Vergoeding 2016

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Catherine

Vergoeding 2016

Bericht door Catherine » zo 22.11.2015 14:18

Hallo,
Dit hele jaar ben ik bezig geweest bijeen audicien met nieuwe hoortoestellen. Mijn vijfde stel.
Mijn hoorverlies is ernstig.
Mijn hardheidsgrens ongeveer 90dB. Ik begin pas te horen rond de 50 dB. In die 40 dB moet dus alle geluid gestopt worden.
De audicien stopt nu tot volgend jaar. Omdat mijn huidige proeftoestel, oticon ayla (?) uit hun levering gehaald wordt. Het was ook een toestel uit een oude serie. Ik zou nu starten zonder de in-het-oor-versterking. Het apparaat zat in de loop van de dag steeds verstopt. Ik leek dan in een vissenkom te zitten.
Nu schijnt de vergoeding dusdanig te veranderen, dat het VGZ, dat dit jaar tot 1145 euro vergoedde, nu teruggaat naar rond de 700 euro. Ik hoopte op een beter toestel, toen ik startte dit jaar.
Helaas. Zelfs het oude toestel, wat ik nu zes jaar draag, een Oticon vigo, kreeg ik niet meer. Die zit inmiddels in de vrije markt.
Dat betekent dat ik 0€ vergoed krijg. Dat klopt toch niet? Mijn oude rechtertoestel is kapot. Hij valt steeds uit en doet het weer even als ik hem vasthoudt.
Ik weet me geen raad meer.
Wie kan mij informatie geven?
Vriendelijke groet!

Catherine

Re: Vergoeding 201

Bericht door Catherine » ma 23.11.2015 17:58

P.s. Vandaag had ik het VGZ aan de lijn. De info die de medewerkster gaf, was dat je 75% vergoeding krijgt. Ik ook het eigen risico. Maar... zij wist niet, dat de hoortoestellen niet boven de 770 € uit mogen komen.... Dan krijg je dus geen enkele vergoeding. Dat was dit jaat nog 1125 €.
De medewerksters worden er dus niet over ingelicht. Zij heeft het aan collega's gevraagd, die hier ook niets over wisten.
Hoe nu verder? Met alleen de oude en allergoedkoopste hulpmiddelen?

Frits

Re: Vergoeding 2016

Bericht door Frits » ma 23.11.2015 18:31

Catherine, je krijgt geen enkele reactie. Daarom doe ik het
maar. Dit forum wordt niet zo druk bezocht.

Als het goed is is je audicien STAR gecertificeerd.
Dan weet hij/zij dus dat je een formulier moet invullen om te
kunnen bepalen in welke vergoedingsklasse je valt en welk
apparaat je nodig hebt.

Standaard is dat je los van je eigen risico 75% van de aanschafprijs
vergoed krijgt. Je betaalt dus altijd 25% zelf.

De maximumprijs van het apparaat hangt dus af van in categorie
je valt. De oorstukjes worden meestal 100% vergoed.

Ik heb eens op de website van het VGZ gekeken. Ik word daar niet
veel wijzer van/
Het is ook afhankelijk van welke polis je hebt.
Kijk dus in de polisvoorwaarden. Daar moet je wel het een en ander
kunnen vinden. Op zijn minst een lijst met vergoedingen.

Uit je verhaal begrijp ik dat je een ingewikkeld hoorprobleem hebt.
Ik vraag me dus af of je bij een audiologisch centrum bent geweest
of dat je rechtstreeks naar een hoorwinkel bent gegaan.

Een audiologisch centrum heeft veel expertise over hoorproblemen in
huis en heeft geen commerciële belangen.
Je hebt wel een verwijzing van huisarts of KNO-arts nodig. Ik zou dat
zeker overwegen.

Ik hoop dat ik je een eind op weg heb geholpen.

Succes en sterkte er mee.

Catherine

Bericht door Catherine » di 24.11.2015 12:14

Dank je Frits,
Naar het AC ben ik al twee keer geweest en ik val in categorie vijf.
Het probleem is en ik vraag me af wie dat weet, is dat heel veel ziektekostenverzekeringen, in ieder geval het VGZ alleen nog maar vergoeden binnen een marktconforme prijs,die in 2015 1125 euro was en in 2016 770 euro.
Mijn huidige toestel, gewoon vergoed door het VGZ, zes jaar geleden, een Oticon vigo lyo, kan ik dit jaar al niet meer uitproberen. Ik ben bezig geweest met een goedkoper toestel, de Oticon Agyl. Deze viel wel binnen de marktconforme prijs.
Het vreemde is, dat ik hier niets over lees in de polis. De VGZ-dame die inlichtingen geeft wist er ook niets van en geloofde het eerst niet. Maar toen ik zei dat ik de informatie van audiciens had, zei ze direct dat dit dan waar is.
En, mijn hoorverlies is helemaal niet zo vreselijk. Ik ben wel gevoelig voor harde geluiden en ja, heb een erfelijk hoorverlies.
Wat me raakt is de 'geheime' veranderingen van de ziektekostenverzekeringen en wij, slechthorenden dus geen vergoeding meer krijgen voor de apparaten die nu ontwikkeld zijn. Zo jammer!

Trudie

Bericht door Trudie » di 24.11.2015 21:14

Catherine schreef:Het probleem is en ik vraag me af wie dat weet, is dat heel veel ziektekostenverzekeringen, in ieder geval het VGZ alleen nog maar vergoeden binnen een marktconforme prijs,die in 2015 1125 euro was en in 2016 770 euro.
Klopt helaas. (bedrag kan iets afwijken, bijv. als het incl. oorstukje is)
Categorie 5 bevat o.a. Oticon Acto Pro en Agil, Nera en Ria2 Pro.

Catherine

Bericht door Catherine » di 24.11.2015 21:55

Hoi Trudie,
Maar, bijna niemand weet dit! Op mijn polis staat er niets over.
De agil is volgend jaar niet meer leverbaar, zei de audicien.
Naar allemaal!

Catherine

Bericht door Catherine » za 05.12.2015 00:12

Kent iemand het verschil tussen de Oticon acto pro en de Ria 2pro? Ik ben de laatste nu aan het proberen, maar, veel geluid wat de spraak overstemt. Mijn eigen stem klinkt vreemd. Heeft iemand er ervaring mee?

Trudie

Bericht door Trudie » za 05.12.2015 22:03

Heeft u andere oorstukjes bij deze hoortoestellen, die het oor meer afsluiten?

(Is het een optie om van zorgverzekering te veranderen? Er zijn zorgverzekeraars waarbij je wel mag bijbetalen voor het toestel naar keuze. Zelfs als dit toestel niet in de hoortoestellendatabase voorkomt!)

mapol

Bericht door mapol » ma 07.12.2015 17:19

Graag zou ik willen weten welke zorgverzekeraars dat zijn. Ik zit in de proefperiode van nieuwe hoortoestellen, maar ik denk dat ik ze weer inlever. Misschien een reden om nu te wisselen van zorgverzekeraar en in 2016 opnieuw aan de gang gaan? Ik zit nu bij IZA + extra zorg 1

Catherine

Bericht door Catherine » do 10.12.2015 20:34

Hallo,
Sorry voor de late reactie. Ik ben nu net begonnen met de oticon alta pro, een iho. En het is niet meer 'een grote bak herrie', waar ik veel last van had. Maar, buiten het marktconform gebeuren. Ik probeer eerst maar en verder weet ik het niet meer.
Is het handig om geen natura te nemen volgend jaar?

Ik ben bij het VGZ en altijd is dat prima geweest. Dit is mijn vijfde serie toestellen.
Volgens twee verschillende audiciens, zijn alle verzekeringen sterk aan het verminderen met de vergoeding. Alleen een verzekeringsmaatschappij in Drenthe, voor politiemensen (?) zou nog bereid zijn geweest om meer te vergoeden.
Vriendelijke groet!

Catherine

Bericht door Catherine » do 10.12.2015 21:05

P.s. En als de ziektekostenverzekeringen hun vergoeding volgend jaar weer terugschroeven? Misschien toch dit jaar je toestellen nemen, als je tevreden bent?

Catherine

Bericht door Catherine » do 10.12.2015 21:07

P.s. 2... VGZ Ruime keuze, vitaal pakket, heb ik nu.

Marleentje

Bericht door Marleentje » ma 28.12.2015 10:26

Echt geldklopperij als je het mij vraagt. Hoezo moeten wij onschuldige slechthorenden, die hier niks aan kunnen doen, zoveel moeten betalen om toch nog deel te kunnen nemen aan deze maatschappij. Tja ik kan ook zonder gaan lopen, maar dan mis ik zoveel en zou ik mijn werk op moeten geven. Iets wat ik echt niet wil. Waarom is er geen regeling dat, wij ook een volledige vergoeding krijgen net als de kinderen?

Dit jaar ook een Oticon Ria Pro aangeschaft. Had voorheen een Widex, al jaren niks anders gewend en dan ineens na een jaar uitproberen, van allerlei toestellen ben ik hierop terecht gekomen. Ik ben eerst begonnen met een audicien en daarna ben ik overgestapt naar een Audiologisch centrum. Zojuist de eerste rekening moeten betalen, leuk hoor die 25% even zelf op hoesten en dan nog een eigen risico wat er aan zit te komen, gelukkig is dat nog maar een beetje, maar ik zal het wel moeten betalen. Klopt dit trouwens wel!?!? Voor mijn gevoel had ik alles betaald, maar hoezo nog de eigen risico dan nog betalen. Ik heb die 25% toch al betaald aan de verzekeraar!?

Ik hoop dat, er toch heel gauw iets in de toekomst gaan veranderen voor ons, de onschuldige slechthorenden dat, wij ook een volledige vergoeding krijgen en/of een breder pakket uit keuzes krijgen in producten/toestellen. Want ook ik kreeg inderdaad steeds te horen dat, niet er niet alle toestellen meer toereikend zijn, dit omdat het niet word vergoed of aangeleverd word. Ja, kom op zeg!!!!!! En wat ik dan ook nog zuur vind is dat, er altijd een actie is van twee 'halen en een betalen' is, nou dat ik voor mij niet het geval, want ik heb maar één oor.... Dus die actie geldt niet voor mij!!!

Al met al is het niet leuk om slechthorend te zijn, ofwel niet op deze manier. Verder heb ik er geen last van, want ik zelf vergeet vaak genoeg dat, ik het ben. Hoewel ik het 30 jaar ben. :P Maar door die kosten steeds te moeten betalen, is het echt niet leuk!!!

Fijne dag...
Ik ga sporten!!

Marleen.

Marleentje

Bericht door Marleentje » ma 28.12.2015 10:34

Catherine schreef:Hoi Trudie,
Maar, bijna niemand weet dit! Op mijn polis staat er niets over.
De agil is volgend jaar niet meer leverbaar, zei de audicien.
Naar allemaal!
Hoi Catherine,

Ik heb nu zelf de Oticon pro ria. Ik kan mijzelf helemaal zien in jou verhaal over het rare stemgeluid. Ik had dit ook met alle hoortoestellen die ik geprobeerd had. DAarom ben ik als een gek naar de audiologisch centrum gegaan en daar ben ik zo tof geholpen. De audiocien daar heeft mijn hoortoestel, nieuw en oud et elkaar vergeleken. Hij heeft beiden toestellenz zelf gehoord, dus niet via het audiogram, maar zelf met geluid in zijn oor. En dit heeft tot resultaat gewerkt dat ik nu mijn Oticon pro ria na een jaar met tevredenheid kan dragen. Mijn stem klinkt weer normaal, maar tja eén ding het is nooit meer het geluid wat ik al jaren gewend was van Widex analoog. Ik ben dus pas sinds dit jaar ook over gegaan naar digitaal. Dat was echt wennen en eigenlijk nog steeds..

Succes.

Oja was jij ook die vroeg of je moest blijven bij je huidige verzekering? Ik heb zelf ook gekeken naar andere verzekeringen, maar ik ben er niet veel wijzer van geworden en je zult altijd een eigen bijdrage en 25% moeten betalen bij aanschaf hoortoestel. Poef.. Niet leuk!

Trudie

Bericht door Trudie » ma 28.12.2015 15:52

Eigen bijdrage is niet hetzelfde als het eigen risico.
Over de 75% die wordt vergoed door de zorgverzekeraar wordt eigen risico berekend (als die nog niet is opgebruikt)

De eigen bijdrage moet door de klant worden voldaan en kan door sommige aanvullende verzekeringen ook vergoed worden.

Voor degene hierboven met VGZ vitaal:
vergoeding hulpmiddelen: € 350,- per jaar (dit betreft een budget voor hulpmiddelen)
Dus de eindrekening zeker declareren bij VGZ!

Catherine

Bericht door Catherine » wo 13.04.2016 14:00

Ondanks het feit dat ik ruim een jaar bezig ben, en vier toestellen geprobeerd heb, wilde het VGZ het laatste toestel niet vergoeden. Omdat het buiten de database valt.
Ik ga dit nu niet aanvechten, omdat ik ook met dit toestel wel hoor maar niet kan verstaan, als er meerdere mensen zijn. Ik ga nu, na een oticon, een widex proberen. De audicien doet zijn best. Maar ik ben moeilijk. Mijn lawaaidrempel ligt bij 90 dB en mijn hoorverlies bij 50 dB. In een klein gebied moet dus alles gecomprimeerd worden.
Het VGZ is dus niet meedenkend. Helaas.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”