iemand ervaring met beengeleider/BAHA?

Hier kan je algemene vragen stellen over: Problemen met gehoor, Hoe gaat je familie, broer(tjes), zus(jes) en overige omgeving om met de situatie.

Moderator: Forummoderator

Plaats reactie
linnepin

iemand ervaring met beengeleider/BAHA?

Bericht door linnepin » ma 23.03.2009 17:55

Hoi allemaal,

Onze zoon van net vier heeft vanaf dat hij een half jaar is de ene oorontsteking na de andere. Al vier keer buisjes gehad (laatste zitten er nog in), maar het blijft maar tobben met zijn oren. Sinds oktober is hij nu viermaal getest bij het Audiologisch Centrum en al die vier keer had hij geleidingsverliezen tussen de 35 en 60dB. De beengeleiding is gelukkig prima! Het probleem zit hem dus duidelijk in het middenoor. De kno-arts vermoedt in ieder geval links een beschadiging van de gehoorbeentjesketen, rechts weet ze niet. Links scoort ook slechter bij de gehoortest.
Vandaag is ook een spraakverstaantest gedaan via vrije veldaudiometrie en het resultaat was bedroefend, maar zo verhelderend; pas bij 60 dB zei hij de woorden goed na en was hij min of meer geconcentreerd. Zijn aandacht verslapte meteen wanneer de luidheid afnam. Dit is heel tekenent voor hoe het op school en thuis gaat; hij gaat volledig zijn eigen gang en wordt letterlijk overvraagd; hij heeft geen idee van wat er om hem heen gezegd wordt. School is absoluut geen succes en het is heel verdrietig om te zien hoe moeilijk hij het daar heeft en hoe moe hij er van wordt.
Er zijn nog geen concrete voorstellen gedaan over een specifiek hulpmiddel (hij wordt eerst nog in het AC-team besproken), maar zoals ik begreep komt het er waarschijnlijk op neer dat hij een hulpmiddel aangeboden zal krijgen in de vorm van een beengeleider/BAHA (ik neem aan met softband). Ik heb al even gegoogled en op andere fora gekeken, maar ik kan hier heel weinig info over vinden; in ieder geval niet over ervaringen.

Dus bij deze; ik probeer het maar es hier. Waarschijnlijk is een van jullie hiermee bekend? Ik ben vooral benieuwd in hoeverre je kind dit accepteerde (er zit toch een beugel/band op je hoofd) en in hoeverre er verbetering merkbaar was. En natuurlijk of het de spraak/taalontwikkeling (en/of algehele en misschien ook motorische ontwikkeling) vooruitging.
En heeft iemand misschien ervaring met ambulante begeleiding vanuit het audiologisch centrum? (op school dus) Ben heel benieuwd naar ervaringen.
Ons mannetje wordt trouwens nog verder onderzocht. Op het gebied van spraak/taal heeft hij duidelijk een achterstand, motorisch heeft hij een flinke achterstand en naar mijn mening past dat allemaal prima bij zijn algehele ontwikkeling en verschijning; hij doet eerder net drie dan net vier jaar aan. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat door zijn slechte gehoor wordt veroorzaakt of dat er iets anders aan ten grondslag ligt.

Ben heel benieuwd!

Groet, Linnepin

linnepin

Bericht door linnepin » ma 23.03.2009 17:59

oh ja, we proberen er natuurlijk van alles aan te doen om die oorontstekingen te verminderen. Hij heeft nu een antibioticakuur voor drie maanden; hij krijgt met grote regelmaat oordruppels, speciale neusdruppels en vanwege luchtwegproblematiek flixotide en ventolin (zg. puffers).
Maar helaas mag dit tot nu toe weinig baten.

Linnepin

Kees

Bericht door Kees » di 24.03.2009 12:53

Kijk eens op: http://members.home.nl/leenders-jongenelen/baha/

Of op: http://www.connyshoekje.nl/baha/baha.html

Gevonden door in Google in te typen "ervaringen met BAHA".
Dan zoeken in het Nederlands.

Dat is het voordeel van Google, je typt maar wat in de zoekregel en
er komt altijd wel wat waar je naar op zoek bent.

linnepin

Bericht door linnepin » di 24.03.2009 13:03

Kees, dank je wel voor het meedenken!
'Google is je vriend' dus ik had deze site ook gevonden. Het gaat hier alleen om een volwassene, en niet een kind van net vier, die een 'echte' BAHA krijgt en niet een losse beengeleider/softband. Dat is nogal een verschil.
Ik heb uiteindelijk wel een beetje info hier op de site gevonden, maar dat is het dan ook (dezelfde info vanuit 'conny's hoekje') Misschien is er hier een ouder aan wie ik wat vragen kan stellen?
Nogmaals dank voor het meedenken, maar het gaat mij vooral om ervaringen met kinderen en de losse beengeleider. (Ik hoop van harte dat mijn zoontje geen 'echte' BAHA nodig zal hebben; het idee nu nog is dat hij wellicht ooit over heen groeit...)

groet, Linnepin

Kees

Bericht door Kees » di 24.03.2009 14:44

Succes met het verder zoeken en sterkte met je zoontje.

Ik hoop van harte met je mee dat hij er overheen zal groeien,
maar als moderator vann het Tinnitus en Hyperacusisforum weet ik uit
ervaring dat "er overheen groeien" lang niet altijd op gaat. (Helaas).

linnepin

Bericht door linnepin » di 24.03.2009 14:46

Hoi Kees,

nee, daar ben ik ook bang voor (dat hij er niet overheen groeit). Ben blij dat er nu, eindelijk, stappen ondernomen worden. En blijf op zoek naar ervaringen.

groet, Linnepin

anita

Bericht door anita » vr 30.10.2009 20:17

Hoi,

Ik ben Anita, mijn dochter Renée(9 jaar) heeft ook regelmatig oorontstekingen en is (ook daardoor?) slechthorend. Inmiddels heeft ze al jaren solo apparatuur.
Voor haar een uitkomst. Als ze buisjes in haar oren heeft, heeft ze haar solo bijna niet nodig. maar als de buisjes eruit zijn, dan gebruikt ze hem volop. Voor op school een uitkomst. Thuis heeft ze het niet nodig, dan red ze zich aardig met hoe we er mee omgaan.
En, bij de KNO, hopen ze nog steeds dat ze erover heen groeit. Ik geloof daar niet meer in. We blijven gewoon elke keer hopen, maar bij elke oorontsteking weet ik "daar komt weer een operatie" aan. Ben erg blij dat buisjes nog steeds wonderen doen bij haar. En ook voor de zoveelste keer zullen we er weer voor gaan. Het resultaat blijft zowel voor haar gehoor als voor haar gedrag positief. Ook merkt ze dit nu zelf.

Hoop dat je zoon ook zover komt dat hij het accepteert.
Het is en blijft vallen en opstaan.

Succes!
Groeten Anita

Plaats reactie

Terug naar “Algmeen ervaringen voor en door ouders/verzorgers van slechthorende kind(eren)”