RUISMASKEERDER KAN DAT SAMEN MET HYPERACUSIS ?

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Johan

RUISMASKEERDER KAN DAT SAMEN MET HYPERACUSIS ?

Bericht door Johan » di 14.08.2007 15:46

Hallo lotgenoten,

Ik heb naast tinnitus ook Hyperacusis.
Mijn vraag is: het gebruik van een ruismaskeerapparaat gaat dat wel samen met hyperacusis?
Op dit moment ligt de gevoelsdrempel rond 70 db. Ik ben bang dat een ruismaskeerder
geen oplossing biedt, maar alleen de T en H verergert.

Is er iemand die ervaring heeft wat voor efffect een ruismaskeerder heeft als je overgevoelig
bent voor geluid? Positief of negatief?

Groeten,

Johan

Kees

Bericht door Kees » di 14.08.2007 20:09

Johan,

Zelf heb ik wel ruismaskeerders gehad, maar ik had geen Hyperacusis, maar alleen Tinnitus.
Maar dat moet je toch kunnen uitproberen bij een Audiologisch centrum.
Daar moeten ze die dingen wel hebben om het op mensen met
Tinnitus of Hyperacusis uit te proberen.
Aan de hand daarvan kunnen ze dan een recept schrijven welke ruis het
beste maskeert bij jouw klachten en of het draagbaar is bij je Hyperacusis.
Dat hebben ze bij mij ook zo gedaan op het Audiologisch centrum in Zwolle.
Ik zou dus als ik jouw was een verwijzing naar een Audiologisch centrum vragen.
Dat kan via de huisarts of de KNO-arts.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Hans Troost
Contacteer:

Bericht door Hans Troost » zo 28.10.2007 07:24

Johan,

Ik heb T & H en vaak afleiding nodig voor mijn T en kan ook vaak moeilijk slapen vanwege H door omgevingsgeluiden buiten. Ik gebruik ruis die ik zelf heb ontwikkeld (van zachte zee tot vogels). Mijn ervaring is dat ruis meestal goed gaat met H en/of T. Ons onderzoekje wat voor ruis werkt voor mensen met T & H: statische ruis 25% - rustige bewegende ruis en/of natuurgeluiden 75%.
Ik hoor ook wel uitzonderingen waar onze ruis niet werkt (25%). Problemen kunnen ontstaan als je het te hard zet, dwz. meestal harder dan je eigen T. En er zijn mensen met een vorm van T die zacht continu geluid niet kunnen velen. Soms werkt onderbroken geluid dan wel zoals vogelgeluiden.
Zoek achtergrond (ruis of natuur) geluiden op internet of op CD. Mijn ervaring is dat er (voor mij vanwege H) vaak te veel dynamiek in de meeste natuur CD's zit. En witte of roze ruis vind ik veel te penetrant en te statisch. Mocht je mijn ruis willen proberen zie: www.troostmuziek.nl/gehoor/vrijeruis.htm.
De regel voor gebruik die ik hanteer: zet achtergrond geluid zo zacht dat je T er net bovenuit komt en niet te veel je aandacht trekt door je H.
Teksten uit www.tinnitus.org (engels) over T & H en sound enrichment was erg leerzaam voor mij.
Doe wat goed voelt voor je. Sterkte!
Hartelijke groet,

Hans

marc fien

Bericht door marc fien » ma 29.10.2007 17:26

keep your head up !

PDT_002
Laatst gewijzigd door marc fien op wo 19.08.2009 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.

JVE

Bericht door JVE » ma 29.10.2007 21:16

marc fien schreef:niet dat ik altijd het idee heb dat ik geslapen heb omdat je hoe dan ook als eerste weer je oorsuisen ervaart op die nieuwe dag maar leg me daar dan zo goed mogelijk bij neer en probeer logisch te denken.... ik heb iig weer 7 uur slaap gehad ! en worstel mezelf, door mijn suizen heen de nieuwe dag in.
Dat heb ik precies hetzelfde, zit weer even in een dipje. En denk steeds dat ik nauwelijks slaap, terwijl ik vaak fitter ben dan voor mijn T. Denk dat het inderdaad daar aan ligt.

Slapen met geluid lukt me ook niet. Soms luister ik wel natuurgeluiden als het inslapen niet lukt, maar zet de hoofdtelefoon af als ik echt moe wordt. Ik gebruik hier het programma Atmosphere Deluxe voor. Daarmee kun je je eigen natuurgeluiden samenstellen. Vind je bijvoorbeeld een kabbelend beekje met wat wind en vogels fijn, maar erger je je aan de uil, dan haal je deze gewoon weg. Ik heb de Deluxe versie gekocht enige tijd terug. Zeker met de huidige koers van de dollar is het een koopje.

Hebben jullie dat ook dat het soms een maand goed gaat, je meteen slaapt en ineens weer niet lukt en je non-stop ergert aan de T? Heb dat sinds een tijd, gaat het of 2 weken tot een maand goed en nu is het weer fout, ineens maakt de T me niet meer gek en dan is het weer paniek. Je zou toch zeggen dat je het op een gegeven moment geaccepteerd hebt.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » ma 29.10.2007 21:56

Ja , dat heb ik ook heb er sinds vorige week weer vreselijk last van, de sirene`s loeien in mijn hoofd en ik mag alleen nog daar naar luisteren omdat ik geheel doof ben.alleen mijn eigen stem hoor ik nog had er weer een zenuwvlek van in mijn nek gekregen en ook boven mijn oog nu heb er wel goed zalf voor gelukkig, ik kan me dan niet ontspannen en ga dan weer teveel doen, maar na een wandelzondag gisteren kom je weer een beetje tot rust en krijg je weer energie van, het helpt mij altijd wel een flinke wandeling in het bos, iedereen aan te bevelen. Wens je sterkte ermee , slaap lekker vannacht, groeten Ineke

marc fien

Bericht door marc fien » di 30.10.2007 00:07

Ineke...

weer en nog steeds veel respect..
ik hoop dat het heel snel weer wat "rustiger" voor jou word.
het bos gaat mij helaas niet altijd lukken maar mezelf wat meer naar buiten schoppen, zal ik zeker doen.

PDT_019
Laatst gewijzigd door marc fien op di 10.03.2009 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » di 30.10.2007 07:09

Bedankt Marc fien voor je mail, hoop het ook , ja buitenlucht zal je goed doen .een eind fietsen is ook erg goed hoor, doe ik ook wel.maar wandelen is voor mij nog steeds de beste remedie.prettige dag vandaag, Ineke

Plaats reactie