Voorlopige conclusie hoorzorg-onderzoek

Hier kun je tips en nuttige informatie plaatsen zoals vergoedingen van hoortoestellen, hulpmiddelen, wat te doen bij calamiteiten e.o.

Moderator: Forummoderator

Gebruikersavatar
Forummoderator
Forum Beheerder
Forum Beheerder
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 22.04.2007 01:07

Voorlopige conclusie hoorzorg-onderzoek

Bericht door Forummoderator » wo 01.10.2014 23:04

Voorlopige conclusie hoorzorg-onderzoek: we betalen minder voor dezelfde kwaliteit hoorzorg

Publicatiedatum: 01 oktober 2014
Onderzoek uitgevoerd door het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) toont aan dat de kwaliteit van hoorzorg gelijk is gebleven, nadat vanaf begin 2013 hoorhulpmiddelen ‘functiegericht’ worden verstrekt. De prijzen van hoortoestellen zijn daarbij gedaald. Audiologen hebben bovendien aangegeven dat ook zij - net als de verzekeraars en de patiëntenorganisaties - achter het verfijnen van het bij deze nieuwe werkwijze horende protocol staan.


Het toenmalige College voor Zorgverzekeringen (CVZ), nu opgegaan in het Zorginstituut Nederland (ZiNL), concludeerde dat het vorige systeem prijsopdrijvend was. U ging als slechthorende steeds meer voor hoortoestellen betalen. In het nieuwe systeem moest dat een halt worden toegeroepen. Gevaar was dat dit ten koste zou gaan van de kwaliteit. Maar ondanks dat verzekeraars audiciens onder druk hebben gezet om prijzen te verlagen, blijkt nu uit onderzoek van het AMC dat in 2013 de kwaliteit op peil is gebleven. Dat is mede te danken aan de inzet en motivatie van de audiciens. Kritiek dat het AMC-onderzoek niet onafhankelijk zou zijn, delen de patiëntenverenigingen niet. Wel blijven wij aandringen op verbeteringen en vinden wij dat monitoren heel belangrijk is.

Inzicht en verfijning
Mooi aan de nieuwe werkwijze is dat er gewerkt wordt volgens een protocol. Door de werkwijze te standaardiseren en gegevens vast te leggen, komt er meer zicht op wat wel en niet goede hoorzorg is en van welke factoren dit afhankelijk is. Dat geeft audiciens en audiologen meer inzicht, maar ook u als hoortoesteldragers zelf.
Het protocol is een startpunt. Er zijn al allerlei verbeteringen doorgevoerd en ook op dit moment wordt hard gewerkt aan verfijning. Zo is er op aandringen van NVVS vanaf het begin de mogelijkheid van een ‘extra zorgaanvraag’ gekomen. Een aanvraag die gedaan kan worden als u als slechthorende er met uw audicien of audioloog binnen het protocol in eerste instantie niet uitkomt. Momenteel wordt gewerkt aan het verfijnen van de vragenlijst waarin u aangeeft in welke situaties u wel of niet goed kunt horen. Naast deze vragenlijst wordt een methode toegevoegd die beter achterhaald wat uw wensen zijn. Ook ligt er in concept een nieuwe richtlijn klaar voor het verstrekken van overige hoorhulpmiddelen.

Deze verbeteringen komen tot stand met inbreng van audiologen, verzekeraars en input vanuit ons als patiëntenverenigingen. Het is spijtig dat ondanks vele pogingen de hoortoestelfabrikanten in Nederland en de brancheorganisatie van audiciens hieraan geen medewerking willen verlenen omdat niet aan hun eisen wordt voldaan. Inmiddels zijn wel enkele audicienbedrijven aangehaakt bij het verbeterproces en hebben internationale fabrikanten hun belangstelling getoond voor de ontwikkelingen in Nederland.

Blijven monitoren
Naast het AMC-onderzoek wordt er momenteel in opdracht van minister Schippers van Volksgezondheid, een soortgelijk onderzoek uitgevoerd op basis van de door de NVVS ontwikkelde CQI-vragenlijsten. Deze resultaten worden begin 2015 verwacht. Wij zijn benieuwd of dit onderzoek de resultaten van het AMC-onderzoek bevestigt.
Dat de kwaliteit nu gemiddeld goed te noemen is, wil nog niet zeggen dat iedereen tevreden is. Daarom hebben we als patiëntenorganisatie aangedrongen op aanvullend onderzoek naar de klachten op ons meldpunt. Dit onderzoek zal worden uitgevoerd door PACT (lees meer in het oktobernummer van HOREN Magazine).

Zoals een bekende slogan zegt: “In het verleden opgebouwde resultaten, bieden geen garanties voor de toekomst.” Kwaliteitsmetingen moeten daarom jaarlijks worden ingezet. Loopt de kwaliteit terug, dan zijn wij als patiëntenverenigingen de eersten die partijen hierop zullen aanspreken.

Lees hier het AMC onderzoek.

Bron: NVVS

Plaats reactie

Terug naar “Handige Tips en nuttige Informatie voor vergoedingen e.d.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten