gehoorbeschermers beter horen

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
angelical

gehoorbeschermers beter horen

Bericht door angelical » za 06.12.2008 17:19

Beste allemaal.

maanden geleden heb ik een 'recept' meegekregen van de audioloog om een op maat gemaakte gehoorbeschermer aan te vragen. Helaas heb ik dit nog niet gedaan, en heb ik wel binnenkort weer een gesprek bij de audioloog. ik schaam me dood dat ik het nog niet geregeld heb... (heb een zware operatie tussendoor gehad dus alles stond op een lager pitje)

Dus hier wat vragen.

- Wie heeft er een op maat gemaakte gehoorbeschermer van de beter horen winkel?

- wat kost een op maat gemaakte?

- vergoed de verzekering het? (fbto)

- helpt het?

Bedankt alvast

Teun

Bericht door Teun » za 06.12.2008 17:45

Zo'n €125
Ik kreeg niks vergoed, ik denk niemand.

Het filter is afhankelijk van de dempingswaarde die je wil. Die van mij dempt maximaal 40db en ik heb er veel baat bij want het zit prettig, is veiliger dan normale oordoppen en het geluid is ook nog eens beter.

cave
Contacteer:

Bericht door cave » di 13.01.2009 19:57

Ik heb ze niet via beter horen maar van mijn werk elke 2 jaar een nieuwe setje deze week krijg ik de softies of die gaan bevallen weet ik nog niet. maar ik gebruik al jaren de harde versies voor op de motor in de auto ??? ik zie jullie nu de wenkbrauwen fronsen....ik rij in een V8 die geeft toch wel wat kabaal binnen in de auto.. en voor mijn hobby gebruik ik ze ook demo racen. ik heb ze wel verschillend gedempt tussen de 90 en de 100 db.

greetz cave

mirjam

Bericht door mirjam » zo 01.02.2009 17:01

Ik heb ook op maat gemaakte oordopjes, op 'recept' van mijn Audioloog.
Ik vind ze erg prettig en ik heb er een dubbel filter in laten zetten (dit is uitzonderlijk en moet je duidelijk om vragen als je dat wilt). Hierdoor dempen ze tot bijna 50 DB... meen ik. Het is een prima hulpmiddel voor mijn H. in drukkere ruimtes. Maar een geneesmiddel is het zeker niet. Bovendien krijg ik persoonlijk ook meer last van mijn eigen lichaamsgeluiden (eten, lopen, praten, etc.) omdat je deze geluiden met oordoppen in veel harder hoort. Ook kan ik anderen slechter verstaan. Hierdoor kan ik ook wel hoofdpijn krijgen. Toch ben ik erg blij met deze dingen, zolang je ze goed leert gebruiken.
Deze zgn. 'Otoplastieken' heb ik bij Alpine, een Audiologisch Centrum, laten aanmeten. Maar mogelijk kan elk Audiologisch Centrum dit laten doen. De prijzen liggen zo rond de €100,00. En ook mijn verzekering (C.Z.) dekt deze kosten niet, helaas!

Veel succes ermee!

eer rik

Bericht door eer rik » vr 21.05.2010 21:23

Ik heb laatst van die oranje oordopjes van de hema gekocht en ze volgespoten met siliconenkit. Op de scooter werkt dit prima! De lastige geluiden worden gedempt door de elasticiteit van het siliconenmateriaal en de verkeersgeluiden hoor ik nog. Het is net alsof de intensiteit van de geluiden verminderd maar de geluiden die je wilt horen van je omgeving hoor je nog. Veel beter dan de op maat gemaakte oordoppen van de audicien die het eigenlijk nooit goed hebben gedaan.
Groeten Erik
N.B.: Als je zelf ook zulke oordoppen wilt maken, dan moet je ze minstens 2 weken laten uitharden in een warme ruimte anders blijven de siliconen vloeibaar.

Teun

Bericht door Teun » zo 23.05.2010 01:14

Zijn dat die 'travel'-oordoppen van de Hema? Moet je dan niet eerst het filtertje eruit halen voordat je ze vol spuit? Anders zou ik er graag eens foto's van willen zien. Ben erg benieuwd want het is een goedkope vervanging/ extra alternatief voor de op maat gemaakte doppen.

Kees

Bericht door Kees » zo 23.05.2010 11:39

Tsja, blijkbaar wordt er met oordoppen ook al heel wat afgeknutseld.

Nou ja, als het maar werkt toch............... :cool:

Afbeelding
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

eer rik

Bericht door eer rik » zo 23.05.2010 17:56

Teun schreef:Zijn dat die 'travel'-oordoppen van de Hema? Moet je dan niet eerst het filtertje eruit halen voordat je ze vol spuit? Anders zou ik er graag eens foto's van willen zien. Ben erg benieuwd want het is een goedkope vervanging/ extra alternatief voor de op maat gemaakte doppen.
Hoi Teun,

Het zijn die oranje van de hema. Bij de hema hangen ze aan een rek en er zitten maar eén oranje bij. Hoe ze heten weet ik niet precies.
Het bolletje is oranje met een gaatje erin. De andere kant van het dopje is transparant zodat je ze niet in je oren ziet zitten en er gemakkelijk uit kan halen. Aan die kant zit ook een gaatje.

Je koopt een tube transparante siliconenkit en snijdt de tuit van de tube zo af dat de tuit vrij smal blijft. Dan steek je de tube met de tuit voorzichtig in het gaatje aan de transparante kant van het gehoordopje.
Dit is niet zo moeilijk want het materiaal geeft aardig mee.
Vervolgens spuit je het dopje in één keer vol zodanig dat er zo weinig mogelijk lucht achterblijft. Dus het tuitje er niet te diep in en dan in één keer vol. Zodra er aan de andere kant een sliertje siliconenkit uit komt moet je stoppen en het dopje voorzichtig in het doosje leggen.

Nu minimaal 2 weken laten drogen op een warme plaats.
Ik heb ze vandaag ook weer gebruikt.

Plaats reactie