overgang van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs

Hier kan je discussies houden over school en taalkeuze

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

overgang van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs

Bericht door pommetje6 » wo 02.04.2008 20:33

Onze dochter Jetske is inmiddels 5 jaar en zit nu 2 jaar op de Skelp in Drachten, speciaal onderwijs dus. Op woensdag gaat ze naar de reguliere school van haar zus hier in Lemmer, en daar heeft ze het prima naar haar zin.

Vanochtend was Jetske weer op de reguliere school en hadden we een uitstapje naar de boerderij. Daar had ik even een gesprekje met de juf, wilde graag weten of Jetske volgend schooljaar mee gaat naar groep 2 bij hen, en dat doet ze. Maar toen vroeg de juf of Jetske misschien ook volledig op de reguliere school kon komen, ze doet het heel goed daar, ligt goed in de groep en kletst ook lekker mee.
Ik heb zelf ook al een tijdje het gevoel dat ze op de reguliere school beter in haar vel zit dan op het speciaal onderwijs. Dus nu wil ik e.e.a gaan uitzoeken over de mogelijkheden, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik weet dat de juf en de logopediste van de Skelp haar liever daar houden, dus daar wil ik nog niet gaan vragen, ik wil liever eerst informatie inwinnen en er dan pas op school over praten. Maar waar kan ik informatie krijgen? Wat houdt bijvoorbeeld de ambulante begeleiding in? Hoe vind ik een logopedist(e) in de buurt die ook ervaring heeft met slechthorende kinderen? Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, en dat maakt het dan ook weer wat moeilijker, dus ik hoop er hier iemand is die me tips kan geven
Groetjes,
Esther, mama van 4 waaronder een slechthorende dochter

Bente06
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Hai

Bericht door Bente06 » wo 09.04.2008 08:54

Als ik jou was zou ik eerst eens een gesprek aangaan met de leiding van het normale onderwijs over wat de mogelijkheden zijn voor jullie dochter. Verder kan je bij de stichting mee ook een heleboel informatie krijgen wat betrefd een eventuele overstap naar het normale onderwijs. Daarnaast zijn jullie als ouder de leidende factor en als jullie denken dat jullie dochter beter af is op het gewone onderwijs dan moet je je niets aantrekken van anderen en al helemaal niet van het so onderwijs. Ze staan er om bekend kinderen zo lang mogelijk vast te willen houden op dit onderwijs. Ook kan je via de stichting mee meer informatie krijgen over ambulante begeleiding. Dit is een vorm van begeleiding die ze geven vanuit het speciaal onderwijs als een kind naar het gewone onderwijs gaat. Hoe je een logopediste vind is puur alle logo's afbellen en specifiek vragen of ze ervaring hebben met so kinderen. Of dat ze iemand weten die dit wel heeft als ze zelf geen ervaring hebben.
Maar het lijkt me voor jou verstandig om eerst met de leiding van het normale onderwijs te gaan praten. Eventueel met een intern begeleider van de school, zij kan je vaak vertellen waar je moet beginnen en kan je helpen dingen voor elkaar te krijgen.

Heel veel succes met alles.

Groetjes Floor
Dream as if you'll live forever, live as you'll die today... Geniet van alles wat er om je heen gebeurd want het kan allemaal zo over zijn... Kijk naar alles alsof je kind bent er is niets mooier dan alles elke keer weer opnieuw te beleven...

Juke
Beginner
Beginner

Bericht door Juke » do 29.05.2008 00:01

Hoi ,
wij hebben onze zoon ook overgeplaatst naar het regulier. tegen de zin in van de school voor speciaal onderwijs. Ik ben helemaal niet paranoide aangelegd maar wij hadden het gevoel dat we echt op alle manieren werden tegengewerkt door het speciaal onderwijs.
En dat terwijl de keuze aan de ouders is.

Het vervelende is, is dat de dienst ambulante begeleiding die waarschijnlijk de begeleiding van jouw kind op het regulier zal gaan verzorgen, waarschijnlijk aan de Skelp verbonden is, als ze al niet daar gehuisvest zijn?

Misschien ben je inmiddels al veel verder, ik hoop het want het is alweer eind mei. Maar wat de reguliere school wel kan doen, is zelf de AB-dienst opbellen en vragen om een gesprek, zonder de naam van het kind te noemen. Dan komt de AB-er op school om uitleg te geven over wat zij zoal doen. Lijkt met heel legitiem.

Succes!

Wij hebben er totaal geen spijt van, ondanktsalle waarschuwingen van het speciaal onderwijs dat het veel te zwaar zou zijn.

Maar onze zoon heeft al zijn achterstanden ingelopen, in anderhalf jaar tijd. Sociaal heeft hij het niet makkelijk, maar op het speciaal onderwijs was dat zeker niet beter. En het grote voordeel is natuurlijk dat alles nu heel dichtbij is, geen reistijden meer en met deze school blijken wij als ouders een heel normale, prettige en constructieve relatie te kunnen hebben (Na bijna 10 jaar speciaal onderwijs dacht ik dat dat gewoon onmogelijk was, of dat het aan ons lag... )

groet, Juke

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » do 29.05.2008 11:18

Fijn om jullie verhaal te lezen. Hoe oud was je zoon toen hij overstapte?

Wij zijn er nog niet helemaal over uit, we hebben laatst een gesprek gehad op de Skelp en daar kwam toch zeker wel naar voren dat hun advies is dat ze zeker nog op de Skelp moet blijven (en dat had ik ook niet anders verwacht). Wel gaven ze aan dat het helemaal onze keuze is, dus mochten we toch kiezen om over te stappen naar regulier onderwijs gaan ze daar wel aan mee werken (zijn ze ook wel verplicht volgens mij).

We hebben het ac ook om advies gevraagd, maar omdat ze daar de gegevens nog niet binnen hebben is Jetske daar nog niet besproken dus heb ik ook nog niets gehoord.

Maar wat wel uit het gesprek op school bleek is dat Jetske erg goed kan verbloemen dat ze iets niet gehoord heeft, en daardoor best veel mist. We houden haar nu waarschijnlijk toch nog een jaar of 2 op de Skelp om toch nog meer aan de logopedische kant te werken, maar ze zijn in ieder geval op de hoogte van onze wens om haar naar het reguliere onderwijs te doen dus blijven ze goed naar haar kijken om evt. het advies te veranderen. Ze hebben ook toegezegd dat Jetske volgend jaar in een pittige groep 2 geplaatst gaat worden zodat ze wel flinke uitdaging krijgt, want ik had soms wel eens het idee dat ze die ook niet genoeg krijgt.

Ik denk zelf dat we als Jetske naar groep 4 gaat we weer verder kijken, ik had zelf altijd al gezegd dat Jetske in ieder geval groep 3 op de Skelp doet omdat daar de begeleiding gewoon veel groter is.

Maar goed, wat ik al zei, we hebben nog geen advies van het ac, als die wel positief zijn wordt het toch weer moeilijker.
Groetjes,

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » ma 23.03.2009 21:26

Lange tijd niets van me laten horen. Vorig jaar hebben we het hele plan toch nog maar laten rusten, ook omdat het AC ook het advies gaf om haar op de Skelp te laten. Toch is het steeds bij mij blijven knagen...

En nu is mijn dochter 6, en geeft ze zelf aan dat ze liever naar de gewone basisschool wil. Een aantal van de redenen die ze geeft:
- de school is leuker
- ze kan meer spelen met vriendinnetjes
- ze kan tussen de middag met ons thuis eten

Dus nu twijfel ik toch weer, wat is beter voor Jetske. Ik heb vanochtend een lang gesprek gehad met de dienst ambulante begeleiding in Haren (had toevallig de directeur aan de telefoon merkte ik aan het einde van het gesprek). Zijn eerste reactie was dat ik met het zorgteam van de Skelp moet gaan praten, maar dat zie ik eigenlijk niet zitten omdat ik dan het antwoord wel kan raden. Ik heb ook aangegeven dat ze op de Skelp een ander kind is dan op de reguliere school (dat kwam hem wel bekend voor, dat gebeurt wel vaker), en dat ik dus ook bang ben dat de Skelp haar op haar Skelpse kant gaat beoordelen terwijl er meer in zit voor haar, daar ben ik zeker van. Hij gaat nu eerst mijn vraag in zijn team bespreken en dan koppelen ze dat nog terug, en daarna nemen zij contact op met de Skelp (wel zal ik ze alvast laten weten dat ik hier toch weer mee bezig ben, wil niet dat het ze rauw op hun dak valt). Dus dit deel van het verhaal loopt nu, erg spannend.

Daarna heb ik de logopediste hier in het dorp gebeld, ze gaf eerlijk toe maar weinig ervaring te hebben met slechthorende kinderen, maar ze durft het wel aan om Jetske onder haar hoede te nemen, dat komt dus ook wel goed.

En ik heb vanmiddag op de regulier basisschool een afspraak gemaakt voor volgende week om te praten over Jetske en of zij het zien zitten om een slechthorende leerling te krijgen (want als zij nee zeggen houdt het verhaal sowieso op, ze gaat niet naar een andere school omdat dat logistiek voor mij niet haalbaar is, ze heeft een oudere zus en twee jongere broertjes die ook naar deze school gaan). Op zich denk ik niet dat ze Jetske zullen afwijzen, ze hebben meerdere zorgkinderen (weliswaar andere zorgen) en voor zover ik dat gehoord heb gaat de school daar goed mee om. En alle leerkrachten die Jetske's zus tot nu toe gehad heeft (die zit nu in groep 4) willen ook altijd alles over Jetske weten dus de interesse is er wel.

Ik laat jullie wel weer weten hoe alles afloopt!
Groetjes,

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » za 28.03.2009 22:55

Hoi !

Als kinderen ouder worden, gaan ze het zelf ook beter snappen. Begrijpelijk dat Jetske dus ook naar 'gewone' school wil. Als ik je stukje over de school lees, staan ze schijnbaar open voor rugzak-kinderen. En dat is het halve werk.

Ze zit momenteel dus in groep 3? Hoe gaat het? Hoe is het nivo als je het vergelijkt met het nivo van gewone basisschool? Voordeel is dat jullie meer kinderen en dus vergelijkingsmateriaal hebben. Het blijft altijd een moeilijke keuze, maar als ouders ga je ook af op intuïtie.

Allebei mijn slechthorende kinderen zitten op het reguliere onderwijs en tnt gaat het prima. Dit met doorzettingsvermogen van de kinderen, goede AB, juiste hulpmiddelen en positieve inzet vanuit school. :-D
De jongste gaat naar logopedie.

Ik wens je veel succes met het gesprek op de basisschool !!
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » za 28.03.2009 23:06

hoi Rosy,

nee, Jetske zit nu in groep 2, en daar merk ik nog geen nivo verschil, maar ik heb begrepen van andere ouders wiens kinderen al in groep 3 of hoger zitten dat het nivo op de speciale school lager ligt.

Ik vind het heel spannend om een keuze te maken, want wat is de juiste keuze? Eerst maandag het gesprek op de basisschool maar afwachten, dan zien we wel weer verder.

Ik had al in Jetske's contactmap geschreven dat we hier mee bezig waren, en de reactie was voorspelbaar... ze schrokken er erg van omdat we het er pas nog over gehad hebben dat Jetske gebaar is bij een kleine groep, de leerkracht had het meteen alweer besproken met de IB-er en het wordt nog besproken in de leerlingenbespreking, allemaal dingen die ik liever nog niet zie gebeuren, ik wil eerst de reactie van de basisschool afwachten.
Groetjes,

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » vr 17.04.2009 15:05

Even een update van ons. Gesprek op de reguliere school ging op zich goed, maar ze hebben nog geen toezeggingen gedaan. Ze zijn nu zelf aan het informatie verzamelen en het bespreken in het team, op 18 mei hebben we daar een volgend gesprek.

Jetske is ook besproken op de Skelp in de leerlingbespreking, en hun advies is om Jetske nog 1 jaartje op de Skelp te houden en daarna de overstap te maken (dit is al een stuk positiever dan vorig jaar, toen was het pertinent Skelp).

We wachten nu dus op de beslissing van de reguliere school, duurt nog wel eventjes dus.
Groetjes,

Hennie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Hennie » do 21.05.2009 23:40

Hallo,
Wijzelf zijn blij dat we Joey [nu 7 jaar]Vorig jaar na de mei vakantie helemaal hebben laten doorstromen naar het reguliere onderwijs.[Na eerst als gast leerling op de school te hebben laten wennen en te bekijken hoe hij het deed]We zijn van mening dat het een goede keuze is geweest omdat zeker voor Joey zijn niveau en ontwikkeling het een vooruitgang is.
Hij zit nu in gr 3 en met zijn AB en extra begeleiding vanuit zijn rugzak gaat het goed en kan hij goed meekomen.Hetgeen de meeste aandacht vergt is zijn gedrag maar omdat zijn leerprestatie's op niveau liggen kan daar heel goed door extra begeleiding vanuit de rugzak aan gewerkt worden.Wij hebben vanuit ons gevoel gehandeld en hebben er geen sec.spijt van.Wel vinden we dat hij een goede basis heeft gehad op het SH onderwijs.Maar het is heerlijk dat hij geen afstanden meer hoeft te maken en op normale tijden van en naar huis komt.Succes met jullie keuze
Groetjes Hennie

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » vr 22.05.2009 11:59

Fijn Hennie, dat jullie geen seconde spijt hebben gehad van jullie beslissing, ik hoop dat wij hetzelfde kunnen gaan zeggen!

Afgelopen maandag hebben we het tweede gesprek gehad op de reguliere school, en ze durven het aan met Jetske, dus na de zomervakantie gaat ze beginnen op de reguliere school in groep 3. We weten zelfs al bij welke juf ze gaat komen, deze juf had al eens eerder een slechthorend kind in de klas (maar daarbij was de slechthorendheid in mindere mate, Jetske is ernstig slechthorend) en heeft dus een klein beetje ervaring. Ik ben wel blij met deze juf, want ze is heel streng (wat andere ouders afschrikt), waardoor er in de klas ook maar weinig geroezemoes is, en dat is voor Jetske natuurlijk juist weer prettig. Nu nog even afwachten welke kinderen er ook in die groep komen, dat is nog niet bekend, hopelijk komt ze wel bij kinderen die ze al wat beter kent (maar anders is dat ook geen ramp, ze maakt best makkelijk vriendinnetjes).
Groetjes,

Heidi v. S.
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Heidi v. S. » ma 24.08.2009 13:39

Benieuwd hoe het gaat, in groep 3! Spannend hoor! Fijn dat je deze support krijgt van het reguliere onderwijs, dat is soms al het halve werk! En ja, de speciaal onderwijs-scholen hebben nu eenmaal andere belangen. En wij als ouders denken meer alleen in het belang van ons kind :cool:

Ik ben moeder van 2 doofgeboren jongens, zie ook www.desoesjes.web-log.nl

Joachim is nu 7 jaar, draagt 2 CI´s en heeft vandaag zijn 1e dag in groep 4. Vanaf zijn 4e jaar zit hij op het regulier onderwijs. Eerst met de indatie doof, maar binnenkort wordt dat sh. Natuurlijk zijn er de nodige aandachtspunten voor de juf en rt´er, maar eigenlijk zijn we superblij met hoe het nu gaat. Af en toe moeten we hem vragen even stil te zijn, hij kletst de hele dag en áls hij stil is, zit hij verdiept in een leesboek... Hij is heel leergierig, dat scheelt natuurlijk een hele hoop, maar de positieve sfeer op school draagt er zeker aan bij.

Zijn broertje Matthias is net 5 jaar, draagt ook 2 CI´s en zit op het speciaal auditief onderwijs. Hij heeft duidelijk meer moeite met de gesproken taal. We zien zeker ontwikkeling, maar hij kan zonder gebarentaal zich nog niet voldoende uiten en mist ook teveel dan. We willen het komende jaar proberen of het regulier onderwijs haalbaar is voor hem, zijn ontwikkeling, sociale vaardigheden en interesse geven aanleiding om het toch te gaan proberen. We dachten dat we op het regulier onderwijs zonder al teveel problemen een gebarentolk konden inschakelen, maar dit blijkt een groot probleem zolang hij nog ingeschreven staat bij het speciaal onderwijs. Zie http://www.cg-raad.nl/onderwijs/20070926.html

Zo jammer, we zijn zo blij dat we in goed overleg en met begrip van beide scholen dit traject langzamerhand kunnen opstarten, maar nu wordt een geleidelijke overstap ons wel een beetje onmogelijk gemaakt. Want we vinden voor hem een gebarentolk heel essentieel. We zijn hard aan het piekeren hoe we hiermee om moeten gaan!

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » vr 05.02.2010 13:38

Ben ook zo'n kind geweest....de speciale onderwijs wilde me wel houden, maar ik was te goed voor de niveau van onderwijs van toen..
Het niveau was ontzettend laag...ik weet niet of het nog zo is..

Ben mijn ouders tot op de dag van vandaag dankbaar dat ze mij van de speciale onderwijs hebben gehaald en naar de reguliere hebben gedaan..
Als ik op speciaal onderwijs was gebleven, weet ik serieus niet wat ik nu zou doen, qua werk of studie.. Ik weet wel, dat het absoluut niet zo gemakkelijk ging allemaal...wel zijn er gesprekken geweest, met de logo, maatschappelijk werker, ambulant begeleider, en de school natuurlijk..
Jij als ouder, altijd achter je standpunt blijven staan!!!

Ik raad jou echt aan om informatie op te zoeken, en idd een gesprek aan te vragen...Trouwens, je zegt het zelf, die ene juf gaf al aan, dat ze best naar de reguliere onderwijs kan....Doen, absoluut doen!! Het is beter voor je kind...dat is 1 ding wat zeker is...

in het begin zal het misschien even wennen zijn, qua onderwijs en alles,
maar kinderen zijn flexibeler dan je denkt...en je kan solo apparatuur aanvragen, dan mist ze niet teveel informatie zeg maar...
Of ze moet zonder de solo kunnen, maar ik denk niet dat het haalbaar is, want op de reguliere onderwijs zijn de klassen best groot...
In mijn tijd, was 35 man in 1 klas heel normaal...

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » vr 05.02.2010 14:07

Even een update van ons; inmiddels zit Jetske nu een half jaar op de reguliere school en het gaat echt super! Vorige week kreeg ze haar eerste rapport mee, allemaal ruim voldoendes en een paar goed (o.a. voor letterkennis). Gisteravond 10-minutengesprek, en juf is super tevreden, en wij ook. Ze heeft een hele lieve, enthousiaste juf die veel voor haar doet. Ze heeft ook solo-apparatuur, maar juf vergeet soms wel eens om die te gebruiken, en dan nog gaat het goed (zelfs een dictee deed ze prima zonder solo-apparatuur). Ik ben dan ook erg blij dat we de overstap gemaakt hebben.
Jetske is er ook blij mee, heeft veel aansluiting in de klas en speelt ook best vaak. Alleen die moeheid, ze is altijd zoooooo moe, hoort wel bij het slechthorend zijn geloof ik maar fijn is anders. We hebben haar nu ook van gym afgehaald omdat het te vermoeiend was, eerst maar eens haar zwemdiploma's en dan kijken we weer verder. Wel zit ze sinds een paar weken op koor, samen met haar grote zus.

In april komt er een hoorspecial van Reader's Digest, allemaal opzoeken in de winkel, want ik ben geïnterviewd over Jetske voor deze uitgave!!
Groetjes,

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » vr 05.02.2010 16:51

Met alle respect...waarom zit zij op koor?Omdat ze het zelf leuk vind,
of omdat haar zus erop zit?? Ik vraag dit, omdat ze met haar sh nooit zuiver en goed zal zingen..Ik hoop daarom dat ze het puur voor de lol doet...

* wij zijn a capella vals zingende kraaien* noem ik mezelf als sh altijd :D
Niemand die zo mooi schel en vals kunnen zingen als wij :P

pommetje6
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door pommetje6 » vr 05.02.2010 17:44

puur voor haar eigen plezier, ze is altijd aan het zingen en wilde graag mee naar koor. De juf van koor wil het wel proberen met haar, en we hebben duidelijk afgesproken dat als ze vindt dat het niet meer gaat dat we dan weer stoppen. Maar er zitten wel meer kinderen op het koor die niet helemaal zuiver zingen, het is geen professioneel koor. Wel hebben ze zo nu en dan een optreden in een kerkdienst (het is een christelijk koor) en 1x per jaar een groot optreden, maar het is allemaal puur voor plezier, bij alle meiden.
Groetjes,

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » vr 05.02.2010 18:59

Ooh gelukkig...want niet dat het bv een professionele koor is ofzo..

Fijn, dat ze het voor haar plezier doet :cool:

Rosy
Expert
Expert

Bericht door Rosy » ma 01.03.2010 12:48

Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat!!

Die vermoeidheid zal inderdaad wel blijven. Maar jullie gaan er bewust mee om; meer kun je niet doen.

Leuk dat Jetske zo geniet van zingen. :D
Groeten,

Rosy

(zelf SH en 2 SH kinderen)

Plaats reactie

Terug naar “School en Taalkeuze”