slaapapneu

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Frits

Bericht door Frits » vr 08.10.2010 12:24

pieter 1973 schreef:OK, ik heb me even laten informeren en de persoon die mij de info gaf zei dat ze het al meer gehoord had ivm slapen/apneu. Ze vertelde dat dit komt omdat de hersenen zich in verschillende fasen bevinden. Als je wakker bent bevinden je hersenen zich in, laten we zeggen, fase A. Als je slaapt bevinden ze zich in fase B. Als je net wakker wordt kun je soms merken dat er nog geen tinnitus aanwezig is (je bevindt je nog even in fase B), waarna je hersenen de komende minuten/uren actiever worden gaan ze zich in fase A bevinden. Dit kan zich echter ook omgekeerd manifesteren (geen tinnitus hebben en na een korte slaap is het er terug).
Met andere woorden: onze hersenen staan verkeerd geprogrameerd wat bertreft tinnitus, en het heeft niets te maken met een gebrek aan zuurstof in het middenoor, druk door het apneu toestel of aanverwant. Als we slapen hebben we waarschijnlijk geen tinnitus (tenzij dat het komt door gehoorbeschadiging), maar daar zijn we natuurlijk niet veel mee als we wakker zijn.
Ik vind het een hele interessante gedachte. Ik had allang het gevoel dat als ik in de remslaapfase zit ik nauwelijks last van tinnitus heb. Ook bij het net wakker worden is het op een heel laag niveau. Langzaam wordt het heftiger en als ik rechtop ga zitten wordt het wel zeer heftig. De laatste weken blijft het de hele dag op dit soms wel zeer heftige niveau.

Ik had dat vermoeden allanger. Maar de laatste weken ben ik gewoon te ziek om er verder iets mee te doen.
Herprogrammeren dus! Maar ja hoe doe je dat? En wat hebben we aan deze informatie?

Ik ben ook erg benieuwd uit wat voor een bron jouw informatie komt. Geen namen natuurlijk.
Hartelijke groet,

Frits

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » vr 08.10.2010 17:10

De informatie is van een medewerker van het TRT-team. Her-programmeren moeten we grotendeels zelf proberen doen, vrees ik, hoe moeilijk het ook is. Als de medische wereld voor de zoveelste keer faalt ivm tinnitus, lijkt me een TRT-training één van de mogelijkheden.

mrodr777

Re: slaapapneu

Bericht door mrodr777 » vr 14.06.2013 10:41

Waarom is een mra beugel niet van toepassing als de kno arts jouw adviseert om een boven en onderkaak operatei te ondergaan? een mra beugel zorgt ervoor dat je onderkaak 1 a 2cm naar voren schuift. Een boven en onderkaak operatie zorgt er ook voor dat je kaken 1 a 2 cm naar voren schuift. Is het concept niet hetzelfde? weet iemand een antwoord op mijn vraag? Alvast bedankt.

Frits

Re: slaapapneu

Bericht door Frits » vr 14.06.2013 14:38

Een MRA-beugel is niet voor iedereen geschikt evenals
een operatieve ingreep.
Soms gaan geen van beide en moet je aan de CPAP.
Het hangt dus van de persoon af.

Voor dit soort vragen kan je beter op het slaapapneu-
forum terecht. Daar is meer deskundigheid op het ge-
bied van slaapapneu.

Heel veel succes.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie