vraag over weber en rinne test

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
enerki
Beginner
Beginner

vraag over weber en rinne test

Bericht door enerki » zo 08.07.2012 20:56

Mijn zoon is een jaar geleden van de trap gevallen en hoort sindsdien bijna niets meer met zijn linker oor. Een tijd geleden heeft hij een onderzoek gehad waarbij de weber en rinne test werden gedaan. Bij de rinne test wordt een stemvork tegen het rotsbeen gehouden en meteen daarna vlak voor het oor (aan de kant waar hij bijna niets meer hoort). Volgens de arts zou hij het geluid in zijn goede oor moeten overhoren maar hij hoort bij deze test het geluid niet in zijn goede oor. Volgens de arts kan dat niet kloppen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit. Volgens deze arts is de z.g. BERA test bij mijn zoon niet objectief uit te voeren omdat hij door een eerder ongeval van 8 jaar geleden een beschadiging in de hersenstam heeft opgelopen. Hier is mijn vraag of de arts in deze gelijk heeft.

PienB
Expert
Expert

Bericht door PienB » za 08.09.2012 22:29

Lastig te beantwoorden...
Ik heb zo'n test eerlijk gezegd ook een beetje onzinnig gevonden. De stemvork kan dan op het hoofd harder klinken dan voor het oor. Ja, maar het is ook nog eens een hele andere manier van horen (via botten, via lucht). Voor mijn gevoel was het appels met peren vergelijken.

Wat sneu voor je zoon dat hij al zo jong zoveel pech had. Sterkte ermee. En aarzel niet gewoon eens een second opinion te nemen zou ik zeggen.

José
Expert
Expert

Bericht door José » zo 23.09.2012 20:06

Hallo,

Wat vervelend wat je zoon is overkomen. :-(
Ik ben geen arts, maar als de arts zegt dat het niet mogelijk is om aan zijn slechtste oor niet kan horen.
zou ik juist meer duidelijkheid willen hebben om een BERA test te laten doen.
De BERA test controleert of je gehoorzenuwen nog optimaal werken - hierbij wordt gemeten hoe snel het signaal = geluid naar de hersenen wordt door gegeven.
Hersenstam kan dan wel beschadigd zijn, maar het hoeft mogelijk niet alles ervan beschadigd te zijn!
Dat kan aan de hand van een BERA test onderzocht worden.

Anders een second opinion vragen.
Ik zou alles uit willen sluiten in zo geval, zeker omdat je zoon nog zo jong is, is het belangrijk om vroeg bij te zijn voor eventueel andere hooroplossingen.

Succes en sterkte met alles.

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”