Ervaringen met maat oorstukjes

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ervaringen met maat oorstukjes

Bericht door judith » zo 18.01.2015 13:44

Ik heb 2 jaar hoorapparaten. Ze zijn tientallen keren opnieuw ingesteld, maar het resultaat is teleurstellend. De spraak is nog steeds niet beter. Ten einde raad ben ik naar Kentalis gegaan om daar eens advies in te winnen. Ze adviseerden me om oorstukjes op maat te laten maken, omdat ze denken dat er nu geluid weglekt en ik daardoor steeds een galm heb. Vooral in de hoge tonen. De audicien was het er niet mee eens en zegt dat ik veel last van bijgeluiden ga krijgen. Hij stelde een tussenoplossing voor : bestaande oorstukjes die het oor meer afsluiten dan de domes die ik nu heb. Inderdaad is de galm nu iets minder, maar ik versta nog steeds niks. Ik weet het nu even niet meer. 2 Deskundigen die een andere mening hebben!!!! . Moedeloos intussen. :roll:
Ik heb een gehoorverlies in de lage en midden tonentonen. Unitron Moxi 20 heb ik 7 jaar gehad. Niet geweldig.
Ik ga nu de Oticon opn proberen, maar de eerste week kan ik niemand verstaan.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Ervaringen met maat oorstukjes

Bericht door Forummoderator » ma 19.01.2015 14:08

Nu ben ik geen audicien, maar ik heb in de loop der jaren verschillende oorstukjes gehad bij mijn hoorapparaten en deze werden altijd op maat gemaakt. De audicien maakte een afdruk van mijn gehoorgang en aan de hand daarvan werden mijn oorstukjes vervaardigd. Het lijkt mij niet wenselijk dat er geluid weglekt en ik zou geen genoegen nemen met bestaande oorstukjes. Je zou van een audicien meer service moeten verwachten

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » ma 19.01.2015 16:58

Ik laat ze zeker maken. Ik heb een recept liggen van Kentalis. Anders zal ik nooit weten of dit een vebetering is !
Ik heb een gehoorverlies in de lage en midden tonentonen. Unitron Moxi 20 heb ik 7 jaar gehad. Niet geweldig.

Frits

Bericht door Frits » ma 19.01.2015 18:24

Ik weet niet of Kentalis daar deskundig genoeg voor is.
Wat ik wel weet dat je gehoorgang niet statisch is.
M.a.w. het kan zijn dat de stukjes na een aantal jaren
niet goed meer afsluiten.

De zorgverzekeraars vergoeden dat ook. Ik dacht om de
twee en half of drie jaar.
De audicien moet dat dus gewoon doen of naar een ander.
Er zijn vele audiciens dus er is veel keus. Tenslotte verdienen
ze er aan.

En inderdaad, meer service zou wel wenselijk zijn.

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » ma 19.01.2015 19:11

Dank je Frits. Kentalis gaat dit ook niet doen. De audicien moet het gaan doen. Ik ben daar overigens heel tevreden. Ze doen alles om mij goed te laten horen. Ik ben al zo'n 20 jaar bezig daar. Iedere keer proef apparaatjes en dan besloot ik toch om het niet te doen. Ik weet dat je oor niet statisch is. Over een paar jaar zien we wel weer verder. Ik wil gewoon een gesprek kunnen volgen. Dat moet in deze tijd verdorie toch mogelijk zijn. Ik geef het niet op. :-P

Frits

Bericht door Frits » ma 19.01.2015 20:19

judith schreef: Ik geef het niet op. :-P
Zo mag ik het horen!
Dat slechte spraak verstaan herken ik wel.
Het is erg vervelend.
Je gehoorverlies zit dus in de lage tonen.

Blijf proberen. Blijf zeuren. Tot je hebt bereikt wat
je wil.
Maar houd er ook rekening mee dat soms niet alles
kan. En dan blijft het enige wat nog rest de situatie
accepteren zoals die is.

Ik weet hoe moeilijk dat is.

Heel veel sterkte.

Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Bericht door Forummoderator » ma 19.01.2015 20:32

Gelijk heb je dat je het niet opgeeft. Het zijn jouw oren, het is jouw gehoor en jij moet ermee leven en niet de audicien.

Succes

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » ma 19.01.2015 21:25

Eigenlijk raar dat de audicien al bij voorbaat weet dat het niks voor mij is. Je zou denken dat hij hier toch wat aan verdient !!
Ik moet mijn oren nog even laten uitspuiten omdat ik griep gehad heb. Dan probeer ik een paar dagen die 'tussenstukjes' en dan kan hij ze maken.

Dank voor jullie steun. Ik heb inmiddels al wel geaccepteerd dat mijn gehoor niet goed is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er niet alles aan zal doen om het te verbeteren en intussen staat de techniek van hoortoestellen ook niet stil.

Frits

Bericht door Frits » ma 19.01.2015 22:26

Wat ik me afvraag is hoe je bij de audicien bent gekomen.
Ik heb de indruk dat de problemen toch wel complex zijn.
Ben je onder behandeling bij een audiologisch centrum?

Voor adressen van audiologische centra zie

http://www.fenac.nl

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » di 20.01.2015 00:13

De audicien was de enige in mijn woonplaats. Ik hoorde er ook goede dingen over ! Het audiologisch centrum Kentalis heb ik zelf benaderd voor een second opinion. Daar heb ik nog een afspraak over 5 weken om de resultaten te bespreken van de maat oorstukjes.

hang

Bericht door hang » za 23.04.2016 23:18

Bij mij is bij de aanschaf van het hoortoestel(ik ben eenzijdig slechthorend op de lage tonen) direct een maat oorstukje gemaakt. Volgens de audicien omdat anders tonen weglekken. Dit is alleen een probleem bij versterking van lage tonen. Ik heb een Phonak Audeo III, en dat werkt goed. Alleen muziek gaat niet echt goed. Het lijkt of de hoge tonen te sterk weergegeven worden. Maar ja, als je eenzijdig slechthorend bent heb je altijd nog een goed werkend oor, wat het een en ander opvangt :-D

judith
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door judith » zo 24.04.2016 11:52

Ik heb nog steeds geen maat oorstukjes. De audicien denkt dat ik er niks aan heb. Bij mij zijn de hoge tonen te hard en te zweverig . Het galmt erg waardoor ik de spraak niet versta. Mijn dure hoorapparaten liggen in de kast te verstoffen !

bart

Bericht door bart » za 14.05.2016 14:58

Neem nogmaals contact op met de het audiologische centrum.
Vraag hun of zij even aan de audicien kunnen uitleggen waarom een beter oorstukje wel effect heeft.
Als die winkel dwars blijft vraag daar dan een advies voor een andere audicien.

Je moet met elk nieuw toestel leren horen maar het moet ook echt goed voor je worden afgesteld.
Je moet het zeker niet in de kast laten leggen.
Als hij niet goed is heb je recht op een andere net zo lang tot je er een hebt die volstaat.

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”