trt therapie

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

nieske
Contacteer:

trt therapie

Bericht door nieske » wo 26.10.2005 06:35

wie heeft er ervaring met/ of weet iets over trt therapie www.tinnitus-pjj.com dat zijn behandelcentra`s voor hyperacusis en tinnitus, in o.a. engeland en duitsland. Ik heb nl op het forum van de eo ( over een uitzending over H en T )gelezen dat er een man van zijn H is afgekomen in londen ( dat zou misschien die kliniek kunnen zijn)
Laatst gewijzigd door nieske op wo 26.10.2005 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud

Bericht door Ruud » vr 25.11.2005 18:59

De link werkt bij mij gewoon hoor! Ik vroeg me hetzelfde af als Nieske: heeft er iemand ervaring met deze methode (van Jastreboff)? Op het Amerikaanse hyperacusisnet ( www.hyperacusis.net ) heb ik succesvolle verhalen gelezen. Als ik het goed begrijp maakt deze methode gebruik van geluidsgeneratoortjes in de oren. Door de continue stimulatie van de oren zou de overgevoeligheid van de oren langzaam verdwijnen. Eigenlijk werkt het hetzelfde als het voortdurende gebruik van pink noise (zie de link voor meer info). Op het H-net staan verschillende positieve verhalen over pink noise en TRT (dat dus eigenlijk aanvankelijk alleen voor tinnitus gebruikt werd). Ik kan me herinneren dat iemand die TRT had gebruikt zo goed hersteld was dat hij naar een concert van de Rolling Stones kon gaan. Overigens staan op het H-net ook verwijzingen naar plaatsen waar H-patienten voor de Jastreboff-methode terecht kunnen (helaas niet in NLD, dichtstbijzijnde plaats is Koblenz, Duitsland).

Iemand ervaringen hiermee?

Groeten,

Ruud

Kees

Jastreboff

Bericht door Kees » vr 25.11.2005 19:12

Hallo Allemaal,

De methode is wel bekend en we horen er ook alleen maar positieve verhalen over.
Hazell enJastreboff zijn op dit bebied heel bekend en er is volgens mij niets mis met hun therapieën.
Laatst gewijzigd door Kees op za 26.11.2005 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Ruud

Bericht door Ruud » vr 25.11.2005 20:58

Beste Kees,

Weet jij of er deze TRT-therapie volgens Hazell/Jastreboff ook in Nederland 'gevolgd' kan worden of dat je hier in inderdaad voor naar Duitsland of verder moet?

Groeten,

Ruud

Kees

Bericht door Kees » za 26.11.2005 14:16

Ruud schreef:Beste Kees,

Weet jij of er deze TRT-therapie volgens Hazell/Jastreboff ook in Nederland 'gevolgd' kan worden of dat je hier in inderdaad voor naar Duitsland of verder moet?
Groeten, Ruud
Hallo Ruud,

Ik heb geen idee of hier een instantie deze therapie geeft.
Het Audiologisch centrum in Hoensbroek http://www.srl.nl geeft ook TRT-therapie en is daar ook heel bekend van.
Dan heb je nog de Robert Fleurystichting in Leidsendam die ook veel doet op dit gebied.
In Ede geven ze een ander soort therapie, die lijkt hier niet op.
Maar in principe komen ze toch op hetzelfde neer, beter leren omgaan met je T-klachten.
Op www.fenac.nl vind je alle Audiologische centra in Nederland.
Groeten,

Kees.

Ruud

Bericht door Ruud » ma 28.11.2005 18:13

Kees,

Bedankt voor je antwoord. Op de site van het audiologisch centrum in Hoensbroek wordt uitgelegd dat de therapie gebaseerd is op onderzoek van Jastreboff. Ze hebben daar ook een informatieve folder over de therapie.

Groeten,

Ruud

Eelste

Bericht door Eelste » ma 28.11.2005 19:16

Is trt met met zo'n apparaatje en van die electrische 'schokjes'? Dat je van die plakkers opgeplakt krijgt en je aan en knop kunt draaien hoe sterk je hem kunt hebben?
Life is not a problem to be solved but a mystery to be lived.

Kees

Bericht door Kees » wo 01.03.2006 14:42

Eelste schreef:Is trt met met zo'n apparaatje en van die electrische 'schokjes'? Dat je van die plakkers opgeplakt krijgt en je aan en knop kunt draaien hoe sterk je hem kunt hebben?
Hallo Eelste,

Met electrische impulsen heb ik nog nooit gehoord dat dit ergens in Nederland zou worden gegeven.
Wel gebruiken ze dit bij het UMC in Antwerpen bij onderzoeken bij mensen met Tinnitus.
De meeste TRT therapieën die gegeven worden zijn gewoon in praatgroepen met Psychologen enzo erbij.

Vaak worden er nog andere therapieën naast gegeven, zoals bij "de riethorst" in Ede.
Daar geven ze ook communicatie en Psycho Motore Therapie ernaast.

Wat ze bij het Audiologisch centrum Hoensbroeck doen weet ik zelf ook niet precies.
Groeten,

Kees.

Ruud

Bericht door Ruud » do 02.03.2006 12:28

Hoi Eelste,

TRT in Nederland is alleen psychologische begeleiding. TRT in andere landen is psychologische begeleiding + gebruik van ruisapparaatjes (sound generators). Die ruisapparaatjes gebruikt men om het oor langzaam aan geluid te laten wennen. In de therapie gebruikt men in eerste instantie een heel laag geluidsniveau, nauwelijks hoorbaar denk ik. De bedoeling is dan om dat geluidsniveau héél langzaam op te voeren over de maanden heen. Resultaten zijn ook pas na maanden/jaren te verwachten. Niettemin is duidelijk dat er veel mensen zijn die baat hebben gehad bij deze therapie. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar anders moet je maar eens een kijkje nemen op www.hyperacusis.net , bijvoorbeeld bij success stories en op het message board. Ik zelf ben van plan binnenkort te beginnen met een soort TRT, waarbij ik gewoon een cd-speler gebruik en zogenaamd pink sound. Pink sound is een speciaal type geluid dat voor de oren makkelijker te verdragen is dan normaal geluid.

Groetjes,

Ruud

nisett veelenturf

Bericht door nisett veelenturf » do 02.03.2006 17:09

hoi ruud,
ik ben benieuwd, hoe het zal gaan, maar ja dat duurt ook weer maanden eer dat we iets weten. kwestie van geduld, als je eraan begint. hou je ons op de hoogte,, succes. wie niet waagt , wie niet wint.
groetjes nisett

Ruud

Bericht door Ruud » ma 06.03.2006 13:03

Hoi Nisett,
Precies, wie niet waagt, wie niet wint. Ik zal inderdaad heel veel geduld moeten opbrengen om te merken of het werkt. Ik ben wel bang om te hard van stapel te lopen, dat ik teveel geluid in mijn oor stop. Ik heb het idee dat het erg nauw komt hoeveel geluid je gebruikt. Ik wil natuurlijk zeker geen terugslag krijgen. Vooral omdat dat mijn vertrouwen in de geluidstherapie ernstig zou schaden. Daarom ga ik heel rustig beginnen en het geluidsniveau pas na een maand of zo verhogen. Ik moet ook mijn verwachtingen realistisch stellen: een mogelijke verbetering niet eerder dan over een half jaar of zo verwachten. Nou heb ik meestal wel veel geduld, maar dit wordt toch een harde noot om te kraken.

Op zich heb ik wel vertrouwen in de geluidstherapie. Het klinkt gewoon erg logisch: langzaam meer geluid in je leven brengen. Het is alleen zo lastig om zoiets voor elkaar te krijgen in de lawaaiige wereld waarin we leven. Eigenlijk zou het nog het beste zijn om een geluidsopname te maken van een jaar, waarin het geluid heel geleidelijk wordt opgevoerd. Dat is natuurlijk onzin, maar het zou wel zorgen voor de perfecte gereguleerde therapie.
Groetjes,
Ruud

nisett veelenturf

Bericht door nisett veelenturf » di 07.03.2006 08:45

hoi ruud,
misschien ook wel handig om het boek te bestellen, waar ankie over schreef? ter stimulering, en voor informatie. ik wacht jouw wel af, en misschien ga ik over een paar maanden ook wel mee doen, heb jij ook tinitus, ben je niet bang dat het dan erger wordt, dat lijkt mij.
groet nisett

Ruud

Bericht door Ruud » wo 08.03.2006 12:16

Hoi Nisett,

Ik weet niet precies welk boek je bedoeld, maar ik heb 2 boeken. Het ene boek is van Jastreboff over TRT, het andere van Vernon over tinnitus. Vooral dat boek van Jastreboff is nuttig voor mij. Mijn motivatie haal ik vooral van het Amerikaanse web waar mensen positieve dingen schrijven over TRT.

Ik ben inderdaad wel enigzins bang om met TRT aan de slag te gaan. Aan de andere kant heb ik er wel vertrouwen in dat het niks verkeerd zal doen, mits ik het maar voorzichtig aanpak. Ik denk maar zo: Mijn laptop maakt ook een zoemend geluid en daar kan ik best een uurtje of 4 per dag naar 'luisteren' (tenzij ik een slechte dag heb). Dan zal het me ook best lukken om voor een bepaalde tijdsduur naar dat 'pink noise' te luisteren, zeker als ik bijvoorbeeld een geluidsvolume gebruik dat de helft is van het volume van mijn laptopzoem. Wel ben ik mezelf al een paar dagen aan het inprenten dat ik VOORZICHTIG moet beginnen. Eerst een geluidsvolume vinden dat ik makkelijk 8 uur kan verdragen, pas daarna het geluidsvolume langzaam verhogen over de maanden heen.

Ik ben inderdaad wel bang dat de TRT mijn tinnitus zal verhogen. Niettemin ben ik er van overtuigd dat als het me lukt mijn hyperacusis te verbeteren dat dan mijn tinnitus ook de goede kant in zal gaan. Als ik in het begin van de TRT merk dat mijn tinnitus reageert op de pink noise zal ik niet direct afhaken, eerder het geluidsvolume verlagen of misschien een ander geluid zoeken (wind, water of zo).

Verder hou ik me steeds voor dat ik in het eerste half jaar geen resultaat hoef te verwachten. Wel heb ik een positieve kijk op TRT. Ik merk op dit moment dat er nog rek in mijn belastbaarheid zit. De ene dag is heel anders dan de andere. Mijn gevoel zegt me dat het mogelijk moet zijn die oren dusdanig gelijkmatig te stimuleren dat ze tot rust komen en weer meer belastbaarheid kunnen opbouwen. Ik zie het een beetje als het trainen voor een triathlon. Op dit moment zou ik na 500m zwemmen uitgeput zijn, maar als je me zo'n jaar of 2 zou geven? Dan zou ik die triathlon best kunnen volbrengen, als mijn voorbereiding maar goed en verstandig opgebouwd zou zijn.

Heb je geen interesse om mee te doen? Misschien andere mensen? We zouden elkaar kunnen helpen, stimuleren en adviseren. Mits verstandig gedaan hebben we niet veel te verliezen. Wel veel te winnen.

Groetjes,

Ruud

nisett veelenturf

Bericht door nisett veelenturf » do 09.03.2006 16:39

hoi ruud, ik bedoel het boekje waar ankie over schreef, van die vrouw die ook genezen is van h. wat trt betreft ik wil zeker nog tot juni wachten en kijken of de laser nog wat gaat doen, ik kan al meer geluid verdragen. wanneer begin jij?
groet nisett

Ruud

Bericht door Ruud » vr 10.03.2006 14:31

Hoi Nisett,

Dat boekje ga ik misschien nog wel lezen. Kan inderdaad een goede stimulans zijn.

Ik ben van plan op korte termijn met de TRT te beginnen. Ik heb de appatuur in ieder geval klaar liggen. Momenteel zit ik in een flinke dip en daar wil ik eerst een beetje bovenop zijn voor ik begin.

Fijn dat je in ieder geval meer geluid kunt verdragen. Ik neem aan dat je ook minder pijn in je oren hebt enzo? Al met al ben je nu dus wel wat beter dan de tijd vóór de lasertherapie?

Groetjes,
Ruud

Plaats reactie