HBO Leraar/Tolk NGT

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Teize

HBO Leraar/Tolk NGT

Bericht door Teize » vr 06.05.2011 23:21

Dag allemaal,

Ik ben Teize, zonder gehoorproblemen maar met een grote interesse in de Nederlandse gebarentaal.

Ik overweeg om aan de Hogeschool Utrecht de HBO-opleiding tot Leraar/Tolk NGT te volgen en vroeg me af of iemand bekend is met deze opleiding en me over deze opleiding zou kunnen adviseren evenals over de beroepen waartoe deze opleiding opleidt.

Zo moet je bijvoorbeeld al voor aanvang van de opleiding kiezen tussen Leraar of Tolk maar weet ik niet zo goed wat ik wil en op basis waarvan ik een keuze moet gaan maken.

Alle feedback, informatie, bronnen, etc. die me meer inzicht in de bovengenoemde studie, beroepen en keuze kunnen geven zijn van harte welkom waarvoor bij voorbaat dank!

Gr.
Teize

Robert

Bericht door Robert » do 12.05.2011 11:48

Hoi Teize,

Kun je niet beter deze vraag stellen bij de HU zelf ?
Of anders bij de NBTG, dat is de beroepsvereniging voor gebarentolken.

PienB

Bericht door PienB » wo 25.05.2011 11:29

Hoi Teize,
Ik ben geen deskundige (wel ervaringsdeskundig op gebied van slechthorendheid) maar mijn intuïtie zegt dat het 'gebarentolkvak' wel zo'n beetje op z'n eind loopt. Veel dove kinderen krijgen tegenwoordig CI, en veel mensen die later doof worden zijn veel meer gebaat bij goede lessen in spraakafzien, en in goed-getrainde schrijftolken.
Misschien is dat laatste een idee om mee te beginnen? Volgens mij is er vraag naar schrijftolken die met modernste snufjes ook de hoger-opgeleide slechthorenden ten dienst kunnen zijn.
Veel succes voor jou in elk geval, en leuk dat je enthousiast bent!

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”