven van je zoon, maar ook op de rest van het gezin.

Ik hoop dat je hier inderdaad informatie zult vinden en een stukje herkenning. :)
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

Kees
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Contacteer:

Bericht door Kees » do 02.07.2009 14:32

Was dat bij het AC van het UMC in Utrecht?
Daar hebben we op het Tinnitusforum ook een aantal klachten over gelezen.

Hopelijk wordt het geen regelmaat dan daar.
Groeten,

Kees de Vries.
Deventer.

Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.
Homepage: http://www.keesdevries.eu

Airam
Beginner
Beginner

Bericht door Airam » do 02.07.2009 20:40

Een beetje een late reactie, en ook nog eens van een niet-ouders, maar toch, voor wat het waard is.

Je hebt het recht op informatie over de aard van de handicap van je zoon, over het ontstaan en het verdere beloop. Weet niet of die taak voor de akoepedist, audioloog of KNO-arts is, maar in ieder geval iemand die er verstand van heeft en jullie ook gezien heeft. Inzage in dossiers mag je zelfs eisen (kost even tijd en geld, dat wel), maar een mondelinge uitleg is beter en heeft vanuit verschillende punten bekeken de voorkeur.

Wat vele hulpmiddelen betreft, ik weet zo niet hoe mijn ouders het toen gedaan hebben. Wel weet ik dat ik jarenlang ambulante begeleiding heb gehad vanuit een school voor kinderen met hoor-, spraak- en taalproblemen. Mijn begeleidster kwam dan een aantal keren per jaar bij ons langs, en op school, om te zien of alles goed gaat, wat er gedaan moest worden etc. Ook gebruikte ik een solo-apparaat.

Fijn zal het niet zijn, maar ik denk dat het de moeite waard zal zijn om duidelijkheid te hebben. Hopelijk lukt het jullie :)
Nemo sine vitiis nascitur

MAMAILSE
Beginner
Beginner

Re: slechte ervaringen audioloog

Bericht door MAMAILSE » wo 23.10.2013 13:45

Daar ben ik weer eens. Deze week op de jaarlijkse controle geweest bij het audiologisch centrum . Pffff ik word knetter van die mensen daar. Of vooral van de audioloog zelf. Die niet tegen mijn zoon praat . Geen woord!!! (hallo, hij is niet stom hoor.) Hij vond de testen niet goed, zijn nieuwe hoortoestellen op proef niet goed en hij moet solo apparatuur. NOu hij moet niet zo lullen want hij heeft geen woord gesproken met mijn zoon en weet ook niet hoe het met hem gaat op school , misschien moet hij dat eerst eens vragen. (en we hebben soloapparatuur , niet in gebruik , maar hebben het wel) mijn zoon gaat prima mee op school dus misschien moet hij eerst zich eens inleven in het kind. Waarom gaan we eigenlijk naar die jaarlijkse controle. Ik ga er maar weer eens achteraan of we gewoon jaarlijks naar Gent mogen op controle in plaats van Goes want daar is het echt waardeloos.

groet Ilse

OJa ik vroeg nog of het gehoor verslechterd was dan . Nou dat kon hij niet echt zeggen want ze hadden andere frequentie gemeten dan de vorige keer.
Ja hallo waar zijn we dan mee bezig?????

Margjek
Beginner
Beginner

Re: slechte ervaringen audioloog

Bericht door Margjek » zo 03.11.2013 22:20

Ik ben erg benieuwd waar jullie bij zitten, wij in Den haag en hebben ook erg slechte ervaringen met onze audioloog. We hebben zelfs een officiële klacht ingediend vorige maand, reactie moet nog komen. Onze zoon (8) heeft ook hoortoestellen, matig hoorverlies, solo apparatuur en in het reguliere onderwijs. Geen rugzakje want spraak/taal op niveau en resultaten te goed. Ook een 'tussen wal en schip" geval dus. Wij moeten ook alles zelf uitzoeken en de school steeds informeren. School heeft nu overigens toegezegd zelf een preventie ambulant begeleider vanuit een cluster 2 school in te zetten voor informatie aan de juffen. We zijn benieuwd...

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”