Tips voor audiciens

Hier kan je tips plaatsen/vinden. En publicaties vinden die te maken hebben over SH en ESM. Diverse links

Moderator: Forummoderator

Leeuwhans
Beginner
Beginner

geluiden in voorraad hebben

Bericht door Leeuwhans » vr 12.08.2011 12:41

Ik heb nog niet zo heel veel op deze site rondgekeken, dus misschien staat deze tip al lang ergens.

Het valt mij op als ik bij de audicien in zijn achterafkamertje van de winkel kom, dat er niets staat om te testen. Ik zou willen dat hij er bijvoorbeeld een radio heeft staan, of een CD-speler met allerlei geluiden. Om maar eens wat te noemen:vogelgeluiden, een opname van een gesprek, muziek geluiden, huisgeluiden (potten en pannen in de keuken bijvoorbeeld). Daarmee kan ik dan beter bepalen of het apparaat na afregeling beter werkt.

Nu ga ik na een consult naar huis en moet het in de praktijk uitproberen. Werkt het niet goed, dan moet ik weer een afspraak maken, weer naar de winkel, weer wachten tot ik aan de beurt ben, weer een heel verhaal afsteken en weer hopen dat het na afregelen beter werkt. En ook nog eens proberen de audicien in kwestie te overtuigen dat het echt niet goed hoort, ondanks dat hij de frequenties zo mooi heeft aangepast aan het diagram.

Groeten
Hans

PienB
Expert
Expert

Bericht door PienB » wo 31.08.2011 12:20

Precies mijn idee!
De audicien heeft bijvoorbeeld verplicht apparatuur moeten aanschaffen om te testen waar het geluid vandaan komt. Wordt nooit gebruikt!

Het zou zoveel beter zijn als je terplekke een aantal toestellen kon testen en dan die uit kan kiezen die het beste bevalt in geluid.
Ik begrijp wel dat het voor audiciens tijdrovend is en onvoordelig misschien, maar daar kan toch best iets op verzonnen worden? Bijvoorbeeld met een groepje mensen tegelijk afspreken, ik zeg maar iets.

De manier waarop het nu gaat, 1 apparaatje (van hun keus?!) meenemen naar huis, en weer terug, en gedoe met afstellen, en nog eens. Het zorgt voor ontevreden klanten uiteindelijk, die het uiteindelijk niet meer gaan pikken dat ze veel geld kwijt zijn aan apparaten die misschien niet eens naar hun zin zijn.
Het kan echt anders, audiciens zouden zich veel beter kunnen inleven in de client, vooral in moderne mondige klanten die gewoon het beste willen en keuzevrijheid.

Sonja
Gevorderd
Gevorderd

Bericht door Sonja » di 15.11.2011 18:22

ben het helemaal eens met pien.

wat mij opviel, is dat audicien gewoon gaat praten, als ik mijn toestellen uit heb :( dan denk ik, hallooo! wat is je functie ook alweer?

johantwee
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door johantwee » ma 20.02.2012 23:54

interessante discussie is dit tussen Pien, Trudy en Kees. Ik zit ook met het probleem dat je aan de StAr sticker op de deur niet kunt zien welke audicien het is. ik bedoel een goede of een die er weinig van weet en onzin verteld, advies waar je niets aan hebt enz. Zo'n list met gecertificeerde audiciens stelt niets voor, dat heb je na een paar maanden cursus te pakken waarin je leert hoe je een hoortoestel kunt verkopen.

PienB
Expert
Expert

Bericht door PienB » za 25.02.2012 12:28

Johan, je opmerking zou dan misschien als tip voor audiciens vertaald kunnen worden in: verdiep je liever in de cliënt, zíjn wensen en behoeften, en richt iets minder op de verkooptrucjes (?)
Wat hebben wij aan de StAr als we er niets van merken qua inhoud en kwaliteit.

johantwee
Nieuwkomer
Nieuwkomer

de parapluutjes op de luidsprekertjes

Bericht door johantwee » ma 26.03.2012 23:00

José schreef:Hoi Pien,

Goed idee dat je op deze manier mee wilt denken :cool:
jij schreef:Tip 1. : bedenk als je een aanpassing maakt aan de instelling van een apparaat dat de hele (klank)wereld voor een persoon dan verandert! Noteer voor de zekerheid de oude instelling, zodat je daar eventueel weer naar terug kan.
Dit wordt ook gedaan!. Het kan in 1 van je programma's gezet worden zodat je altijd terug kan naar je voorgaande instelling en/of het is altijd terug te plaatsen in je toestel. Want alle wijzigingen worden opgeslagen.
En als je zelf bijhoud wanneer er een wijziging heeft plaats gevonden en je weet van wanneer jij de instelling wil terug hebben. Kunnen ze het altijd terug vinden.

De audicien heeft in zijn systeem een map met alle instellingen en toestellen die de cliënt heeft opgeslagen.
jij schreef:Bij de nieuwe modellen zonder oorstukje zijn de dopjes die over de luidsprekertjes in het oor gaan van groot belang. Het is prettig als er een grote voorraad verschillende dopjes aanwezig is, zodat je kunt proberen wat het prettigste zit. Met dat gevoel in je oor moet je het namelijk dag in dag uit doen.
In principe heeft een audicien voldoende "parapluutjes" in "huis" maar kan niet van alle soorten veel in huis hebben.
Want ze hebben natuurlijk heel veel klanten.
En het is ook weer per persoon verschillend welke geschikt is.
Indien het mogelijk is zou je als cliënt 1 á 2 andere types kunnen mee vragen om uit te proberen. Want het is inderdaad heel moeilijk om meteen al te kunnen aangeven welke prettig zit en ermee kan horen.

Maar er zullen vast nog genoeg andere tips en suggesties zijn voor audiciens. Dus plaats de tips en suggesties.... :)

Groetjes, José
Als je na twee maanden proberen nog niet weet welk parapluutje er op moet, waar ben je dan mee bezig, toch niet met het uitproberen van het hoortoestel ? Je kunt deze in setjes van tien bestellen en dat is genoeg voor tien maanden. Het probeem is de losse parapluutjes uit een ladenkastje als je niet zien kunt wat je bestellen moet en welke grootte zu hebben, het is moeilijk om zo op het oog te zien of het 8 of 10 mm is voor welk toestel ze origineel zijn gemaakt.

met een groet van johan twee.

PienB
Expert
Expert

Bericht door PienB » za 14.04.2012 23:24

Tjaaa...

Beste Audicien,
Ik als klant zou graag willen meedenken vanaf het begin. Hoe gaat u zoeken, welke keuzen worden er gemaakt, welke overwegingen gaan door uw hoofd. Maak de klant deelgenoot!

johantwee
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door johantwee » di 17.04.2012 16:01

PienB schreef:Tjaaa...

Beste Audicien,
Ik als klant zou graag willen meedenken vanaf het begin. Hoe gaat u zoeken, welke keuzen worden er gemaakt, welke overwegingen gaan door uw hoofd. Maak de klant deelgenoot!
Toen ik dit zag staan, dacht ik , probeer dat maar eens bij een audicien, ik heb het al eens geprobeerd, ik weet hoe het antwoord is. Dat ga ik niet opschrijven. Het is mij niet gelukt om te kunnen meedenken, wel dat er in overleg gekozen kan worden waarbij de audicien zegt waar je uit kiezen kunt, ze bestellen dan 1 apparaat dat je kunt proberen. Daarna mag je nog een keer veranderen van keuze. Wil je meer dan sturen ze je door naar het audiologisch centrum. Dit is een reactie van Johan twee, groetjes.

PienB schrijft : Het zou veel beter zijn als je ter plekke een aantal toestellen kon testen en dan kiezen.
Die droom heb ik ook wel eens en de werkelijkheid die is anders, de audicien heeft geen toestellen die je kunt proberen. Ook niet als je dat zou willen, ze bestellen 1 toestel zeggen er bij dat ze zelf deze selecteren.

José
Expert
Expert

Bericht door José » di 17.04.2012 17:22

Hallo,

In principe heeft de audilogische centrum in het ziekenhuis wel meerdere hoortoestellen om te testen.
Hiervoor moet je wel een afspraak maken want ze moeten hiervoor ook meer tijd voor uittrekken.

Uit eigen ervaring weet ik van het AMC dat ze een aantal in huis hebben.
En zij kunnen ook jou goed adviseren welke type eventueel geschikt is.

Ook is mijn ervaring dat zij WEL luisteren naar wat IK wil, en indien een toetstel is die ik zou willen en het is niet geschikt voor mijn gehoorverlies.
Onderbouwen zij het ook waarom niet en laat het ook zien op internet ( ook zij googlen op internet ter plekke naar het type toestel om het te laten zien).

Wel ben ik van mening dat je afhankelijk bent van wie je tegen over je hebt zitten.
Een goede audicien/loog zijn moeilijk te vinden, ik ben er maar weinig tegen gekomen.
En die ik had zijn allemaal weg gegaan of "weg gekocht" omdat ze goed zijn.
Dus ja, het is heel moeilijk.

Nog een tip: >> Bart Luijten heeft een website www.mijnklachtenassistent.nl opgezet.
Kijk daar ook eens :)

Groetjes, José
Loslaten is achterom kijken zonder spijt, vooruit kijken zonder verwachtingen en het leven ervaren in het hier en nu

Ik wil graag mijn ervaringen delen: http://www.freewebs.com/dewereldvanci/

johantwee
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door johantwee » do 19.04.2012 17:40

José schreef:Hallo,

In principe heeft de audilogische centrum in het ziekenhuis wel meerdere hoortoestellen om te testen.
Hiervoor moet je wel een afspraak maken want ze moeten hiervoor ook meer tijd voor uittrekken.

Uit eigen ervaring weet ik van het AMC dat ze een aantal in huis hebben.
En zij kunnen ook jou goed adviseren welke type eventueel geschikt is.

Ook is mijn ervaring dat zij WEL luisteren naar wat IK wil, en indien een toetstel is die ik zou willen en het is niet geschikt voor mijn gehoorverlies.
Onderbouwen zij het ook waarom niet en laat het ook zien op internet ( ook zij googlen op internet ter plekke naar het type toestel om het te laten zien).

Wel ben ik van mening dat je afhankelijk bent van wie je tegen over je hebt zitten.
Een goede audicien/loog zijn moeilijk te vinden, ik ben er maar weinig tegen gekomen.
En die ik had zijn allemaal weg gegaan of "weg gekocht" omdat ze goed zijn.
Dus ja, het is heel moeilijk.

Dit is een reactie op bovenstaande beschrijving, ik ben het helemaal met je eens, bedankt voor dit schrijven, maar je hebt in grote steden in het westen meer mogelijkheden, dat zie ik nu weer, dat is nu weer bevestigd, als ik naar het AMC wil dan moet ik heen en terug 6 uur reizen, met de kans dat het uitloopt, dus zo'n bezoek daar ben ik de hele dag mee bezig, daar begin ik niet aan. Ik weet ook wel een paar goed audiciens te vinden als ik dat wil kan ik er naar toe, dan ben ik ook minstens 2 uur heen en terug mee bezig. met groet van johantwee.

Nog een tip: >> Bart Luijten heeft een website www.mijnklachtenassistent.nl opgezet.
Kijk daar ook eens :)

Groetjes, José

Plaats reactie

Terug naar “Tips, Publicaties en interessante Links”