Ganglion Cervicale Superior behandeling (wordt vergoed)

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Janneke

Ganglion Cervicale Superior behandeling (wordt vergoed)

Bericht door Janneke » di 09.02.2010 22:57

Vorige week ben ik op een bijeenkomst over tinnitus in het Diagnostisch Centrum Almere geweest. Het was een voorlichtingsbijeenkomst over tinnitus en een behandeling die daar wordt gedaan door een anaesthesioloog.
Bij deze behandeling gaat er een dunne naald door de huid aan de zijkant van de nek. Als die naald op de juiste plaats is, wordt de zenuw geprikkeld. Dit merk je aan tintelingen aan de zijkant van de nek. Vervolgens wordt er verdovingsvloeistof gespoten waardoor de zenuw wordt uitgeschakeld. Als dit een gunstig effect op de tinnitus heeft zal de procedure op een later tijdstip worden herhaald. Dan wordt de zenuw verwarmd. De pijnvezels worden daardoor langdurig geblokkeerd.

Na deze lezing was er niet veel tijd meer voor vragen. Daarom heb ik per email gevraagd hoe vaak deze behandeling is uitgevoerd. Antwoord: meer dan 100 keer. 57% van de patiënten hebben een verbetering van oorsuizen gekregen.
Is er iemand op dit forum die deze behandeling heeft laten doen? En zo ja, wil diegene dan iets over haar/zijn ervaringen vertellen?
De zorgverzekeraar vergoedt overigens deze behandeling. Er is een verwijzing van de huisarts voor nodig.

Jante

Bericht door Jante » di 09.02.2010 23:28

Janneke ik weet hier niets van, behalve dat het lijkt op de antipijnbehandeling die wel eens voor whiplash wordt toegepast. Maar eerlijk gezegd zou ik met tinnitus enorm voorzichtig zijn. Ik heb herhaaldelijk gelezen dat mensen hun gehoorzenuw hebben laten doorsnijden om van tinnitus af te komen, en dat het niet hielp! Terwijl ze dus wel doof waren geworden! Als het een hersenfunctie is, is dat misschien best verklaarbaar maar de logica van behandelingen die gericht zijn op het blokkeren van de zenuw lijkt mij dan ver te zoeken. En als je aan je laat 'prutsen' zijn er altijd risico's, er vaak gaan ook mensen achteruit door dergelijke ingrepen.
Ik wil niks ontmoedigen maar kijk alsjeblieft goed uit!

Janneke

Bericht door Janneke » wo 10.02.2010 10:13

Hallo Jante, wie haalt dat in vredesnaam in zijn hersens om een gehoorzenuw door te snijden. Eeeek!! Dit is hier niet aan de orde.
Het DC Almere is een pijncentrum. Natuurlijk laat ik niet aan mij prutsen. Deze artsen zagen er ook niet uit als prutsers. En een dergelijke behandeling wordt natuurlijk ook niet vergoed als er geprutst wordt.
Om te beginnen ga ik het bespreken met mijn huisarts. Ik kan ook altijd nog een afspraak met mijn audioloog maken. Ik hoop hier mensen te treffen die de behandeling achter te rug hebben.

Hartelijke groet van Janneke

Maartje

Bericht door Maartje » wo 10.02.2010 10:33

Ik vind 57% een mooi resultaat. Er wordt in ieder geval weer wat geprobeerd.
Maar ik vraag me ook af of het ook eventuele verergeringen kan veroorzaken?
En hoe lang duurt het resultaat? Moet je bv iedere week terug voor een nieuwe behandeling?

Maartje

Janneke

Bericht door Janneke » wo 10.02.2010 10:47

Voor verdere reacties:

http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... php?t=3588

(Had ik niet gezien.)

sen

Bericht door sen » wo 10.02.2010 11:22

ik was er ook janneke heb wel wat vragen kunnen stellen zat in de tweede groep,het centrum bartok,is er dus achter gekomen met pijn bestrijding
dat sommige patienten tinnitus hadden het oorsuizen verdween
en wat betreft de gehoorzenuw door snijden ,dat is uiterste middel voor
meniere patienten en ik ken iemand en die is er super van opgeknapt
en weer volledig werkt,dit terzijde,maar dit is heel iets anders zie forum meniere ook van de nvvs
Ik ga straks terug om een afspraak te maken,maar ben helaas gevallen
en loop nu effe met een rollater,dus al vragen kan ik dan stellen
Er is een blokkade,door .whiplash hoe vaak stoot je je hoofd dat je den k woehhhhhhhhh tollen gaat weer over maar je krijgt toch een klap
nee ze blokkeren de zenuw niet ze gaan de zenuw weer inpuls geven om te activeren,maar dokter van hemert zou terug komen op ons forum en 3maart gaat er een afgevaardigen van de nvvs heen ,dus we wachten effe af
groet joze

Plaats reactie