Pas heel goed op met gehoortest in UMC Utrecht!

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Nielsbaloe

Pas heel goed op met gehoortest in UMC Utrecht!

Bericht door Nielsbaloe » ma 19.01.2009 09:56

Hoi allemaal,

Wie een gehoortest gaat doen in het UMC (Universitair Medisch Centrum), let op. Ik was er vorige week, en mijn tinnitus is een flink stuk erger cq. instabieler geworden na de gehoortest daar. Ik weet niet waar ze het vandaan halen, maar ze zijn in de veronderstelling dat als ze de geluiden die tinnitus veroorzaken een lange tijd laten horen, dat het dan een tijd lang (van een minuut tot een dag) zachter is bij de patient. Ik heb zelf ook hyperacusis en ik wees dit dan ook radicaal van de hand, mijn ervaring is juist precies het omgekeerde. Bij mij is het dan ook niet gebeurd, maar er is wel flink lang geprobeerd om de piep te 'overstemmen' en die meneer bleef maar aandringen om dit een minuut lang te doen, terwijl ik met ingekrampte ogen en pijn in mijn oor zei dat ik dit echt niet wilde. Het was wel een vriendelijke meneer, maar hij bleef anderzijds wel snoeihard aanwijzingen geven terwijl ik steeds maar vroeg om niet zo snoeihard te praten.

Dus als iemand zoiets voorstelt: wijs het van de hand, en pas op met dit soort lompe ideën. Mijn piep ziet rond 14kHz (88 decibel SPL), en ik had dus bijna een piep van meer dan 100 decibel op mijn kop gehad een minuut lang. Dat kan toch bij niemand een goed zijn?!? Wie verzint het (stelletje amateurs).

Ik probeer een lidoqaine-behandeling ergens voor elkaar te krijgen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Niels

Kees

Re: Pas heel goed op met gehoortest in UMC Utrecht!

Bericht door Kees » ma 19.01.2009 14:48

Nielsbaloe schreef:Hoi allemaal,

Wie een gehoortest gaat doen in het UMC (Universitair Medisch Centrum), let op. Ik was er vorige week, en mijn tinnitus is een flink stuk erger cq. instabieler geworden na de gehoortest daar. Ik weet niet waar ze het vandaan halen, maar ze zijn in de veronderstelling dat als ze de geluiden die tinnitus veroorzaken een lange tijd laten horen, dat het dan een tijd lang (van een minuut tot een dag) zachter is bij de patient. Ik heb zelf ook hyperacusis en ik wees dit dan ook radicaal van de hand, mijn ervaring is juist precies het omgekeerde. Bij mij is het dan ook niet gebeurd, maar er is wel flink lang geprobeerd om de piep te 'overstemmen' en die meneer bleef maar aandringen om dit een minuut lang te doen, terwijl ik met ingekrampte ogen en pijn in mijn oor zei dat ik dit echt niet wilde. Het was wel een vriendelijke meneer, maar hij bleef anderzijds wel snoeihard aanwijzingen geven terwijl ik steeds maar vroeg om niet zo snoeihard te praten.

Dus als iemand zoiets voorstelt: wijs het van de hand, en pas op met dit soort lompe ideën. Mijn piep ziet rond 14kHz (88 decibel SPL), en ik had dus bijna een piep van meer dan 100 decibel op mijn kop gehad een minuut lang. Dat kan toch bij niemand een goed zijn?!? Wie verzint het (stelletje amateurs).

Ik probeer een lidoqaine-behandeling ergens voor elkaar te krijgen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Niels
Die gasten zijn echt niet goed bij hun hoofd.
Hoe verzin je zoiets zou ik zeggen.

Ik sta sprakeloos bij dit soort verhalen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

sandra

Bericht door sandra » di 20.01.2009 22:05

Dit is volgens mij niet zo uitzonderlijk hoor. Toen ik heel in het begin naar de NKO arts in het UZ Leuven ben geweest hebben ze mij ook iets dergelijk voorgesteld. Het idee is inderdaad dat als ze een minuut lang dezelfde toon aanbieden als de toon die je in je hoofd hebt, dat de tinnitus dan tijdelijk vermindert. Bij sommige mensen zou het dan zelfs even weg zijn. Ik heb er toen geen verergering door gekregen en had indd zelfs de indruk dat de t even minder erg was daarna. Maar mijn t was toen veel minder luid dan nu en vooral: ik had toen nog geen hyperacusis. Nu zou ik dat waarschijnlijk ook niet meer aankunnen.

Ik kan ook wel bevestigen dat ik bij de verschillende testen die ik in de loop van de voorbije twee jaar heb gehad zeker mijn bedenkingen heb (in de zin van: zorg dat de remedie niet erger is dan de kwaal). Vooral als een arts voorstelt om een scan te nemen (MRI en NMS), dan moet je je goed bewust zijn van de mogelijke gevolgen denk ik. Ze zeggen dat niet altijd even duidelijk op voorhand, maar de laatste keer heb ik er uitdrukkelijk naar gevraagd en toen heeft de professor duidelijk gezegd dat ze er heel veel uit leren (en dat het dus in sommige gevallen het risico waard is) maar dat het hoe dan ook een risico blijft. Voor de UZA-patiënten kan ik misschien nog meegeven: de MRI scan was erg luid maar achteraf heb ik er niet echt last van gehad, maar van de NMS (in Gasthuisberg) heb ik daarna wel nog verschillende weken luidere t gehad; deed ook echt pijn tijdens de scan zelf, ik vond sommige periodes bijna ondraaglijk.

Groet,
Sandra

Kees

Bericht door Kees » wo 21.01.2009 14:14

Beste mensen,

Ik heb het bericht over de wijze van werken van deze
Audioloog doorgemaild naar ons kantoor in Houten.
Die hebben contact opgenomen met de FENAC, de overkoepelende organisatie van de AC's.
Die zullen de betreffende Audioloog hierover gaan aanspreken.

Dus heb je klachten over een AC, of een Audioloog die daar werk, kun je altijd
via de FENAC (FEderatie van Nederlanse Audiologische Centra) een klacht indienen.
Daar wordt altijd aandacht aan besteed, dus nu ook, al is de klacht er nu via een omweg gekomen.

www.fenac.nl/algemeen/contact.html
Groeten,

Kees.

Kees

Reactie van het UMC Utrecht

Bericht door Kees » di 03.02.2009 16:18

Beste mensen,

Hieronder de reactie van het UMC-Utrecht op het verhaal van Niels.

<reactie>

De boosheid van de schrijver is zo groot, dat hij/zij lezers aanraadt zich niet bij het UMC te melden met tinnitus klachten.
Graag wil ik erop wijzen dat het raadzaam is om een klacht direct te uiten in het UMC,
zowel over de inhoud van het werk door UMC-medewerkers, als over hun bejegening van de patiënt tijdens de uitvoering van hun werk.
Het direct klagen kan direct bij de medewerker of diens leidinggevende.
Vaak zal de boosheid van een patiënt nog niet direct goed verwoord kunnen worden,
of vindt de patiënt pas enige tijd later dat hij/zij toch een duidelijk klacht heeft.
In dat geval kan de klacht ook later worden besproken of gemeld worden bij
het klachtenbureau van het Patienten-Informatie-Centrum van het UMC.
In het laatste geval worden alle leidinggevende lagen van de klacht op de hoogte
gesteld en wordt de klacht onder directe verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur van het UMC behandeld.
Voor zover mij bekend heeft de schrijver van dit bericht geen klacht bij het UMC ingediend,
maar ons Audiologisch Centrum wel in het min of meer openbaar beschuldigd van onkunde.
Bij dezen wil ik de patiënt aanbieden zich alsnog bij mij te melden om een gesprek
over de door de patiënt ervaren benadeling, leidend tot zijn/haar boosheid, te bespreken.

Over de inhoud van het bericht.

Ten eerste is er sprake van een misverstand.
Wij laten geen geluiden horen, die tinnitus veroorzaken.
We bieden geluiden aan, die zo goed mogelijk lijken op de tinnitus,
volgens het oordeel van de patiënt (in het engels: tinnitus matching).
Als we zo’n geluid hebben gevonden, dan proberen we een aanbiedingsniveau te vinden,
waarbij de tinnitus net niet meer gehoord wordt, maar alleen ons geluid. Dit niveau heet het maskeerniveau.
Ten tweede, ter informatie: ja, wij doen bij een selectie van tinnitus patiënten een onderzoek
naar de onderdrukbaarheid van de tinnitus bij het stimuleren op een duidelijk maskerend niveau,
gedurende 1 minuut (in het engels: residual inhibition test).
Soms vindt een patiënt dit een te grote belasting en dan doen we de test niet en noteren de reden daarvan.
De schrijver van het bericht heeft deze test niet zelf ondergaan,
omdat hij/zij dit weigerde, zo schrijft hij/zij.
Dat is dus niet ongewoon. Beide testen, maskeren en residuaal maskeren,
zijn onder andere bedoeld om erachter te komen of behandeling met een
hoortoestel of tinnitusmaskeerder een positief resultaat zou kunnen hebben.
Ten derde, er is sprake van nog een misverstand over de altijd weer lastige decibellen.
De schrijver heeft het over 100 dB bij 14 kHz. Het gaat dan over 100 dBSPL.
Bij 14 kHz is de normale toondrempel zeer leeftijdsafhankelijk en al een heel hoog getal in dBSPL.
De helft van de normaalhorende 40 jarigen kan bij een aanbiedingsniveau van 80 dBSPL of minder een toon bij14 kHz al niet meer horen.
De drempel voor 40 jarigen, met een normaal gehoor, is dus 80 dBSPL. Voor de 50 jarigen ligt de drempel op 100 dBSPL.
Een aanbiedingsniveau van 100 dBSPL is dus niet extreem sterk, zoals de schrijver suggereert,
maar op de drempel voor de gemiddelde 50 jarige en 20 dB sterker voor de 40 jarige.
Ik ken de leeftijd van de schrijver niet, maar ook voor hem/haar zal
100 dBSPL in decibellen vast niet heel ver boven zijn drempelniveau liggen.
Of dit te belastend geweest zou zijn is niet vastgesteld, door de schrik die de schrijver voor het getal 100 heeft ervaren.

met vriendelijke groet, Bert van Zanten

<einde bericht>
Groeten,

Kees.

Gusie

UMC-Utrecht

Bericht door Gusie » di 03.02.2009 17:05

Ik loop sinds een aantal maanden bij een audioloog van het UMC wegens sterk toegenomen Hyperacusis en heb daar een MRI en verschillende testen gehad. De klachten blijven maar ik heb niets dan lof voor de audioloog daar want, met name haar begrip en aandacht voor je hulpeloosheid is iets dat m.i. in het verleden helaas maar al te vaak ver te zoeken was.

G.W.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 03.02.2009 17:27

Nette reactie. Goed dat er op deze wijze over dit soort zaken gecommuniceerd wordt!

Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

mirjam

Re; Pas heel goed op met gehoortest in UMC Utrecht!

Bericht door mirjam » ma 09.02.2009 16:58

Inderdaad een nette reactie.
Bert van Zanten is ook mijn Audioloog geweest voor mijn H.
Hij staat (heb ik althans van meerdere begrepen) goed bekend en weet voor een Audioloog redelijk wat over H. en T.
Persoonlijk heb ik bij hem en/of zijn assistenten nog nooit eerder klachten gehad betreffende de gehooronderzoeken, hoewel die onderzoeken mij wel altijd hoofdpijn gaven.
Maar wat ik al zei, dit is mijn eigen ervaring.

Kees

Bericht door Kees » ma 09.02.2009 19:21

Nee, ik heb hem een PB gestuurd, maar geen reactie terug gekregen. (Helaas).
Groeten,

Kees.

Nielsbaloe

Bericht door Nielsbaloe » di 10.02.2009 22:11

Hoi,

Bij deze een antwoord van mij. De mailtjes van dit forum zijn geregistreerd bij een account wat ik niet zo vaak lees, vandaar. Excuses voor het late antwoord!

Bij deze in ieder geval excuses voor de ophef die veroorzaakt is door mijn bericht. Dat was primair geheel niet de bedoeling. Ik verbaasde me echter zeer over het feit dat dit overstemmen uberhaupt als techniek toegepast wordt, al weet ik nu dat het een algemene techniek is niet uniek voor het UMC (inderdaad Universitair Medisch Centrum Utrecht).

Wat betreft de decibellen oordeel ik vanuit mijn kennis als opgeleide muziektechnoloog (cum laude in 2001). Toevallig is het dus ook mijn eigen vak, en vandaar dat ik even goed als de arts zelf weet dat 100 dB hard is, ookal is het erg hoog en inderdaad nog niet schadelijk, tenminste niet bij iemand zonder hyperacusis. Namelijk een toon die iemand met hyperacusis als pijnlijk ervaart, is even slecht voor het gehoor als een toon voor een normaal iemand die als pijnlijk wordt ervaren!

Ik heb geen kwade bedoelingen gehad, maar ik vind het nog steeds een zeer zeer slecht idee om iemand die serieus last van tinnitus heeft (88dB) én hyperacusis heeft, en aangeeft dat de maskerende toon PIJN doet, deze toon een minuut te laten horen. Daar kan het UMC an sich niets aan doen. Kijk als die pieptoon 60dB zou zijn, dan zou ik het niet meer dan redelijk vinden om -zeker als het gaat om een algemeen bekende techniek- een toon van 80dB te laten horen. Niet geschoten is altijd mis.

Echter de persistentie van de heer van Zanten om deze minuut-proef wel bij mij te doen was zeer zeer groot, en dat herinner ik me pijnlijk goed. Hij was érg slecht te overtuigen dat de maskerende toon bij mij pijn deed, en dat ik dit om die reden echt echt niet een minuut wilde. Zoals gezegd ging hij ook pertinent niet zachter gaan praten toen ik meermaals vroeg of hij niet alles heel luid en heel dicht bij mij wilde zeggen, dat maakte het ook niet gemakkelijker. Toch denk ik hier dat we het over een zeer kundige arts hebben, het is meer de samenloop van omstandigheden.

Interessanter is denk ik dat deze hele proef is afgenomen terwijl de koptelefoon zo klem zat op mijn hoofd dat ik het bloed hoorde kloppen op mijn slapen. Je kunt al wel raden dat de heer Van Zanten niet luisterde naar deze kritiek op de klemmende koptelefoon die ik uitte aan het begin van de proef. Echter bij het Diakonessen-ziekenhuis zat de koptelefoon niet strak op mijn hoofd en kon ik om die reden veel beter presteren. Anyway, het is interessanter om het daar over te hebben, ik denk dat we het hebben over een zeer kundige arts, alleen eentje die niet echt luistert naar de patient.

Groet!
Niels

LK

Bericht door LK » do 31.12.2009 11:33

Voorzichtig zijn met de behandelingen bij Dr DeRidder, UZ Antwerpen.
de gebruikte methode staat echt in zijn kinderschoenen.
Ik ken persoonlijk één van de eerste patienten die een elektrode in zijn hersenenen heeft gekregen, tot 2 maal toe een zware epelepsie aanval gedaan. Zelfs tijdens de voorbereidende testen of je in aanmerking komt voor deze behandeling kan je een epelepsie aanval doen.Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn!!Heeft alleen nut bij onverdraaglijke Tinnitus (niet bij Hyperacusis) en dan enkel en alleen wanneer je geen oplossing meer ziet om hier mee verder te leven. Ze spreken dan zelfs nog van 25% kans op een eventuele verbetering....
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

JV
Contacteer:

Bericht door JV » za 02.01.2010 20:39

Het is inderdaad zo dat er risico's zijn, die zijn er eigenlijk altijd.
Door helemaal niets te doen beperk je die risico's maar dat is vaak geen optie. Bij een huis-tuin-keuken operatie in het ziekenhuis waarschuwen ze je al dat het fout 'kan' gaan... dat kan namelijk altijd. En bij onderzoeken met een wat hoger experimenteel karakter is dat risico wel wat groter, inderdaaad.

Maar... ik wil dat risico wel lopen 8-)

LK

Bericht door LK » za 02.01.2010 21:15

Daar zou ik dan eerst eens heel goed over nadenken.
Er is al maar een kleine groep die in aanmerking komt en het resultaat op beterschap is heel klein.Als je eenmaal een epelepsie aanval doet kan dat zware gevolgen hebben, denk maar aan niet meer mogen autorijden, een aantal beroepen niet meer mogen uitoefenen..enz..
Het is ook op hersenniveau ingrijpen wat toch redelijk drastisch is.De detectie van Tinnitus wordt onderdrukt. Volgens sommige tegenstanders zal de tinnitus na verloop van tijd op een andere plaats worden geregistreerd. Onze heresenen zijn voortdurend in beweging..
Ondertussen zijn ze bij NKO in het UZA met elektrodes bezig die in het oor worden geplaatst, volgens mij lijkt dit op lange termijn wel beter.Op dit ogenblik enkel bij patienten die niet meer met hun T kunnen leven...
Het is tenslotte in het oor dat de Tinnitus meestal ontstaat...
Maar ik zou deze ingrepen allemaalnog wat afwachten, het belangrijkste is dat ze er mee bezig zijn!!en dat we allemaal mogen dromen van mogelijke behandelingen in de toekomst..
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

JV
Contacteer:

Bericht door JV » za 02.01.2010 21:29

Daar sluit ik me bij aan...
Er goed over nadenken is erg belangrijk maar als niemand 'proefkonijn' is komen ze ook weer niet verder.
Persoonlijk zie ik het niet zitten om die dingen in m'n hersenen te laten plaatsen, zo ik er al voor in aanmerking kom. Waar het mij wel om gaat is dat op 'wetenschappelijk' niveau wordt aangetoond dat mijn hersenen 24 uur per dag actief zijn met m'n tinnitus, en dat dat energie kost.

LK

Bericht door LK » zo 03.01.2010 10:03

Maar ik denk dat dit al wetenschappelijk is bewezen. Onze hersenen zijn 24 uur per dag bezig met tinnitus, dat hebben ze in Amerika met bepaalde scans al kunnen detecteren bij mensen die met het buigen van hun nek of verplaatsen van hun kaakgevricht hun T kunnen luider maken.Daarbij hebben ze kunnen vaststellen dat de hersenactiviteit dan ook groter werd!!
Dus volgens mij, als het je lukt om daar nu niet meer mee bezig te zijn en naar te luisteren is er een groot stuk van verbetering. Ik ben daar ook nog niet, deze nacht weer veel wakker gelegen in mijn bed en ziten luisteren hoe hard de T wel niet was!!terwijl ik al jaren slaap met het geluid van een waterval, kwam de T (vroeger alleen gepiep en gesuis, maar nu ook een storende lage brom erbij )erweer boven uit.
Maar als je nu de TRT (H & J) volledig met succes hebt doorlopen, en dit geluid maakt je niet meer angstig, luister je niet meer naar en is geen bedreiging meer, zou het probleem dan niet opgelost zijn? Dat betekent niet dat die T er niet meer is, maar hij doet je niets meer...
Voor alle duidelijkheid, ik ben daar nooit geraakt...

Plaats reactie