Radeloos..

Algemene discussie, ervaringen, opmerkingen over slechthorendheid en hoorproblemen.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
Moraad92
Beginner
Beginner

Radeloos..

Bericht door Moraad92 » do 04.06.2020 18:46

Hi allemaal,

Ik schrijf dit verhaal omdat ik, 1. helemaal radeloos ben en 2. het gevoel heb dat ik hier mijn hart kan luchten, ik lees regelmatig mee met verschillende topics.

Het begon allemaal in november vorig jaar. Ik kwam thuis van sporten, ging douchen en ging vervolgens op de bank TV kijken. Op dat moment hoorde ik iets knappen in mijn oor. Op dat moment wist ik meteen dat het niet oké was. Ik hoorde een ruis met af en toe een hoge toon. Ik raakte vervolgens erg in paniek maar heb dezelfde avond geen problemen gehad met slapen. Ik dacht, ik heb totaal geen harde muziek opgezet of ben niet naar een feestje/club geweest, dus het moet wel goed komen. Het gekke was dat het onderwerp tinnitus een paar dagen voordat mijn tinnitus ontstond, was besproken op werk, Misschien had ik het al maar viel het door het gesprek de tinnitus mij meer op. Ik liet het op een gegeven moment varen omdat mijn vriendin langskwam. Door haar had ik een hoop afleiding en focuste ik me niet op de oorsuizen. Ik dacht ach ja, dat zal vanzelf wel verdwijnen. Dat bleek helaas niet zo te zijn. Ik ging me er steeds meer in verdiepen, struinde fora's langs en kwam de ene horrorverhaal na de andere tegen wat bij mij alleen maar meer paniek heeft gecreëerd.

Ik ben na het weekend langs geweest bij mijn huisarts. Die heeft aangegeven dat mijn trommelvliezen wat ingetrokken waren en heeft mij een neusspray voorgeschreven. Helaas heeft dit niets geholpen. Ik voelde me ook totaal niet serieus genomen worden door mijn huisarts. De weken erop volgde met slapeloze nachten, verergering van mijn tinnitus en het hopeloos lopen met de ziel onder mijn armen. Eindelijk na eindeloze bezoeken bij de huisarts kreeg ik een doorverwijzing naar de KNO-arts. Die heeft een test afgenomen en in mijn oren gekeken. Die kwam tot de conclusie dat er niks aan de hand was met mijn gehoor en mijn tinnitus waarschijnlijk is veroorzaakt door iets 'mentaal' (stress). Ik ben een man van 28 jaar. Ik heb vorig jaar een stressvolle periode gehad waarbij ik o.a. bezig was met het afronden van mijn master waar een tekort aan slaap een groot probleem was.

Na een bezoek bij de kno-arts raakte ik alleen maar meer in paniek omdat ik niet kon achterhalen wat het nou was. Het ging mijn leven steeds meer beheersen. Slapen lukte me niet meer, werk kon ik mijn niet focussen en ik ben gedurende de tijd totaal niet leuke vriend geweest voor mijn vriendin. Gelukkig steunde/steunt zij mij. Ik heb lichamelijk alles laten testen (bloed, bloeddruk en urine) alles was prima dus daar lag het ook niet aan. Op een gegeven moment lukte het me wel weer om te slapen, maar mijn obsessief gedrag richting tinnitus verdween maar niet. Vooral als ik 1 keer in een week een hoge piep in mijn oor heb die enkele seconden tot enkele minuten duurt. Ik schrik dan enorm, maar deze verdwijnt dan wel weer. Doordat ik me er meer op focuste zijn er kleine piepjes bij gekomen. Overdag hoor ik deze niet. Alleen bij het slapen.

Sinds vandaag merk ik dat ik nog iets nieuws heb wat denk ik een symptoom is van hyperacusis. Ik ging naar buiten en hoorde in een keer een hoge toon als de wind waaide of als er een auto voorbij raasde. Heel vaag als het weer rustig was dan verdween deze ook. maar zodra er weer een voertuig of wind was dan speelde deze weer op.

Ik ben op dit moment radeloos. Het beheerst mijn leven volledig en krijg steeds meer het gevoel dat ik de controle over mijn leven verlies. Ik keek erg naar mijn toekomst uit na het afronden van mijn master. Nu dit er is bijgekomen, lijkt het alsof de grond onder mijn voeten verdwijnt. In juli heb ik een gesprek bij de GZ-psycholoog om te kijken of mijn vroegere problemen het effect zijn van mijn tinnitus.

Voor degene die het hebben gelezen, ik waardeer het. Bedankt dat ik hier mijn verhaal met jullie heb kunnen delen.

Liefs,

Moraad

bart
Beginner
Beginner

Re: Radeloos..

Bericht door bart » zo 14.06.2020 16:33

ik heb je verhaal gelezen en eigenlijk maar 1 advies.
probeer gewoon rustig te blijven ademen geen stress en paniek (dat is ongezond)
Ik ken ook iemand die dat heeft die zegt dat het went een een muziekje op de achtergrond beter gaat

Mocht je toevallig een antidepressiva gebruiken lees de bijwerkingen lijst dan nog eens door.
ik heb een paar jaar geleden een burn-out gehad en kreeg toen naar een paar maanden slikken steeds meer last van diverse vreemde bijwerkingen.
zoals heel warm erg gevoelige huid en op een gegeven moment ook een ruis in mijn oor.

ik ben toen in overleg met mijn arts gestopt met die pillen en na een week was die ruis gelukkig weg.
Helaas de stress niet maar dat is later alsnog goed gekomen met andere medicijnen en veel praten en een wat gewijzigde levensinstelling

Bart

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen ervaringen en overige voor en door volwassenen”