Criteria voor categorieën

Ervaringen met hoortoestellen, solo-apparatuur en andere hoorhulpmiddelen; ervaringen met audiciëns en andere verstrekkers van deze apparatuur.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Henk Cruijff
Beginner
Beginner

Criteria voor categorieën

Bericht door Henk Cruijff » vr 02.03.2018 15:37

Vijf jaar geleden, bij de aanschaf van nieuwe hoorapparaten, werd voor het eerst en nog een beetje onwennig, gewerkt met categorieën. Als ik het mij goed herinner, werd er toen voornamelijk gekeken naar het hoorverlies: hoe meer verlies, hoe hoger de categorie. Ik belandde in categorie 4.
Ik ga nu weer het traject in van aanschaf nieuwe apparaten en de audicien heeft mij verteld dat hoorverlies geen criterium meer is maar de maatschappelijk/sociale relevantie van de patiënt. Ter illustratie: iemand die op zichzelf leeft/woont beland in categorie 1 en een nog werkzame leraar voor een klas met 30 leerlingen in categorie 5. Het gaat om omstandigheden buiten de deur, thuis je eigen (klein-)kinderen niet kunnen verstaan telt niet mee. Voor de vaststelling van de categorie moet dan ook voor de zorgverzekeraar een verhaal aangeleverd worden waaruit het belang van een goed gehoor in het maatschappelijke verkeer gemotiveerd moet worden.
Van deze nieuwe aanpak keek ik nogal op, zacht gezegd.
Kan iemand de nieuwe aanpak bevestigen?
Heeft iemand er inmiddels ervaring mee?

Iris
Beginner
Beginner

Re: Criteria voor categorieën

Bericht door Iris » zo 25.03.2018 01:34

* Hoop dat dit bericht niet weer verdwijnt, ben net uren bezig geweest iets neer te pennen, maar ik was in eens weer uitgelogd...

Mijn mond viel open toen ik dat hoorde van de audicien...
Ik ben 41, alleenstaand, bijstandsuitkering met arbeidsbeperking, door depressies en andere psychische klachten, de otosclerose (operatie 10 jaar terug, leek even succesvol, heeft uiteindelijk geen zoden aan de dijk gezet)heeft dit de afgelopen jaren dermate versterkt dat ik in een sociaal isolement terecht ben gekomen. Voorheen deed ik nog veel vrijwilligerswerk maar de communicatie daar werd steeds lastiger dus ik trok me steeds meer terug, mijn wereld werd steeds kleiner en na een bijna-doof ervaring door een grote prop oorsmeer in mijn relatief minder slechte oor tijdens de kerstdagen besloot ik dat het zo niet langer kon . Dus naar de KNO arts en gehoortesten doen. Resultaten waren bedroevend, links 80-90dB verlies, rechts rond de 55, beide kanten hoortoestellen was het advies.
De audicien begon meteen over het maatschappelijk/sociale relevantie-criterium van de verzekeraars en ik zat daar met mijn oren te klapperen...Dit zou dus kunnen betekenen dat iemand in een sociaal isolement en weinig financiële middelen (zoals ik) afgescheept zou kunnen worden met een ontoereikend product uit cat.1 of 2. Met alleen het kunnen horen van de deurbel(krijg niet vaak bezoek) en de blaffende hond van de buren ben ik niet geholpen, zou dus geen verbetering van de kwaliteit van leven betekenen. Ik heb minstens toestellen nodig uit cat. 5 om weer enigszins te kunnen meedoen in deze (participatie) maatschappij. De audicien wilde dan wel voor cat.3 gaan en presenteerde dit als hoogst haalbare gezien mijn situatie, ze wilde mijn verhaal wel wat aanpassen zodat mijn dagelijkse activiteiten(nog steeds wel wat vrijwilligerswerk maar veel minder dan voorheen) nog wel substantieel genoeg leken voor de verzekeraar(wishful thinking en een leugentje om bestwil dus). Ik kreeg een novasense cat. 3 setje mee om uit te proberen, dit werd geen succes, dopjes te groot, pijnlijke gehoorgangen, geluid te schel, vervormd en afgeknepen, soms overstuurd, spraakverstaan werd er niet beter op. Dus terug met die dingen. De toen aanwezige audicien leek beter onderlegd dan z'n collega en nam mij een stuk serieuzer, doorzag dat dit toestel te zwak was voor het zware gehoorverlies van mijn linkeroor en stelde voor binnenkort een toestel uit cat. 5 uit te testen. Hoop dat de verzekering hierover niet moeilijk gaat lopen doen.
Al met al vind ik het een kwalijke ontwikkeling die contra-productief werkt, een inbreuk op de privacy en zeer kwetsend. Eenmaal in een sociaal isolement? Dan moet je daar maar in blijven zo lijkt het. Je bent toch onrendabel en blijkbaar niet relevant...dit is mijn ervaring.

Henk Cruijff
Beginner
Beginner

Bericht door Henk Cruijff » zo 25.03.2018 12:15

Iris,

Bedankt voor je reactie! Het aanvankelijk uitblijven van reacties deed mij hopen dat mijn geval een "incident" zou blijken, maar ik vrees dat dat niet het geval is. Klaarblijkelijk realiseren vele serieus gehoorgestoorden zich nog niet wat ze boven het hoofd hangt als ze voor nieuwe apparaten gaan. Het lijkt me een onderwerp voor belangenverenigingen van gehoorgestoorden. Wordt vervolgd, denk ik.

Iris
Beginner
Beginner

Bericht door Iris » ma 26.03.2018 00:16

Het is dat het zo stil is hier, anders waren er misschien meer met soort gelijke ervaringen.

Als het cat. 5 toestel bij mij wel goede resultaten op gaat leveren maar de verzekering gaat toch dwarsliggen, dan zal ik hier weer mijn beklag komen doen. Mijn gehoorgangen moeten eerst herstellen van het martelwerktuig dat dat andere toestel was. over drie weken de nieuwe proef, nu zit ik weer zonder apparaten.

gevedepe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door gevedepe » ma 30.07.2018 09:43

Deze ervaringen zijn het, waarschijnlijk onbedoelde, gevolg van een in 2013 ingevoerd Hoorprotocol waarvoor ook de NVVS tekende. Je kunt deze ervaringen onder de aandacht brengen van Angélique van Lynden van de NVVS/Hoormij: angelique.vanlynden@stichtinghoormij.nl 030 6354002
Zie ook www.hoorwijzer.nl met uitleg over het protocol

Plaats reactie

Terug naar “Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen”